Loswal Schore dit jaar open Renovatie 221 zeeland LR en CDA kritisch op plan natuureducatiepad Overeenkomst over Zeesluis leidt meteen tot nieuwe vestigingen Geluidswal maakt eind aan overlast Plan Perkpolder ook heroverwegen GOESE RESTANTEN 3-DAAGSE MET VOLOP AANBIEDINGEN DOOR DE HELE BINNENSTAD dinsdag 24 januari 2012 door Lilian Dominicus SCHORE - Wethouder Evert Da- men (CDA, ruimtelijke ordening) van Kapelle verwacht dat de los wal bij Schore eind van het jaar weer beperkt openbaar toeganke lijk zal zijn. Er zal een geluidswal aangelegd worden waardoor de loswal weer kan voldoen aan de milieutechni sche eisen. Daarvoor wordt in sa menspraak met de gemeente Rei- merswaal het bestemmingsplan aangepast. De loswal bij Schore ligt voor een deel op Kapels en voor een deel op Reimerswaals grondgebied. „Het zal niet zo zijn dat schippers vijf minuten voor aankomst kun nen bellen dat ze willen komen lossen of laden. Ze moeten dat ruim van tevoren aangeven", legt Damen uit. De vier bedrijven Scheepswerf Reimerswaal, Slu- rink, Zandhandel Faasse en Van der Straaten Aannemingsbedrijf blijven zitten waar ze nu zitten, maar zullen ruimte bieden aan an dere schepen om aan te meren. De loswal moest worden gesloten omdat niet meer aan de milieu-ei sen werd voldaan. Enkele inwo ners van Schore en Kruiningen on dervonden hinder van lawaai en stof van de loswalactiviteiten en de bedrijven aan de wal. Damen: „Deze bedrijven tezamen blijven weliswaar binnen de mi lieu-eisen, maar de laad- en losacti- viteiten van andere schepen kon er eigenlijk niet meer bij." Het is ook niet zo dat de geluids- en stof- overlast altijd en overal constant is, meldt de wethouder. „Maar ge noeg om de openbare loswal te sluiten." Volgens Damen wilde beheerder en eigenaar Waterschap Schelde- stromen geen nieuwe milieuver gunning aanvragen om toch aan de eisen te kunnen voldoen. En zo is in overleg met de gemeenten Ka pelle en Reimerswaal, de provin cie en het waterschap voor deze al ternatieve oplossing gekomen. „Voor ons was het van groot be lang dat de loswal weer openbaar toegankelijk wordt", benadrukt de Kapelse wethouder. Op het moment staat er nog een rij containers bij wijze van geluids isolatie, ooit geplaatst door Scheepswerf Reimerswaal. Als er weer schepen gaan aanmeren, is dat dus niet voldoende. Vandaar de geplande geluidswal. De in spraakprocedure moet daarvoor nog wel worden gelopen. KRUININGEN - De fracties CDA en Leefbaar Reimerswaal (LR) zeggen de presentatie morgenavond van de plannen voor een natuurspeel- bos en -educatiepad in Den Inkel bij Kruiningen tijdens de thema- raad 'kritisch' te zullen volgen. „Het is een afgelegen plek. Ik zou mijn dochter niet alleen het bos in sturen", zegt CDA'er Peter Koe man. LR-raadslid Nico van der Hoest vindt dat ook. Het gemeentebestuur wil een be drag van 40.000 euro inbrengen om samen met Staatsbosbeheer het plan door te voeren. Van der Hoest: „Ooit zou er een centrale natuurspeeltuin komen, maar dat is niet doorgegaan omdat men de benodigde grond niet kon verwer ven. Die 40.000 euro is nog over van de centrale speeltuin, maar is gelabeld voor onderzoek. Eind vo rig jaar meldde het college dat die 40.000 euro voor het speelbos zou worden gebruikt. Gelukkig dat ze het nu toch eerst in de themaraad ter discussie brengen." PERKPOLDER - Niet alleen ontpolde- ring van de Hedwigepolder moet van tafel, ook Plan Perkpolder en Waterdunen bij Breskens moeten worden heroverwogen. Leendert van Melle en Magda de Feijter doen namens stichting Red Onze Polders die oproep. Staatssecretaris Henk Bleker is op de goede weg met de Hedwigepol der, vinden De Feijter en Van Mel le. Ze vertrouwen erop dat hij de polder droog houdt, maar 'vreemd genoeg hebben landelijke politici zich altijd alleen geconcentreerd op de Hedwigepolder'. door Wout Bareman MET SUPER KOOOPJES VAN IN GOES GEVESTIGDE WINKELS! GENT - Alleen al de ondertekening van de overeenkomst tussen Ne derland en Vlaanderen voor de bouw van de nieuwe zeesluis bij Terneuzen zal leiden tot uitbrei ding van bestaande bedrijven en de komst van nieuwe in zowel Gent als Terneuzen. De laatste ja ren was er in de Gentse kanaalzo ne nauwelijks sprake van groei. De nieuwe zeesluis, met veel grote re afmetingen dan de huidige, moet nu echt snel worden verwe zenlijkt, zegt voorzitter Roger De Croock van de Vereniging van Gentse Havengebonden Bedrijven (Vegho). „Binnen een paar jaar zal meer dan 90 procent van de bulk goederen worden vervoerd met schepen die onze havens niet meer kunnen bereiken. De wacht tijden voor de huidige bulkcarriers en andere vrachtschepen lopen nu al vaak op tot vier uur vanwege de congestie van de scheepvaart voor de sluizen van Terneuzen. Dat be zorgt de bedrijven in de Kanaalzo ne grote, structurele kostenpos ten." De Gentse havenschepen Christophe Peeters noemt de hui dige zeesluis in Terneuzen 'een muizenval', zonder uitwijkmoge lijkheden. Alleen al het vervoer per duwbak - soms 60 in één keer - van lading, die in de Put van Ter neuzen uit bulkcarriers wordt over geslagen, zorgt voor files bij de slui zen. En dat wordt na de ingebruik name van de nieuwe Schelde-Sein- everbinding alleen maar meer. De Croock, Peeters en havendirecteur Daan Schalck wilden vrijdag tij dens de nieuwjaarsbijeenkomst Vlaams minister Hilde Crevits (in frastructuur) wel omhelzen toen ze meldde dat ze op 19 maart met haar Nederlandse collega Melanie Schultz van Haegen een handteke ning zet onder het uiteindelijke ak koord. Op dat moment kan de planstudie starten. De bouw zou dan medio 2014 moeten beginnen. Woningen in de wijk De Witte Molen in Rilland worden binnenkort ingrijpend gerenoveerd. Bewoners mogen deels zelf bepalen hoe hun woning er uit komt te zien. De Stellestraat in Rilland nu (boven) en een impressie van straks (onder). foto Izaak Verkeste

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 64