Ik ben altijd al een eigenzinnige geweest1 i6l cultuur Jurado creëert een eigen universum Overzichtstentoonstelling van werk Herman Goetheer in Vlissingen agenda zaterdag 21 januari 2012 Damien Jurado: „Het zijn de teksten die me leiden, de songs geven zelf aan wat ze nodig hebben." De ongrijpbare Amerikaan se singer-songwriter Da mien Jurado treedt donder dag 26 januari op in Middel burg. „Inspiratie komt uit zo veel hoeken en gaten." door René de Dreu Damien Jurado (Seattle, VS) is een muzikant die het de luisteraar niet altijd gemakkelijk maakt. Vooral degene die van duidelijkheid houdt, strooit hij zand in de ogen. Zand in de vorm van uiteenlopende, soms onnavolgbare, gedachten en zand als klanken die geen etiket verdragen. Hij staat te boek als singer-song writer, maar put uit zoveel bron nen dat hij kan laveren tussen duis tere folk en indierock, maar schuwt ook Spectors wall-of- sound-experimenten niet. Dat maakt hem tot een van de interes santste muzikanten uit de.roots- muziek. Want al duldt hij geen eti ketje, de muziek van Jurado komt niet uit de lucht vallen, maar is ge bed in een traditie waar Nick Dra ke, Will Oldham (Bonnie Prince Billy), Bob Dylan en Neil Young ook uit putten. Misschien heeft het tijd nodig, maar wie mee kan gaan in zijn ge dachten en muziek stapt een uni versum binnen vol schoonheid, gruwel en literaire creativiteit. De muzikant lijkt zijn eigen Alan Lo- max. Gewapend met opnameappa ratuur legt hij vast wat hij in zich zelf en om hem heen hoort. Dat resulteerde sinds 1997 in tien albums. Nummer elf - Maraqopa - verschijnt volgende maand. Voor dat laatste album werkte hij net als op de voorganger Saint Barlett sa men met producer Richard Swift, zelf ook geen onbekende en onge talenteerde muzikant. De sterke liedjes, dansende melodielijnen en verwarde teksten refereren aan de folk, de muziek krijgt door Swift extra lagen en hier en daar psyche delische effecten, alsof Captain Beefheart weer terug is. Toch blijft Damien Jurado een ambachtelijk singer-songwriter, met oog voor de donkere eenzaamheid en de an dere kant van de liefde. Het bevrijden van de songs door ri sico's te nemen, de eeuwigduren de klaagzang van de zoekende mens en het steeds opnieuw uit vinden van klanken die de woor den verheffen'tot kunst. 'You've should have seen me, restless till I'm dead...' - woorden die zowel ver bergen als verhullen. In zichzelf gekeerd op een bijna onnavolgbare wijze vertelt hij over zijn muziek. „Inspiratie komt uit zoveel hoeken en gaten. Het kun nen mensen zijn, vooral vrienden. Maar misschien het meest de na tuur in de staat Washington waar ik woon. Er zijn hier mooie wol kenluchten en soms een schitte rende zonsopgang." Een zelfde poëtisch antwoord krij gen we op de vraag waarom hij steeds andere muzikale invalshoe ken kiest: „Het zijn de teksten die me leiden, de songs geven zelf aan wat ze nodig hebben. Misschien is dat ontwikkeling, groeien. Mensen veranderen nu eenmaal en songs gaan daarin mee." In die ontwikkeling hecht Jurado aan de samenwerking met muzi kant en producer Richard Swift. „De songs zijn er al als we in de studio aan de slag gaan. We zoe ken samen een omgeving voor ze om tot leven te komen. Daar zijn we samen goed in, vooral omdat we voor alles open staan. Dat is es sentieel voor de manier waarop ik muziek wil maken niets uitslui ten. Maraqopa is geen Saint Barlett deel twee, elk album heeft een ei gen wereld, een specifiek ecosy steem." Als we blijven vragen naar de mu ziek die vroeger en nu hun sporen hebben nagelaten in zijn eigen werk, komt The Grateful Dead als aap uit de mouw. Niks Neil Young of Will Oldham. „Dat zijn goede songwriters, maar voor mij net niet interessant genoeg." En vervol gens noemt hij vergeten namen als Larry Norman Why should the devil have al the good music?) en Bob Desper. Muzikanten die 00k het spirituele - weliswaar op een verborgen en alternatieve manier - in hun muziek stoppen. De vraag naar ambities doet hij af met een simpel 'plezier brengen voor de luisteraars'. Eigenlijk is het dat ook wat hij doet, een muzikale wereld maken vol contrasten waar in het goed vertoeven is. Damien Jurado treedt donderdag 26 ja nuari solo op bij Avonduren in De Spot, Middelburg. Voorprogramma: Luik. Aanvang: 20.00 uur. Eigenwijs, zo omschrijft de Vlis- singse kunstenaar Herman Goetheer zichzelf. Hij heeft op artistiek vlak nooit concessies willen doen. DeWillem3 toont, op haar tijdelijke locatie in de Walstraat in Vlissingen, vanaf morgen voor het eerst een overzicht van Goetheers werk. door Rolf Bosboom Zijn