261 Record voor Zeeuwse havens zaterdag 21 januari 2012 1 Havens record overslag De top van het bedrijfsleven in de Vlissingse haven bij elkaar. Foto's: Mark Neelemans De drukbezochte eindejaarsbij eenkomst van Zeeland Seaports en Zeeland Port Promotion Council (ZPPC) in de Mariahoe- ve te Vlissingen Oost stond in het teken van relatief goede jaarcij fers. Tegelijkertijd werd stilge staan bij het onafwendbare faillis sement van Zalco (Zeeland Alu minium Company NV), één van de grote industriële bedrijven in het havengebied.. Tekst: Henk van de Voorde VLISSINGEN-OOST - „Het gaat goed met de overslag in de Zeeuwse havens. Het doet mij een groot genoe gen te kunnen vertellen dat onze zee overslag over 2011 een absoluut re cord heeft bereikt. Vorig jaar kon ik hier op dezelfde plaats melden dat we weer terug waren op het recordni veau van 2008, namelijk 33 miljoen. Dit jaar eindigen we daar weer zes procent boven op en komen we uit op 35.000.000 ton", aldus Hans van der Hart, voorzitter van Zeeland Seaports. De ondergang van Zalco zorgde echter voor een domper op de feestvreugde. „Ik sta hier met ge mengde gevoelens. Enerzijds de be kendmaking van de overslagcijfers over het afgelopen jaar en anderzijds het faillissement van Zalco. Het was voor iedereen bekend dat het met Zal co de afgelopen jaren niet goed ging. De economische crisis, de energieprij zen en de prijzen van aluminium speelden het bedrijf behoorlijk par ten. Sinds 2007 heeft Zeeland Seaports regelmatig contact gehad en overleg gevoerd met Zalco over deze problemen en hebben we ons samen met andere partijen tot het uiterste in gespannen om dit bedrijf overeind te houden. Op basis van gemaakte afspra ken met de directie van Zalco om dit bedrijf de winterperiode (met hogere energiekosten) door te loodsen, kwam het faillissement voor ons dan ook als een donderslag bij heldere he mel." Zeshonderd banen Met dit faillissement zijn 600 banen aan directe werkgelegenheid ge moeid. Daarnaast zijn er ook veel be drijven in de Zeeuwse havens die als leverancier of dienstverlener een be langrijke klant kwijtraken. De voor man van de Zeeuwse havenautoriteit sprak de hoop uit dat de ondergang van Zalco, het was één van de leiden de ondernemingen op het gebied van primair aluminium in Europa, geen voorbode is van nog meer onheilstij dingen. De vooruitzichten voor 2012 zijn op economisch vlak tenslotte niet echt rooskleurig te noemen. Van der Hart memoreerde zoals ver wacht ook over de nieuwe rechts vorm van Zeeland Seaports. Per 1 ja nuari 2011 opereert de havenautoriteit namelijk zelfstandig onder de vlag van een NV in plaats van een gemeen schappelijke regeling. Hierdoor is de overheid meer op afstand komen te staan waardoor er slagvaardiger beslis singen kunnen worden genomen. „Ondanks het feit dat de vooruitzich ten wereldwijd niet echt gunstig zijn en we daarom nauwelijks een progno se durven te geven voor de resultaten over 2012, hebben we dit jaar al vol ingezet op nieuwe ontwikkelingen om zo de verdere groei van de Zeeuwse havens te kunnen bewerk stelligen. Eén en ander moet er in re sulteren dat we dit jaar de verlengde zeekade bij Ovet in de Kaloothaven kunnen opleveren. Een belangrijke kade waarmee Ovet tegemoet kan ko men aan de wensen van haar klanten om nog meer en nog grotere zeesche pen te kunnen ontvangen. Net als Ovet zijn ook Vesta en Oiltanking druk bezig met uitbreiden van oslagca- paciteit." We zullen we ons blijven inspannen om de bereikbaarheid van onze ha ven op het Westerscheldetraject te op timaliseren. In Terneuzen aan de Braakmanhaven wordt er momenteel gewerkt aan de verlenging van de jet ty voor Oiltanking Temeuzen. Ook hier is de behoefte ontstaan aan afhan deling van meer en grotere zeesche pen. Verder heeft Verbrugge in de Scaldiahaven het afgelopen jaar zijn opslagcapaciteit voor met name cellu lose fors uitgebreid." De uitbreiding bij EuroMit Staal in Vlissingen Oost toont aan dat naast de logistiek er ook uitbreidingsmogelijkheden zijn inza ke productie. Bij EuroMit zal door de uitbreiding van de productiecapaciteit de bewerking een stap verder schui ven van halffabrikaat naar eindpro duct. Door deze nieuwe bewerkings fase wordt extra toegevoegde waarde geleverd aan dit specifieke staalpro- duct voor onder andere de transforma torfabrikanten. Consensus Van der Hart is ook ingenomen met volledige consensus vanuit de Zeeuw se politiek inzake de komst van de Westerschei de Container Terminal, hoewel daadwerkelijke totstandko ming een gebed zonder end lijkt. „De planologische procedure voor de realisatie van de WCT, een belangrijk speerpunt in het Strategisch Master- plan van Zeeland Seaports, is een be langrijk issue, dat de nodige aandacht en inspanning voor Zeeland Seaports zal vragen. We zijn verheugd daarbij te kunnen rekenen op de politieke steun van het huidige provinciebe stuur, dat in het collegeprogram de WCT als havenontwikkeling expli ciet heeft opgenomen." Netwerken tijdens de eindejaarsbijeenkomst van Zeeland Seaports.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 112