Haven Antwerpen expansief Ondernemer verwaarloost it-beveiliging 25 Haven Antwerpen belangrijke award zaterdag 21 januari 2012 Luchtfoto van het havengebied Antwerpen Marc Van Peel, havenschepen en voorzitter van het Havenbedrijf Antwerpen, is door ESPA Mari tiem (Vereniging voor Maritieme Journalisten en Publicisten) geko zen tot Maritieme Man van het Jaar. Van Peel is ook frequent ac tiefin ons land om uitleg te ge ven inzake de problematiek rond om de verdieping van de Wester- schelde en ontpoldering. Tekst: Henk van de Voorde ANTWERPEN - Terwijl havenauto riteit Zeeland Seaports en belangenbe hartiger van de Zeeuwse havenbedrij ven ZPPC nog in afwachting zijn van het definitieve groen licht inzake de Westerschelde Container Terminal (WTC), zijn expansieve ontwikkelin gen in de haven van Antwerpen al in volle gang. Van Peel heeft vorige maand samen met Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits en voorzitter van de Eu ropese Investeringsbank Philippe Maystadt het officiële startschot gege ven voor de bouw van de tweede sluis op de Linkeroever. Het nieuwe bouwwerk is de komende jaren een van de grootste infrastructurele projec ten van Vlaanderen. Ruim 250 men sen, waaronder ook diverse Zeeuws-Vlamingen, zullen dagelijks werken aan de realisatie van de groot ste sluis ter wereld. In 2016 zal de sluis, met een prijskaartje van onge- veer 340 miljoen euro, in gebruik worden genomen. De bouw van de nieuwe sluis is noodzakelijk voor een betere maritieme ontsluiting van de economische poort die de Antwerpse haven is. De nieuwe sluis zal tegelij kertijd bijdragen aan de verdere ont plooiing van een efficiënt, multirno- daal en duurzaam goederentransport, waar niet alleen de haven van Antwer pen en Vlaanderen baat bij heeft-, maar ook heel Europa. Award Van Peel ontving de award uit han den van Vlaams Minister van Mobili teit en Openbare Werken Hilde Cre vits. Hij werd door de raad van be stuur van ESPA Maritiem unaniem gekozen als Marimtieme Man van het Jaar. De onderscheiding bestaat uit een erepenning die de god Scaldis voorstelt en de Scheldebron in het Frans-Vlaamse Gouy. „Zijn grote verdiensten voor de ha ven van Antwerpen, zijn inzet voor de Scheldeverdieping, zijn inspannin gen voor de bevordering van de Vlaamse handel in het buitenland en 0111 de economie uit de crisis te halen zijn ons niet onopgemerkt voorbij ge gaan", zegt Staf De Lie, voorzitter van ESPA. Onder impuls van Van Peel werd bovendien werk gemaakt van het meer toegankelijk maken van de haven en manifesteerde het Haven bedrijf zich als Founder van het Mu seum aan de. Stroom. „Als Antwerpenaar draag ik de Schel de en de haven al jaren in mijn hart. Het was voor mij dan ook een groot genoegen toen ik, na de gemeente raadsverkiezingen van 2006, werd be noemd tot havenschepen en voorzit ter van het Havenbedrijf. Sinds mijn aanstelling heb ik er sterk voor geij verd om de haven van Antwerpen, de motor van onze Vlaamse economie, opnieuw onder de aandacht van de Antwerpenaren te brengen. De ope ning van het MAS Havenpaviljoen in februari van dit jaar beschouw ik als een van de orgelpunten van deze am bitie. Ook in het buitenland, onder meer in China, hebben we hard ge werkt om de naamsbekendheid van de haven te vergroten. Mijn werk zit er echter nog niet op, ik zie nog vele uitdagingen voor de Antwerpse ha ven", verklaarde Marc Van Peel. Kapitein „In mijn periode als minister heb ik Mare leren kennen en ervaren als de kapitein op het schip van het Haven bedrijf. Hij geeft daarbij vertrouwen aan de mensen van het Havenbedrijf om het schip de goede richting uit te sturen. Op cruciale en beslissende mo menten is Marc Van Peel ook steeds op de brug te vinden om mee de no dige knopen door te hakken", aldus minister Crevits. De socialistische burgemeester Pa trick Janssens erkent