441 uit
Met zusjes Schuurman
valt niet te spotten
Filmfestival Rotterdam
filmrecensies
Brèsjes
filmagenda
donderdag 26 januari 2012
George Clooney in The Descendants.
naast hun boten de vissers
bijtend op schelpen turen ze
en liggen in het zand tot
de vloedstroom komt
hun vrouwen schuren de buik
tegen de paalhoofden
in hun netten vangen zij
verdronken kinderen
vergankelijke avonden
waarop de zon dood gaat
de botten van meeuwen
lege schalen van krabben
hun ogen tranen brak
de smaak van hun tong
in mijn mond
de stoppels van hun wang
hongerig schurend
tegen een liefdeloze horizon
Edmond v/d Bussche, Biervliet
van het festival. Ook voor het
eerst in Nederland te zien: de Ar
gentijns-Zwitsers-Nederlandse co
productie Abrir Puertas y Venta-
nas, een humoristisch drama
over drie opgroeiende Argentijn
se zussen. Een aanrader is ook
het sprookjesachtige Les géants,
de derde film van de Belg Bouli
Lanners. Ook uit België, maar ge
situeerd in Rotterdam: Lena, op
volger van Aanrijding in Moscou.
Spraakmakend is Shame van de
Britse videokunstenaar Steve Mc
Queen, met Carey Mulligan en in
de hoofdrol Michael Fassbender,
als de aan seks verslaafde yup
Brandon. De laatste speelt ook
een hoofdrol in de Freud-thriller
A dangerous method van David
Cronenberg.
Sterren kaskrakers
George Clooney, Keira Knightly,
Vincent Gallo, Gael Garcia Ber-
nal, Ben Kingsley, Sacha Baron
Cohen, Viggo Mortensen, Carey
Mulligan. Ze zijn er allemaal in
Rotterdam. Op het witte doek
wel te verstaan. Enkele grote trek
kers: Hugo van de legendarische
Martin Scorsese, een fantasierijke
3D-familiefilm met Kingsley en
Cohen. In wereldpremière gaat
de thriller Ace Attorney van de Ja
panse cultregisseur Miike Takas-
hi, gebaseerd op de gelijknamige
puzzelgame van Nintendo DS.
Ook The Descendants zal het goed
doen. Huisvader George Clooney
komt erachter dat zijn vrouw, na
dat ze in een coma is geraakt, een
dubbelleven leidde.
Engagement misstanden
In het themaprogramma Power-
cut Middle East staat de Arabi
sche lente in de schijnwerpers en
het onderdeel Hidden Histories
zit tjokvol documentaires van
Chinese filmmakers die - soms
met gevaar voor eigen leven - mis
standen in hun land aan de kaak
stellen.
International Film Festival Rotterdam
(IFFR), t/m zo. 5 feb., diverse locaties
Rotterdam. Hart van het festival is
de Pathé-bioscoop aan het
Schouwburgplein. De festivalkassa is
elke dag open vanaf 09.00 u.
Kaartverkoop ook via
filmfestivalrotterdam.com.
door Dieter van den Bergh
Gisteren barstte de 41e edi
tie van het International
Film Festival Rotterdam
(IFFR) los. Tot en met volgende
week zondag kan de liefhebber
zijn hart ophalen bij honderden
films en documentaires uit de he
le wereld.
Premières aanraders
Een van de vele Nederlandse pre
mières op het IFFR is Le Havre,
een aandoenlijke en droogkomi
sche immigrantenkomedie. In
diezelfde stad speelt het moord-
drama 38 Témoins, openingsfilm
VLISSINGEN
CINECITY
The Descendants (FbtS): di 14.00 en
19.30 uur; The Artist (FbtS): zo 16.15
uur; Sneak: ma 22.00 uur; A Good Old
Fashioned Orgy: do t/m wo 16.30,
19.15 en 22.00 uur, ma niet om 22.00
uur; My week with Marilyn: do, vr, za,
ma, di, wo 14.00 en 19.30 uur, zo 11,00,
14.00 en 19.20 uur; Black Out: do t/m
wo 16.20 en 22.00 uur; The Girl with
The Dragon Tattoo: do, zo t/m wo
16.05,18.45 en 21.30 uur, za en zo
18.45 en 21.45 uur; Süskind: do t/m wo
13.50 en 19.15 uur; The Inbetweeners:
do, vr, ma, di 16.30 uur, za, wo 16.15
uur, zo 14.00 uur; The Darkest Hour: do,
vr, ma, di 14.00 en 22.00 uur, za, zo, wo
22.00 uur; Doodslag: do en zo t/m wo
22.00 uur, vr, za 22.10 uur; The Iron La
dy: do 14.00, 16.30 en 19.00 uur, vr
14.00 en 19.15 uur, za 16.15 en 19.15
uur, zo 11.00, 16.15 en 19.00 uur, ma
14.00, 16.30 en 19.00 uur, di 13.45 en
16.30 uur, wo 16.15 en 19.00 uur; The
Help: do t/m wo 19.00 uur, vr, zo, di 00k
om 19.10 uur; Mission Impossible: do
t/m wo 21.45 uur, do, za, ma, wo 00k
om 16.15 uur; Mega Mindy en de
Snoepbaron: za, wo 14.00 uur, zo 11.45
uur; Sherlock Holmes(2): do, t/m wo
21.45 uur, do, vr, ma, di 00k om 13.45
uur; Alvin en de Chipmunks (3): vr
16.20 uur, za, zo, wo 14.00 uur, zo 00k
om 11 u; New Kids Nitro: do, vr, ma 14
u; Gelaarsde Kat: vr 16.15 u, za, zo, wo
14.00 uur, zo ook om 11 u; Dolfje Weer-
wolfje: za, zo, wo 14 u, zo ook om11.00
uur; Nova Zembla: do13.45,16.15 en
19.30 u, vr 13.45 en 19.30 u, za 16.15
en 19.30 u, zo 1116.15 en 19.30 u, ma
13.45,16.15 en 19.20 u, di 13.45,16.15
en 19.30 u, wo 16.15 en 19.30 u; Happy
Feet (2 NL):za, zo, wo 13.45 u.
