1,4
zeeland 123
rond restauratie wereldberoemd veelluik
Schap heeft haast met dijk Sloegebied
'Toeristentreinjes langs
Zeeuws-Vlaamse kust' door Jan van Ommen
Wat vooraf ging
Binnenschip
maakt slagzij
Aanhoudingen
na diefstal jassen
dinsdag 24 januari 2012
De restauratie van het Lam Gods kost 1,4 miljoen euro. De Vlaamse over
heid betaalt tachtig procent, de rest komt van het Fonds InBev-Bailiet La-
tour, gesticht door wijlen Artois-brouwerij eigenaar Alfred de Baillet Latour.
Twee jaar geleden hebben deskundigen allereerst in
kaart gebracht in welke staat het veelluik van de ge
broeders Van Eyck verkeert. Dit gebeurde met de mo
dernste technieken, zoals röntgenapparatuur. Hét
schilderwerk bleek dringend toe aan restauratie.
STAVENISSE - In de Oosterschelde
net voor Stavenisse heeft zondag
middag een schip slagzij gemaakt.
Het gaat om het binnenvaartschip
Eufraat, geladen met rollen staal.
Twee rollen, die elk 28 ton wegen,
zijn gaan schuiven doordat het
schip sterk deinde op de harde
wind. Bergers van Multraship en
Polderman hebben het schip gesta
biliseerd. Het Duitse echtpaar dat
aan boord was, is van boord ge
haald. De bergers hebben de la
ding met een kraan recht gelegd.
Het schip wordt vannacht naar
Hansweert gebracht.
OOST-SOUBURG - Een 26-jarige
man uit Oost-Souburg en een
19-jarige vrouw uit Vlissingen zijn
aangehouden in verband met dief
stal van jassen.
Het duo wordt ervan verdacht in
de nacht van 3 op 4 december 2011
twee jassen te hebben gestolen uit
een horecagelegenheid aan de Vlas-
markt in Middelburg. Die nacht za
gen agenten dat de man de horeca
gelegenheid met twee jassen ver
liet en aan de vrouw gaf, die bui
ten stond. Zij zijn die nacht niet
aangehouden omdat er op dat mo
ment nog geen aangiftes van dief
stal waren. Wel zijn hun namen
genoteerd. Enkele dagen later volg
de een aangifte van diefstal van
een jas uit de bewuste horecagele
genheid. Hierop is het tweetal aan
gehouden.
De restaurateurs gaan aan de slag
in het Museum voor Schone Kun
sten in het Gentse Citadelpark. Ze
zijn in dienst van het Koninklijk
Instituut voor het Kunstpatrimo
nium. Steeds zal een derde deel
van het Lam Gods van de Sint-
Baafskathedraal, de 'aloude bezich
tigingsruimte', naar het museum
verhuizen. Een ieder kan het res
tauratiewerk op de voet volgen, ter
wijl dus het overgrote deel steeds
te zien blijft in de kathedraal in
hartje Gent.
Het blijft daar niet bij. Het provin
ciaal cultureel centrum Caermers-
klooster aan de Vrouwebroers-
straat in Gent was lange tijd in de
race als restauratielocatie. Het
klooster is afgevallen, maar Oost-
Vlaanderen maakt wel van de gele
genheid gebruik om alle kanten
van de geschiedenis van het Lam
Gods te belichten in een expositie.
En ook aan de Vrouwebroersstraat
kunnen de restaurateurs op de vin
gers worden gekeken. Camera's
zijn op hen gericht. De beelden
worden één op één naar het kloos
ter gestraald.
Vijfjaar is uitgetrokken voor het
werk. Jaarlijks trekt het Lam Gods
al 150.000 a 200.000 bezoekers. De
restauratie moet dat aantal op
schroeven. Waar het Lam Gods na
het herstelwerk te zien zal zijn, is
nog geen uitgemaakte zaak, al
gooit de Sint-Baafskathedraal al
leen al historisch gezien de hoog
ste ogen.
