Vanuit Middelburg op spectrum Afgelopen week verscheen Oscar, de nieuwste roman van Jan Siebelink. Het verhaal speelt in en rond de Tweede Wereldoorlog. Twee bevriende militairen moeten de kas van de Nederlandse Bank - 5 miljoen gulden - van Middelburg naar Engeland in veiligheid brengen. Een tocht met hindernissen. Jan Sietfeiink Zaterdag 28 januari 201.2 Oscar is met slechts 125 pagi na's een dunnetje. Bewust, zegt Jan Siebelink. Meestal kiest hij voor breed opge zette romans van vierhon derd bladzijden of meer. Zoals zijn in 2005 bekroonde en alom bejubelde (vijftigste druk!) Knielen op een bed violen. De afgelo pen week gepresenteerde nieuweling is in feite met enkele flashbacks heel overzichte lijk. Het is een oorlogsroman, in Zeeland geworteld. „Ik wilde zo min mogelijk aflei ding van het verhaal. Dus weid ik deze keer niet uit over de kinderen van mijn hoofdpersonen, of hun frustraties, of ande re zijlijnen. Ik heb me gericht op één on derwerp: het is oorlog, de wereld is op drift, en twee mannen in mijn boek gaan hun persoonlijke gevecht aan." We treffen elkaar in Middelburg. Siebelink heeft met een cameraploeg net een koud, nat rondje over Walcheren gemaakt. Mid delburg, Vlissingen, de tank op de dijk bij Westkapelle. Voor een item van een mi nuut of zes op de nationale televisie, je moet er wat voor over hebben. Met zijn ro de schoenen - zijn handelsmerk - is hij een vlotte verschijning. Een tafeltje in Du Com merce, het hotel met de niet te missen ro de luifels boven de ramen, op de hoek bij de Middelburgse Stationsbrug. Erwten soep met katenspek, om weer een beetje op temperatuur te komen'. Ruim in de zeventig, je zou het hem niet geven. Enthousiast vertelt hij dat schrijven een levensbehoefte is. Dat kan ook moei lijk anders, met ruim dertig titels achter zijn naam sinds 1975 - romans, novellen, verhalenbundels, portretten, vertalingen, een brievenboek. „Ik heb ontzettend hard gewerkt. Er waren jaren met drie kinderen thuis, met lesgeven. Ik zit nog steeds elke dag om 6 uur achter mijn bureau. Dan heb ik de honden al uitgelaten, we hebben twee prachtige whippets, hazewinden. Ik werk meestal tot een uur of 11 's ochtends. En 's avonds zit ik altijd wel met een boek op schoot." Hij laat Oscar zien, vers van de pers. Voor de omslag koos hij een schilderij van Van Gogh: Korenveld onder onweerslucht, 1890. Vanwege het weidse. Het blijft altijd spe ciaal, zo'n kakelverse uitgave. Waarom dit boek? Nee, eerst even de loop van het verhaal, in het kort. Als lezer verkeren we in drie tijds zones: de jaren vlak voor de oorlog, in mei 1940 als alleen Zeeland nog doorvecht, en meteen na de bevrijding in 1945. De tijden lopen naadloos in elkaar over, zodat er één omvattend oorlogsverhaal ontstaat. Er zijn drie hoofdpersonen. Om te begin nen Oscar van Kervel, docent Engels, in 1936 benoemd op het Haagse gymnasium Haganum. Id Bodien is zijn collega-vakge noot, net zo oud, maar een stuk makkelij ker in de omgang en daardoor succesvoller met zijn lessen. Van nature hield Oscar zich ter zijde. Zijn po- tekst jan van Damme foto Mechteld Jansen side was in hoge mate instabiel. Hij maakte geen deel uit van de groep. De docentenka mer meed hij zo veel mogelijk. Op een dag toen hij alleen aan een tafel in de docentenka mer zijn koffie dronk, was ld Bodien bij hem komen zitten. Oscar was hem meer dan erken telijk geweest voor die aandacht, (pagina 17) Als ze met het oog op de dreigende oorlog worden gemobiliseerd, verandert hun vriendschap. Oscar blijkt een vaste hand van schieten te hebben en raakt niet gauw in paniek. Hij wordt tot .eerste luitenant speciale diensten benoemd, ld wordt zijn ondergeschikte. In de chaos van de meida gen komen ze in Middelburg bij het Com mando Zeeland terecht, op het telexbu reau van schout-bij-nacht H.J. van der Stad. Daar krijgen ze de opdracht, als de Duitsers naderen, met het geld van de Ne derlandse Bank in de Gortstraat naar Enge land te vluchten. Ze rijden in een Citroën op 17 en 18 mei 1940 van Breskens via Sluis naar Duinkerken, twee koffers met 5 miljoen gulden tussen de voor- en de ach terbank. Id overleeft de tocht niet. En dan is er de derde hoofdpersoon: Esmée Sondaard, die op de school van de twee vrienden ook Engelse les komt ge ven. 