spectrum 2 Hans Adriaansens, oprichter en dean van de Roosevelt Academy in Middelburg. Maandag, op de dag dat hij 66 jaar wordt, neemt hij officieel afscheid van wat hij zijn 'love baby' noemt. Een gesprek over de kracht van kleinschalig onderwijs en nieuwe kansen voor Zeeland. Zaterdag 21 januari 2012 Kansen moet je pakken Hij ruimde dik twee maanden geleden zijn bureau al leeg in het oude Middelburgse stadhuis, waar de Roosevelt Academy gevestigd is. Bijna acht jaar lang zetelde Adriaansens in het statige kantoor, de voormalige werkplek van de burgemeester van Middelburg. Het afscheid is 'vreemd', geeft hij toe. „Het komt toch als een verrassing. Je bent eer der 65 dan je denkt. Het is een kwestie van afkicken." Maar veel tijd om stil te zitten heeft Adriaansens de laatste weken nauwe lijks gehad. Hij brengt nu veel tijd door in zijn 'schrijfhok' in de aanbouw van zijn huis, dat even buiten Veere ligt. „Ik heb het erg druk." Lachend: „Ik snap eigenlijk niet dat ik vroeger tijd had om erbij te wer ken. Ik heb de afgelopen maanden elke week wel ergens in het land een lezing ge houden." In Zeeland is Adriaansens vooral bekend als oprichter en dean van de Roosevelt Academy (RA) in Middelburg. Landelijk maakte hij naam met zijn innovatieve idee ën over het hoger onderwijs in Nederland. Intensief, kleinschalig en breed acade misch onderwijs - zoals op de Roosevelt Academy - daar staat hij voor. „In Amerika studeert bijna negentig procent af binnen de tijd die voor een studie staat, terwijl we in Nederland maar 25 procent halen. Dat is een organisatiefout. Het heeft niets te ma ken met de kwaliteit of interesse van de studenten. Als je 17 of 18 bent, heb je in Ne derland 483 studierichtingen om uit te kie zen. Dat betekent dat je 482 kansen hebt om verkeerd te kiezen. Daardoor is er een enorme uitval in het eerste semester van de studie. Dat kost geld en het demoti veert jongeren." Hij pleit daarom al jaren voor een brede eerste fase van universitaire opleidingen. „Zo ontwikkel je interesses. Je begint breed en zoomt geleidelijk in. Je kan niet verkeerd kiezen en je bent in staat om over je grenzen heen te kijken. Ik heb re gelmatig Roosevelt-studenten gezien die dokter wilden worden, maar er in het eer ste of tweede semester van hun studie ach ter kwamen dat ze ook interesse hebben in bijvoorbeeld filosofie." Adriaansens noemt Apple-voorman Steve Jobs als voor beeld. „Hij nam geen mensen aan die geen brede basis hebben. 'Dan krijg je PC's, geen Apples', zei hij." Geen grote anonieme collegezalen, maar kleine groepen van 20 a 25 studenten. „Zo leren studenten elkaar en hun docenten in no-time kennen. Ze hebben verantwoorde lijkheidsbesef voor de school en voor el kaar. Er kan veel intensiever worden ge werkt, en studenten kunnen elkaar feed back geven. Dat is waar universiteiten naar moeten streven. Waarom zou er op de ba sisschool en op de middelbare school een betrekkelijk kleine klasgrootte nodig zijn, en op de universiteit niet?" Eigenlijk begon de ontevredenheid over het onderwijs al tijdens zijn studie sociolo- door Cornelleke Blok fotografie Lex de Meester gie aan de universiteit van Tilburg. „Dat was echt drie keer niks. Ik ben tweeënhalf jaar studentassistent geweest en preses van de senaat en dan kon ik nog gemakkelijk binnen vijfjaar klaar zijn. Er is veel verbe terd; zo'n laag niveau komt nu echt niet meer voor, maar het viel me toen al op dat de intensiteit van het onderwijs in vergelij king met het gymnasium veel lager lag." Tijdens zijn loopbaan verbleef hij meerde re keren voor langere tijd in de Verenigde Staten en Engeland. Hij raakte gechar meerd van het onderwijs daar. „Ik heb veel geleerd van de manier waarop studen ten en docenten met elkaar omgingen, hoeveel papers er geschreven moest wor den, welke hectiek er was. Het was een he le andere educatieve houding dan ik ge wend was. In Nederland en de rest van Eu ropa heerste een houding van: 'Ik ben de docent, maar jullie zullen het natuurlijk nooit zover schoppen als ik'. Amerikaanse docenten ontlenen hun trots aan het feit dat studenten verder komen dan zijzelf. Ze geven het stokje door, alsof het onder wijs een estafetteloop is." Adriaansens wilde zijn ideeën in de praktijk brengen. „Ik heb een he kel aan mensen die alleen maar roepen dat het mis gaat. Daar kan ik niet goed tegen. Dóe er dan iets aan." In 1998 richtte hij het University College Utrecht op en in 2004 de Roosevelt Academy in Middelburg. Het is hem gelukt, maar dat kostte veel moeite. Hoe hij dat klaarspeel de? „Dat vind ik moeilijk te zeggen. Ande ren zeggen vast 'arrogantie', maar het is ook mijn vak: weten wanneer er maat schappelijke veranderingen zijn en wan neer er kansen liggen. Die kansen moet je pakken." Een 'love baby', zo noemt hij de RA. Een university college in zijn geboortestad: die