Concerten, optredens, voorstellin
gen: ga voor een overzicht naar
www.pzc.nl/uit
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
Zet uw foto in een album op
www.pzc.nl/foto
OOSTBURG - Het doortrekken van
de Vlaamse kusttram naar
Zeeuws-Vlaanderen is niet erg rea
listisch. De streek moet zich daar
om hard maken voor de komst
van 'toeristentreintjes' langs de
West-Zeeuws-Vlaamse kust. Die
kunnen gewoon over de wegen rij
den en mogelijk (deels) de huidige
toeristenbus vervangen. Daarvoor
pleit de Sluise wethouder Peter
Ploegaert (toerisme).
De kusttram, tussen Knokke en
De Panne, wordt veel gebruikt
door zowel bewoners van de kust
streek als toeristen. De roep om
het doortrekken van het tracé naar
Cadzand, en verder richting Bres-
kens, klinkt al jaren. Ook Ploegaert
zou zo'n voorziening toejuichten.
„Maar we moeten wel realistisch
blijven", geeft hij aan. „De politie
ke wil in België lijkt er niet te zijn.
Bovendien kost de aanleg enorm
veel geld, en er moet natuurlijk
ook overal ruimte voor zijn." De
treintjes zouden tussen Retranche-
ment en Breskens kunnen rijden
en stoppen bij recreatiebedrijven
en attracties, meent Ploegaert. „In
overleg met het waterschap Schel-
destromen zouden ze misschien
zelfs over de duinen, langs de
strandpaviljoens, kunnen. Dat zou
voor toeristen een fantastische
voorziening zijn."
DEN HAAG - Waterschap Schelde-
stromen wil vanaf 1 april begin
nen met het verstevigen van de
Oostelijke Sloehavendam/Kaloot,
bleek tijdens een spoedprocedure
bij de Raad van State. Maar dan
moet de Raad eerst de bezwaren
van Vereniging Redt de Kaloot op
zij schuiven.
Het waterschap en de provincie
willen de na een storm in 2007 be
schadigde dijk fors versterken met
een nieuwe doorlatende asfaltlaag.
Aan de zeezijde komen basaltblok
ken die met behulp van asfalt wor
den verstevigd en aan de havenzij
de komt een grond- en zandlaag.
Vereniging Redt de Kaloot vinden
het vernieuwingsproject zwaar
overdreven en schadelijk voor de
kwetsbare natuur op en rond de
dijk. „Het gaat slechts om een golf-
breekdijk en niet om een dijk die
het achterland moet beschermen.
Omdat de dijk in het verleden niet
goed is aangelegd is hij verzakt op
de plek waar vroeger een twaalf
meter brede kreek de Westerschel-
de instroomde. De ondergrond is
niet stabiel, waardoor de dijk tel
kens als een bed wordt opgeschud.
Dat is de reden dat er in 2007 een
gat in de dijk kwam. Als je alleen
dat dijkvak van tweehonderd me
ter lengte vernieuwt, kun je de
rest met rust laten en tast je de na
tuur niet aan", zei Freddy van
Nieulande van Redt de Kaloot na
afloop van de zitting.
Tijdens de zitting legden de woord
voerders en deskundigen van het
waterschap uit dat een verstevi
ging van het gehele dijkvak wel de
gelijk nodig is. „Als we de dijk niet
verstevigen, heeft dat nadelige ge
volgen voor het havengebied ach
ter de dijk. Dan slaan er veel vaker
golven overheen en kan het haven
gebied vaker onder water komen
te staan. Bovendien kan dan een
deel van het havengebied dat 5 me
ter boven NAP ligt afkalven en in
zee terecht komen", zei een woord
voerder van het waterschap.
De natuurdeskundige van het wa
terschap benadrukte dat de natuur
zoveel mogelijk gespaard zal wor
den en waar mogelijk zelfs verbe
terd.
De Raad van State doet over enke
le weken uitspraak.
Het Lam Gods van de gebroeders Hubert en Jan van Eyck.
foto Sint-Baafskathedraal Lukas - Art in Flanders vzw, foto Hugo Maertens