Ik ben altijd al een
eigenzinnige geweest1
i6l cultuur
Jurado creëert een
eigen universum
Overzichtstentoonstelling van werk Herman Goetheer in Vlissingen
agenda
zaterdag 21 januari 2012
Damien Jurado: „Het zijn de teksten die me leiden, de songs geven zelf aan
wat ze nodig hebben."
De ongrijpbare Amerikaan
se singer-songwriter Da
mien Jurado treedt donder
dag 26 januari op in Middel
burg. „Inspiratie komt uit zo
veel hoeken en gaten."
door René de Dreu
Damien Jurado (Seattle,
VS) is een muzikant die
het de luisteraar niet altijd
gemakkelijk maakt. Vooral degene
die van duidelijkheid houdt,
strooit hij zand in de ogen. Zand
in de vorm van uiteenlopende,
soms onnavolgbare, gedachten en
zand als klanken die geen etiket
verdragen.
Hij staat te boek als singer-song
writer, maar put uit zoveel bron
nen dat hij kan laveren tussen duis
tere folk en indierock, maar
schuwt ook Spectors wall-of-
sound-experimenten niet. Dat
maakt hem tot een van de interes
santste muzikanten uit de.roots-
muziek. Want al duldt hij geen eti
ketje, de muziek van Jurado komt
niet uit de lucht vallen, maar is ge
bed in een traditie waar Nick Dra
ke, Will Oldham (Bonnie Prince
Billy), Bob Dylan en Neil Young
ook uit putten.
Misschien heeft het tijd nodig,
maar wie mee kan gaan in zijn ge
dachten en muziek stapt een uni
versum binnen vol schoonheid,
gruwel en literaire creativiteit. De
muzikant lijkt zijn eigen Alan Lo-
max. Gewapend met opnameappa
ratuur legt hij vast wat hij in zich
zelf en om hem heen hoort.
Dat resulteerde sinds 1997 in tien
albums. Nummer elf - Maraqopa -
verschijnt volgende maand. Voor
dat laatste album werkte hij net als
op de voorganger Saint Barlett sa
men met producer Richard Swift,
zelf ook geen onbekende en onge
talenteerde muzikant. De sterke
liedjes, dansende melodielijnen en
verwarde teksten refereren aan de
folk, de muziek krijgt door Swift
extra lagen en hier en daar psyche
delische effecten, alsof Captain
Beefheart weer terug is. Toch blijft
Damien Jurado een ambachtelijk
singer-songwriter, met oog voor
de donkere eenzaamheid en de an
dere kant van de liefde.
Het bevrijden van de songs door ri
sico's te nemen, de eeuwigduren
de klaagzang van de zoekende
mens en het steeds opnieuw uit
vinden van klanken die de woor
den verheffen'tot kunst. 'You've
should have seen me, restless till I'm
dead...' - woorden die zowel ver
bergen als verhullen.
In zichzelf gekeerd op een bijna
onnavolgbare wijze vertelt hij over
zijn muziek. „Inspiratie komt uit
zoveel hoeken en gaten. Het kun
nen mensen zijn, vooral vrienden.
Maar misschien het meest de na
tuur in de staat Washington waar
ik woon. Er zijn hier mooie wol
kenluchten en soms een schitte
rende zonsopgang."
Een zelfde poëtisch antwoord krij
gen we op de vraag waarom hij
steeds andere muzikale invalshoe
ken kiest: „Het zijn de teksten die
me leiden, de songs geven zelf aan
wat ze nodig hebben. Misschien is
dat ontwikkeling, groeien. Mensen
veranderen nu eenmaal en songs
gaan daarin mee."
In die ontwikkeling hecht Jurado
aan de samenwerking met muzi
kant en producer Richard Swift.
„De songs zijn er al als we in de
studio aan de slag gaan. We zoe
ken samen een omgeving voor ze
om tot leven te komen. Daar zijn
we samen goed in, vooral omdat
we voor alles open staan. Dat is es
sentieel voor de manier waarop ik
muziek wil maken niets uitslui
ten. Maraqopa is geen Saint Barlett
deel twee, elk album heeft een ei
gen wereld, een specifiek ecosy
steem."
Als we blijven vragen naar de mu
ziek die vroeger en nu hun sporen
hebben nagelaten in zijn eigen
werk, komt The Grateful Dead als
aap uit de mouw. Niks Neil Young
of Will Oldham. „Dat zijn goede
songwriters, maar voor mij net
niet interessant genoeg." En vervol
gens noemt hij vergeten namen
als Larry Norman Why should the
devil have al the good music?) en
Bob Desper. Muzikanten die 00k
het spirituele - weliswaar op een
verborgen en alternatieve manier -
in hun muziek stoppen.
De vraag naar ambities doet hij af
met een simpel 'plezier brengen
voor de luisteraars'. Eigenlijk is het
dat ook wat hij doet, een muzikale
wereld maken vol contrasten waar
in het goed vertoeven is.
Damien Jurado treedt donderdag 26 ja
nuari solo op bij Avonduren in De
Spot, Middelburg. Voorprogramma:
Luik. Aanvang: 20.00 uur.
Eigenwijs, zo omschrijft de Vlis-
singse kunstenaar Herman
Goetheer zichzelf. Hij heeft op
artistiek vlak nooit concessies
willen doen. DeWillem3 toont,
op haar tijdelijke locatie in de
Walstraat in Vlissingen, vanaf
morgen voor het eerst een
overzicht van Goetheers werk.
door Rolf Bosboom
Zijn oeuvre omspant in
middels meer dan vijftig
jaar. Toch geniet het wei
nig bekendheid. Op de
tekeningen die hij in de jaren zes
tig maakte van de afbraak in de
Vlissingse binnenstad, kwam des
tijds maar weinig respons. De ab
stracte schilderijen van nu krijgen
evenmin de belangstelling en waar
dering die ze verdienen.
