Het superspul van de Wibra 341 consument Nasty Dasty dinsdag 24 januari 2012 Red het regenwoud, zwem met Freya Zwemkleding van Freya helpt het tropisch regenwoud te behouden. De badpakken en tankini's bevat ten sensitive fabric van het be drijf El ro Jersey partner van de World Land Trust, die beoogt de a?-de te beschermen. Volgens Freya red je met elk zwempak een halve meter regenwoud. De chloorbestendige badkleding is te koop vanaf 69,95 euro. www.freyalingerie.com Hardlopen in een Mix Master met sticky rubber Op de nieuwe schoenen van Mer- rell maakt het niets uit of je nu gaat hardlopen in het bos of op straat De nieuwe Merrell is van al le markten thuis: hij heet niet voor niets de Mix Master. Licht, superventilerend, aircushions onder de hak en sticky rubber al om voor een perfecte grip. De Mix Master geeft buitensport een nieuw zetje. Prijs: 99,99 euro. www.merrell.nl Kleding van Bomba voor meisjes en voor jongens De nieuwe voorjaars- en zomer- kledinglijn van Bomba biedt een vrolijke en kleurrijke aanblik. De verrassende combinaties, met ge bruik van uiteenlopende stoffen en kledingstijlen, geven de moge lijkheid bijna eindeloos te mix-and-matchen. Behalve het be kende Bomba for Girls (zie foto), is er dit jaar ook een collectie Bomba for Boys. www.bombaforgirls.nl Veilig kaas raspen voor twijfelraspers Zelf kaas raspen kan gevaarlijk zijn. Dus kiezen we vaak voor kant-en-klaar: uit gemak en uit liefde voor je vingers. Boska Hol land trekt twijfelraspers over de streep met een nieuwe handrasp. De roestvrijstalen rasp (vanaf 7,90 euro) is, net als alle messen, scha ven en raspen in de 'collectie Am sterdam', voorzien van een Soft Grip+ handvat van zacht rubber. www.boska.com Een luxe tas voor je iPad of MacBook Het Britse designerlabel Marshall Bergman introduceert een collec tie tassen speciaal voor Apple. Je kunt er je iPad en MacBook veilig en stijlvol in vervoeren. Verkrijg baar in varianten voor vrouwen en mannen en in allerlei forma ten. De tassen zijn exclusief ver krijgbaar via de online Apple-sto re. In de kleuren zwart of bruin. Prijs: van 79,95 tot 289,95 euro. www.apple.com/nl Een wondermiddel of de heilige ontvetter: Dasty. Zonder veel reclame te maken verkoopt Wibra per jaar drie miljoen flessen van het schoonmaakmiddel. „Ik wil nooit meer anders." reageren? consumenl consument@wegener.nl Dasty is een publiek geheim verkoopsucces. Dure reclamecampagnes zijn nooit nodig ge weest, Wibra adverteert alleen in de eigen, folder. Toch wordt het met dozen tegelijk de winkel uitgesjouwd. Het product is blijk baar goed en de gebruikers doen de rest: het 'wonder' verder vertellen in de koffiekring op verjaardagen. Mond-tot-mondreclame is de allermooiste vorm van free publicity waar een ondernemer op kan hopen. Gebruikers van sociale media helpen daar vlijtig aan mee. Wierdsma heeft hoge verwachtingen voor de verkoop van komend jaar: „Ik denk dat we de 3,5 miljoen flessen halen." Want surfend op de golven van succes is Wi bra van plan om Dasty een extra zetje geven. Zo staat de winkelketen in februari voor de eerste keer op de Huishoud beurs in Amsterdam, met een blinkende Dasty-presentatie. „De ontvetter, inclusief driedub bel geconcentreerde navulling, en het colourblock- doekje worden de echte knallers in de stand." De presentatie in de 280 Wi- bra's wordt ook geperfectio neerd met een complete Das- ty-wand. Dan de prijs: een fles Dasty Ontvetter met sproeikop kost al heel lang 1,99 euro. Ter vergelijking: een fles Sor- bo Blue Wonder interieurrei niger kost gemiddeld 3,60 eu ro, Cillit Bang zit net onder de 3 euro en Dreft Expert Ontvetter rond de 4,99 euro. Concurrenten proberen volgens Wierdsma al tien jaar om Dasty na te maken. „De ont vetter van de Zeeman kost misschien 1,49 