Loswal Schore
dit jaar open
Renovatie
221 zeeland
LR en CDA kritisch op
plan natuureducatiepad
Overeenkomst over Zeesluis leidt
meteen tot nieuwe vestigingen
Geluidswal maakt eind aan overlast
Plan Perkpolder ook heroverwegen
GOESE RESTANTEN 3-DAAGSE
MET VOLOP AANBIEDINGEN
DOOR DE HELE BINNENSTAD
dinsdag 24 januari 2012
door Lilian Dominicus
SCHORE - Wethouder Evert Da-
men (CDA, ruimtelijke ordening)
van Kapelle verwacht dat de los
wal bij Schore eind van het jaar
weer beperkt openbaar toeganke
lijk zal zijn.
Er zal een geluidswal aangelegd
worden waardoor de loswal weer
kan voldoen aan de milieutechni
sche eisen. Daarvoor wordt in sa
menspraak met de gemeente Rei-
merswaal het bestemmingsplan
aangepast. De loswal bij Schore
ligt voor een deel op Kapels en
voor een deel op Reimerswaals
grondgebied.
„Het zal niet zo zijn dat schippers
vijf minuten voor aankomst kun
nen bellen dat ze willen komen
lossen of laden. Ze moeten dat
ruim van tevoren aangeven", legt
Damen uit. De vier bedrijven
Scheepswerf Reimerswaal, Slu-
rink, Zandhandel Faasse en Van
der Straaten Aannemingsbedrijf
blijven zitten waar ze nu zitten,
maar zullen ruimte bieden aan an
dere schepen om aan te meren.
De loswal moest worden gesloten
omdat niet meer aan de milieu-ei
sen werd voldaan. Enkele inwo
ners van Schore en Kruiningen on
dervonden hinder van lawaai en
stof van de loswalactiviteiten en
de bedrijven aan de wal.
Damen: „Deze bedrijven tezamen
blijven weliswaar binnen de mi
lieu-eisen, maar de laad- en losacti-
viteiten van andere schepen kon
er eigenlijk niet meer bij." Het is
ook niet zo dat de geluids- en stof-
overlast altijd en overal constant
is, meldt de wethouder. „Maar ge
noeg om de openbare loswal te
sluiten."
Volgens Damen wilde beheerder
en eigenaar Waterschap Schelde-
stromen geen nieuwe milieuver
gunning aanvragen om toch aan
de eisen te kunnen voldoen. En zo
is in overleg met de gemeenten Ka
pelle en Reimerswaal, de provin
cie en het waterschap voor deze al
ternatieve oplossing gekomen.
„Voor ons was het van groot be
lang dat de loswal weer openbaar
toegankelijk wordt", benadrukt de
Kapelse wethouder.
Op het moment staat er nog een
rij containers bij wijze van geluids
isolatie, ooit geplaatst door
Scheepswerf Reimerswaal. Als er
weer schepen gaan aanmeren, is
dat dus niet voldoende. Vandaar
de geplande geluidswal. De in
spraakprocedure moet daarvoor
nog wel worden gelopen.
KRUININGEN - De fracties CDA en
Leefbaar Reimerswaal (LR) zeggen
de presentatie morgenavond van
de plannen voor een natuurspeel-
bos en -educatiepad in Den Inkel
bij Kruiningen tijdens de thema-
raad 'kritisch' te zullen volgen.
„Het is een afgelegen plek. Ik zou
mijn dochter niet alleen het bos in
sturen", zegt CDA'er Peter Koe
man. LR-raadslid Nico van der
Hoest vindt dat ook.
Het gemeentebestuur wil een be
drag van 40.000 euro inbrengen
om samen met Staatsbosbeheer
het plan door te voeren. Van der
Hoest: „Ooit zou er een centrale
natuurspeeltuin komen, maar dat
is niet doorgegaan omdat men de
benodigde grond niet kon verwer
ven. Die 40.000 euro is nog over
van de centrale speeltuin, maar is
gelabeld voor onderzoek. Eind vo
rig jaar meldde het college dat die
40.000 euro voor het speelbos zou
worden gebruikt. Gelukkig dat ze
het nu toch eerst in de themaraad
ter discussie brengen."
PERKPOLDER - Niet alleen ontpolde-
ring van de Hedwigepolder moet
van tafel, ook Plan Perkpolder en
Waterdunen bij Breskens moeten
worden heroverwogen. Leendert
van Melle en Magda de Feijter
doen namens stichting Red Onze
Polders die oproep.
Staatssecretaris Henk Bleker is op
de goede weg met de Hedwigepol
der, vinden De Feijter en Van Mel
le. Ze vertrouwen erop dat hij de
polder droog houdt, maar 'vreemd
genoeg hebben landelijke politici
zich altijd alleen geconcentreerd
op de Hedwigepolder'.
door Wout Bareman
MET SUPER KOOOPJES VAN IN GOES GEVESTIGDE WINKELS!
GENT - Alleen al de ondertekening
van de overeenkomst tussen Ne
derland en Vlaanderen voor de
bouw van de nieuwe zeesluis bij
Terneuzen zal leiden tot uitbrei
ding van bestaande bedrijven en
de komst van nieuwe in zowel
Gent als Terneuzen. De laatste ja
ren was er in de Gentse kanaalzo
ne nauwelijks sprake van groei.
De nieuwe zeesluis, met veel grote
re afmetingen dan de huidige,
moet nu echt snel worden verwe
zenlijkt, zegt voorzitter Roger De
Croock van de Vereniging van
Gentse Havengebonden Bedrijven
(Vegho). „Binnen een paar jaar zal
meer dan 90 procent van de bulk
goederen worden vervoerd met
schepen die onze havens niet
meer kunnen bereiken. De wacht
tijden voor de huidige bulkcarriers
en andere vrachtschepen lopen nu
al vaak op tot vier uur vanwege de
congestie van de scheepvaart voor
de sluizen van Terneuzen. Dat be
zorgt de bedrijven in de Kanaalzo
ne grote, structurele kostenpos
ten." De Gentse havenschepen
Christophe Peeters noemt de hui
dige zeesluis in Terneuzen 'een
muizenval', zonder uitwijkmoge
lijkheden. Alleen al het vervoer
per duwbak - soms 60 in één keer
- van lading, die in de Put van Ter
neuzen uit bulkcarriers wordt over
geslagen, zorgt voor files bij de slui
zen. En dat wordt na de ingebruik
name van de nieuwe Schelde-Sein-
everbinding alleen maar meer. De
Croock, Peeters en havendirecteur
Daan Schalck wilden vrijdag tij
dens de nieuwjaarsbijeenkomst
Vlaams minister Hilde Crevits (in
frastructuur) wel omhelzen toen
ze meldde dat ze op 19 maart met
haar Nederlandse collega Melanie
Schultz van Haegen een handteke
ning zet onder het uiteindelijke ak
koord. Op dat moment kan de
planstudie starten. De bouw zou
dan medio 2014 moeten beginnen.
Woningen in de wijk De Witte Molen in Rilland worden binnenkort
ingrijpend gerenoveerd. Bewoners mogen deels zelf bepalen
hoe hun woning er uit komt te zien.
De Stellestraat in Rilland nu (boven) en een impressie van straks (onder).
foto Izaak Verkeste