441 uit Met zusjes Schuurman valt niet te spotten Filmfestival Rotterdam filmrecensies Brèsjes filmagenda donderdag 26 januari 2012 George Clooney in The Descendants. naast hun boten de vissers bijtend op schelpen turen ze en liggen in het zand tot de vloedstroom komt hun vrouwen schuren de buik tegen de paalhoofden in hun netten vangen zij verdronken kinderen vergankelijke avonden waarop de zon dood gaat de botten van meeuwen lege schalen van krabben hun ogen tranen brak de smaak van hun tong in mijn mond de stoppels van hun wang hongerig schurend tegen een liefdeloze horizon Edmond v/d Bussche, Biervliet van het festival. Ook voor het eerst in Nederland te zien: de Ar gentijns-Zwitsers-Nederlandse co productie Abrir Puertas y Venta- nas, een humoristisch drama over drie opgroeiende Argentijn se zussen. Een aanrader is ook het sprookjesachtige Les géants, de derde film van de Belg Bouli Lanners. Ook uit België, maar ge situeerd in Rotterdam: Lena, op volger van Aanrijding in Moscou. Spraakmakend is Shame van de Britse videokunstenaar Steve Mc Queen, met Carey Mulligan en in de hoofdrol Michael Fassbender, als de aan seks verslaafde yup Brandon. De laatste speelt ook een hoofdrol in de Freud-thriller A dangerous method van David Cronenberg. Sterren kaskrakers George Clooney, Keira Knightly, Vincent Gallo, Gael Garcia Ber- nal, Ben Kingsley, Sacha Baron Cohen, Viggo Mortensen, Carey Mulligan. Ze zijn er allemaal in Rotterdam. Op het witte doek wel te verstaan. Enkele grote trek kers: Hugo van de legendarische Martin Scorsese, een fantasierijke 3D-familiefilm met Kingsley en Cohen. In wereldpremière gaat de thriller Ace Attorney van de Ja panse cultregisseur Miike Takas- hi, gebaseerd op de gelijknamige puzzelgame van Nintendo DS. Ook The Descendants zal het goed doen. Huisvader George Clooney komt erachter dat zijn vrouw, na dat ze in een coma is geraakt, een dubbelleven leidde. Engagement misstanden In het themaprogramma Power- cut Middle East staat de Arabi sche lente in de schijnwerpers en het onderdeel Hidden Histories zit tjokvol documentaires van Chinese filmmakers die - soms met gevaar voor eigen leven - mis standen in hun land aan de kaak stellen. International Film Festival Rotterdam (IFFR), t/m zo. 5 feb., diverse locaties Rotterdam. Hart van het festival is de Pathé-bioscoop aan het Schouwburgplein. De festivalkassa is elke dag open vanaf 09.00 u. Kaartverkoop ook via filmfestivalrotterdam.com. door Dieter van den Bergh Gisteren barstte de 41e edi tie van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) los. Tot en met volgende week zondag kan de liefhebber zijn hart ophalen bij honderden films en documentaires uit de he le wereld. Premières aanraders Een van de vele Nederlandse pre mières op het IFFR is Le Havre, een aandoenlijke en droogkomi sche immigrantenkomedie. In diezelfde stad speelt het moord- drama 38 Témoins, openingsfilm VLISSINGEN CINECITY The Descendants (FbtS): di 14.00 en 19.30 uur; The Artist (FbtS): zo 16.15 uur; Sneak: ma 22.00 uur; A Good Old Fashioned Orgy: do t/m wo 16.30, 19.15 en 22.00 uur, ma niet om 22.00 uur; My week with Marilyn: do, vr, za, ma, di, wo 14.00 en 19.30 uur, zo 11,00, 14.00 en 19.20 uur; Black Out: do t/m wo 16.20 en 22.00 uur; The Girl with The Dragon Tattoo: do, zo t/m wo 16.05,18.45 en 21.30 uur, za en zo 18.45 en 21.45 uur; Süskind: do t/m wo 13.50 en 19.15 uur; The Inbetweeners: do, vr, ma, di 16.30 uur, za, wo 16.15 uur, zo 14.00 uur; The Darkest Hour: do, vr, ma, di 14.00 en 22.00 uur, za, zo, wo 22.00 uur; Doodslag: do en zo t/m wo 22.00 uur, vr, za 22.10 uur; The Iron La dy: do 14.00, 16.30 en 19.00 uur, vr 14.00 en 19.15 uur, za 16.15 en 19.15 uur, zo 11.00, 16.15 en 19.00 uur, ma 14.00, 16.30 en 19.00 uur, di 13.45 en 16.30 uur, wo 16.15 en 