euro, maar daarmee moet je drie keer spuiten voordat je resultaat ziet. Met Dasty spuit je één keer en klaar is het." Wibra wil het graag, maar kan die scherpe 1,99 euro al lang niet meer overeind houden. Dit is de oplossing: een gewone fles Dasty Ontvetter, inclusief sproeier, kost straks 2,19 euro. De prijs van een navulfles, dus zonder spray- dop, blijft 1,99 euro. Dasty is een eigen leven gaan leiden, ver klaart directeur Wierdsma. Hij noemt nog zo'n succesnummer: de boxershort van Zee man. De concurrent gaf de gele onderbroe ken vorig jaar min of meer gratis weg en dat bleek een schot in de roos. Zeeman werd cool. „Dat was een perfecte actie, die boxers werden een enorme hype. Maar je moet je concurrenten niet met hetzelfde middel be strijden. Wij hebben onze Dasty." door Rixt Oenema foto Siep van Lingen Naast de jubelverhalen is er (op internet) ook een enkeling die waarschuwt voor het gebruik van het bijterige Dasty. Aad bijvoorbeeld. Hij heeft zijn luxaflexen schoongemaakt met de ontvetter. „Het vuil liep er zo vanaf, feno menaal. Maar een week later braken de plastic draaistokjes af. Dasty maakt plastic schoon, maar maakt er blijkbaar ook pap van." Wibra-directeur Ron Wierdsma krijgt af en toe ook wel eens een klacht over de sporen die Dasty achterlaat. Die zijn vooral te wijten aan het ver keerd gebruiken, zegt hij. „Er wordt wel eens gezegd dat de ontvetter een sterk middel is en dat is ook wel zo. Zit er een grasvlek in een kinderpanta lon? Die kun je prima insprayen met de ontvetter, maar dan moet-ie daarna wel gelijk in de was. Niet laten opdrogen, want dan vreet het in." Zo meldde zich ook eens een meneer die pure Dasty op de laminaatvloer had gespoten. De vloer werd er niet mooier op maar kreeg juist strepen. Wierdsma's tip: gebruik Dasty verdund. Dat kan prima. „Het is misschien een beetje agressief maar daardoor werkt het ook zo goed." Een schoonmaakmiddel met een eigen fanclub, dat is zeldzaam. De 'We love Dasty!'-fanpagina op vriendennetwerk Hyves telt ruim vierhonderd vrienden. Op Face- book melden liefhebbers zich bij de groep 'Dasty Superontvetter' en op alle mogelijke fora gaat de buzz. Mo torliefhebbers praten over de 'heilige ontvetter', Huismannen.nl roemt de efficiency van het product en op Huisvrouwenpraat.nl noe men ze het een wondermiddel. Het is fluorescerend geel, zit in een sproeifles, kost nog geen 2 euro per 750 millili ter en maakt volgens alle sterke verhalen en de filmpjes op YouTube schoon als de beste: Dasty. Drie miljoen flessen verkoopt de Wibra per jaar. De winkelketen heeft de exclusieve verkooprechten in de Benelux en is daar best trots op. Slimme jongens hebben wel geprobeerd een graantje mee te pikken door Dasty (par tijen die ze bij de Wibra opkochten) in een webshop een tikje duurder door te verhan delen, maar daar stak het concern een stok je voor. Directeur Ron Wierdsma: „Alleen wij mogen het verkopen. Het heeft ook wel op Marktplaats gestaan, maar daar kun je niets tegen doen." Dasty Ontvetter is het vlaggenschip en de absolute verkooptopper voor Wibra. In de slipstream daarvan is er een complete serie Dasty-schoonmaakmiddelen, zoals wc-gel, een colourblock-doekje voor in de wasma chine, afwasmiddel, een badkamer- en rui tenreiniger. Wierdsma: „Maar de ontvetter is ons allerbeste product." Wat kan Dasty allemaal? De fans roemen de vele toepassingen. In de eerste plaats voor het huishoudelijk werk, zoals het poet sen van vettige afzuigkappen en fornuizen. Daarnaast laat het de cilinders en uitlaten van motormuizen glimmen, blinken de vel gen van de Saab-club als nooit tevoren en prijzen watersporters het aan voor het schoonmaken van de boot. Gras- en wijn vlekken in kleding zouden als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 42