u
ÊL
H
II
'Mensen betrokken krijgen'
li
'Laten zien dat het anders kan'
'Desnoods huis-aan-huis langs'
'De top bereiken is duur'
'Er zijn veel idioten zoals ik'
'Ik heb aan Amerikaanse sites gevraagd hoe ze ermee omgaan als
iemand er met het geld vandoor gaat. Dat was nog nooit gebeurd'
Judith Scholte uit Rotterdam, 'Notes on Hopper' (voordekunst.nl):
„De schilderijen van Edward Hopper vormen altijd het begin van
een verhaal. Ik ben zangeres en heb daar teksten bij geschreven.
De muziek is van Paul van Brugge en we werken samen met docu
mentairemaker Jan Louter. Notes on Hopper wordt een concert
7000 euro nodig en hebben dat op het nippertje gered. Crowdfun-
ding is niet de enige manier om dit concert te financieren, maar het is een goede manier om men
sen betrokken te krijgen bij kunst. Bezuinigingen zie je nu al, we krijgen minder subsidie en min
der speelplekken. Maar er zit ook een positieve kant aan: kunstenaars worden uitgedaagd om te
laten zien hoe belangrijk kunst is. Nederland heeft een koopmansmentaliteit, wij denken al snel
'wat levert het op'. Maar kunst heeft een maatschappelijke waarde."
met filmbeelden. We hadden
donderdag 26 januari 2012
Sanne Allach uit Veldhoven, T for Change (wekomenerwel.nl):
„Wij gaan T-shirts maken die schoon zijn van begin tot eind. Ge
maakt van biologisch katoen in een fabriek waar de arbeidsom
standigheden goed zijn. Jonge designers ontwerpen de shirts en krij
gen 2 euro per verkocht shirt. 20 procent van de winst gaat naar
goede doelen. Er is zo weinig mode die leuk én goed is; wij willen laten zien dat het anders kan.
De webshop wordt een community waarop mensen mogen stemmen op het beste ontwerp. Tot
nu toe hebben we tien investeerders die samen 9000 euro hebben geïnvesteerd. Dat zijn beken
den van ons. Mensen reageren heel enthousiast, het is fantastisch om te merken dat ze vertrou
wen in ons en onze ideeën hebben. Maar nu komt het moeilijkste deel: dat ook anderen in ons
gaan investeren. We hebben 25.000 euro nodig. Ik ben ervan overtuigd dat het gaat lukken."
Wouter Stoter uit Amsterdam, film 'Feestje' (cinecrowd.nl):
„We willen mensen zelf zover krijgen om aan onze film bij te dra
gen. Het verhaal is herkenbaar. Ik ging op IJburg wonen, een Vinex-
wijk in Amsterdam. Ik was bang dat vrienden niet meer op mijn
feestjes zouden komen - dat alleen je buren komen. Feestje is een
combinatie van verschillende avonden: het gaat over een stel dat uitgenodigd wordt door hun bu
ren voor een feestje. Het wordt een desillusionerende avond. Financiering door het Filmfonds is
moeilijk: je kunt maar één keer per jaar een voorstel doen, en er zijn 200 inzendingen. Ik ken wel
mensen die ons gratis willen helpen, maar we missen nog een essentieel bedrag. Vooral voor za
ken als locatie, camera's en eten. 3300 euro hebben we nu binnen, komende weken beginnen we
het echte offensief. Die overige 6700 euro gaat lukken. Desnoods gaan we huis-aan-huis langs!"
jecten, stelt Gijsbert Koren. „Ik
heb aan Amerikaanse sites ge
vraagd hoe ze ermee omgaan als ie
mand er met het geld vandoor
gaat. Gek genoeg was dat nog
nooit gebeurd. Waarschijnlijk
komt het doordat het zo'n sociaal
fenomeen is. Je eigen vrienden en
familie belazer je niet snel. En veel
projecteigenaren maken een pitch-
filmpje en gebruiken Twitter en
Facebook voor promotie. Ze zijn
dus heel zichtbaar."
Omdat crowdfiinding een relatief
nieuw fenomeen is, is er nog geen
specifieke regelgeving voor. De Ne-
derlandsche Bank en de Autoriteit
Financiële Markten letten sinds vo
rig jaar wel extra op crowdfunding-
sites. Er mag geen geld van particu
lieren worden geleend met de toe
zegging dat het geld wordt terugbe
taald. Want in de praktijk kan die
belofte niet altijd worden waarge
maakt. Vorig jaar hebben drie par-
Lumine.nl
tijen die met crowdfiinding wer
ken een waarschuwing gekregen.
Gijsbert Koren geeft regelmatig
geld aan crowdftindingprojecten.
„Het risico bestaat dat het niet
lukt, maar dat is juist het leuke. Je
wordt onderdeel van een avon
tuur. Zo heb ik geïnvesteerd in een
iPad-pen op de Amerikaanse site
Kickstarter. Maandenlang kreeg ik
nieuwsbrieven over hoe moei
zaam de ontwikkeling ging. Ik
dacht dat ze het niet zouden ha
len. Maar uiteindelijk kwam die
pen er."
Kiestra was aanwezig bij de ope
ning van de proefwinkel Brand-
Mission. „Het resultaat was fantas
tisch. Ik ben blij dat ik Lonneke
heb gesteund, anders was zo'n
winkel er niet gekomen. Boven
dien helpt zij andere onderne
mers, het is een domino-effect. Al
leen dan niet met omvallen, maar
met opbouwen."
Koen Wiggemans uit Monnickendam, tenniscarrière (talenboek.nl):
„Ik ben 15 jaar en wil de internationale tennistop bereiken. Het
gaat al heel goed, ik ben derde van Nederland in mijn leeftijdscate
gorie en heb een 'belofte-status' bij NOCNSF. Ik ga naar een middel
bare school voor topsporttalent. De top bereiken is duur. Om je te
kunnen meten met internationaal talent, moet je naar toernooien in het buitenland. Als de bond
je stuurt, wordt het betaald. Maar als je op eigen initiatief gaat niet. Het punt is, zonder die
extra toernooien is de kans dat je de top bereikt een stuk kleiner. Op Talentboek kunnen sporters
met een NOC*NSF-status zich inschrijven om sponsoren te zoeken. Ik heb 2000 euro nodig voor
de reiskosten naar het buitenland, nieuwe tennisschoenen en snaren voor mijn racket. Het geld in
zamelen gaat alleen nog helemaal niet goed. Ik hoop dat het lukt voor deze zomer."
Gijsbert Koren, adviseur crowdfiinding
Dam Backer uit Lelystad, 'Slag om Mariahorst' (tenpages.com):
„Er zijn ontzettend veel idioten zoals ik, die denken dat ze een best
seller hebben geschreven. Ik had al een aantal boeken in eigen be
heer uitgegeven en mijn laatste uitgever ging failliet, dus ik moest
weer de markt op. Iemand attendeerde mij op Ten Pages, waarop
je je manuscript kunt zetten. Na ruim twee weken was er voor 10.000 euro aan aandelen ver
kocht, tot mijn stomme verbazing. Half november is mijn thriller, die gaat over drie neven en drie
nichten die strijden om de erfenis van een landgoed, uitgebracht. Ik heb geen flauw idee hoe het
verkoopt. Met de uitgever ben ik niet tevreden, het is mij onduidelijk of en hoe mijn boek wordt
gepromoot. Dus ben ik weer op zoek. Wel kreeg ik een brief van een wildvreemde meneer uit Gou
da, die het een hartstikke goed boek vond. Het zou zo verfilmd kunnen worden, zei hij."