261
Record voor Zeeuwse havens
zaterdag 21 januari 2012
1 Havens record overslag
De top van het bedrijfsleven in de Vlissingse haven bij elkaar. Foto's: Mark Neelemans
De drukbezochte eindejaarsbij
eenkomst van Zeeland Seaports
en Zeeland Port Promotion
Council (ZPPC) in de Mariahoe-
ve te Vlissingen Oost stond in het
teken van relatief goede jaarcij
fers. Tegelijkertijd werd stilge
staan bij het onafwendbare faillis
sement van Zalco (Zeeland Alu
minium Company NV), één van
de grote industriële bedrijven in
het havengebied..
Tekst: Henk van de Voorde
VLISSINGEN-OOST - „Het gaat
goed met de overslag in de Zeeuwse
havens. Het doet mij een groot genoe
gen te kunnen vertellen dat onze zee
overslag over 2011 een absoluut re
cord heeft bereikt. Vorig jaar kon ik
hier op dezelfde plaats melden dat we
weer terug waren op het recordni
veau van 2008, namelijk 33 miljoen.
Dit jaar eindigen we daar weer zes
procent boven op en komen we uit
op 35.000.000 ton", aldus Hans van
der Hart, voorzitter van Zeeland
Seaports. De ondergang van Zalco
zorgde echter voor een domper op de
feestvreugde. „Ik sta hier met ge
mengde gevoelens. Enerzijds de be
kendmaking van de overslagcijfers
over het afgelopen jaar en anderzijds
het faillissement van Zalco. Het was
voor iedereen bekend dat het met Zal
co de afgelopen jaren niet goed ging.
De economische crisis, de energieprij
zen en de prijzen van aluminium
speelden het bedrijf behoorlijk par
ten. Sinds 2007 heeft Zeeland
Seaports regelmatig contact gehad en
overleg gevoerd met Zalco over deze
problemen en hebben we ons samen
met andere partijen tot het uiterste in
gespannen om dit bedrijf overeind te
houden. Op basis van gemaakte afspra
ken met de directie van Zalco om dit
bedrijf de winterperiode (met hogere
energiekosten) door te loodsen,
kwam het faillissement voor ons dan
ook als een donderslag bij heldere he
mel."
Zeshonderd banen
Met dit faillissement zijn 600 banen
aan directe werkgelegenheid ge
moeid. Daarnaast zijn er ook veel be
drijven in de Zeeuwse havens die als
leverancier of dienstverlener een be
langrijke klant kwijtraken. De voor
man van de Zeeuwse havenautoriteit
sprak de hoop uit dat de ondergang
van Zalco, het was één van de leiden
de ondernemingen op het gebied van
primair aluminium in Europa, geen
voorbode is van nog meer onheilstij
dingen. De vooruitzichten voor 2012
zijn op economisch vlak tenslotte niet
echt rooskleurig te noemen.
Van der Hart memoreerde zoals ver
wacht ook over de nieuwe rechts
vorm van Zeeland Seaports. Per 1 ja
nuari 2011 opereert de havenautoriteit
namelijk zelfstandig onder de vlag
van een NV in plaats van een gemeen
schappelijke regeling. Hierdoor is de
overheid meer op afstand komen te
staan waardoor er slagvaardiger beslis
singen kunnen worden genomen.
„Ondanks het feit dat de vooruitzich
ten wereldwijd niet echt gunstig zijn
en we daarom nauwelijks een progno
se durven te geven voor de resultaten
over 2012, hebben we dit jaar al vol
ingezet op nieuwe ontwikkelingen
om zo de verdere groei van de
Zeeuwse havens te kunnen bewerk
stelligen. Eén en ander moet er in re
sulteren dat we dit jaar de verlengde
zeekade bij Ovet in de Kaloothaven
kunnen opleveren. Een belangrijke
kade waarmee Ovet tegemoet kan ko
men aan de wensen van haar klanten
om nog meer en nog grotere zeesche
pen te kunnen ontvangen. Net als
Ovet zijn ook Vesta en Oiltanking
druk bezig met uitbreiden van oslagca-
paciteit."
We zullen we ons blijven inspannen
om de bereikbaarheid van onze ha
ven op het Westerscheldetraject te op
timaliseren. In Terneuzen aan de
Braakmanhaven wordt er momenteel
gewerkt aan de verlenging van de jet
ty voor Oiltanking Temeuzen. Ook
hier is de behoefte ontstaan aan afhan
deling van meer en grotere zeesche
pen. Verder heeft Verbrugge in de
Scaldiahaven het afgelopen jaar zijn
opslagcapaciteit voor met name cellu
lose fors uitgebreid." De uitbreiding
bij EuroMit Staal in Vlissingen Oost
toont aan dat naast de logistiek er ook
uitbreidingsmogelijkheden zijn inza
ke productie. Bij EuroMit zal door de
uitbreiding van de productiecapaciteit
de bewerking een stap verder schui
ven van halffabrikaat naar eindpro
duct. Door deze nieuwe bewerkings
fase wordt extra toegevoegde waarde
geleverd aan dit specifieke staalpro-
duct voor onder andere de transforma
torfabrikanten.
Consensus
Van der Hart is ook ingenomen met
volledige consensus vanuit de Zeeuw
se politiek inzake de komst van de
Westerschei de Container Terminal,
hoewel daadwerkelijke totstandko
ming een gebed zonder end lijkt.
„De planologische procedure voor de
realisatie van de WCT, een belangrijk
speerpunt in het Strategisch Master-
plan van Zeeland Seaports, is een be
langrijk issue, dat de nodige aandacht
en inspanning voor Zeeland Seaports
zal vragen. We zijn verheugd daarbij
te kunnen rekenen op de politieke
steun van het huidige provinciebe
stuur, dat in het collegeprogram de
WCT als havenontwikkeling expli
ciet heeft opgenomen."
Netwerken tijdens de eindejaarsbijeenkomst van Zeeland Seaports.