de verdienste van de christen-democratische haven schepen: „Mare Van Peel werd mis schien tamelijk onverwacht schepen van de haven in Antwerpen, maar hij heeft heel snel blijk gegeven van het feit dat hij die functie perfect be heerst. Onder zijn voorzitterschap zijn stad en haven veel dichter naar el kaar toegegroeid, en dat is uiteraard een positieve evolutie." De Maritime Award wordt al uitge reikt sinds 1973. Toen werd haven schepen Leo Delwaide senior als eer ste uitgeroepen tot Maritieme Man. Later volgden onder meer toenmalig minister van Verkeerswezen Jos Cha- bert (1978) en barones Eliane Achten (1989). De huidige managing director van scheepsagentuur van Doosselaere Achten, kwam toen als eerste vrou welijke winnaar uit de bus. Meer re centelijk ging de onderscheiding naar onder anderen Antwerps havensche pen Leo baron Delwaide jr. en naar Eddy Bruyninckx, gedelegeerd be stuurder van het Havenbedrijf. Mare Van Peel wordt geroemd door minister Hilde Crevits. Veel ondernemers staan niet stil bij de beveiliging van hun sites en it-systemen. Hackers, vaak maar tieners hebben vrij spel om voor de kick daarin rond te struinen. Om de haverklap vallen hackers websites en IT-systemen van be drijven lastig. Ze hebben het niet alleen gemunt op grote jongens. Tekst: Maarten van de Rakt MIDDELEBURG - Het vizier is breed: van Eon tot café de Posthoorn in de buurt van Alkmaar. Zo lopen mkb-bedrijven risico en daar staan ze onvoldoende bij stil. „Als alle syste men maar góed functioneren, zijn de meeste ondernemers allang tevre den", signaleert Henri Gloudemans van het Bossche Forest-IT die vanaf het begin van het in temet-tijdperk in de informatiebeveiliging zit. „Ze heb ben wel geïnvesteerd in IT, maar niet in beveiliging." Bovendien: er is steeds meer te bevei ligen. Sites, webshops, mail, compu terprogramma's (voor bijvoorbeeld klantrelaties, inkoop, verkoop en voorraadbeheer), wifi en interne net werken, waarop met laptops en iPads ingelogd kan worden. „Ondernemers zijn afhankelijk geworden van soft ware en systemen, die moeten wor den geupdate. Beveiliging kost extra geld." „Mkb-ondememers denken: bij mij valt niks te halen, maar daar gaat het hackers niet eens om. Dat zijn vaak jongens en meisjes vanaf 13, 14 jaar. Die vinden het leuk een beetje rond te struinen. Op internet is daarvoor het gereedschap te vinden, dat door anderen is gemaakt, tools. Bij de Ra bobank hoeven ze het niet te probe ren, dus pakken ze kleinere bedrijven waar ze vrij makkelijk binnen kunnen dringen", verklaart Gloudemans. „Het is hen te doen om de kick en de status: kijk eens wat ik kan. Daarom melden ze hun hacks op rankingsites. Hoe meer hacks, hoe hoger je komt. Een gecompliceerde hack scoort ook beter." De 'snotneuzen' kunnen er onder meer voor zorgen dat computersyste men raar doen of uitvallen, dat be drijfsgegevens weglekken of worden veranderd, dat mailtjes worden ver stuurd namens het bedrijf. Volgens onderzoek van Symantec liggen de iet-systemen van het gemiddelde inkb-bedrijt drie keer per jaar er uren lang volledig uit. Dat komt door virus problemen, aanvallen van hackers, stroomuitval of andere problemen. Daarbij gaan belangrijke gegevens ver loren. „Dat levert uiteraard schade op. Het erge is de imagoschade die je oploopt, als je in de pers-komt. Dat is niet goed voor het vertrouwen van klanten." Om het lek te dichten worden bedrij ven als Forest-IT in de arm genomen. „Dan gaan we kijken en blijken er al weken of maanden mensen op een be drijfsnetwerk zitten te rommelen. Dan zie je dat data verdwijnt naar een bepaald ip-adres." De sleutelwoorden zijn identificatie, authenticatie en autorisatie: „Wie ben jij, wat is je rol, wat mag jij doen? Als die drie dingen goed zijn inge richt, ben je een heel eind.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 111