'Samen Eenzaam' Veel gezinnen zijn eenzaam zeeland 123 Koffie, thee, maar ook alcohol zijn taboe Beleid dwingt vlasser Mortier tot sluiting Space Station onder Stroom dinsdag 24 januari 2012 -mmsmmmsmm De familie begon zich terug te trekken uit de maatschappij. Ze kwamen de deur niet meer uit, lieten de boodschappen bezorgen, de gordijnen bleven dicht en de vuilniszakken buiten zetten, durfden ze niet meer." Pastoraal werker Frida den Hol lander uit Goes is veel eenzaam heid tegengekomen. Vooral de eenzaamheid die sommige gezin nen treft, raakte haar diep. Ze schreef er een boekje over met de titel Samen Eenzaam. door Lilian Dominicus Het was op een bijeen komst van een christelij ke vrouwenvereniging, minstens tien jaar gele den. „Ik bad voor de familie van een slachtoffer van seksueel ge weld", zegt Frida den Hollander, auteur van het boekje Samen Een zaam, dat onlangs is uitgegeven. „Een vrouw kwam na afloop naar me toe en vroeg me: waarom bid je ook niet voor de familie van de dader? Zij bleek een moeder te zijn van zon dader en vertelde haar levensgeschiedenis. Ik had er geen antwoord op, nooit bij stilge staan, dat een dader óók familie heeft die in een isolement terecht komt en tegen allerlei vooroorde len aanloopt. Zo is het eerste ver haal geboren." Den Hollander houdt van men sen, heeft twee kinderen en vier kleinkinderen. Ze werkte lange tijd in het onderwijs. Het was voor haar een logische stap het pastoraal werk in te gaan. Ze deed dat zowel op Schouwen-Duive- Frida den Hollander verzamelde als pastoraal werker de afgelopen jaren veel verhalen over eenzaamheid on der gezinnen en schreef daar een boekje over. foto Ronald den Dekker land als op Zuid-Beveland. Ze werd vertrouwenspersoon 'Sek sueel Geweld en Godsdienst' voor Zeeland. En zo hoorde ze het ene na het andere schrijnende verhaal over eenzaamheid. „Dan merk je dat er heel veel aandacht is voor de eenzaamheid van het individu. Maar over de eenzaamheid van een familie hoor je zelden wat. Ter wijl het zo veel voorkomt." De familie van de moeder uit het eerste verhaal begon zich terug te trekken uit de maatschappij. Ze kwamen de deur niet meer uit, lie ten de boodschappen bezorgen, de gordijnen bleven dicht en de vuil niszakken buiten zetten, durfden ze niet meer. „Die verdwenen in het schuurtje, maar dat ging enorm stinken. Haar man gaf haar de schuld van de pedofilie van haar zoon en verliet haar uiteinde lijk. Ook stuitte ze op het verhaal van twee homosexuele jongens uit een streng kerkelijk milieu. Zij deden alles samen, maar hielden hun ge voelens voor elkaar angstvallig ver borgen voor de buitenwereld. Op een avond kwam een van jongens niet meer thuis. Bleek dat hij zich had verdronken in de Oosterschel- de. „Hij had een briefje nagelaten: 'zorg goed voor mijn vriend'. Twee weken later werd ook die vriend teruggevonden in de Oosterschel- de. Het gezin van de eerste jongen werd buiten de kerk gezet. Het ge zin van de tweede jongen had meer 'geluk'. Hun zoon was slechts besmet geraakt door slech te gedrag van de ander." Samen Eenzaam, door Frida den Hollander, uitgeverij Boekscout, IS BN 9789461767073. door Eugène Verstraeten SINT JANSTEEN - De firma Mortier Vlas in Sint Jansteen stopt met het telen, oogsten en verwerken van vlas. Het laatste vlas wordt eind fe bruari verwerkt. Alle machines en materieel worden verkocht. Met het besluit komt er een einde aan het meer dan 80 jaar oude fami liebedrijf, dat tot de ontmanteling achter de rug is, wordt gerund door de broers Rudi, Marnic en Danny Mortier. Als reden voor de bedrijfsbeëindi ging noemen de broers de 'drasti sche wijziging van de vlascultuur' in Nederland, waardoor het bedrijf veel landbouwsubsidie misloopt. „We zijn op het verkeerde been ge zet", zegt Danny Mortier. „In 2001 hebben het Hoofdproductschap Ak kerbouw (HPA) en het ministerie de vlassector aangeraden om zelf geen land meer te huren en daarop vlas te telen, maar om het vlas dat verwerkt wordtaan te kopen. De meeste vlasverwerkende bedrijven hebben dat ook gedaan. Later bleek dat landbouwers die het vlas zelf teelden daarvoor subsidie kregen. Die subsidies liepen de vlasverwer kende bedrijven dus mis." Een jaar of vijf geleden zijn die rechten omgezet in wat tegenwoor dig de inkomenstoeslag heet. Die werd ontkoppeld van het vlas, zo dat boeren niet meer verplicht zijn vlas te telen om dat geld te krijgen. Mortier: „In de tussentijd is ook de zaaizaadpremie in de