de kinderkamer H II Aafke kan de boom in a vrijdag 20 januari 2012 Echt een meiden kamer, zonder dat alles per se roze is. De kleur is goed doorgevoerd. Door de lichte betim mering onderaan oogt het geheel toch nog rustig. Er wordt spelma teriaal op kindhoogte aangeboden, zoals de leesboekjes. Andere din gen zijn wat hoog, zo als het plankje met ma terialen en foto's en schilderijen. Deze zijn leuk op een 'interactie ve muur', zodat het kind zelf invloed kan hebben óp de ruimte. it is vast heel spannend voor dit kind, omdat het boven als het ware omarmt wordt door de slaapom- geving en ook onder in het bed comfortabel kan zitten. Heel leuk dat het kindje zelf de lampjes beneden kan bedienen. Het geheel van de lampen, vloer kleedjes en gordijnen oogt wat druk, al kan een kinderlijk patroon erg leuk zijn. Het spel materiaal is zo te zien deels bereikbaar voor het kind: de hogere planken zijn niet bereik baar. Ook kun je je af vragen of het "kind in deze kamer met kralen en krijt gaat spelen. rg luxe als een kinderkamer zo groot is. Het is bijna een speelkamer waar toevallig ook een bed staat. Het is een mooie, lichte ruimte, waar materiaal op kindhoogte wordt aan geboden. Toch zou ik pleiten voor iets meer scheiding tussen sla pen en spelen. Dat maakt zo'n ruimte logi scher en duidelijker voor kinderen, maar sommige kinderen snappen deze schei ding zelf al heel goed. In deze kamer zou ik iets meer comfort toe voegen, zodat het ook lekkere wegkruiphoek- jes krijgt zonder dat het kind direct in of op bed hoeft te liggen. Cowboykamers en elfjeskamers, oerwoudkamers en schatzoekerskamers. De ene kinderkamer is nóg leuker en spannender dan de andere. Toch is volgens omgevingspedagoge Karlijn van de Wier een waarschuwing op zijn plaats: 'Het interieur heeft invloed op het gedrag van het kind', door Shyra Hueting foto's PR j/l Niet elk tweede huisje staat in mondain Monte Carlo of in ongerept Varmland. m De meeste staan in eigen tuin. et lijkt zo leuk, al die speciale ka mers die met veel zorg en aandacht zijn ontworpen voor de kleinste bewoners van een huis. Veel daarvan zijn in gericht aan de hand van een vooraf gekozen thema en zijn vervolgens van vloer tot pla fond consequent volgens deze rode lijn gestyled. Toch is dat niet altijd ideaal, zeggen peda gogen. „Kinderen willen ontdekken en uitgedaagd worden", zegt omgevingspedagoge Karlijn van de Wier. „Een kamer met een thema "is niet duurzaam. Kinderen raken er sneller op uitgekeken. Denk ook eens aan een interactieve wand: een muur waarmee ze zélf aan de slag.kunnen. Iets waarop ze mogen krijten en plaatjes kun nen ophangen die ze mooi vin den. Zo maak je eigenlijk steeds een ander thema." Over ophangen gesproken: be kijk een kamer ook eens van uit de ogen van een kind. Wat heeft het kind aan een spiegel die op de hoogte van een vol wassene hangt? Van de Wier: „Ga eens op je knieën en kijk dan eens op nieuw naar die kinderkamer. Het is leuk voor kinderen als ze bij de kastjes kunnen ko men en zichzelf in de spiegel kunnen zien. Druk ingerichte kamers kunnen onrust teweeg brengen bij een kind. Niet dat dit altijd slecht is, maar als ouder moet je je bewust zijn van de kracht van interieur. Je kunt het gebruiken om een kind te stimuleren, maar ook om een kind te beperken. Stel dat je zoon of dochter moeilijk in slaap komt, dan kun je zor gen voor meer rust in het kin derinterieur. Dat zou er voor pleiten stevige basiskleuren, zoals bruin of grijs, te gebrui ken op muren of gordijnen. De kleur komt vaak toch wel voldoende uit wat een kind verder om zich heen heeft: de vrolijke kleding dat het draagt en het speelgoed waarmee het speelt." Volgens de omgevingspedago ge is het interieur van kinder kamers te gebruiken om gren zen te trekken en zo gedrag Van kinderen te reguleren. „Een slaapkamer is niet alleen een speelkamer. Het moet ook een holletje zijn, waar een kindje tot rust komt en kan sla pen." Van de Wier vindt het belang rijk een scheiding aan