'Toeristentreintje
langs de kust'
Lam Gods is
onschatbaar
Spektakel
181 zeeland
Besluit bouw zeesluis leidt direct
tot nieuwe vestigingen bedrijven
Feest op Het Zandkasteel
almanak
Noord-zuid
Anne van Grevenstein
dinsdag 24 januari 2012
ïS&8S38SS3S8ïSS&SSSs:3
£SM$BffiSi8MC8a88
door Martijn de Koning
OOSTBURC - Het doortrekken van
de Vlaamse kusttram naar
Zeeuws-Vlaanderen is niet erg rea
listisch. De streek zou zich daarom
hard moeten maken voor de
komst van 'toeristentreintjes' langs
de West-Zeeuws-Vlaamse kust.
Die kunnen gewoon over de we
gen rijden en mogelijk (deels) de
huidige toeristenbus vervangen.
Daarvoor pleit de Sluise wethou
der Peter Ploegaert (toerisme).
De kusttram, tussen Knokke en
De Panne, wordt veel gebruikt
door zowel bewoners van de kust
streek als toeristen. De roep om
het doortrekken van het tracé naar
Cadzand, en verder richting Bres-
kens, klinkt al jaren. Twee jaar gele
den verraste het provinciebestuur
de regio door een onderzoek naar
de mogelijkheden op te nemen in
het collegeprogramma.
Ook Ploegaert zou zo'n voorzie
ning toejuichen. „Maar we moeten
wel realistisch blijven", geeft hij
aan. „De politieke wil in België
lijkt er niet te zijn. Bovendien kost
de aanleg enorm veel geld, en er
moet natuurlijk ook overal ruimte
voor zijn."
Op vakantie in Portugal kreeg Ploe
gaert een ingeving. „Ik zag daar
Door de Mortiere Vlissingen-Noord
te noemen probeert de Vlissingse wet
houder Marin de Zwarte de pil te
vergulden. Het ADRZ wil immers
een ziekenhuis bouwen bij de Mortie
re, weliswaar nog net op Vlissings
grondgebied, maar voor het gevoel
van menig Vlissinger toch echt in
Middelburg.
Dat heeft De Zwarte van zijn verre
voorganger afgekeken. Die noemden
in de jaren zestig het nieuwe haven
gebied Vlissingen-Oost, terwijl die
haven toch echt dichter bij Borssele
of Nieuwdorp kwam te liggen.
Daar kunnen ze in'Middelburg wat
van leren. Als ze nou eens een
schouwburg maken van een van de
oude Scheldegebouwen. Hebben ze
een theater in Middelburg-Zuid.
'Eén van de ingrijpendste werken is het verwijderen
van de oude vernislagen en het aanbrengen van nieu
we. De vernislagen zijn bros en vergeeld. Het zal een
enorme openbaring zijn als straks de originele kleur
stelling weer te zien zal.'
kleine toeristentreintjes over de
wegen rijden. 'Dat zou ook iets
voor bij ons zijn', dacht ik toen."
De treintjes, die je bijvoorbeeld
ook in pretparken ziet, zouden tus
sen Retranchement en Breskens
kunnen rijden en stoppen bij re-
creatiebedrijven en attracties,
meent Ploegaert. „In overleg met
het waterschap zouden ze mis
schien zelfs over de duinen, langs
de strandpaviljoens, kunnen. Dat
zou voor toeristen natuurlijk een
fantastische voorziening zijn." De
treintjes zouden flexibel ingezet
kunnen worden. „Als er in dorpen
als Groede, Nieuwvliet of Cadzand
iets te doen is, kunnen ze daar ook
heen rijden."
De kracht van de Vlaamse kust
tram (dagkaarten voor een paar eu
ro waarmee je overal kan in- en
uitstappen) zou ook voor de trein
tjes kunnen opgaan. Ploegaert: „Je
zou voor een klein bedrag, al dan
niet in combinatie met een toeris
tenpas, langs de kust moeten kun
nen reizen, en in- en uitstappen
waar en wanneer je wil. Volgens
mij is dat prima te exploiteren."
Ploegaert hoopt dan ook dat een
ondernemer inspringt op zijn idee
ën. „Als iemand zich snel meldt,
zou die misschien komend zomer
seizoen al kunnen beginnen."
Het veelluik Lam Gods van de
gebroeders Van Eyck wacht een
grondige restauratie. De werk
zaamheden beginnen in septem
ber en zullen naar verwachting
vijfjaar in beslag nemen. De to
tale kosten bedragen 1,4 mil
joen euro.
door Harmen van der Werf
Het mag een wonder
heten dat het Lam
Gods nog altijd in
volle glorie is te aan
schouwen in de
Gentse Sint-Baafskathedraal. Het
schilderwerk van gebroeders Jan
en Hubert van Eyck heeft menig
onheil doorstaan sinds de 'officiële
oplevering' in 1432.
Om ervoor te zorgen dat het Lam
Gods nog eeuwen mee kan, staat
een restauratie voor de deur die in
het bestaan van het schilderwerk
haar weerga niet kent. En die res
tauratie is ook hard nodig, maakte
prof dr. Anne van Grevenstein on
langs duidelijk op een bijeenkomst
in Gent. Zij is bij de mega-operatie
betrokken als adviseur en deed re
cent met andere deskundigen on
derzoek naar de staat waarin het
veelluik verkeert. En die staat is
niet best.
