de kinderkamer
H
II
Aafke kan
de boom in
a
vrijdag 20 januari 2012
Echt een meiden
kamer, zonder
dat alles per se
roze is. De kleur is
goed doorgevoerd.
Door de lichte betim
mering onderaan oogt
het geheel toch nog
rustig. Er wordt spelma
teriaal op kindhoogte
aangeboden, zoals de
leesboekjes. Andere din
gen zijn wat hoog, zo
als het plankje met ma
terialen en foto's en
schilderijen. Deze zijn
leuk op een 'interactie
ve muur', zodat het
kind zelf invloed kan
hebben óp de ruimte.
it is vast heel
spannend
voor dit kind,
omdat het boven als
het ware omarmt
wordt door de slaapom-
geving en ook onder in
het bed comfortabel
kan zitten. Heel leuk
dat het kindje zelf de
lampjes beneden kan
bedienen. Het geheel
van de lampen, vloer
kleedjes en gordijnen
oogt wat druk, al kan
een kinderlijk patroon
erg leuk zijn. Het spel
materiaal is zo te zien
deels bereikbaar voor
het kind: de hogere
planken zijn niet bereik
baar. Ook kun je je af
vragen of het "kind in
deze kamer met kralen
en krijt gaat spelen.
rg luxe als een
kinderkamer zo
groot is. Het is
bijna een speelkamer
waar toevallig ook een
bed staat. Het is een
mooie, lichte ruimte,
waar materiaal op
kindhoogte wordt aan
geboden. Toch zou ik
pleiten voor iets meer
scheiding tussen sla
pen en spelen. Dat
maakt zo'n ruimte logi
scher en duidelijker
voor kinderen, maar
sommige kinderen
snappen deze schei
ding zelf al heel goed.
In deze kamer zou ik
iets meer comfort toe
voegen, zodat het ook
lekkere wegkruiphoek-
jes krijgt zonder dat
het kind direct in of op
bed hoeft te liggen.
Cowboykamers en elfjeskamers, oerwoudkamers
en schatzoekerskamers. De ene kinderkamer is
nóg leuker en spannender dan de andere. Toch is
volgens omgevingspedagoge Karlijn van de Wier
een waarschuwing op zijn plaats: 'Het interieur
heeft invloed op het gedrag van het kind',
door Shyra Hueting foto's PR
j/l Niet elk tweede huisje staat in mondain
Monte Carlo of in ongerept Varmland.
m De meeste staan in eigen tuin.
et lijkt zo leuk, al
die speciale ka
mers die met veel
zorg en aandacht
zijn ontworpen
voor de kleinste bewoners van
een huis. Veel daarvan zijn in
gericht aan de hand van een
vooraf gekozen thema en zijn
vervolgens van vloer tot pla
fond consequent volgens deze
rode lijn gestyled. Toch is dat
niet altijd ideaal, zeggen peda
gogen.
„Kinderen willen ontdekken
en uitgedaagd worden", zegt
omgevingspedagoge Karlijn
van de Wier. „Een kamer met
een thema "is niet duurzaam.
Kinderen raken er sneller op
uitgekeken. Denk ook eens
aan een interactieve wand:
een muur waarmee ze zélf aan
de slag.kunnen. Iets waarop ze
mogen krijten en plaatjes kun
nen ophangen die ze mooi vin
den. Zo maak je eigenlijk
steeds een ander thema."
Over ophangen gesproken: be
kijk een kamer ook eens van
uit de ogen van een kind. Wat
heeft het kind aan een spiegel
die op de hoogte van een vol
wassene hangt?
Van de Wier: „Ga eens op je
knieën en kijk dan eens op
nieuw naar die kinderkamer.
Het is leuk voor kinderen als
ze bij de kastjes kunnen ko
men en zichzelf in de spiegel
kunnen zien. Druk ingerichte
kamers kunnen onrust teweeg
brengen bij een kind. Niet dat
dit altijd slecht is, maar als
ouder moet je je bewust zijn
van de kracht van interieur. Je
kunt het gebruiken om een
kind te stimuleren, maar ook
om een kind te beperken. Stel
dat je zoon of dochter moeilijk
in slaap komt, dan kun je zor
gen voor meer rust in het kin
derinterieur. Dat zou er voor
pleiten stevige basiskleuren,
zoals bruin of grijs, te gebrui
ken op muren of gordijnen.
De kleur komt vaak toch wel
voldoende uit wat een kind
verder om zich heen heeft: de
vrolijke kleding dat het draagt
en het speelgoed waarmee het
speelt."
Volgens de omgevingspedago
ge is het interieur van kinder
kamers te gebruiken om gren
zen te trekken en zo gedrag
Van kinderen te reguleren.
„Een slaapkamer is niet alleen
een speelkamer. Het moet ook
een holletje zijn, waar een
kindje tot rust komt en kan sla
pen."
Van de Wier vindt het belang
rijk een scheiding aan te bren
gen tussen slapen en spelen.