oeuvre omspant in middels meer dan vijftig jaar. Toch geniet het wei nig bekendheid. Op de tekeningen die hij in de jaren zes tig maakte van de afbraak in de Vlissingse binnenstad, kwam des tijds maar weinig respons. De ab stracte schilderijen van nu krijgen evenmin de belangstelling en waar dering die ze verdienen. Dat vond ook Anja Oosterbaan van de Middelburgse galerie Rue du Nord, die het initiatief nam tot een eerbetoon en direct John Louws aan haar zijde vond. Sa men zorgden ze ervoor dat er een korte film over Goetheer is geko men (gemaakt door Richard de Waard), dat er een fraaie catalogus van diens werk is samengesteld (beperkte oplage) en dat belang stellenden dus het werk met eigen ogen kunnen zien in Wall Street Twenty Five, de tijdelijke depen dance van deWillem3 in de Wal straat in Vlissingen. Het werk is er ook te koop en dat is op zich al opmerkelijk. De 71-ja- rige Goetheer heeft tot dusverre nauwelijks tekeningen en schilde rijen van de hand gedaan, omdat ze hem vaak te dierbaar waren en omdat hij ze bij elkaar wilde hou den. Doordat hij geen werk af stond, had hij ook geen inkom sten uit de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR). Dankzij zijn werk bij de schoonmaakdienst van de PZC kon hij toch in zijn levenson derhoud voorzien. Inmiddels is zijn opvatting over het verkopen van werk wat veran derd. „Ik ben nu op een leeftijd dat ik denk: als er nog iets met het werk kan worden gedaan, dan is dat mooi meegenomen", zegt hij in de film. „Op die manier komt het op plaatsen terecht waar het thuishoort, anders kopen mensen het niet." Als jongen was Goetheer nauwe lijks te handhaven op school. „Ik Afbraak Vlissingen (1964) Meer agendanieuws en het complete bioscoopprogramma zijn te vinden op de website van deze krant. OP PAD ZATERDAG 21 JANUARI Colijnsplaat Workshop Urban Dance door Spikey van Moves! Dance Warehouse voor men sen vanaf 12 jaar. De Kunstbende kijkt mee. Dorpshuis De Brug, 19.30 uur. ZONDAG 22 JANUARI Ritthem Winterwandeling olv Jos Broeke en Leo de Visser in omgeving Ritthem, aan melden via 0118-464961 of ceesvanderwoude@gmail.com Start bij dorpshuis, 14.00 uur. Vlissingen Bingomiddag Stichting Majoraat. Van Hogendorpweg 58a, 13.30-16.00 uur PODIUM ZATERDAG 21 JANUARI Arnemuiden Het Schouws Jeugdorkest geeft onder leiding van Marien Stouten een concert m.m.v. het gemengd koor De Lofstem. Hervormde Kerk, 19.30 uur Burgh-Haamstede 'Verbouwingsconcert' gemengd koor Zilt met gastoptreden van popkoor Fever. Dorpshuis De Schutse, 20.00 uur. Goes Presentatieweekend Jeugdtheater- school Zeeland. 't Beest, 14.30 uur Cabaretvoorstelling Hoogseizoen van Lenette van Dongen Theater de Mythe, 20.00 uur Groede Winterconcect Flor D'Luna. Duo combi- was een heel moeilijke leerling. In mijn jongste jaren was ik echt een driftkop. Ik smeet de bril van mijn gezicht als ik het niet naar mijn zin had, gooide de borden door de kamer." Zijn talent lag bij het tekenen. Al op 14-jarige leeftijd ging Goetheer naar Sint-Joost, de kunstacademie in Breda. Vier jaar later trok hij naar de Rijksacademie in Amster dam. „Het beviel me daar hele maal niet. Ik ben altijd al een ei genzinnig en eigenwijs wezen ge weest. Ik had in Breda een eigen manier van werken opgebouwd, die totaal niet paste op de traditio nele Rijksacademie. Daardoor lag ik voortdurend in de clinch met le raren. Er was altijd strijd." Na zijn diensttijd keerde hij terug naar Vlissingen en ging volgens ei gen inzichten aan de slag. Hij was geraakt door de sanering van de binnenstad, waardoor beeldbepa lende panden moesten wijken voor 'parkeerplaatsen en waren huizen'. „Ik heb me daar mateloos aan geërgerd en daarom ben ik de binnenstad gaan tekenen. Ik trok met m'n stoeltje, ezeltje en teken boekje de stad in en ging zitten op plekken waarvan ik dacht: dat moet worden vastgelegd." De Schelde (1965) neert fado's en Latijns-Amerikaanse mu ziek met eigen composities. Grote Kerk, 20.00 uur Heinkenszand Peter Faber in 'Caveman'. De Stenge, 20.00 uur Hulst 9 Projectkoor van Regionale Zangers- bond Zuid-West Nederland brengt koor werken uit o..a. Aida, Nabucco, I Lombar- di, La Traviata o.l.v. dirigent Leon Bours. Basiliek, 15.00 uur Leerlingen van Passion4Drums geven een optreden. Reynaertland, 20.00 uur Optreden Bender, een Haarlems mu ziekgezelschap (chanson/kleinkunst). Den Dullaert, 20.00 uur Krabbendijke Hans Dorrestijn met 'Het buigen; (caba ret). De Meiboom, 20.00 uur Middelburg Theatervoorstelling 'Mathilde' door Theaterproductiehuis Zeelandia.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 16