O 5 spectrum De week van StravinskyKoot en Bie! RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE onderweg Zaterdag 28 januari 2012 p het allerlaatste ogenblik besloot ik i op de valreep een poging te wagen de voorstelling van Igor Stravinsky's opera De Nachtegaal en andere fabels te bezoeken. „U kunt uitsluitend nog een luisterplaats krij gen", zei de kassadame. „Graag!", riep ik enthou siast, naar muziek luister ik geregeld met de ogen dicht en voor vijfentwintig euro wilde ik best met gesloten ogen naar de nachtegaal Olga Peretyatko luisteren, zeker nadat ik prachtige kritieken over deze jonge sopraan had gelezen. Ik vervoegde mij om 7 uur bij de kassa en oh wonder! Ik kon een rolstoelbegeleidersplaats krijgen, achterin de zaal! Zodat ik ook kon genie ten van de waanzinnig mooie enscenering van het sprookje. Een heuse sloot spoelde vóór het Residentieorkest langs, waarin de zangers af- en aan werden gevoerd. De melodielijnen van de nachtegaal die voor de Chinese keizer komt zin gen waren heerlijk! En de sopraan zong betove rend. Een bevriende musicoloog vertelde mij, dat er onderzoek was gedaan naar nachtegalen- zang. Het schijnt, dat de nachtegaal een vaste structuur voor zijn liedje gebruikt, waarop hij voortdurend en nooit tweemaal op dezelfde ma nier parafraseert. Het was in ieder opzicht een rijke week. Coen Verbraak, meesterinterviewer, nodigde mij uit voor de perspresentatie van twee delen van de driedelige documentaireserie Van Kooten en De Bie sloegen weer toe!, die vanaf 5 februari op de zondagavond bij de VPRO zal worden uitge zonden. Behalve de gouden scènes waarin Koot en Bie hun werkvaten zien, praten de heren ook behoorlijk openhartig en uitvoerig over dat werk. Hoe ontstond het Simplistisch Verbond? Wie diende als inspiratie voor Cor van der Laak? Verbraak komt behoorlijk dichtbij, wanneer Wim de Bie vertelt over zijn vader. En je ziet, hoe de actieradius van de scènes vooral in de di recte omgeving en meestal ook nog in eigen huis en tuin lag. In de jaren dat Kees en Wim op de buis excel leerden, was ik meestal elders aan het werk, zo dat ik de uitzending miste. Maar de volgende dag aan tafel versloegen mijn vier oudste kinde ren ctë laatste highlights van de heren, vaak met treffende fysieke illustraties! Wij werden altijd scherp bijgepraat! In de duistere filmzaal van Het Ketelhuis zat ik naast een jongeman, die tijdens de voorstelling voortdurend op zijn iPhone controleerde of de te verwachten zonnestorm al op aarde arriveer de... en of er dan tijdens de voorstelling direct storing zou optreden! Ach... ik verlangde op dat moment hevig naar het scherpe en hilarisch satirisch commentaar, dat Kees en Wim ongetwijfeld op de digitale ont wikkelingen en het effect op het menselijk ras zouden hebben geleverd. Maar het is voorbij, ze hebben hun ding gedaan, hun ei is rond. Ze heb ben voorgoed een plaats veroverd in het collec tief geheugen van de generaties die hun kijkers waren, om ook vooral niet te vergeten wat ze aan onvervreemdbare uitdrukkingen aan onze taal hebben toegevoegd. En dankzij de vasthoudende actie van Coen Ver braak kunnen wij tot in lengte van dagen genie ten van al die hoogtepunten plus unieke achter grondinformatie, die hier digitaal zijn opgesla gen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 37