'Toeristentreintje langs de kust' Lam Gods is onschatbaar Spektakel 181 zeeland Besluit bouw zeesluis leidt direct tot nieuwe vestigingen bedrijven Feest op Het Zandkasteel almanak Noord-zuid Anne van Grevenstein dinsdag 24 januari 2012 ïS&8S38SS3S8ïSS&SSSs:3 £SM$BffiSi8MC8a88 door Martijn de Koning OOSTBURC - Het doortrekken van de Vlaamse kusttram naar Zeeuws-Vlaanderen is niet erg rea listisch. De streek zou zich daarom hard moeten maken voor de komst van 'toeristentreintjes' langs de West-Zeeuws-Vlaamse kust. Die kunnen gewoon over de we gen rijden en mogelijk (deels) de huidige toeristenbus vervangen. Daarvoor pleit de Sluise wethou der Peter Ploegaert (toerisme). De kusttram, tussen Knokke en De Panne, wordt veel gebruikt door zowel bewoners van de kust streek als toeristen. De roep om het doortrekken van het tracé naar Cadzand, en verder richting Bres- kens, klinkt al jaren. Twee jaar gele den verraste het provinciebestuur de regio door een onderzoek naar de mogelijkheden op te nemen in het collegeprogramma. Ook Ploegaert zou zo'n voorzie ning toejuichen. „Maar we moeten wel realistisch blijven", geeft hij aan. „De politieke wil in België lijkt er niet te zijn. Bovendien kost de aanleg enorm veel geld, en er moet natuurlijk ook overal ruimte voor zijn." Op vakantie in Portugal kreeg Ploe gaert een ingeving. „Ik zag daar Door de Mortiere Vlissingen-Noord te noemen probeert de Vlissingse wet houder Marin de Zwarte de pil te vergulden. Het ADRZ wil immers een ziekenhuis bouwen bij de Mortie re, weliswaar nog net op Vlissings grondgebied, maar voor het gevoel van menig Vlissinger toch echt in Middelburg. Dat heeft De Zwarte van zijn verre voorganger afgekeken. Die noemden in de jaren zestig het nieuwe haven gebied Vlissingen-Oost, terwijl die haven toch echt dichter bij Borssele of Nieuwdorp kwam te liggen. Daar kunnen ze in'Middelburg wat van leren. Als ze nou eens een schouwburg maken van een van de oude Scheldegebouwen. Hebben ze een theater in Middelburg-Zuid. 'Eén van de ingrijpendste werken is het verwijderen van de oude vernislagen en het aanbrengen van nieu we. De vernislagen zijn bros en vergeeld. Het zal een enorme openbaring zijn als straks de originele kleur stelling weer te zien zal.' kleine toeristentreintjes over de wegen rijden. 'Dat zou ook iets voor bij ons zijn', dacht ik toen." De treintjes, die je bijvoorbeeld ook in pretparken ziet, zouden tus sen Retranchement en Breskens kunnen rijden en stoppen bij re- creatiebedrijven en attracties, meent Ploegaert. „In overleg met het waterschap zouden ze mis schien zelfs over de duinen, langs de strandpaviljoens, kunnen. Dat zou voor toeristen natuurlijk een fantastische voorziening zijn." De treintjes zouden flexibel ingezet kunnen worden. „Als er in dorpen als Groede, Nieuwvliet of Cadzand iets te doen is, kunnen ze daar ook heen rijden." De kracht van de Vlaamse kust tram (dagkaarten voor een paar eu ro waarmee je overal kan in- en uitstappen) zou ook voor de trein tjes kunnen opgaan. Ploegaert: „Je zou voor een klein bedrag, al dan niet in combinatie met een toeris tenpas, langs de kust moeten kun nen reizen, en in- en uitstappen waar en wanneer je wil. Volgens mij is dat prima te exploiteren." Ploegaert hoopt dan ook dat een ondernemer inspringt op zijn idee ën. „Als iemand zich snel meldt, zou die misschien komend zomer seizoen al kunnen beginnen." Het veelluik Lam Gods van de gebroeders Van Eyck wacht een grondige restauratie. De werk zaamheden beginnen in septem ber en zullen naar verwachting vijfjaar in beslag nemen. De to tale kosten bedragen 1,4 mil joen euro. door Harmen van der Werf Het mag een wonder heten dat het Lam Gods nog altijd in volle glorie is te aan schouwen in de Gentse Sint-Baafskathedraal. Het schilderwerk van gebroeders Jan en Hubert van Eyck heeft menig onheil doorstaan sinds de 'officiële oplevering' in 1432. Om ervoor te zorgen dat het Lam Gods nog eeuwen mee kan, staat een restauratie voor de deur die in het bestaan van het schilderwerk haar weerga niet kent. En die res tauratie is ook hard nodig, maakte prof dr. Anne van Grevenstein on langs duidelijk op een bijeenkomst in Gent. Zij is bij de mega-operatie betrokken als adviseur en deed re cent met andere deskundigen on derzoek naar de staat waarin het veelluik verkeert. En die staat is niet best. Het Lam Gods is uit veiligheids overwegingen in 1986 in een gla zen kooi geplaatst in de Sint-Baafs kathedraal en dat heeft het veel luik