GOES
DAVINCI CINEMA
Mission Impossible: do t/m zo en wo
21.30 uur; Nova Zembla 3D: do, vr,
19.00 en 21.30 uur, za, zo, wo 15.45,
19.00 en 21.30 uur; Sherlock Holmes: di
t/m zo en wo 18.30 uur; Süskind: do, vr
18.30 en 21.15 uur, za, zo,wo 16.00,
18.30 en 21.15 uur, ma, di 20.00 uur;
The Darkest Hour: do t/m zo en wo
18.45 uur, ma, di 20.15 uur; The Girl
with the Dragon Tattoo: do t/m zo en
wo 21.00 uur, ma, di 20.00 uur; Alvin en
de Chipmunks: za, zo, wo 13.30 en
15.45 uur; De Gelaarsde Kat: za, zo, wo
13.45 en 16.00 uur; Dolfje Weerwolfje:
za, zo, wo 13.30 uur; Mega Mindy en de
Snoepbaron: za, zo, wo 14.00 uur;
't BEEST
Lotus: do, vr 20.30 uur, vr 00k om 13.30
uur; The Light Thief: di, wo 20.30 uur;
MIDDELBURG
CINEMA MIDDELBURG
Drive: do,ma 20 u, vr 21.30 uur; The Ar
tist: vr 15 en 19 u, za 19 u, wo 20 u; We
Need to Talk About Kevin: vr 19 u,za
21.30 uur, zo 20.30 uur, di 20.00 uur.
ZIERIKZEE
FIZI
Body Language: wo 14.00 uur;
door Bart van der Put
Eind 2010 debuteerde film
maker Arne Toonen met
het verrassend frisse Dik
Trom. De satirische familie
film brak met de heersende opvat
ting dat antieke literaire wortels
van een kinderboekenheld een
nostalgische benadering afdwin
gen. Met de opvolger Black Out
richt de maker zich tot een ouder
publiek, maar hij handhaaft zijn
voor Nederlandse begrippen tegen
draadse koers.
Het scenario van de misdaadkome
die is volgens het steenkolenengels
in de openingstitels 'inspired on
the novel Merg en Been by Ger-
ben Hellinga', maar doet vermoe
den dat Toonen en co-scenario
schrijver Melle Runderkamp zich
ook door het werk van Quentin
Tarantino en Guy Ritchie lieten in
spireren.
Vrij naar Hellinga draait de film
om voormalig crimineel Jos Vrees
wijk (een sterke Raymond Thiry),
die een dag voor zijn huwelijk met
een haperend geheugen naast een
lijk ontwaakt, en vervolgens be
trokken raakt bij een conflict in de
onderwereld. Jos wordt beschul
digd van de diefstal van 20 kilo co
caïne, en krijgt het aan de stok
met gehaaide oude bekenden en
stuntelende nieuwkomers in het
milieu.
Black Out doet door de flitsende
stilering, vlotte montage en kleur
rijke personages onmiskenbaar
aan de Britse gangsterkomedies
van Ritchie denken, maar krijgt
een eigen karakter door de manier
waarop Toonen de Hollandse loka-
ties, mores en taal benadrukt. Hij
maakt daarbij dankbaar gebruik
van Alex van Warmerdam en rap
per Willie Wartaal, die net als in
hun eigen werk een aanstekelijk
gevoel voor gortdroog absurdisme
etaleren.
De flirt met het cinefiele postmo
dernisme van Tarantino pakt aan
merkelijk minder sterk of grappig
uit.
Nadat een Russische schurk The
godfather citeert, om de held er op
te wijzen dat afvallige beroepscri
minelen altijd weer in het milieu
worden teruggezogen, vraagt hij
hem ook nog hoe het voelt om
een cliché zijn.
Gangsterbazen die Al Pacino cite
ren zijn sinds The Sopranos echter
zelf een cliché net als domme
krachten die achter het stuur de
Birgit Schuurman (links), Edmond Classen en Katja Schuurman