Keihard gevecht om de 41 wonen Winkelleegstand per provincie Aandeel woonwinkels Omzetontwikkeling woonwinkels vrijdag 20 januari 2012 De woonwinkels zitten in de hoek waar de klappen vallen. De omzet daalt, de leegstand op woonboulevards stijgt. Banken en onderzoeksbureaus waarschuwen er al een tijd voor, maar op de Zeeuwse woonboulevards lijkt niemand zich er iets van aan te trekken. Er worden zelfs miljoenen euro's geïnvesteerd in uitbreiding. door Frank Balkenende Door de bank genomen zuchten de meubelpromenades onder de vastgelopen woningmarkt én de recessie. Het aantal ver huizingen is sterk gedaald. Ge volg: mensen geven minder geld aan nieu we meubels en stoffering. Ze besteden door de crisis toch al minder en dit jaar ziet de ge middelde Nederlander opnieuw een stukje van zijn koopkracht verdampen. Slecht nieuws voor woninginrichters. ING Economisch Bureau en Q&A Research Consultancy waarschuwen al een tijdje voor dalende bestedingen en overbewinke- ling. Je ziet het aan de leegstandcijfers: 6,5 procent van de winkels staat leeg. Vooral op (oudere) woonboulevards ontstaan gaten. Niét zo vreemd, want qua vloeroppervlak is de woninginrichting de fermste knaap bin nen de detailhandel: 25 procent van alle vier kante meters is woonwinkel. Onderzoeksbu reau Locatus becijfert het op 6,4 miljoen vierkante meter. Dat zijn 388 vierkante me ter per duizend inwoners. Wie nu nog geld steekt in uitbreiding van een woonwinkel pleegt bedrijfseconomisch harakiri, zou je denken. Toch gebeurt het in Zeeland. Woonboulevard Poortvliet in het gelijknamige Thoolse dorp kocht een pand van buurman Budelpack ('want buurmans grond is maar één keer te koop') en kreeg er zo 15.000 vierkante meter bij. „We hebben nu 50.000 vierkante meter en daarmee zijn we één van de grootste woon winkels in het zuiden van Nederland", zegt Hermen Bouman,-die samen met zijn twee broers, zus en vader de woonboulevard be stiert. „Er is een keuken- en badafdeling bijgeko men, omdat de consument daar om vroeg. Ook op het gebied van lifestyle, accessoires en baby- en tienerkamers hebben we nu meer te bieden. Verder is de slaapafdeling een stuk gegroeid. We beschikken inmid dels over 22 woonformules - van budget tot exclusief - onder één dak. Ook hebben we een nieuw restaurant en een totaal nieuwe glazen entree. De klant kan hier een hele dag fimshoppen." Volgens Bouman is het juist wijs te in vesteren als de markt krimpt. Sinds de recent afgeronde verbouwing sig naleert hij stijgende bezoekersaantallen, vooral uit Brabant en de regio Rotterdam. „Je moet klanten bij een ander zien weg te halen. Dat doe je door onderscheidend te zijn in je collectie en je presentatie en daar naast een scherpe prijs en goede aftersales te bieden. Kijk, wij hebben in tegenstelling tot bijvoorbeeld woonboulevard Alexandrium in Rotterdam geen overlap. Meubels in landelijke stijl zit bij ons in één formule. Dan hoefje geen zes winkels af te lopen. Daarnaast doen we veel aan marke ting. We folderen in Zuid-West-Nederland en een deel van België. Dat heeft effect. En uiteraard is een goede website van belang, al leen merken we dat mensen die vooral ge bruiken om zich te oriënteren. Bij aanschaf van een bank wil je er wel even op zitten. Maar we doen beide: clicks en bricks." In het gevecht om de consument bokst de strategisch tussen Rotterdam en Antwerpen gelegen Woonboulevard Poortvliet onder meer op tegen De Mandemakers Groep (DMG). Die is sterk in Brabant, maar wil ook vele miljoenen euro's in het plan Life style Village in Hulst pompen. Dat moet het huidige Morres Wonen verbinden met de binnenstad. Het gaat om 87.000 vierkante meter winkeloppervlak, maar daar zitten dan wel een bouwmarkt en een tuincen trum bij. Het woonsegment zal 40.000 vier kante meter beslaan. DMG blies het failliete Morres in 2009 nieuw leven in. De modernisering van de woonwinkel leidde tot twintig procent meer bezoekers. Zeventig procent van de klanten komt uit België en daar richt het Lifestyle Village zich dan ook in hoofdzaak op. „Een Belg verhuist minder vaak dan een Nederlander, maar verbouwt en vergroot zijn huis wel vaker. Bovendien zitten we 5,4% 5,4% 5'6% 5'75, 6,7% 6,2% 6,3% p 4,5% 4 .3,8%. 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 -• v: Donja Odijk bron: Locatus, ING

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 44