Dat vond ook Anja Oosterbaan
van de Middelburgse galerie Rue
du Nord, die het initiatief nam tot
een eerbetoon en direct John
Louws aan haar zijde vond. Sa
men zorgden ze ervoor dat er een
korte film over Goetheer is geko
men (gemaakt door Richard de
Waard), dat er een fraaie catalogus
van diens werk is samengesteld
(beperkte oplage) en dat belang
stellenden dus het werk met eigen
ogen kunnen zien in Wall Street
Twenty Five, de tijdelijke depen
dance van deWillem3 in de Wal
straat in Vlissingen.
Het werk is er ook te koop en dat
is op zich al opmerkelijk. De 71-ja-
rige Goetheer heeft tot dusverre
nauwelijks tekeningen en schilde
rijen van de hand gedaan, omdat
ze hem vaak te dierbaar waren en
omdat hij ze bij elkaar wilde hou
den. Doordat hij geen werk af
stond, had hij ook geen inkom
sten uit de Beeldende Kunstenaars
Regeling (BKR). Dankzij zijn werk
bij de schoonmaakdienst van de
PZC kon hij toch in zijn levenson
derhoud voorzien.
Inmiddels is zijn opvatting over
het verkopen van werk wat veran
derd. „Ik ben nu op een leeftijd
dat ik denk: als er nog iets met het
werk kan worden gedaan, dan is
dat mooi meegenomen", zegt hij
in de film. „Op die manier komt
het op plaatsen terecht waar het
thuishoort, anders kopen mensen
het niet."
Als jongen was Goetheer nauwe
lijks te handhaven op school. „Ik
Afbraak Vlissingen (1964)
Meer agendanieuws en het
complete bioscoopprogramma
zijn te vinden op
de website van deze krant.
OP PAD
ZATERDAG 21 JANUARI
Colijnsplaat
Workshop Urban Dance door Spikey
van Moves! Dance Warehouse voor men
sen vanaf 12 jaar. De Kunstbende kijkt
mee.
Dorpshuis De Brug, 19.30 uur.
ZONDAG 22 JANUARI
Ritthem
Winterwandeling olv Jos Broeke en
Leo de Visser in omgeving Ritthem, aan
melden via 0118-464961 of
ceesvanderwoude@gmail.com
Start bij dorpshuis, 14.00 uur.
Vlissingen
Bingomiddag Stichting Majoraat.
Van Hogendorpweg 58a, 13.30-16.00 uur
PODIUM
ZATERDAG 21 JANUARI
Arnemuiden
Het Schouws Jeugdorkest geeft onder
leiding van Marien Stouten een concert
m.m.v. het gemengd koor De Lofstem.
Hervormde Kerk, 19.30 uur
Burgh-Haamstede
'Verbouwingsconcert' gemengd koor
Zilt met gastoptreden van popkoor Fever.
Dorpshuis De Schutse, 20.00 uur.
Goes
Presentatieweekend Jeugdtheater-
school Zeeland.
't Beest, 14.30 uur
Cabaretvoorstelling Hoogseizoen van
Lenette van Dongen
Theater de Mythe, 20.00 uur
Groede
Winterconcect Flor D'Luna. Duo combi-
was een heel moeilijke leerling. In
mijn jongste jaren was ik echt een
driftkop. Ik smeet de bril van mijn
gezicht als ik het niet naar mijn
zin had, gooide de borden door de
kamer."
Zijn talent lag bij het tekenen. Al
op 14-jarige leeftijd ging Goetheer
naar Sint-Joost, de kunstacademie
in Breda. Vier jaar later trok hij
naar de Rijksacademie in Amster
dam. „Het beviel me daar hele
maal niet. Ik ben altijd al een ei
genzinnig en eigenwijs wezen ge
weest. Ik had in Breda een eigen
manier van werken opgebouwd,
die totaal niet paste op de traditio
nele Rijksacademie. Daardoor lag
ik voortdurend in de clinch met le
raren. Er was altijd strijd."
Na zijn diensttijd keerde hij terug
naar Vlissingen en ging volgens ei
gen inzichten aan de slag. Hij was
geraakt door de sanering van de
binnenstad, waardoor beeldbepa
lende panden moesten wijken
voor 'parkeerplaatsen en waren
huizen'. „Ik heb me daar mateloos
aan geërgerd en daarom ben ik de
binnenstad gaan tekenen. Ik trok
met m'n stoeltje, ezeltje en teken
boekje de stad in en ging zitten op
plekken waarvan ik dacht: dat
moet worden vastgelegd."
De Schelde (1965)
neert fado's en Latijns-Amerikaanse mu
ziek met eigen composities.
Grote Kerk, 20.00 uur
Heinkenszand
Peter Faber in 'Caveman'.
De Stenge, 20.00 uur
Hulst
9 Projectkoor van Regionale Zangers-
bond Zuid-West Nederland brengt koor
werken uit o..a. Aida, Nabucco, I Lombar-
di, La Traviata o.l.v. dirigent Leon Bours.
Basiliek, 15.00 uur
Leerlingen van Passion4Drums geven
een optreden.
Reynaertland, 20.00 uur
Optreden Bender, een Haarlems mu
ziekgezelschap (chanson/kleinkunst).
Den Dullaert, 20.00 uur
Krabbendijke
Hans Dorrestijn met 'Het buigen; (caba
ret).
De Meiboom, 20.00 uur
Middelburg
Theatervoorstelling 'Mathilde' door
Theaterproductiehuis Zeelandia.