te bren gen tussen slapen en spelen. Dat doe je bijvoorbeeld door - heel zichtbaar voor het kind - een laag kastje dwars op een muur te zetten, zodat je als vanzelfsprekend twee hoekjes creëert voor aparte bezighe den." Twee jaar geleden heeft Van de Wier haar opleiding peda gogiek afgerond. Omdat haar hobby 'interieur' is, raakte ze geïnteresseerd in een combina tie van die twee. Ze deed daar ervaring mee op in een op voedkundige omgeving van een kinderopvang. Moeten we voortaan die leuke kant-en-klare kinderkamers met een thema links laten lig gen? „Nee", zegt ze, „maar ouders moeten zich er wel van bewust zijn dat het voor hen leuker is zich er helemaal in uit te leven, dan voor hun kind. Ga uit van het kind en biedt iets aan dat spannend blijft en de fantasie stimuleert. Denk daarbij ook eens aan zit meubelen: vaak krijgt een kind van een jaar of acht een bureau met een bijbehorende stoel: omdat het hoort. Maar vraag je eens af of jouw kind niet beter af is met een lounge- hoek. Of met een hangstoel aan het plafond, die lekker zacht is, waarin hij kan wie gen en die hem lekker veilig omsluit en omarmt." Een eigen kamer speelt een be langrijke rol in de ontwikke ling van het kind. „Zeker als het iets ouder wordt. Een_ei- gen plekje voor het opbergen van de spullen geeft een ge voel van veiligheid. Daardoor ontwikkelt een kindje eigen heid en krijgt het verantwoor delijkheid. Dat komt ten goe de aan de vorming van de ei gen identiteit." door jan van Mullem www.vivifier.nl Pgj Reageren? wonen@wegener.nl Had hij bouwtekeningen van internet geplukt „Nee hoor, gewoon - uit het hoofd. Hij heeft op een dag steigerplanken gekocht en is aan de slag gegaan. Halverwege het werk wist hij precies hoe hij het wilde hebben. En zo is het ook geworden. Ik heb me vervol gens op het interieur gestort. Schilderen, gordijntjes ophangen, dat soort dingen. Grappig detail is dat een tak van de boom nog duidelijk door het huisje loopt." Houdt Aafke al audiëntie op 'Hulsdonksestraat 61A', zoals jullie haar boomhuisje noemen? „Daar is ze nog te klein voor. Maar dat het huisje in de smaak valt, is duidelijk. Ook bij de buren. De buurman wil er voor zijn dochtertje een bouwen, aan de andere kant van de schutting. Dat wordt nog gezellig, later..." Reageren en aanmelden? wonen@wegener.nl Een boomhut is een jongensdroom. Mayke Eckhardt: „Ja, dat is het zeker, al is het in ons ge val eerder een meisjesdroom. Het speelhuis is immers voor Aafke, onze dochter van drieënhalf Niet Sat het haar specifieke wens was; Ze heeft de leeftijd waarop ze alles mooi vindt, zolang het roze is. Maar wij, haar ouders, vonden het érg leuk voor haar. Bovendien doen we op deze manier onze tuin geen geweld aan. De vorige bewoners hebben de tuin laten ontwerpen door een tuinarchitect. In het afsluitbare, ach terste deel ligt een vij ver. Het voorste deel is voor Aafke, om te spe len, met in het mid den, op de overgang, haar boomhut." En nu is ze niet weg te slaan uit haar paradijsje. „Aafke is er erg vaak, ja. Ze kan zelf heel goed - en veilig - via het trapje omhoog. Meestal sleept ze dan allerlei speelgoed met zich mee. Poppen, na tuurlijk, dat ook. Maar vooral haar klusdozen zijn populair, dus de hamers en de zaagjes. Heeft ze van haar va der, die interesse." Is diezelfde vader zó han dig dat hij de boomhut zelf heeft gebouwd? „Ja, knap hè! Dat kar wei heeft hij afgelopen zomer geklaard, in een goeie week. Jeroen is sowieso best handig. We hebben een jaren- dertighuis. Ook daar heeft hij al veel aan ge klust. Zit bij hem in de genen, zeg ik dan altijd maar. Zijn opa was tim merman en zijn vader zit in de bouw." Aafke (3) en moeder Mayke Eckhardt in de boomhut die vader Jeroen maakte, foto's ME NAMEN Mayke (33) en Jeroen Eckhardt (34), Aafke (3) BEROEPEN zij: teamleider middel bare school; hij: beheerder sporthal WOON PLAATS Roosendaal TWEEDE HUISJE sinds 2011 FUNCTIE speelhuis voor dochter

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 51