Veel doden overman
door slechte km-heffmg
wegbermen
Arnhemse meisjes
41 binnenland
w I j j Argwaan
- I - CDA voor
€49,-
1
SWEETDEAL VAN DE DAG Dankzij Huidverzorgingsinstituut Elements
in Goes nu ook witte tanden voor iedereen met wel 67% korting!
JE BESPAART
Richtlijnen niet toegepast
Acteur Nicol Williamson overleden
donderdag 26 januari 2012
IN PLAATS VAN
149,-
GA VOOR DEZE
AANBIEDING NAAR
SWEETDEAL.NL
KORTING
PAUL KUSTERS
j SESTOLEN BEELb CARMISSELT IN STUKKEN
door Koos van Wees
DEN HAAG - Jaarlijks vallen er onno
dig veel doden en gewonden door
dat bestaande richtlijnen voor veili
ger wegbermen niet worden toege
past. Dat stelt de Stichting Weten
schappelijk Onderzoek Verkeers
veiligheid (SWOV) na onderzoek
naar bermongevallen. Deze meest
al eenzijdige ongelukken eisen on
geveer 250 levens per jaar en meer
dan 1100 ernstig gewonden.
De SWOV onderzocht tot in detail
86 bermongevallen. Volgens de on
derzoekers was in veel gevallen
het letsel minder geweest met lage
re snelheidslimieten, flauwere of
beter aangegeven bochten en meer
ruimte tussen de weg en obstakels
als bomen. De hiervoor bestaande
richtlijnen uit het 'Handboek in
richting veilige wegbermen' ble
ken niet toegepast op veel van de
onderzochte wegen.
Afleiding, te hoge snelheid, ver
moeidheid of een schrikreactie
zijn de meest voorkomende oorza
ken waardoor auto's van de weg af
raken. Op veilige wegen kan dat
nog worden gecorrigeerd, maar
met name op 80-kilbmeterwegen
op het platteland kan dat niet.
Daar gebeuren ook de meeste on
gevallen.
Onderzoeker Ragnhifd Davidse
van de SWOV constateert dat bo
men vaak veel dichter op de weg
staan dan volgens de richtlijnen
zou mogen. „Dan moet je als weg-
beheerder eigenlijk zeggen: hier
geen 80 kilometer per uur, maar
60. De kans dat je tot stilstand
komt voordat je de boom raakt
wordt dan veel groter."
Maar ook het weghalen van bo
men in bochten of ze afschermen
met geleiderails die botsenergie ab
sorberen zou doden voorkomen,
meent ze. In bijna 40 procent van
dodelijke slachtoffers door berm
ongevallen gaat het om een auto
tegen een boom.
Volgens Davidse is het de optel
som van een slecht wegontwerp
en verkeerd rijgedrag die tot de on
gevallen leidt. „Een ongeval ge
beurt meestal niet alleen doordat
iemand te hard rijdt. Bochten wor
den niet altijd goed aangegeven,
waardoor ze te hard worden gena
derd. Sommige wegen zijn heel
smal, waardoor even afgeleid wor
den al fataal kan zijn."
Automobilisten zouden dat zelf
ook moeten beseffen, meent de
onderzoekster. „Wat ben ik aan
het doen? Kan dat wel? Dat zijn
vragen die ze zich vaker zouden
moeten stellen."
Bermongelukken kunnen ook
voorkomen worden door toepas
sing van nieuwe autotechnieken,
meent de SWOV. Zo is er techniek
die waarschuwt dat bochten te
snel worden genaderd en kunnen
snelheidsbegrenzers ingezet wor
den.
AMSTERDAM - De Schotse film- en
toneelacteur Nicol Williamson
(73) is in december overleden in
zijn woonplaats Amsterdam. Dat
schreef zijn zoon Luke gisteren op
de website van de acteur.
Williamson leed al geruime tijd
aan slokdarmkanker. Hij overleed
volgens zijn zoon al op 16 decem
ber. Williamson was bij het grote
publiek vooral bekend om zijn rol
len in de films Excalibur (1981) en
The Exorcist III (1990). Zijn laatste
film was Spawn, uit 1997.
De Schotse acteur woonde al tien
tallen jaren in Amsterdam, waar
hij zich de laatste jaren vooral be
zighield met muziek.
DEN HAAG - Fracties in de Tweede
Kamer reageren argwanend op het
plan van het CDA om op termijn
een vorm van kilometerheffing
voor automobilisten in te voeren.
Het wetenschappelijk instituut
van het CDA presenteerde giste
ren een rapport met die strekking.
Volgens de opstellers moet beprij-
zing van autogebruik zo simpel
mogelijk worden uitgevoerd. Ze
pleiten daarom voor een systeem
waarin jaarlijks de kilometerstand
moet worden doorgegeven. Op ba
sis van de verreden kilometers per
jaar volgt een rekening.
GroenLinks, D66 en SP plaatsen
vraagtekens bij het plan. WD en
PW blijven verklaard tegenstan
der. GroenLinks-Kamerlid Ineke
van Gent merkt op dat het CDA in
het verleden ook dergelijke voor
stellen deed, maar nooit echt door
beet. „Aan papieren tijgers rond
de kilometerheffing ontbreekt het
niet bij het CDA, maar als het erop
aan komt geeft het CDA niet
thuis."
Ze vindt verder dat kilometerhef
fing moet worden gekoppeld aan
tijdstip en plaats waarop iemand
op de weg zit. „Zo'n platte kilome
terheffing doet wel iets, maar juist
niet op drukke plekken en mo
menten wanneer beprijzing het
hardste nodig is", analyseert zij.
D66'er Kees Verhoeven is dat met
haar eens. „Nu moet iemand die
om 14.00 uur op een weg in Fries
land rijdt ook betalen." Verhoeven
vindt de basisgedachte van het
CDA goed, maar vreest dat het een
slap proefballonnetje is.
SP'er Farshad Bashir kan zich ook
vinden in het idee. Maar hij denkt
wel dat het gevaar op de loer ligt
dat de overheid de auto te veel als
melkkoe gaat gebruiken. Op dat
vlak wenst hij verbeteringen. Vol
gens WD'er Charlie Aptrbot kan
het voorstel meteen de prullenbak
in. „Door dit voorstel wordt
knoeien nog aantrekkelijker."
Naar schatting duizend mensen, vooral jongeren, hebben gisteravond mee
gelopen met een stille tocht voor het 15-jarige Arnhemse meisje dat vorige
ARNHEM - De 16-jarige Arnhemse
die gisteren door de politie is aan
gehouden, was een van de beste
vriendinnen van het meisje van 15
jaar dat op 14 januari werd neerge
stoken en dat enkele dagen later
aan haar verwondingen overleed.
Beide Arnhemse meisjes waren
leerlingen van het Lorentz Lyceum
in hun woonplaats.
Het 16-jarige meisje is bovendien
de vriendin van de jongen van 17
jaar uit Rotterdam, die eveneens is
aangehouden. Ze waren een stelle
tje, aldus een woordvoerder van
de politie. De 17-jarige Rotterdam
mer kende op zijn beurt weer de
jongen uit Capelle aan den IJssel
(14), die het slachtoffer en haar va
der op straat voor hun woning aan
de Stadhoudersstraat neerstak.
De politie verdenkt de Rotterdam
mer ervan dat hij de jongen uit Ca
pelle aan den IJssel heeft aangezet
fc»AN HEE JE TOCH EEN
KRONKEL