Poor man's Porsche
32I
Veilige keuze
Een uitkomst
zaterdag 21 januari 2012
Onderweg
De hiërarchie van de merken die
vallen onder het Volkswagencon
cern lijkt vrij duidelijk. Op sport-
wagengebied biedt Lamborghini
het fijnste van het fijnste, de
meest ongepolijste van allemaal.
Tekst: Ad van Bladel
Porsche komt op een bepaalde ma
nier boven het toch ook niet minne
Audi. En daar kunnen we even stop
pen. Een flink aantal jaren geleden
presenteerde Audi zijn TT - in aller
lei varianten- een regelrechte concur
rent van de Porsche Boxster. Nader
hand werd de TT nog verder opge
leukt met snellere versies als de S en
RS. Rasechte sportwagens die weinig
te wensen laten. Wij reden de TTS
roadster, een volbloed met Audi's be
kende Quattro vierwielaandrijving.
Neen, op geen enkele manier is de
TTS.een min karretje te noemen.
Met zijn gedrongen krachtige lijn
oogt hij bepaald imposant. Het interi
eur is typisch Audi TT, gepolijst alu
minium en uitermate hoogwaardig in
elkaar gezet. De snelheidsmeter loopt
tot maar liefst 300 km/h. Weliswaar
zal de auto dat nooit halen, hij is elek
tronisch afgeregeld op 250 km/h
maar het staat ronduit indrukwek
kend. De stoelen hebben een stevige
zit en dat past helemaal bij dit soort
auto's.
Het motorvermogen is met 272 paar
denkrachten riant voldoende voor de
ze TTS. De elektrisch bedienbare
spoiler, die bij 120 km/h automatisch
omhoog komt, houdt de auto ook bij
zeer hoge snelheden zeer strak op de
weg. Uiteraard helpt de vierwie
laandrijving hieraan ook mee. Deze
TTS kun je met een sportknop op de
middenconsole extra stevig instellen.
Het motor- en uitlaatgeluid verandert
dan naar diep donkerbruin en het te
rugschakelen van de optionele auto
matische S-Tronic zesbak gaat ge
paard met kleine tussengasplofjes.' Op
windend. In die stand is de besturing
een heel stuk zwaarder en. staan de
dempers ook een paar tandjes strakker
afgesteld. Je krijgt er (nog) meer het
sportwagengevoel bij, maar op een
klinkerweg is het strakke onderstel in
die stand geen pretje; je wordt volsla
gen door elkaar geschud. Op een cir
cuit is het voluit de beste stand, maar
wie rijdt daar ooit.
Ronduit verbluffend is de bagage
ruimte van deze TT; die is ronduit
royaal te noemen en het elektrisch te
openen dak heeft er geen invloed op.
Dat dale is overigens in een oogwenk
te openen en/of sluiten, zelfs tot een
De TTS roadster is verkrijg
baar vanaf 68w820 euro,
inclusief belastingen.
zetten waardoor bet snel sluiten
bij een bui in de file een heel stuk
eenvoudiger is.
snelheid van 50 km/h wat in de
praktijk heel erg handig is. Je hoeft
niet per se de auto helemaal stil te
2900 zelfs 1285 kilogram. Wie de 2900 in
werkelijkheid ziet, ziet direct dat die van
binnen een enorme ruimte moet genereren
en dat is ook zo. Afhankelijk van de geko
zen lengte varieert het volume van 5 tot 8,3
kubieke meter. De deuren achter, zelfs over
180 graden te openen, geven toegang tot de
ze magistrale hoeveel kubieke meters. Wie
veel volume te vervoeren heeft zit met deze
Opeis vast lekker in.zijn vel.
Het interieur van de moderne bestelwagens
doet in veel opzichten niet (veel) onder
voor personenwagens. Zaken die hier ge
meengoed zijn geworden, denk aan aircon
ditioning, elektrisch bedienbare ruiten en
cruisecontrol hebben ook hun toepassing ge
vonden in deze auto's, Niet vreemd als je be
denkt dat chauffeurs vaak erg veel tijd in
-hun cabine doorbrengen. Dan speelt com
fort een grote rol.
