Veel doden overman door slechte km-heffmg wegbermen Arnhemse meisjes 41 binnenland w I j j Argwaan - I - CDA voor €49,- 1 SWEETDEAL VAN DE DAG Dankzij Huidverzorgingsinstituut Elements in Goes nu ook witte tanden voor iedereen met wel 67% korting! JE BESPAART Richtlijnen niet toegepast Acteur Nicol Williamson overleden donderdag 26 januari 2012 IN PLAATS VAN 149,- GA VOOR DEZE AANBIEDING NAAR SWEETDEAL.NL KORTING PAUL KUSTERS j SESTOLEN BEELb CARMISSELT IN STUKKEN door Koos van Wees DEN HAAG - Jaarlijks vallen er onno dig veel doden en gewonden door dat bestaande richtlijnen voor veili ger wegbermen niet worden toege past. Dat stelt de Stichting Weten schappelijk Onderzoek Verkeers veiligheid (SWOV) na onderzoek naar bermongevallen. Deze meest al eenzijdige ongelukken eisen on geveer 250 levens per jaar en meer dan 1100 ernstig gewonden. De SWOV onderzocht tot in detail 86 bermongevallen. Volgens de on derzoekers was in veel gevallen het letsel minder geweest met lage re snelheidslimieten, flauwere of beter aangegeven bochten en meer ruimte tussen de weg en obstakels als bomen. De hiervoor bestaande richtlijnen uit het 'Handboek in richting veilige wegbermen' ble ken niet toegepast op veel van de onderzochte wegen. Afleiding, te hoge snelheid, ver moeidheid of een schrikreactie zijn de meest voorkomende oorza ken waardoor auto's van de weg af raken. Op veilige wegen kan dat nog worden gecorrigeerd, maar met name op 80-kilbmeterwegen op het platteland kan dat niet. Daar gebeuren ook de meeste on gevallen. Onderzoeker Ragnhifd Davidse van de SWOV constateert dat bo men vaak veel dichter op de weg staan dan volgens de richtlijnen zou mogen. „Dan moet je als weg- beheerder eigenlijk zeggen: hier geen 80 kilometer per uur, maar 60. De kans dat je tot stilstand komt voordat je de boom raakt wordt dan veel groter." Maar ook het weghalen van bo men in bochten of ze afschermen met geleiderails die botsenergie ab sorberen zou doden voorkomen, meent ze. In bijna 40 procent van dodelijke slachtoffers door berm ongevallen gaat het om een auto tegen een boom. Volgens Davidse is het de optel som van een slecht wegontwerp en verkeerd rijgedrag die tot de on gevallen leidt. „Een ongeval ge beurt meestal niet alleen doordat iemand te hard rijdt. Bochten wor den niet altijd goed aangegeven, waardoor ze te hard worden gena derd. Sommige wegen zijn heel smal, waardoor even afgeleid wor den al fataal kan zijn." Automobilisten zouden dat zelf ook moeten beseffen, meent de onderzoekster. „Wat ben ik aan het doen? Kan dat wel? Dat zijn vragen die ze zich vaker zouden moeten stellen." Bermongelukken kunnen ook voorkomen worden door toepas sing van nieuwe autotechnieken, meent de SWOV. Zo is er techniek die waarschuwt dat bochten te snel worden genaderd en kunnen snelheidsbegrenzers ingezet wor den. AMSTERDAM - De Schotse film- en toneelacteur Nicol Williamson (73) is in december overleden in zijn woonplaats Amsterdam. Dat schreef zijn zoon Luke gisteren op de website van de acteur. Williamson leed al geruime tijd aan slokdarmkanker. Hij overleed volgens zijn zoon al op 16 decem ber. Williamson was bij het grote publiek vooral bekend om zijn rol len in de films Excalibur (1981) en The Exorcist III (1990). Zijn laatste film was Spawn, uit 1997. De Schotse acteur woonde al tien tallen jaren in Amsterdam, waar hij zich de laatste jaren vooral be zighield met muziek. DEN HAAG - Fracties in de Tweede Kamer reageren argwanend op het plan van het CDA om op termijn een vorm van kilometerheffing voor automobilisten in te voeren. Het wetenschappelijk instituut van het CDA presenteerde giste ren een rapport met die strekking. Volgens de opstellers moet beprij- zing van autogebruik zo simpel mogelijk worden uitgevoerd. Ze pleiten daarom voor een systeem waarin jaarlijks de kilometerstand moet worden doorgegeven. Op ba sis van de verreden kilometers per jaar volgt een rekening. GroenLinks, D66 en SP plaatsen vraagtekens bij het plan. WD en PW blijven verklaard tegenstan der. GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent merkt op dat het CDA in het verleden ook dergelijke voor stellen deed, maar nooit echt door beet. „Aan papieren tijgers rond de kilometerheffing ontbreekt het niet bij het CDA, maar als het erop aan komt geeft het CDA niet thuis." Ze vindt verder dat kilometerhef fing moet worden gekoppeld aan tijdstip en plaats waarop iemand op de weg zit. „Zo'n platte kilome terheffing doet wel iets, maar juist niet op drukke plekken en mo menten wanneer beprijzing het hardste nodig is", analyseert zij. D66'er Kees Verhoeven is dat met haar eens. „Nu moet iemand die om 14.00 uur op een weg in Fries land rijdt ook betalen." Verhoeven vindt de basisgedachte van het CDA goed, maar vreest dat het een slap proefballonnetje is. SP'er Farshad Bashir kan zich ook vinden in het idee. Maar hij denkt wel dat het gevaar op de loer ligt dat de overheid de auto te veel als melkkoe gaat gebruiken. Op dat vlak wenst hij verbeteringen. Vol gens WD'er Charlie Aptrbot kan het voorstel meteen de prullenbak in. „Door dit voorstel wordt knoeien nog aantrekkelijker." Naar schatting duizend mensen, vooral jongeren, hebben gisteravond mee gelopen met een stille tocht voor het 15-jarige Arnhemse meisje dat vorige ARNHEM - De 16-jarige Arnhemse die gisteren door de politie is aan gehouden, was een van de beste vriendinnen van het meisje van 15 jaar dat op 14 januari werd neerge stoken en dat enkele dagen later aan haar verwondingen overleed. Beide Arnhemse meisjes waren leerlingen van het Lorentz Lyceum in hun woonplaats. Het 16-jarige meisje is bovendien de vriendin van de jongen van 17 jaar uit Rotterdam, die eveneens is aangehouden. Ze waren een stelle tje, aldus een woordvoerder van de politie. De 17-jarige Rotterdam mer kende op zijn beurt weer de jongen uit Capelle aan den IJssel (14), die het slachtoffer en haar va der op straat voor hun woning aan de Stadhoudersstraat neerstak. De politie verdenkt de Rotterdam mer ervan dat hij de jongen uit Ca pelle aan den IJssel heeft aangezet fc»AN HEE JE TOCH EEN KRONKEL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 4