Op zoek naar bij Ikea i5 spectrum Zaterdag 21 januari 2012 Hij heeft zijn zwartgeverfde haar netjes ge kamd en draagt een smetteloos grijs pak. „Het is niet moeilijk hier vrienden te ma ken, maar wel om die ene, bijzondere, vrouwelijke vriend te vinden. Het begin is simpel. Je stapt gewoon op een vrouw af, die je er leuk vindt uitzien. Dan kun je even kletsen, maar je kunt ook gewoon di rect naar haar situatie vragen. De meesten hier zijn gescheiden, weduwe of weduw naar en hebben een kind. Klikt het, dan wissel je telefoonnummers uit." Hij pakt zijn mobiel erbij en laat een foto zien van zijn vorige verovering. „Ze was ruim een kop groter dan ik. Het klikte toen we elkaar hier ontmoetten en we hebben elkaar nog een paar keer gezien. Na twee maanden was het over." Om de overlast voor de gewone bezoekers te beperken, heeft de winkel in het restau rant een speciaal gebied afgezet voor de flir tende 50-plussers, die allemaal iemand wil len vinden om een Ektorp-sofa mee te de len. Zhou Hong (24) is de caissière die be kertjes uitdeelt voor de gratis koffie. Met haar hoofd leunt ze op haar ene hand, ter wijl ze met de ander alle family cards door de kassa haalt. „Kijk", wijst ze met een wat zure lach naar haar kassascherm, „268 men sen alweer. En ze blijven maar komen, zon der een cent uit te geven. Meestal komen er meer dan 500, ze nemen ook nog thee en eten mee van huis." Een man probeert een tweede suikerzakje te pakken. „He", grijpt Zhou in, „eentje maar." Ze accepteert haar dienst zuchtend: „Het is nu eenmaal beleid van Ikea gratis koffie te geven aan family card-houders." Volgens Yin Lifang, woordvoerster van de Ikea, zakt de omzet van het restaurant elke dinsdag en donderdag met 20 procent, doordat de grote groep veel plekken bezet houdt en nauwelijks geld besteedt. Tijdens piektijden bij Ikea - feestdagen en weekein den - gaan er twee dozen melk- en suiker zakjes doorheen. Op dinsdag- en donder dagmiddag zijn dat er inmiddels zes. Om de rust te bewaren, lopen er tijdens die middagen zes extra bewakers rond in het restaurant, naast de gebruikelijke twee. Toch zet de winkel de groep er niet uit, om dat niet duidelijk is wie de organisator is, die kan worden gevraagd de groep ergens anders mee naar toe te nemen. „Er is ook geen organisator", zegt Hu. „Ik zoek ook naar een nieuwe vrouw op speciale avon den in salons in de stad, maar via via weet iedereen dat je daarvoor nu ook naar Ikea kunt. Er is geen organisator nodig." Daarnaast voert Ikea in China de slogan 'Voor iedereen'. Het op straat zetten van honderden ouderen kan slecht uitpakken voor het imago en dus het succes van Ikea in het land. Er staat veel op het spel: vorig jaar zette Ikea 4,9 miljard yuan (ruim een half miljard euro) om in China. De eerste winkel, in Peking, opende in 1998. Inmid dels heeft de Zweedse keten negen win kels. Dat moeten er over vier jaar zeven tien zijn. Yin zegt dat de huidige oplossing, de afgezette zone in het restaurant, de eni ge oplossing is die Ikea nu kan bedenken om iedereen tevreden te houden. Yang Xiao Yi (61) is voor het eerst op de da temiddag. „Je hoort het overal: dit is de bes te plek in de stad om een nieuwe vriend te vinden als je al ouder bent", zegt ze. Ze is blij verrast. „Het restaurant is mooi, groot en goed druk. Misschien lukt het iemand te vinden, maar het is al mooi om veel nieuwe mensen te leren kennen. Met thuis zitten gebeurt er niets." Rond drie uur zit het restaurant bomvol. Een man stuurt een ander weg bij de enige lege stoel aan tafel. Hij houdt die vrij voor een vrouw. In de hoek probeert een ander een lege stoel te pakken die buiten de spe ciale zone voor de ouderen valt. Als een be waker hem tegenhoudt, ontstaat er bijna een gevecht. Aan de raamkant van het res taurant zitten honderden mensen met el kaar te kletsen, met honderden koffiebeker- tjes, verspreid over de tafels. Het gekakel is oorverdovend. 1\vee jongeren die onbe doeld het afgezette gebied binnenlopen met een koffiebekertje voor de 'gewone' be zoekers van het restaurant, hebben aan een klein gebaar van een bewaker genoeg: ze zien zelf al wel dat ze hier niet bij willen horen. De ouderen zijn niet de enigen die zich bij zonder thuisvoelen bij Ikea. Op elk tijdstip zijn er wel Chinezen te vinden die de bed den uitproberen door er languit in te gaan slapen, terwijl de winkelende massa langs hen heen trekt. De sofa's zijn ook populair voor een dutje of om een uurtje onderuit gezakt te bellen met je vrienden. Schaamte speelt geen rol: zelfs op banken recht tegen over de ingang van de winkel hangen men sen onderuit alsof ze thuis zijn. De ouderen zijn ook niet de eerste groep die Ikea probeert weg te krijgen. Tot twee jaar geleden kampte het filiaal in Sjanghai met een golf van freelance klusjesmannen, die in het zelfbedieningsmagazijn rondlie pen. Ze boden klanten aan voor een klein bedrag hun nieuwe meubels in elkaar te zetten. De concurrentie onder de klusjes mannen liep zo hoog op, dat dit meerdere keren tot gevechten leidde. Met extra bewa-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 61