geen goed gedaan. Het kli maat in de kooi is slecht. De lucht vochtigheid en belichting deugen niet. Het groene glas van de kooi geeft bovendien een vertekend beeld van het werk. De schilderingen zijn op houten panelen aangebracht. De tand des tijds heeft haar werk gedaan. Een voeg in het middenpaneel is open. De versteviging aan de achterzijde van de panelen moet ook worden verbeterd. De verflagen die voor het laatst in 1950-1951 grondig be handeld zijn, moeten opnieuw ste vig onder handen worden geno men. En vernislagen die de laatste zestig jaar zijn aangebracht, zijn sterk vergeeld en bros geworden. Op een foto die Van Grevenstein toonde, was dit heel duidelijk te zien. De vernislaag was helemaal gebarsten. „Dat de vernislagen bros zijn ge worden, is ernstig", aldus Van Gre venstein. „Als er niet wordt inge grepen, kan dat nadelige gevolgen hebben voor de fragiele, originele verflagen. Zeker zo belangrijk is dat door de verbrokkelde en ver geelde vernislagen, het zicht op het veelluik wordt belemmerd. De schoonheid van de gebruikte schil dertechniek komt daardoor min der goed tot uiting." Het Lam Gods is kortom dringend toe aan een op frisbeurt waarbij deskundi ge restaurateurs uit de hele wereld hun vingers aflikken. Ze hebben vijf jaar de tijd om het 'topstuk van werelderfgoed' - zoals de Oost-Vlaamse gedeputeerde Jozef Dauwe zei - weer helemaal bij de tijd te brengen. En om raadsels rond het schilderwerk op te lossen die nooit naar volle tevredenheid zijn opgelost. Zo is nog altijd onbe kend welke delen door Hubert van Eyck en zijn jongere broer Jan van Eyck zijn geschilderd. Hubert stierf in 1426 waarna Jan de op dracht van de rijke Gentse koop man Joos Vijdt overnam. Het 'vergeelde' Lam Gods zal na de restaura tie veel beter tot zijn recht komen Iedereen die vanaf dit najaar de stad Gent bezoekt, zal het we ten: één van de schoonste erf stukken uit de Vlaamse geschiede nis, het Lam Gods, wordt gerestau reerd. De stad Gent, de provincie Oost-Vlaanderen en de Vlaamse overheid maken er op drie locaties verspreid over Gent een spektakel NIEUWVLIET - Er was vorig jaar wat scepsis toen Leontien Dieleman in Nieuwvliet het antroposofisch kinderopvang Het Zandkasteel opende. Kan zoiets, in zo'n klein dorp? Een jaar later is van die geluiden niets over: het gaat prima met het kinderdagverblijf-aan-huis. Om het éénjarig bestaan te vieren, mochten de kinderen zaterdag ballonnen oplaten en hadden de ouders voor lekkere hapjes gezorgd. Het succes is volgens Dieleman te dan ken aan de kleine groepen, waardoor de kinderen veel persoonlijke aan dacht krijgen. „En we spelen veel buiten. Dat vinden kinderen altijd fijn." foto Peter Nicolai door Wout Bareman Tip? redactie@pzc.nl CENT - Alleen al de ondertekening van de overeenkomst tussen Ne derland en Vlaanderen voor de bouw van de nieuwe zeesluis bij Terneuzen zal leiden tot uitbrei ding van bestaande bedrijven en de komst van nieuwe in zowel Gent als Terneuzen. De laatste ja ren was er in de Gentse kanaalzo ne nauwelijks sprake van groei. De nieuwe zeesluis, met veel grote re afmetingen dan de huidige, moet nu echt snel worden verwe zenlijkt, zegt voorzitter Roger De Croock van de Vereniging van Gentse Havengebonden Bedrijven (Vegho). „Binnen een paar jaar zal meer dan 90 procent van de bulk goederen worden vervoerd met schepen die onze havens^ niet meer kunnen bereiken. De wacht tijden voor de huidige bulkcarriers en andere vrachtschepen lopen nu al vaak op tot vier uur vanwege de congestie van de scheepvaart voor de sluizen van Terneuzen. Dat be zorgt de bedrijven in de Kanaalzo ne grote, structurele kostenpos ten." De Gentse havenschepen Christophe Peeters noemt de hui dige zeesluis in Terneuzen 'een muizenval', zonder uitwijkmoge lijkheden. Alleen al het vervoer per duwbak - soms 60 in één keer - van lading, die in de Put van Ter neuzen uit bulkcarriers wordt over geslagen, zorgt voor files bij de slui zen. En dat wordt na de ingebruik name van de nieuwe Schelde-Sein- everbinding alleen maar meer. De Croock, Peeters en havendirecteur Daan Schalck wilden vrijdag tij dens de nieuwjaarsbijeenkomst Vlaams minister Hilde Crevits (in frastructuur) wel omhelzen toen ze meldde dat ze op 19 maart met haar Nederlandse collega Melanie Schultz van Haegen een handteke ning zet onder het uiteindelijke ak koord. Op dat moment kan de planstudie starten. De bouw zou dan medio 2014 moeten beginnen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 70