19 n is zaterdag 21 januari 2012 EF 'De financiële wereld leest op een andere manier' Hans Nou wens startte in 2011 sa men met een zakenpartner 4me. Het bedrijf ontwikkelt een soft- wareplatfomi en achterliggende marketing concepten waarbij de - consument met zijn smartphone direct online kan bestellen en afre kenen. "We zijn alle banken af ge weest." Nouwens en zijn collega Geert-Jan van Nunen hebben bei de al een flinke carrière achter de rug in marketing en IT als ze 4me starten. Nouwens: "We hebben allebei een groot en goed net werk en we hadden zelf middelen om de start te financieren. We wonnen een pitch bij Starterslift waardoor we een lening kregen. Daarna zijn we alle banken en venture capitalists afgegaan met ons plan onder de arm. Tientallen gesprekken hebben we gevoerd." Er was veel interesse voor het con cept van 4me, maar tot een con crete kredietverlening leidde dat niet direct. Via Starterslift kwam Nouwens bij Michael Bakker van REWIN terecht. Die onderken de de potentie van 4me en zag ook dat het plan een financieel 'sausje' kon gebruiken. Bakker: "Dat was aanleiding om 4me fi nancieel te ondersteunen vanuit Brabant Financial Matching. Dit is een samenwerkingsverband van diverse partijen die de dienstverle ning aan innovatieve, startende en groeiende ondernemers wil verbeteren. Bijvoorbeeld door een bijdrage te leveren in de kos ten voor een financieel adviseur." Nouwens: "Dankzij de analyse van Bakker en de financiële tege- moetkoming in de kosten schakel den we vervolgens financieel advi seur ESJ in. Die rekende ons plan door en gaf het vervolgens op een andere manier weer, met een aan gepaste financiële onderbou wing." Met het vernieuwde plan kwam alles in een stroomversnel ling. Nouwens: "De financiële wereld is een andere wereld met een eigen jargon. Ze lezen anders en met het aangepaste plan wer den zaken sneller concreet." Via een bank kwam 4me in contact met een groep informal investors en in november was de deal rond, vertelt Nouwens. Zittend: Peter Schuitmaker links, Nino Obbes rechts. Staand vlnr: Christ van de Lindeloof, Michael Bakker, Marc van Can, Rene Kerstens, Peter Hofwegen, Ton Haverkamp, Paul ban Baardewijk. viseur Ton Haverkamp ervaart wel dat de accountmanagers van de ban ken al aan de voordeur drempels op werpen en de aanvragen tegenhou den, iets waar de twee aanwezige bankdirecteuren het niet'mee eens zijn. Alle aanwezigen zijn het er wel over eens dat de accountmanager die als eerste een aanvraag beoordeelt een' lastige maar belangrijke positie in neemt. Bankier René Kerstens: "De account manager moet ook bankier zijn en geen valse verwachtingen wekken. We moeten er aan de voorkant meer energie in stoppen, meer de dialoog aangaan en beter uitleggen waar we een afweging op baseren." Adviseur Peter Schuitmaker: "De capaciteit bij de banken is beperkt, terwijl het aan tal dossiers toeneemt. Een accountma nager die een halfbakken dossier ont vangt/legt dat dus snel terzijde. Je moet dus met een degelijk plan aan kloppen bij je financier: volledig, haal baar en goed onderbouwd." Samen plannen ontwikkelen Adviseur Christ van de Lindeloof: "Het slagingspercentage is bij ons ook niet gedaald, wel het aantal aanvra gen. Daarnaast zijn de doorlooptijden veel langer en zijn de trajecten arbeids intensiever." Over het algemeen zijn de aanvragen via. een spacialist ook be ter, zegt bankier Peter Hofwegen. "Dat klopt", zegt zijn collega Ker stens. "Maar we willen wel altijd de ondernemer zelf kritisch in de ogen kijken." Hofwegen weer: "De meest succesvolle deals van de afgelopen tijd zijn het resultaat van een integrale be nadering. Dat betekent de bank in een vroegtijdig stadium betrekken en samen de plannen ontwikkelen. Dan is de kans van slagen het grootst." Van de Lindeloof: "Je moet wel frank en vrij van gedachten kunnen wisse len. Dat kan niet altijd met een bank erbij." Nino Obbes: "Je moet als on dernemer de bank meenemen in de ontwikkeling van je bedrijf. En als zich een pessimistisch scenario ont rolt, moét je zorgen voor een plan B. Ik heb maandelijks overleg met mijn klanten. Dan kun je scenario's ontwik kelen en tijdig maatregelen nemen." Bakker van REWIN: "Als een ac countmanager van de bank vanaf het begin betrokken is, wordt het plan ook zijn kindje. Aan de andere kant: deze aanpak werkt niet voor jonge on dernemers. Als die zijn huiswerk niet goed doet, werkt het niet. De bank verliest dan het vertrouwen in de star ter." Hofwegen: "Jongeren en starters vinden hun weg binnen de bank op een andere manier. In 2011 hielpen wij dertigduizend starters via internet aan een krediet." Bulten de bank kijken Banken zijn terughoudend in het fi nancieren van verliezen, maar nemen wel hun yerantwoordelijkheid als het nodig is, zeggen Kerstens en Hofwe gen. "Ondernemers komen vaak zelf te laat in actie. Het is soms al vijf voor twaalf als wij er aan te pas komen. Dan is de oplossingsruimte nog maar zeer beperkt", vindt adviseur Peter Schuitmaker. Ze moeten realistischer zijn en op tijd in actie komen, om Zeven tips Na twee uur intensieve discussie komt de groep tot een aantal ad viezen voor ondernemers die kre diet zoeken: Betrek vroegtijdig alle partijen. Wees open en transparant. Durf ook te zeggen \yat niet goed is. Schakel een professionele advi- Focus niet op één plan, maar zorg voor alternatieven. Zorg voor een solide bedrijfs voering, anders ben je geen finan ciering waard. Denk in scenario's en neem maatregelen. Wees realistisch en durf je kwetsbaar op te stellen. ook buiten de banken te kunnen kij ken, zegt Bakker. De toegevoegde waarde van een adviseur bij het vér- krijgen van toegang tot de markt van informal capital is dan ook groter, vindt Van Baardewijk. Om de moge lijkheden buiten de banken te vergro ten kijkt REWIN samen met de Bra bantse Ontwikkelingsmaatschappij naar de mogelijkheid om een regio naal netwerk van informal investors op te zetten. Eisen Stellen banken tegenwoordig aanvul lende eisen? Hofwegen: "Ik denk het niet."Kerstens: "Vastgoed, dat is wel moeilijker geworden." Vooral de om geving is moeilijker geworden, zegt Bakker. "En daarmee het aanvragen." Kerstens: "Natuurlijk zijn historie en actualiteit belangrijk, maar We kijken meer vooruit. Hoe onderbouwd en taakstellend is de aanvraag. We willen verantwoord financieren. Zonder me te willen verschuilen: de toezichthou ders verplichten ons ook daartoe." Het zal hierdoor voor een bank lasti ger worden om zich op productni- veau te onderscheiden, door toegeno men eisen, meer regulering en proto collering. Van Baardewijk: "Daar ligt de kern. Het juist verwoorden van de aanvraag wordt nog belangrijker. De banken zullen hun budget verdelen over de beste cliënten." Peter Schuitmaker, Bureau Bedrijfsontwikkeling Financiering Peter Hofwegen, ABN AMRO Bergen op Zoom en Roosendaal EF Ton Haverkamp, Haverkamp Bedrijfsadvisering

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 105