De motor reageert fel genoeg op het gaspe
daal en blijft daarbij heerlijk stil.
De Opel Vivaro 2900 is verkrijgbaar van
af 17.670 euro, exclusief belastingen.
Als het.aankomt op de aanschaf van een
nieuwe auto in het B-segment (zeg maar de
klassen waarin ook de Volkswagen Polo en
Opel Corsa zich bevinden) zullen s;echts
weinigen de naam Toyota met van opwin
ding trillende neusvleugels uitspreken. On
langs werd in dit segment de Yaris helemaal
vernieuwd en andermaal iets vergroot. De
derde generatie Yaris alweer is een veilige
keuze in. dit segment en die-opmerking kan
tweeledig worden uitgelegd want niet alleen
heeft het merk Toyota een reusachtige
naam als het op bedrijfszekerheid aankomt,
de nieuwe Yaris kreeg ook nog eens vijf
NCAP-sterren, dus botsveilig is het compac
te karretje zeker. De Ondernemer reed met
een versie met 1.3 liter motor in chique Dy-
namic-jas.
De Toyota Yaris heeft in ons land een glan
zende carrière achter zich. In de afgelopen
jaren werden er meer dan 100.000 van ver
kocht. Niet vreemd want het zijn goed
smoelende auto's in een populaire prijsklas
se. En al eerder gemeld, de naam van Toyo
ta op het gebied van kwaliteit doet de rest.
Het komt in deze kolommen niet zo heel vaak
(meer) voor dat een middelgrote bedrijfswagen
onderwerp van bespreking is. Maar verandering
van spijs doet eten en er zijn natuurlijk ook tal
rijke ondernemers die met dit soort auto's hun
boterham verdienen. Vandaar eens deze impres
sie.Deze Opel Vivaro is een uitkomst van de sa
menwerking tussen drie grote automerken:
Opel, Nissan en Renault. Deze laatste werken
op heel veel meer programmapunten met elkaar
samen maar Opel is daarbij betrokken in het ka
der van de modellenreeks aan middelgrote be
drijfswagens. Bij Nissan heet een nagenoeg zelf
de model Primastar, bij Renault Trafic, het is
maar waar je het meeste vertrouwen in hebt of
welke dealer je het meeste vertrouwen inboe
zemt.
Het eigene aan bedrijfswagens is de werkelijk
enorme variëteit aan carrosserie vormen. Elke be
drijfstak, elke organisatie zelfs eigenlijk, heeft
zijn eigen bedrijfsbehoefte en daar wordt door
de automobielindustrie gretig op ingespeeld. De
term 2900 van de Opel Vivaro slaat niet op de
cilinderinhoud maar op het toelaatbaar laadge-
wicht. De 2700-versie mag 1120 kg laden, de
Een Toyota Yaris is leverbaar vanaf
10.990 euro, inclusief BTW.
De geheel nieuwe Yaris groeide wat, zoals veel
auto's in dit segment groter - en ruimer - wor
den. Zo ook deze nieuweling. Wie de vijfdeurs
carrosserie bekijkt - er is ook een wat vlotter
ogende driedeurs - zal niet achterover slaan van
verbazing over de gedurfde lijnen.
Doorgaans zitten Toyota's aan de veilige kant
en dat geldt zeker ook voor deze compacte mid
denklasser.
Het ziet er netjes uit allemaal en dat is belang
rijk, ook in dit segment. Dat zelfde gegeven
geldt ook voor het interieur, strak en opge
bouwd uit goede materialen, Kortom, de kwali
teitsbeleving van de nieuwe Yaris is wederom
perfect. De stoelen hebben een goede pasvorm
en je kunt het er best een paar uur in uithou
den. De motor munt niet uit in pit maar is ze
ker stil genoeg en dat geeft rust tijdens lange én
korte ritten. De Dynamic-uitvoering die Toyo
ta voor ons had klaargezet is wat strakker ge
veerd dan andere Yarissen maar het is en blijft
een behoorlijk comfortabel autootje.