nog van ii 'Kodak is deel identiteit beroemdste fotografen' Van loopjongen tot icoon 'Het bedrijf is erfgoed. Vooral voor Amerika maar ook voor ons' Kodak Frits Cierstberg, hoofd tentoonstellingen van het Nederlands Fotomuseum dinsdag 24 januari 2012 Introductie Kodak EasyShare-c amera George Eastman (oprichter Kodak) met de Kodak-camera in 1890 d Staakt verkoop Kodachrome-film na 74 jaar in productie 1985 1990 1995 2000 2005 door Dewi Gigengack T oost van den Broek zweert bij I de films van Kodak. De foto- I graaf, die zondag de Zilveren Camera won voor beste nieuwsfoto van 2011, is al jaren fan van het Amerikaanse bedrijf. „Voor mijn portretfoto's gebruik ik altijd de Kodak Portra NC. Dat is een subtiele film die goed bij huidtinten past. Het geeft mijn portretten een bepaald karakter, een bepaalde sfeer." In tegenstelling tot zijn nieuwsfo to's, die Van den Broek maakt met een digitale camera, gebruikt hij voor zijn portretten een analoge fo tocamera. „Dat is niet altijd even handig en het kost tijd en geld, maar fotografie is een ambacht. Natuurlijk kun je met Photoshop allerlei lenzen en effecten naboot sen, maar waarom zou je iets na maken op de computer terwijl het er al is? Ik vind dat je dan afdwaalt van je vak." „Kodak heeft legendarische films gemaakt, die deel uitmaken van de identiteit van de beste fotografen ter wereld", vindt Van den Broek. „Bijvoorbeeld Steve McCurry, die in de jaren tachtig de wereldbe roemde foto van het Afghaanse meisje met de blauwe ogen maak te, die op de voorpagina van Natio nal Geographic stond. McCurry maakte die foto met een Koda- chromefilm. Dat is de beroemdste film van Kodak. De Braziliaan Sebastiao Salgado, een andere top- fotograaf, werkte vooral met de Ko dak Tri-X, waarmee hij prachtige zwartwitfoto's maakte." Mocht Kodak failliet gaan en ver dwijnen, dan wordt het voor Van den Broek lastig om een type film te vinden dat in de buurt komt van de Kodakfilm die hij nu ge bruikt voor zijn portretten. „De productie van de films heeft Ko dak uitbesteed, dus ik hoop dat de zelfde films dan nog blijven be staan. Misschien onder een andere naam. Maar zodra ik hoor dat de film echt verdwijnt, ga ik hamste ren. Dan wil ik zo'n grote voor raad aanleggen dat ik nog tien jaar vooruit kan. En in de tussentijd ga ik op zoek naar een alternatief De keuze is beperkt in deze tijd van di gitale fotografie, maar ik wil am bachtelijk blijven werken. Anders verdwijnt de charme van het vak, dat zou zonde zijn." Natuurlijk is analoog fotograferen met Kodak deels nostalgie, geeft Van den Broek toe. „Je hebt het ge voel dat je écht aan het fotografe ren bent. Het is de romantiek, het ouderwetse van in de doka staan om de foto's te ontwikkelen. De spanning van het beeld zien opkomen in het bakje. Dat blijft een magisch moment." 2010 Het is de ultieme Ameri can Dream. Het succes verhaal van George Eastman (1854-1932). Niets wees erop dat deze arme knaap die jong zijn vader verloor en als 14-jarige met school stopte, een fotografierevolutie zou ontke tenen. De jeugdige Eastman - volgens le raren 'niet bijzonder getalenteerd' - zag het als zijn taak om zijn ach tergebleven moeder en zussen, van wie er een gehandicapt was, te verzorgen. Voor zijn eerste baan als loopjongen bij een verzekeraar kreeg hij drie dollar per week. Het was te weinig. En dus pakte hij, op eigen initiatief, in de avonduren de studieboeken erbij. Maar alles veranderde ten goede toen Eastman op zijn 24ste het ad vies kreeg een fotoreportage te ma ken van een geplande vakantie. Zijn interesse was voorgoed ge wekt. Hij verdiepte zich in de ma terie, zag dat fotografie slechts iets voor de gefortuneerden was en be gon in 1881 op de derde verdieping van een gebouw in Rochester zijn eigen bedrijf. Het doel: fotografie simpeler én goedkoper maken. De revolutie begon toen Eastman in 1888 een handzame, gebruiks vriendelijke fotocamera met film rol op de markt bracht. Het eerste consumentenfototoestel was gebo ren: 'De Kodak'. Een naam die niet meer was dan een combinatie van Eastmans favoriete letters. De Kodak was zo succesvol dat de Eastman Dry Plate Company zich voortaan Eastman Kodak noemde. Eastman weerstond financiële te genstand, bleek een geboren leider en manager en zijn creatieve geest maakte hem uiteindelijk tot een van de meest succesvolle Ameri kaanse ondernemers van de vorige eeuw. Kodak werd een icoon. Even bekend als Coca Cola. Eastman was directeur totdat hij in 1925 voorzitter van de board werd. Onder zijn opvolgers werd Kodak nog groter en bleef het be drijf de fotografie vernieuwen. Eastman trouwde nooit: „Ik was te druk en te arm." Hij nam de loop van zijn leven, waar dat kon, in eigen hand, maar deed dat ook met zijn dood. Toen zijn gezondheid hem in de steek liet en Eastman de rolstoel vreesde, schreef hij een brief met de woorden: 'Mijn werk is gedaan, Waarom nog wach ten.' Daarna schoot hij zichzelf dood. 77 jaar oud. Eastman ligt begraven in het Kodak Park in Rochester nabij de fabriek en het museum dat deels in zijn woon huis is geves- tigd. Uitvinding multi-laags OLED-beeld- scherm Staakt yerkopp traditionele - filmcamera's in V.S. en Europa

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 11