'Muziek en tijd zijn hetzelfde' boeken119 De waanzin gaat goed gekleed Laatste Taxi maandag 30 januari 2012 Jennifer Egan. veel beter zijn geweest met een hoofdstuk in de vorm van verhalende poëzie. En dat dan met powerpoint in één boek. Come on! Maar ja, ik ben een waardeloze dichter. Dit zal voor mij altijd het zwakke punt blijven bij dit boek." Maar die powerpoint brengt een glimlach op haar lippen. „Ik had gedacht dat het tech nisch meer zou voorstellen. Het is en blijft een ordinaire diapresentatie. Het grote pro bleem ermee is dat het zo koud is, zo zake lijk. Niet echt een aantrekkelijke manier om fictie te lezen." Rest de vraag waarom in de boeken van Jen nifer Egan zo veel personages rondlopen met littekens, schrammen, brandvlekjes op hun huid en andere verminkingen. door Theo Hakkert Ze dacht dat ze eventjes een verhaal tussen door ging schrijven. Een tje. Uit nieuws gierigheid. Jennifer Egan (49) had al veel research ge stoken in een roman over Amerikaanse vrouwen die tijdens de oorlog in de ha ven van New York schepen bouwden en repareerden. Maar toen kwam haar moeder op bezoek. Samen koffie drin ken'in hotelbar. Even naar het toilet, en toen lag daar die portemonnee. „Ik ben zelf zo vaak bestolen en beroofd. Ik wilde wél eens voelen hoe het was aan de andere kant van de vergelijking." Haar gedachten gingen terug naar de bruta le dievegge die haar portemonnee had ge rold en haar toen doodleuk opbelde, zoge naamd namens de bank. „We hebben sa men nog zitten huilen aan de telefoon. Maar het ging haar om mijn codes en toen ik zo dom was die te geven, rende zij naar de pinautomaat en nam al mijn geld op. Ik kreeg die vrouw niet uit mijn hoofd. Wie was dat?" Je nnifer Egan gaf de portemonnee af bij de hotelbalie en ging, toen moeder weer weg was, een verhaal schrijven over een vrouw die zo'n portemonnee wel achteroverdrukt. „Op dat moment vond ik het leuker en inte ressanter dan het andere boek dat ik zou schrijven." Nu wilde het geval dat in het verhaal over de vrouw, die ze Sasha noemde, een interes sante man opdook. Een patserige platenpro- ducer die zo ver van het padje is, dat hij zijn koffie niet drinkt met melk, maar met goud korrels. Wie was dat nou weer en wat was zijn achtergrond? Nou vooruit dan, nog één verhaal tussendoor. Over hem, over Bennie Salazar. „Daar beleefde ik nog meer plezier aan." Maar in dat verhaal zat ook Bennies ex. Wat was het prikkelende van deze vrouw? Nog eentje dan. „Toen had ik drie verhalen. Ik wist: ik schrijf voorlopig het boek over de scheepsbouwende vrouwen niet meer." Nog altijd vindt Jennifer Egan niet dat ze van al die verhalen - ze schreef er uiteinde lijk dertien, waarvan één in powerpoint - Bezoek van de knokploeg is het meest succesvolle boek dat Jennifer Egan ooit schreef. Dertien verhalen, samen gepresen teerd, met als centrale thema's tijd en muziek. een roman heeft gemaakt. Al staat dat in middels wel op het omslag. Aanvankelijk stonden daar alleen de titel en haar naam. Geen genre. Mede daardoor, denkt ze, heeft het zo lang geduurd voordat haar boek, Be zoek van de knokploeg, een succes werd. Het boek verkocht in de VS eerst heel slecht. Egan kreeg wel de beste recensies die ze ooit had gehad. Maar verkopen, ho maar. „Na drie maanden signeerde ik nog steeds eerste drukken." Toen pikte de muziekpers de roman op, van uit zichzelf Niet zo gek, want de muziek- scene van Californië ten tijde van de punk golf van 1977 is het centrale decor van Be zoek van de knokploeg. „Toch zagen de uitge ver en ik het niet als een rock and roll-ro- man." Interviews met alternatieve radiosta tions en muziektijdschriften volgden. „Dat hield mij bezig en het boek ook. Het boek had de hulp nodig." Snel de paperback er achteraan. En zie: alsnog een bestseller. Dertien hoofdstukken, dertien songs. „Elk verhaal een eigen aanpak, gevoel, toon. Dat vind ik de belangrijkste karakterisering van mijn boek. Elk hoofdstuk moest op