19.00 uur; The Help: do t/m wo 19.00 uur, vr, zo, di 00k om 19.10 uur; Mission Impossible: do t/m wo 21.45 uur, do, za, ma, wo 00k om 16.15 uur; Mega Mindy en de Snoepbaron: za, wo 14.00 uur, zo 11.45 uur; Sherlock Holmes(2): do, t/m wo 21.45 uur, do, vr, ma, di 00k om 13.45 uur; Alvin en de Chipmunks (3): vr 16.20 uur, za, zo, wo 14.00 uur, zo 00k om 11 u; New Kids Nitro: do, vr, ma 14 u; Gelaarsde Kat: vr 16.15 u, za, zo, wo 14.00 uur, zo ook om 11 u; Dolfje Weer- wolfje: za, zo, wo 14 u, zo ook om11.00 uur; Nova Zembla: do13.45,16.15 en 19.30 u, vr 13.45 en 19.30 u, za 16.15 en 19.30 u, zo 1116.15 en 19.30 u, ma 13.45,16.15 en 19.20 u, di 13.45,16.15 en 19.30 u, wo 16.15 en 19.30 u; Happy Feet (2 NL):za, zo, wo 13.45 u. GOES DAVINCI CINEMA Mission Impossible: do t/m zo en wo 21.30 uur; Nova Zembla 3D: do, vr, 19.00 en 21.30 uur, za, zo, wo 15.45, 19.00 en 21.30 uur; Sherlock Holmes: di t/m zo en wo 18.30 uur; Süskind: do, vr 18.30 en 21.15 uur, za, zo,wo 16.00, 18.30 en 21.15 uur, ma, di 20.00 uur; The Darkest Hour: do t/m zo en wo 18.45 uur, ma, di 20.15 uur; The Girl with the Dragon Tattoo: do t/m zo en wo 21.00 uur, ma, di 20.00 uur; Alvin en de Chipmunks: za, zo, wo 13.30 en 15.45 uur; De Gelaarsde Kat: za, zo, wo 13.45 en 16.00 uur; Dolfje Weerwolfje: za, zo, wo 13.30 uur; Mega Mindy en de Snoepbaron: za, zo, wo 14.00 uur; 't BEEST Lotus: do, vr 20.30 uur, vr 00k om 13.30 uur; The Light Thief: di, wo 20.30 uur; MIDDELBURG CINEMA MIDDELBURG Drive: do,ma 20 u, vr 21.30 uur; The Ar tist: vr 15 en 19 u, za 19 u, wo 20 u; We Need to Talk About Kevin: vr 19 u,za 21.30 uur, zo 20.30 uur, di 20.00 uur. ZIERIKZEE FIZI Body Language: wo 14.00 uur; door Bart van der Put Eind 2010 debuteerde film maker Arne Toonen met het verrassend frisse Dik Trom. De satirische familie film brak met de heersende opvat ting dat antieke literaire wortels van een kinderboekenheld een nostalgische benadering afdwin gen. Met de opvolger Black Out richt de maker zich tot een ouder publiek, maar hij handhaaft zijn voor Nederlandse begrippen tegen draadse koers. Het scenario van de misdaadkome die is volgens het steenkolenengels in de openingstitels 'inspired on the novel Merg en Been by Ger- ben Hellinga', maar doet vermoe den dat Toonen en co-scenario schrijver Melle Runderkamp zich ook door het werk van Quentin Tarantino en Guy Ritchie lieten in spireren. Vrij naar Hellinga draait de film om voormalig crimineel Jos Vrees wijk (een sterke Raymond Thiry), die een dag voor zijn huwelijk met een haperend geheugen naast een lijk ontwaakt, en vervolgens be trokken raakt bij een conflict in de onderwereld. Jos wordt beschul digd van de diefstal van 20 kilo co caïne, en krijgt het aan de stok met gehaaide oude bekenden en stuntelende nieuwkomers in het milieu. Black Out doet door de flitsende stilering, vlotte montage en kleur rijke personages onmiskenbaar aan de Britse gangsterkomedies van Ritchie denken, maar krijgt een eigen karakter door de manier waarop Toonen de Hollandse loka- ties, mores en taal benadrukt. Hij maakt daarbij dankbaar gebruik van Alex van Warmerdam en rap per Willie Wartaal, die net als in hun eigen werk een aanstekelijk gevoel voor gortdroog absurdisme etaleren. De flirt met het cinefiele postmo dernisme van Tarantino pakt aan merkelijk minder sterk of grappig uit. Nadat een Russische schurk The godfather citeert, om de held er op te wijzen dat afvallige beroepscri minelen altijd weer in het milieu worden teruggezogen, vraagt hij hem ook nog hoe het voelt om een cliché zijn. Gangsterbazen die Al Pacino cite ren zijn sinds The Sopranos echter zelf een cliché net als domme krachten die achter het stuur de Birgit Schuurman (links), Edmond Classen en Katja Schuurman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 44