Poor man's Porsche 32I Veilige keuze Een uitkomst zaterdag 21 januari 2012 Onderweg De hiërarchie van de merken die vallen onder het Volkswagencon cern lijkt vrij duidelijk. Op sport- wagengebied biedt Lamborghini het fijnste van het fijnste, de meest ongepolijste van allemaal. Tekst: Ad van Bladel Porsche komt op een bepaalde ma nier boven het toch ook niet minne Audi. En daar kunnen we even stop pen. Een flink aantal jaren geleden presenteerde Audi zijn TT - in aller lei varianten- een regelrechte concur rent van de Porsche Boxster. Nader hand werd de TT nog verder opge leukt met snellere versies als de S en RS. Rasechte sportwagens die weinig te wensen laten. Wij reden de TTS roadster, een volbloed met Audi's be kende Quattro vierwielaandrijving. Neen, op geen enkele manier is de TTS.een min karretje te noemen. Met zijn gedrongen krachtige lijn oogt hij bepaald imposant. Het interi eur is typisch Audi TT, gepolijst alu minium en uitermate hoogwaardig in elkaar gezet. De snelheidsmeter loopt tot maar liefst 300 km/h. Weliswaar zal de auto dat nooit halen, hij is elek tronisch afgeregeld op 250 km/h maar het staat ronduit indrukwek kend. De stoelen hebben een stevige zit en dat past helemaal bij dit soort auto's. Het motorvermogen is met 272 paar denkrachten riant voldoende voor de ze TTS. De elektrisch bedienbare spoiler, die bij 120 km/h automatisch omhoog komt, houdt de auto ook bij zeer hoge snelheden zeer strak op de weg. Uiteraard helpt de vierwie laandrijving hieraan ook mee. Deze TTS kun je met een sportknop op de middenconsole extra stevig instellen. Het motor- en uitlaatgeluid verandert dan naar diep donkerbruin en het te rugschakelen van de optionele auto matische S-Tronic zesbak gaat ge paard met kleine tussengasplofjes.' Op windend. In die stand is de besturing een heel stuk zwaarder en. staan de dempers ook een paar tandjes strakker afgesteld. Je krijgt er (nog) meer het sportwagengevoel bij, maar op een klinkerweg is het strakke onderstel in die stand geen pretje; je wordt volsla gen door elkaar geschud. Op een cir cuit is het voluit de beste stand, maar wie rijdt daar ooit. Ronduit verbluffend is de bagage ruimte van deze TT; die is ronduit royaal te noemen en het elektrisch te openen dak heeft er geen invloed op. Dat dale is overigens in een oogwenk te openen en/of sluiten, zelfs tot een De TTS roadster is verkrijg baar vanaf 68w820 euro, inclusief belastingen. zetten waardoor bet snel sluiten bij een bui in de file een heel stuk eenvoudiger is. snelheid van 50 km/h wat in de praktijk heel erg handig is. Je hoeft niet per se de auto helemaal stil te 2900 zelfs 1285 kilogram. Wie de 2900 in werkelijkheid ziet, ziet direct dat die van binnen een enorme ruimte moet genereren en dat is ook zo. Afhankelijk van de geko zen lengte varieert het volume van 5 tot 8,3 kubieke meter. De deuren achter, zelfs over 180 graden te openen, geven toegang tot de ze magistrale hoeveel kubieke meters. Wie veel volume te vervoeren heeft zit met deze Opeis vast lekker in.zijn vel. Het interieur van de moderne bestelwagens doet in veel opzichten niet (veel) onder voor personenwagens. Zaken die hier ge meengoed zijn geworden, denk aan aircon ditioning, elektrisch bedienbare ruiten en cruisecontrol hebben ook hun toepassing ge vonden in deze auto's, Niet vreemd als je be denkt dat chauffeurs vaak erg veel tijd in -hun cabine doorbrengen. Dan speelt com fort een grote rol. De motor reageert fel genoeg op het gaspe daal en blijft daarbij heerlijk stil. De Opel Vivaro 2900 is verkrijgbaar van af 17.670 euro, exclusief belastingen. Als het.aankomt op de aanschaf van een nieuwe auto in het B-segment (zeg maar de klassen waarin ook de Volkswagen Polo en Opel Corsa zich bevinden) zullen s;echts weinigen de naam Toyota met van opwin ding trillende neusvleugels uitspreken. On langs werd in dit segment de Yaris helemaal vernieuwd en andermaal iets vergroot. De derde generatie Yaris alweer is een veilige keuze in. dit segment en die-opmerking kan tweeledig worden uitgelegd want niet alleen heeft het merk Toyota een reusachtige naam als het op bedrijfszekerheid aankomt, de nieuwe Yaris kreeg ook nog eens vijf NCAP-sterren, dus botsveilig is het compac te karretje zeker. De Ondernemer reed met een versie met 1.3 liter motor in chique Dy- namic-jas. De Toyota Yaris heeft in ons land een glan zende carrière achter zich. In de afgelopen jaren werden er meer dan 100.000 van ver kocht. Niet vreemd want het zijn goed smoelende auto's in een populaire prijsklas se. En al eerder gemeld, de naam van Toyo ta op het gebied van kwaliteit doet de rest. Het komt in deze kolommen niet zo heel vaak (meer) voor dat een middelgrote bedrijfswagen onderwerp van bespreking is. Maar verandering van spijs doet eten en er zijn natuurlijk ook tal rijke ondernemers die met dit soort auto's hun boterham verdienen. Vandaar eens deze impres sie.Deze Opel Vivaro is een uitkomst van de sa menwerking tussen drie grote automerken: Opel, Nissan en Renault. Deze laatste werken op heel veel meer programmapunten met elkaar samen maar Opel is daarbij betrokken in het ka der van de modellenreeks aan middelgrote be drijfswagens. Bij Nissan heet een nagenoeg zelf de model Primastar, bij Renault Trafic, het is maar waar je het meeste vertrouwen in hebt of welke dealer je het meeste vertrouwen inboe zemt. Het eigene aan bedrijfswagens is de werkelijk enorme variëteit aan carrosserie vormen. Elke be drijfstak, elke organisatie zelfs eigenlijk, heeft zijn eigen bedrijfsbehoefte en daar wordt door de automobielindustrie gretig op ingespeeld. De term 2900 van de Opel Vivaro slaat niet op de cilinderinhoud maar op het toelaatbaar laadge- wicht. De 2700-versie mag 1120 kg laden, de Een Toyota Yaris is leverbaar vanaf 10.990 euro, inclusief BTW. De geheel nieuwe Yaris groeide wat, zoals veel auto's in dit segment groter - en ruimer - wor den. Zo ook deze nieuweling. Wie de vijfdeurs carrosserie bekijkt - er is ook een wat vlotter ogende driedeurs - zal niet achterover slaan van verbazing over de gedurfde lijnen. Doorgaans zitten Toyota's aan de veilige kant en dat geldt zeker ook voor deze compacte mid denklasser. Het ziet er netjes uit allemaal en dat is belang rijk, ook in dit segment. Dat zelfde gegeven geldt ook voor het interieur, strak en opge bouwd uit goede materialen, Kortom, de kwali teitsbeleving van de nieuwe Yaris is wederom perfect. De stoelen hebben een goede pasvorm en je kunt het er best een paar uur in uithou den. De motor munt niet uit in pit maar is ze ker stil genoeg en dat geeft rust tijdens lange én korte ritten. De Dynamic-uitvoering die Toyo ta voor ons had klaargezet is wat strakker ge veerd dan andere Yarissen maar het is en blijft een behoorlijk comfortabel autootje.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 118