spectrum i4 <T )l Het andere Italië Honderden ouderen komen twee keer per week naar de Ikea in Sjanghai. Om iemand te vinden met wie ze geen kast, maar een relatie in elkaar kunnen zetten. Zaterdag 21 januari 2012 z STANDPLAATS door Eelco van der Linden uist nu we proberen een ander beeld van Italië te verspreiden. Dia bolisch." Hoe vaak heb ik dit ge hoord de afgelopen dagen. En hoe zeer kan ik het begrijpen. Wie mee leeft met Italië - met 'het andere Italië', dat bezig was het hoofd op te richten, iets van nationale trots te etaleren - moet zich slecht voelen nu de Costa Concordia en meneer Schettino het wereldnieuws bepa len. Een paar maanden geleden stapte een ande re meneer op, een zekere Silvio Berlusconi, die alle vooroordelen bevestigde die je als buitenlander kunt hebben ten aanzien van Italianen. Berlusconi, die zijn carrière overigens is begonnen op een cruise schip, leek ook in een soort sprookjes wereld te leven, met eigen regels. Hij kon glashard ontkennen wat hij de vorige dag nog voor de camera's had gezegd. Of laten geloven wat voor ie dereen een leugen was. En hij kwam er, binnen Italië, mee weg. Francesco Schettino leefde waar schijnlijk in eenzelfde soort wereld, waarin het gevoel van (al)macht rare dingen met je doet. Vooral als je een bepaald kinderlijk stadium nooit bent ontgroeid. Het is de kleine jon gen Francesco die we horen hakke len, kort nadat de kapitein van de Costa Concordia met onge twijfeld veel show en bra voure het eiland Giglio had willen 'groeten'. Een va riant op het lang op een ach terwiel van een motor door je dorp gieren, op weg naar de vrienden in de kroeg. Maar hij komt niét uit die wereld: hij vertelt aan de kustwacht alles volgens de regels te hebben gedaan. Dat de klif niet op de kaart stond, dat hij mensen heeft gered en dat hij het schip niet lafhar tig is ontvlucht, maar is uitgegleden en in een reddingssloep belandde. Hij gelooft het zelf waarschijnlijk echt! Nu, thuis met huisarrest in zijn dorp bij Napels, hervindt Schettino zijn wereld. Ontdekt de solidari teit, de liefde van de clan en zijn moeder, die hem altijd zullen geloven. Maar het andere Italië grijpt zich vast aan Gregorio De Falco. Hoe bevrijdend was de ontploffing van deze officier van de kust wacht. Met diens opborrelende woede, die niet zijn taalgebruik aantast (hij blijft Schettino met u aanspreken) is het heerlijk identificeren. Hier is iemand - een noorder ling - die overduidelijk niet meer tegen al het geleuter kan, zich opwindt en als mooi ste, als klap op de vuurpijl, het 'gaat u on middellijk terug aan boord' laat volgen door 'cazzo', de oer-Italiaanse vloek, die op dat moment elke luisteraar uit het hart is gegrepen en met trots vervult. De Falco is nu een held, wat ook weer veel weerstand oproept. Want het riekt naar dat oude Italië, waarin mensen die hun plicht doen, zo bijzonder zijn. Maar zonder De Falco zou dat andere Italië een wees zijn geweest Geen enkel wapen hebben ge had tegen de ironie en het schamperen dat uit alle hoeken van de wereld klinkt. Wie weet, helpt het ook die andere De Fal co, premier Mario Monti, die deze week juist weer in de Europese hoofdsteden dat andere Italië aan het verkopen was. Een land dat - en dat is waar! - enorme offers aan het brengen is. Mevrouw Merkel weet dit. Nu de rest van Europa nog. Hu Wang (62) komt we kelijks bij de Ikea. Niet omdat hij zo gek is op de Billy-boekenkasten of de Zweedse gehakt ballen. Hu komt voor de vrouwen en hij is niet de enige. Elke dinsdag en donderdag wordt het woonwarenhuis in Sjanghai overspoeld door honderden 50-plussers die op zoek zijn naar een nieuwe vlam. Niets verraadt van buiten dat dit het epi centrum van de liefde is. Het Ikea-filiaal is er een als alle andere. De grote blauwgele doos steekt fel af tegen de betonnen palen die twee verhoogde snelwegen en metro lijn 3 langs de winkel dragen. Binnen staan Tromso-bedden, Sanby-sofa's en Basisk- schemerlampen. Direct rechtsom, boven aan de roltrap is het restaurant. Een groot bord bij de ingang prijst het eten aan: run derreepjes in oestersaus met rijst voor 19,5 yuan (2,30 euro) en Zweedse gehaktballen, twintig stuks, met puree en bessensaus voor 25,5 yuan (3 euro). Alles zoals je het verwacht bij Ikea, waar ook ter wereld. Het is het bord ernaast dat duidelijk maakt dat hier iets aan de hand is: een groot plak kaat met een wanhopig pleidooi van Ikea. 'Sinds kort komt er elke dinsdag en donder dag een zeer bijzondere groep van 45- tot 65-jarigen naar ons restaurant. De organisa toren van deze groep maken gebruik van de gratis toegang en van de gratis koffie die houders van een Ikea family card krijgen. Ikea wil graag in contact komen met de or ganisatoren van deze groep. Het gedrag van deze mensen raakt de gang van zaken in ons restaurant. Ze houden veel stoelen bezet, praten hard, nemen eten en drinken van huis mee, spugen dingen uit hun door Remko Tanis foto's Frans Schellekens mond en veroorzaken soms ruzies. Ze zijn slecht voor het imago van de stad Sjanghai en van Ikea. Als u bij deze groep hoort, ho pen we dat u ons restaurant gebruikt na het kopen van meubels, niet als plek om nieuwe vrienden te maken'. Hu, gepensioneerd automonteur, trekt zich er niets van aan. „Dankzij ons loopt het res taurant tenminste goed", smaalt hij. Hoe wel: met twee vrienden aan tafel deelt hij twee croissants, waar ze maar 6 yuan (70 eurocent) voor betaalden. Meer geven ze niet uit. De koffie is gratis, dankzij de fami ly card. Hu: „Vraag er ook eentje aan. Je vult gewoon nepgegevens in op het formu lier." Hu komt al langer bij Ikea om een vrouw te vinden aan wie hij een Smycka-nep- roos, die de winkel verkoopt, kan geven. Even een dutje doen in een sofa (links), in alle rust bellen met je vrienden (boven) én naar liefde hunkerende ouderen (grote foto's): de Ikea in Sjanghai is bij tal van doelgroepen populair, maar de vestiging zelf is er allesbehalve blij mee.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 60