mogelijkheid was te mooi om te laten lig gen. „We hadden een idee en binnen twee jaar opende de koningin de academy", blikt Adriaansens trots terug. „Hoe dat ge lukt is? Het was een toevallige samenloop van omstandigheden: ik maakte destijds een praatje met Dick van den Bout (direc teur van sociaal-cultureel bureau Scoop, red.). Hij wist dat het stadhuis in Middel burg vrij kwam en dat daar een bestem ming voor gevonden moest worden. Tege lijkertijd kwamen er in de stad panden vrij voor de huisvesting van studenten. Middel burg is natuurlijk een prachtige plek voor zo'n academy. Beter kun je niet hebben." Adriaansens zegt ook: „Niemand dacht dat het ging lukken. Middelburg was Verweg gistan voor het hoger onderwijs. Als gewe ten was dat de Roosevelt Academy een suc ces zou worden, dan hadden we heel wat meer tegenstand gehad. Nu is het niet meer mogelijk om buiten de universiteits steden iets te beginnen. Niemand zag het als bedreiging. Dat hielp mee." Hij is apetrots op zijn Roosevelt Academy. Hoogtepunt was de excellente status die de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Orga nisatie (NVAO) in 2009 toekende aan de school. „Daarmee zeiden ze eigenlijk dat de RA een voorbeeld is." Maar de meeste voldoening haalt hij uit zijn studenten. „Ze schrijven me vaak brief jes, waarin ze vertellen dat ze hun carrière in belangrijke mate te danken hebben aan het onderwijs dat ze bij RA gevolgd heb ben." Het is een wisselwerking, zegt Adriaansens. „Het succes van de Roosevelt Academy zit 'm ook heel erg in de betrok kenheid en drive van studenten. In het be gin werd;wel gedacht dat er losbollen naar Middelburg zouden komen. Ik denk dat de studenten dat beeld wel hebben bijgesteld. Als ik zie wat die jonge mensen in hun mars hebben, en wat ze klaar spelen bin nen en buiten de school. Daar kan ik echt geëmotioneerd van raken." En toch, Adriaansens had het liefst ge zien dat er niet één, maar twee of misschien zelfs nog meer university colleges zoals'de Roosevelt Academy had den gestaan in Zeeland. Hij sprak meerde re keren hardop over plannen voor een Zeeuwse universiteit, in samenwerking met onder meer de HZ, de provincie, Zeeuwse Bibliotheek en het Roosevelt Stu dy Centre. „Ik had verder willen zijn", geeft hij toe. „Ik heb altijd gevonden dat Walcheren een uitstekende plek is voor een campus. Wat er in Cambridge is, zóu je hier ook kunnen hebben. Vijf of zes col leges en enkele beroepsgerichte opleidin gen in samenwerking met de Hogeschool Zeeland. De Abdij in Middelburg, de Grote Kerk in Veere, het zijn fantastische loca ties." Die academies zouden niet alleen goed zijn voor het Zeeuwse onderwijs, maar ook voor Zeeland als regio, propageert Adriaansens. „Het zou Zeeland een econo mische impuls geven. Men moet niet zo makkelijk aanvaarden dat de krimp een door God gegeven aangelegenheid is. Er wordt gedacht: als je werkgelegenheid hebt, dan komen de mensen wel. Maar nee, je hebt mensen nodig, dan groeit de werkgelegenheid." Roosevelt-studenten vertrekken na drie jaar weer, geeft Adriaan sens toe. „Maar er komen weer anderen voor terug." Adriaansens' beweringen werden in 2010 met cijfers onderbouwd door een onder zoek van de Universiteit Gent. Daaruit bleek dat de Roosevelt Academy jaarlijks vijftien miljoen euro bijdraagt aan de Zeeuwse economie. „Ik vind het jammer dat ik mensen er niet van heb kunnen overtuigen dat deze ingeslagen weg voor de regio van grote betekenis is. Er had nu al een tweede college kunnen staan. We hadden met z'n allen vanaf het begin moe ten doorpakken. Er is weinig onderne mingszin. Men is te vlug tevreden. Dat is jammer. Als je een kans hebt, dan moet je 'm pakken." Hij heeft er niet over gedacht om ook na zijn 65e door te werken om al zijn dromen alsnog te verwezenlijken. „Ik had zeven jaar uitgetrokken voor de Roosevelt Aca demy. Het zijn er bijna acht geworden. Na zo'n periode is je krediet op, en ben je min der inventief. Er zijn andere mensen die het nu moeten overnemen. Misschien zijn zij wel veel creatiever. Ik geef het estafette stokje over." Hans Adriaansens Hans Adriaansens is geboren op 23 januari 1946 in Middelburg. Burgerlijke staat: gehuwd, drie kin deren, vijf kleinkinderen. Studeerde sociologie aan de Uni versiteit in Tilburg, studeerde in 1969 cum laude af en promoveer de daar in 1976. Werkte aan zijn proefschrift op de Harvard University en doceerde aan de Northern Illinois University en Smith College in Northampton. In 1987 werd hij benoemd als pro fessor op de Faculteit Sociale We tenschappen aan de Universiteit Utrecht. Was lid van de Wetenschappelij ke Raad Regeringsbeleid en voor zitter van de Raad Maatschappelij ke Ontwikkeling. Richtte in 1998 het University College Utrecht op en in 2004 de Roosevelt University in Middel burg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 48