klant op woonboulevards wonen5 Woonboulevard Poortvliet breidde uit met 15.000 vierkante meter en telt nu 50.000 vierkante meter. Het aantal woonformules is gestegen naar 22 en ook is geïnvesteerd in mo derne horecafaciliteiten. foto Ronald den Dekker vrijdag 20 januari 2012 hier vlakbij Antwerpen", zegt Walter van de Griendt, algemeen directeur van Morres Wonen. Ook in Hulst moet je straks een dag kunnen stukslaan. „We praten over het grootste fiillsize woonwarenhuis van de Be nelux. Alles wat bij V&D en de Bijenkorf op een paar duizend vierkante meter staat, zie je hier over een poosje op 40.000 vier kante meter. Dat maakt je uniek in de Bene lux. Als je klanten een dag wilt vasthouden, moet je zorgen dat er horeca is. Het plan be vat dan ook een restaurant en drie bars." Van de Griendt verwacht dat Lifestyle Village anderhalf miljoen bezoekers per jaar zal trekken. Kan dat in een krimpende markt? „Groei is een overlevings strategie. Na de recessie ben je bij de tijd en win je de slag. Ik voorzie wel dat kleinere, private ondernemers die een meubelzaak hebben met 2000 tot 4000 vierkante meters het moeilijk gaan krijgen. Ik denk dat je een splitsing krijgt. Grote woonthemacentra aan de ene kant en kleine gespecialiseerde za ken aan de andere kant." De grote eten de kleinere op. Bij die voor spelling van Van de Griendt moet het onder nemers op 'kleinere' meubelboulevards dun in de broek lopen, maar gek genoeg klinkt er geen wanhoopskreet op De Mortiere in Middelburg, aan de Marconistraat in Goes en de Kennedylaan in Terneuzen. Bedrijfs leider Wim Witte van TMC Woonwinkels in Goes is tevreden over de klandizie en heeft alle vertrouwen in de toekomst. Meubelzaak Naeye-Verstrate in Terneuzen zou zelfs graag uitbreiden en hoopt dat het project Kennedylaan-West (meer bedrijven en meters) doorgaat. ,We groeien gigan tisch. Sinds de opening van de tunnel trek ken we ook meer klanten uit Midden-Zee land. Zo'n 35 procent van onze omzet komt daar vandaan", laat Willij Naeye weten. De combinatie van 22 winkels op De Mortie re werpt haar vruchten af Er komen 2,5 mil joen bezoekers per jaar, mede dankzij een magneet als de Media Markt. Bovendien komt er nog een horecapavil- joen bij, zodat klanten er langer blijven han gen. Dan telt De Mortiere inclusief horeca 35.000 vierkante meter winkeloppervlak. Een succes, zegt jurrien Kruidhof bestuurs lid van de ondernemersvereniging op De Mortiere. Verliezers zijn vooralsnog niet te vinden of niemand durft het te zeggen. Kruidhof waarschuwt wel. „We hebben al veel me ters winkeloppervlak in Zeeland en moeten niet in het wilde weg nog meer meters ma ken. Ik geloof ook niet zo in al die plannen. Als ze slim zijn, maken ze een pas op de plaats." Ook Hermen Bouman van Woonboulevard Poortvliet vindt het aantal vierkante meters meubelen in Zeeland 'absurd hoog'. Bedenk daarbij dat de winkelleegstand in Zeeland na Limburg de hoogste is van Nederland. Dat is toch een alarmbel. De Kamer van Koophandel reageert voorzichtig. „We zijn niet tegen allerlei uitbreidingen", zegt woordvoerder Mare Volleman, „zolang de markt het aankan, ze bestaande winkelgebie den niet bedreigen en ze de Zeeuwse econo mie en leefbaarheid versterken." Woonboulevard De Mortiere in Middelburg is volgens de onderne mersvereniging goed voor 2,5 mil joen bezoekers per jaar. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 45