'Alles was dubbelzinnig aan deze vrouw. Sondaard! Je dacht aan een zon daar. Aan een sonde. Een vrouw die diep peilde' (pag. 45). Oscar - getrouwd en wel - heeft een relatie met haar, maar raakt haar kwijt aan ld. Na de oorlog maken Esmée en Oscar de voor ld fataal verlopen tocht opnieuw. Zij wil zien, voelen wat de twee mannen tij dens hun vlucht hebben meegemaakt. Oscar en Esmée stonden voor het Grand Hotel du Commerce in Middelburg. Het licht viel mooi op de huiverende, oranje zonne schermen. Oscar merkte op dat het hotel door zijn excentrische ligging nauwelijks schade had opgelopen bij het bombardement van '40. Zij reageerde niet.-Hij ging haar voor de ruime hal in. Bij de receptie vroeg hij of het mogelijk was een blik te werpen in kamer 7, op de eerste etage. Ter verklaring wilde hij nog zeggen dat hij met een collega, tijdens de mobilisatie en de daaropvolgende oorlogsda gen, hier was ingekwartierd, maar nadere uit leg was niet nodig. (pag. 19) Dan nu de hamvraag: waarom dit boek? Want Jan Siebelink is tot nu toe niet be paald een oorlogsschrijver. Toch: omdat hij al vijf, zes jaar was aan het eind van de oorlog in Velp, zijn de herinneringen on uitwisbaar. De overtrekkende formaties richting Duitsland, de vliegende bommen - Vi's - die op het dorp vielen, de schutters putjes in de voortuin, de achttien evacués in huis, zijn vader die twee keer door de Duitsers werd opgepakt en op een zondag morgen thuiskwam met een tas vol vlees van een dode koe in een weiland, toen zijn moeder hem en zijn broertje van 2 jaar aan het voorlezen was. Voorin het boek staat: 'voor J.L.W. van der Haas, als postuum eerbewijs'. „Dat was mijn schoonvader. Hij was leraar Engels in Den Haag. Tijdens de mobilisatie in 1939 werd hij als staf-officier aan schout-bij- nacht Van der Stad toegevoegd. Zijn kan toor was in Middelburg, Koepoortstraat 6, daar moest hij berichten decoderen. Van hem heb ik nooit iets over de oorlog ge hoord. In een gesprek met zijn broer liet hij iets ontglippen over een geheime mis sie en een geldtransport. Dat was in de tijd dat ik nog maar net verloofd was. In 1990 werd hij heel erg ziek. Op de ochtend voor hij werd geëuthaniseerd gaf hij me een mapje met aantekeningen. Ik heb het in een la gelegd, en pas tien, elf jaar geleden ben ik het gaan lezen. Het bleek een in spectierapport te zijn van twee officieren, op weg van Breskens naar Frankrijk in de meidagen van 1940. Ik zag de chaos, de op drift zijnde massa. In mijn boek laat ik twee rivalen op pad gaan. Dan begint de literatuiir." We keken naar .de weg. Gefascineerd door al le ordeloosheid. De disparate menigte. De uit elkaar gelagen legereenheden. De enorme stof wolken. je kunt het je niet voorstellen. Koeien, paarden, schapen, dwars door elkaar. Een man met vogelkooi op zijn rug, waarin een krijsende papegaai zat. (pag. 49) Jan Siebelink: Oscar - roman, 125 pag., Uitge verij De Bezige Bij, 17,90 euro. Nederlands schrijver en essayist. Volledige naam: Jan Geurt Siebe link. Geboren 13 februari 1938 in Velp. Woonachtig in Ede. Gehuwd, drie kinderen, meerdere kleinkinderen. Groeit op in een orthodox protes tants milieu, zijn vader heeft een kleine bloemisterij. Eerst Rijkskweekschool, studeert daarna Frans, doctoraal in 1972, geeft tot 2002 les op het Mar- nix-college in Ede. Debuteert in 1975 met de verha lenbundel Nachtschade. Twee jaar later volgt de eerste roman Een lust voor het oog. Belangrijkste romans: De herfst zal schitterend zijn, En joeg de vossen door het staande koren, De over kant van de rivier, Vera, Margare- tha en Knielen op een bed violen. 2002 Ferdinand Bordewijkprijs voor De overkant van de rivier, 2005 AKO Literatuurprijs voor Knielen op een bed violen, 2009 Ridder in de Orde van de Neder landse Leeuw. Over zijn werk zegt Siebelink: „In mijn romans en verhalen gaat het altijd om gewone mensen, maar door intens licht op hen te laten vallen, komen ze los van de werke lijkheid en worden tot raadselachti ge personages. Literatuur hoort mensen bijzonder te maken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 34