inkomenstoe slag terechtgekomen en als laatste wordt nu ook de aanvullende en verwerkingspremie aan de inko menstoeslag van de teler toege voegd." Voor de firma Mortier houdt dit in dat het bedrijf er exclusief zaaitoe- slag meer dan 830 euro per hectare op achteruit is gegaan. Geld dat in de ontkoppelde inkomenstoeslag van de teler zit. Volgens Mortier zijn veel Belgische en Franse bedrijven wel zelf teler gebleven. „Hoe goedkoop wij ook produceren, concurreren met een achterstand van minimaal 830 euro per hectare is onmogelijk. Zelfs niet voor ons, met één van de grootste, modernste en efficiëntste zwingellijnen in Europa, die ge bouw is in 2006 om meer dan 1000 hectare hectare per jaar te verwer ken." „De ontkoppeling van de subsidie is veel te snel gegaan", zegt Mare van de Bilt van Van de Bilt Zaden en Vlas in Sluiskil. Met zo'n 40 werknemers is Van de Bilt de groot ste vlasverwerker in Zeeuws-Vlaan- deren. Volgens hem betekent de ge wijzigde landbouwpolitiek overi gens nog niet het einde van de vlas industrie in de regio. „Voor elk be drijf is het anders." GOES - De theaterworkshop van Stichting Space Station in het ROC-gebouw aan de Bessestraat in Goes staat donderdag in het te ken van 'Stroom' en speelt daar mee in op de landelijke gedichten dag De Vlissingse mime-kunste- naar Job van der Wal is te gast in dit theater zonder woorden waar mensen met een ernstig meervou dige beperking aan deelnemen. De toneelworkshops zijn onderdeel van een pilot opleiding die de Pro vincie Zeeland en het bedrijfsle- VB%ÊBf8E6&SSSB&S&B99fSSM66&&Si3X5SSB£886SG$3S89S0SftX&%S$SSt%ll8eXt ven financieren. Voor Ariene van Westen, coördinator van Stichting Space Station en betrokken bij al lerlei poëzie initiatieven in Zee land, is het vanzelfsprekend dat mensen die weinig woorden heb ben ook Gedichtendag kunnen vie ren. „Gooi woorden overboord want zo laten studenten van Space Station zich niet kennen", is haar overtuiging. „Wie de zintuigen open zet bij Space Station kan al tijd rekenen op een schok van her kenning in wat mensen verbindt." De poging van Mitt Romney om president van de VS te worden, legt het leven van Mormonen onder een vergrootglas. Dat gaat gepaard met veel misver standen, vindt Neeltje Ardon uit Eede. door Wilma Valk Mormonen geloven niet, ze wéten. Vol gens Neeltje Ardon uit Eede, zelf al 25 jaar lid van de kerkgemeenschap, be staat er geen enkele twijfel. „Wij weten, dankzij veel lezen, gesprek ken, Bijbelstudie en onderzoek, dat het waar is: God, de Heilige Geest en Jezus Christus, bestaan." De Mormonen, ofwel 'De kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen', ontlenen hun naam aan het boek van de profeet Mormon. Wereldwijd heeft de kerk ruim 14 miljoen leden. Leven volgens de regels der Mor monen heeft Neeltje het ant woord op haar vele vragen opgele verd, vertelt ze. „Ik wilde weten waarom ik hier ben, en waarvoor ik nodig ben. Die vragen zijn nu beantwoord. Wij moeten tijdens ons aardse bestaan laten zien wat we waard zijn. Na de aardse proef tijd wordt beoordeeld hoe we ons leven hebben geleid. Wel moeten we tijdens ons verblijf hier de juis te keuzes maken. Of het me lukt? Ik doe wel heel erg mijn best." De leefregels houden onder meer in dat Mormonen zo gezond moge lijk leven. „Geen koffie, thee, tabak of alcohol. Wij hebben dit lichaam gekregen en moeten het zo ge zond mogelijk houden"' Daarnaast is het belangrijk om be hulpzaam te zijn. Bij haar kerk in Brugge heeft Ardon dan ook drie 'roepingen'. „Ik ben raadgeefster van de presidenten van de vrou wenclub, doe de pr en geef les aan de zondagschool voor volwasse nen." De politieke ambities van Mitt Romney, telg van een oude mormoonse familie en presidents kandidaat voor de republikeinen in de Verenigde Staten, hebben de gewoonten van de Mormonen weer onder een vergrootglas ge legd. Insinuaties over polygamie (het hebben van meerdere vrou wen) zijn bij de politieke tegen standers van Romney aan de orde van de dag. Onterecht, zegt Ardon. „Dat is bij ons al in 1890 afge schaft. Alleen bij kleine, afgeschei den groepen is polygamie toege staan. Bij ons niet." Daarnaast ziet Ardon de link tussen Romney's ambities en zijn geloof niet. De Amerikaan is dan ook geen 'uit hangbord' voor de Mormoonse ge meenschap. „Dit is zijn eigen keus. Er gaat ook geen geld van onze kerk naar zijn campagne." Neeltje Ardon. foto Mark Neelemans

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 55