Het Lam Gods is uit veiligheids
overwegingen in 1986 in een gla
zen kooi geplaatst in de Sint-Baafs
kathedraal en dat heeft het veel
luik geen goed gedaan. Het kli
maat in de kooi is slecht. De lucht
vochtigheid en belichting deugen
niet. Het groene glas van de kooi
geeft bovendien een vertekend
beeld van het werk.
De schilderingen zijn op houten
panelen aangebracht. De tand des
tijds heeft haar werk gedaan. Een
voeg in het middenpaneel is open.
De versteviging aan de achterzijde
van de panelen moet ook worden
verbeterd. De verflagen die voor
het laatst in 1950-1951 grondig be
handeld zijn, moeten opnieuw ste
vig onder handen worden geno
men. En vernislagen die de laatste
zestig jaar zijn aangebracht, zijn
sterk vergeeld en bros geworden.
Op een foto die Van Grevenstein
toonde, was dit heel duidelijk te
zien. De vernislaag was helemaal
gebarsten.
„Dat de vernislagen bros zijn ge
worden, is ernstig", aldus Van Gre
venstein. „Als er niet wordt inge
grepen, kan dat nadelige gevolgen
hebben voor de fragiele, originele
verflagen. Zeker zo belangrijk is
dat door de verbrokkelde en ver
geelde vernislagen, het zicht op
het veelluik wordt belemmerd. De
schoonheid van de gebruikte schil
dertechniek komt daardoor min
der goed tot uiting."
Het Lam Gods is kortom
dringend toe aan een op
frisbeurt waarbij deskundi
ge restaurateurs uit de hele wereld
hun vingers aflikken. Ze hebben
vijf jaar de tijd om het 'topstuk
van werelderfgoed' - zoals de
Oost-Vlaamse gedeputeerde Jozef
Dauwe zei - weer helemaal bij de
tijd te brengen. En om raadsels
rond het schilderwerk op te lossen
die nooit naar volle tevredenheid
zijn opgelost. Zo is nog altijd onbe
kend welke delen door Hubert
van Eyck en zijn jongere broer Jan
van Eyck zijn geschilderd. Hubert
stierf in 1426 waarna Jan de op
dracht van de rijke Gentse koop
man Joos Vijdt overnam.
Het 'vergeelde' Lam
Gods zal na de restaura
tie veel beter tot zijn
recht komen
Iedereen die vanaf dit najaar de
stad Gent bezoekt, zal het we
ten: één van de schoonste erf
stukken uit de Vlaamse geschiede
nis, het Lam Gods, wordt gerestau
reerd. De stad Gent, de provincie
Oost-Vlaanderen en de Vlaamse
overheid maken er op drie locaties
verspreid over Gent een spektakel
NIEUWVLIET - Er was vorig jaar wat scepsis toen Leontien Dieleman in
Nieuwvliet het antroposofisch kinderopvang Het Zandkasteel opende. Kan
zoiets, in zo'n klein dorp? Een jaar later is van die geluiden niets over: het
gaat prima met het kinderdagverblijf-aan-huis. Om het éénjarig bestaan te
vieren, mochten de kinderen zaterdag ballonnen oplaten en hadden de
ouders voor lekkere hapjes gezorgd. Het succes is volgens Dieleman te dan
ken aan de kleine groepen, waardoor de kinderen veel persoonlijke aan
dacht krijgen. „En we spelen veel buiten. Dat vinden kinderen altijd fijn."
foto Peter Nicolai
door Wout Bareman
Tip? redactie@pzc.nl
CENT - Alleen al de ondertekening
van de overeenkomst tussen Ne
derland en Vlaanderen voor de
bouw van de nieuwe zeesluis bij
Terneuzen zal leiden tot uitbrei
ding van bestaande bedrijven en
de komst van nieuwe in zowel
Gent als Terneuzen. De laatste ja
ren was er in de Gentse kanaalzo
ne nauwelijks sprake van groei.
De nieuwe zeesluis, met veel grote
re afmetingen dan de huidige,
moet nu echt snel worden verwe
zenlijkt, zegt voorzitter Roger De
Croock van de Vereniging van
Gentse Havengebonden Bedrijven
(Vegho). „Binnen een paar jaar zal
meer dan 90 procent van de bulk
goederen worden vervoerd met
schepen die onze havens^ niet
meer kunnen bereiken. De wacht
tijden voor de huidige bulkcarriers
en andere vrachtschepen lopen nu
al vaak op tot vier uur vanwege de
congestie van de scheepvaart voor
de sluizen van Terneuzen. Dat be
zorgt de bedrijven in de Kanaalzo
ne grote, structurele kostenpos
ten." De Gentse havenschepen
Christophe Peeters noemt de hui
dige zeesluis in Terneuzen 'een
muizenval', zonder uitwijkmoge
lijkheden. Alleen al het vervoer
per duwbak - soms 60 in één keer
- van lading, die in de Put van Ter
neuzen uit bulkcarriers wordt over
geslagen, zorgt voor files bij de slui
zen. En dat wordt na de ingebruik
name van de nieuwe Schelde-Sein-
everbinding alleen maar meer. De
Croock, Peeters en havendirecteur
Daan Schalck wilden vrijdag tij
dens de nieuwjaarsbijeenkomst
Vlaams minister Hilde Crevits (in
frastructuur) wel omhelzen toen
ze meldde dat ze op 19 maart met
haar Nederlandse collega Melanie
Schultz van Haegen een handteke
ning zet onder het uiteindelijke ak
koord. Op dat moment kan de
planstudie starten. De bouw zou
dan medio 2014 moeten beginnen.