Dat doe je bijvoorbeeld door -
heel zichtbaar voor het kind -
een laag kastje dwars op een
muur te zetten, zodat je als
vanzelfsprekend twee hoekjes
creëert voor aparte bezighe
den."
Twee jaar geleden heeft Van
de Wier haar opleiding peda
gogiek afgerond. Omdat haar
hobby 'interieur' is, raakte ze
geïnteresseerd in een combina
tie van die twee. Ze deed daar
ervaring mee op in een op
voedkundige omgeving van
een kinderopvang.
Moeten we voortaan die leuke
kant-en-klare kinderkamers
met een thema links laten lig
gen? „Nee", zegt ze, „maar
ouders moeten zich er wel van
bewust zijn dat het voor hen
leuker is zich er helemaal in
uit te leven, dan voor hun
kind. Ga uit van het kind en
biedt iets aan dat spannend
blijft en de fantasie stimuleert.
Denk daarbij ook eens aan zit
meubelen: vaak krijgt een
kind van een jaar of acht een
bureau met een bijbehorende
stoel: omdat het hoort. Maar
vraag je eens af of jouw kind
niet beter af is met een lounge-
hoek. Of met een hangstoel
aan het plafond, die lekker
zacht is, waarin hij kan wie
gen en die hem lekker veilig
omsluit en omarmt."
Een eigen kamer speelt een be
langrijke rol in de ontwikke
ling van het kind. „Zeker als
het iets ouder wordt. Een_ei-
gen plekje voor het opbergen
van de spullen geeft een ge
voel van veiligheid. Daardoor
ontwikkelt een kindje eigen
heid en krijgt het verantwoor
delijkheid. Dat komt ten goe
de aan de vorming van de ei
gen identiteit."
door jan van Mullem
www.vivifier.nl
Pgj Reageren?
wonen@wegener.nl
Had hij bouwtekeningen van internet geplukt
„Nee hoor, gewoon - uit het hoofd. Hij heeft op een
dag steigerplanken gekocht en is aan de slag gegaan.
Halverwege het werk wist hij precies hoe hij het wilde
hebben. En zo is het ook geworden. Ik heb me vervol
gens op het interieur gestort. Schilderen, gordijntjes
ophangen, dat soort dingen. Grappig detail is dat een
tak van de boom nog duidelijk door het huisje loopt."
Houdt Aafke al audiëntie op 'Hulsdonksestraat 61A', zoals
jullie haar boomhuisje noemen?
„Daar is ze nog te klein voor. Maar dat het huisje in de
smaak valt, is duidelijk. Ook bij de buren. De buurman
wil er voor zijn dochtertje een bouwen, aan de andere
kant van de schutting. Dat wordt nog gezellig, later..."
Reageren en aanmelden?
wonen@wegener.nl
Een boomhut is een jongensdroom.
Mayke Eckhardt: „Ja, dat is het zeker, al is het in ons ge
val eerder een meisjesdroom. Het speelhuis is immers
voor Aafke, onze dochter van drieënhalf Niet Sat het
haar specifieke wens was; Ze heeft de leeftijd waarop
ze alles mooi vindt, zolang het roze is. Maar wij, haar
ouders, vonden het érg leuk voor haar. Bovendien
doen we op deze manier onze tuin geen geweld aan.
De vorige bewoners hebben de tuin laten ontwerpen
door een tuinarchitect.
In het afsluitbare, ach
terste deel ligt een vij
ver. Het voorste deel is
voor Aafke, om te spe
len, met in het mid
den, op de overgang,
haar boomhut."
En nu is ze niet weg te
slaan uit haar paradijsje.
„Aafke is er erg vaak,
ja. Ze kan zelf heel
goed - en veilig - via
het trapje omhoog.
Meestal sleept ze dan
allerlei speelgoed met
zich mee. Poppen, na
tuurlijk, dat ook. Maar
vooral haar klusdozen
zijn populair, dus de
hamers en de zaagjes.
Heeft ze van haar va
der, die interesse."
Is diezelfde vader zó han
dig dat hij de boomhut
zelf heeft gebouwd?
„Ja, knap hè! Dat kar
wei heeft hij afgelopen
zomer geklaard, in een
goeie week. Jeroen is
sowieso best handig.
We hebben een jaren-
dertighuis. Ook daar
heeft hij al veel aan ge
klust. Zit bij hem in de
genen, zeg ik dan altijd
maar. Zijn opa was tim
merman en zijn vader
zit in de bouw."
Aafke (3) en moeder Mayke Eckhardt in de
boomhut die vader Jeroen maakte, foto's ME
NAMEN Mayke (33) en Jeroen Eckhardt (34),
Aafke (3) BEROEPEN zij: teamleider middel
bare school; hij: beheerder sporthal WOON
PLAATS Roosendaal TWEEDE HUISJE
sinds 2011 FUNCTIE speelhuis voor dochter