zichzelf kunnen staan." Een oude wens om te schrij ven over de muziekindustrie ging in vervul ling. „Maar mijn diepere wens was schrij ven over tijd. De muziek liftte daar op mee. Tijd, in antwoord op Proust. Maar ook in Proust speelt muziek een belangrijke rol. Als plotelement en als organiserend principe. Muziek en tijd zijn nu eenmaal hetzelfde." Een van de hoofdstukken schreef ze als een powerpointpresentatie. „Ik had het boek al aan de uitgever verkocht, maar ik moest nog één hoofdstuk. Eerste persoon, tweede persoon, alles had ik gedaan. Derde per soon, een profiel. Alles. Ik heb zelfs epische poëzie geprobeerd. Ik ben nog steeds boos dat me dat niet is gelukt. Het boek zou zo foto Marcel Israel „Pardon?" Ze vraagt voorbeelden. Knikt dan. En somt er vervolgens zelf nog een aan tal op. „Ik ben mij daar niet van bewust. Ik vind het wel een mooi beeld, want het laat zien hoe onze levensgeschiedenis aan ons lichaam hangt en ons markeert. Zeker in een boek over tijd, zoals Bezoek van de knok ploeg, is dat gepast." „Begrijp jij trouwens waarom tattoo's zo po pulair zijn? Een tattoo, roep ik altijd tegen jongeren, je moeder heeft er een! Ik hoop dat ze uit de mode raken voordat mijn kin deren zo oud zijn." Jennifer Egan - Bezoek van de knokploeg. Ver taling Ton Heuvelmans. De Arbeiderspers, 19,95 euro, e-book: 15,95 euro. (fragment) Er heerst een rookverbod maar niemand kijkt nog fris. Letterlijk niets houdt onze weerzin in bedwang. In chatrooms straalt een teder licht. Er is het recht op geld. op seks, op zwachtels voor de hersenstam, noem het ontdaan van een Betekenis - en dan. Menno Wigman (geb. 1966) door Mario Molegraaf Zou het de eeuw van de waan zin zijn? Als krantenlezer, tele visiekijker en internetvolger kun je je nauwelijks aan die indruk onttrekken. Menno Wigman ver wijst in de titel van zijn nieuwste boek naar een bezetene uit de bijbel. Hoe heet je, vroeg Jezus hem. 'Ik heet Legioen, want we zijn met ve len,' luidde het antwoord. Mijn naam is Legioen zit vol gekken en gek- tes. Maar het is vooral een bundel waarin het 'tweeduizendzoveel' is, met alles wat daarbij hoort. Zo is er een gedicht over een kerk waarin, .'Alziend Oog of niet', came ra's zijn aangebracht tegen diefstal. Dat gedicht staat precies in het mid den. Geen toeval, want de bundel is strikt symmetrisch opgebouwd met afdelingen van één, zeven, zeven, ne gen, zeven, zeven, één gedicht(en). Met de poëzie is het net zo gesteld als met de God van die kerk, alziend maar machteloos. Evenmin toevallig is dat Wigman opent met een gedicht over impoten tie. Als dichter heeft hij vergelijkbare problemen. 'Enkele gedichten wer den eerder gepubliceerd in De we reld bij avond', meldt hij. In feite ke ren op één na alle gedichten uit dat in 2006 verschenen bundeltje terug. De poëzie ontstaat dus moeizaam en wordt bevochten. Er woedt een strijd tussen grauwe visie en glanzen de virtuositeit, tussen wilde werke lijkheid en klassieke kunst. De dichter bedwingt de grillige in houd met een strakke vorm. Waar mee hij zijn eigen woorden onder streept: 'De waanzin zelf gaat goed gekleed'. Formeel bedrijft hij geen rijm, maar met zijn assonantie (feest-speelt-heeft) komt hij daar hei melijk dichtbij. En stiekem schrijft hij sonnetten. Zo wordt dit poëzie die ondergronds gaat. Poëzie die het niet aandurft helemaal poëzie te zijn. Daarvoor is de wereld die de dichter ziet te lelijk. Al in zijn debuut, vijftien jaar gele den met s Zomers stinken alle steden, was hij geen argeloze en achteloze dichter. Maar in deze bundel is hij zich wel zeer bewust van zijn posi tie. Tk wil de hemel en de straat', be kent Wigman. Op voorhand weet hij evenwel dat hij met poëzie de hemel en de straat nooit zal veroveren. Maar desondanks of juist daarom is dit waanzinnig spannende poëzie. Zoals schrikdraad spannend is. Menno Wigman - Mijn naam is Le gioen. Promethues, 14,95 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 19