De VW Up! is een
auto voor het volk
ai
17
Kia maakt indruk met
tweede generatie Cee'd
Nieuwe Boxster is langer,
breder, lager en zuiniger
BMW breidt de
lijn uit met de X4
Fiat Punto is er nu
ook met tweepitter
Seat geeft de Ibiza
een lichte opfrisbeurt
vrijdag 20 januari 2012
■■■■■■■■■■Hi
door Willem de Volder
Nog maar net bekomen van
de Picanto, Rio en Optima
laat Kia met de tweede ge
neratie Cee'd de volgende vernieu
wing in het modelgamma los.
Daarmee doet het Koreaanse merk
in de middenklasse een gooi naar
een toppositie. De neus van de au
to sluit aan bij die van de overige
nieuwkomers. Met strakke lijnen
wordt bovendien een chiquere uit
straling verkregen. Dat uit zich on
der meer in de verchroomde om
lijsting van de zijruiten.
Beeldbepalend zijn ook de forse
vouwen in de motorkap. Aan de
achterzijde zien we een niet al te
grote klep en daarin loopt de ver
lichting door. De daklijn van de
Cee'd loopt aan de achterkant
coupéachtig af, maar het is in al
zijn facetten een vijfdeurs hatch
back. De ruimte en functionaliteit
maken hem tot een gezinsauto
pur sang.
In het interieur valt de kwaliteit
op van de gebruikte materialen.
Daarmee trekt Kia de lijn door die
met de andere nieuwe modellen is
ingezet. Het instrumentenpaneel
is op de bestuurder gericht en af
gaande op de Rio en Optima heeft
de knoppenwinkel ongetwijfeld
een hoogwaardige uitstraling.
De Cee'd staat op het platform dat
binnen het Hyundai/Kia-concern
ook wordt gebruikt voor de i30.
Ook al wil Kia nog geen motorde
tails prijsgeven, het ligt voor de
hand dat de Cee'd dezelfde moto
riseringen krijgt als zijn evenknie.
Dat betekent een 1.4 en 1.6 liter
benzinemotor (100 en 140 pk) en
twee dieselmotoren met dezelfde
inhoud (90 en 126 pk). Kia brengt
naast de vijfdeurs ook een wagon
en de driedeurs ProCee'd. De nieu
we Kia Cee'd staat in maart op de
autoshow in Genève en komt in
het tweede kwartaal van 2012 in
Nederland op de markt.
door Willem de Volder
De nieuwste generatie Por
sche Boxster oogt robuus
ter. Dat komt omdat hij bre
der en langer is dan de vorige. Ook
is de open roadster lager.
De Boxster heeft een nieuw chas
sis en consumeert 15 procent min
der brandstof dan de voorganger.
De tweezitter is lichter, omvat gro
tere wielen en Porsche rust de au
to uit met elektromechanische
stuurbekrachtiging.
Het consumptiegedrag is aange
pakt door de Boxster te voorzien
van onder meer een start- en stop
systeem en een verfijnd tempera-
tuurmanagement. Standaard ligt
onder de motorkap een zescilin
der boxermotor met directe inspui-
Kia Cee'd: gezinsauto.
foto Kia Boxster: zuiniger.
foto Porsche
ting, gekoppeld aan een handge-
schakelde zesversnellingsbak. De
basisversie heeft de 265 pk sterke
2.7 liter motor in het vooronder.
De Boxster S komt aan 3.4 liter in
houd en levert 315 pk. Zowel de
Boxster als de Boxster S zijn optio
neel leverbaar met de zeventraps
transmissie met dubbele koppe
ling, PDK genaamd.
De standaarduitvoering gebruikt
gemiddeld 7,7 liter per 100 kilome
ter, de S heeft 0,3 liter meer nodig
om die afstand te overbruggen. De
zevenbak verlaagt het brandstof
verbruik en kost door een lagere
CÜ2-tax minder dan de handge-
schakelde versie. De Boxster sprint
in 5,7 seconden naar de 100 kilo
meter per uur en de Boxster S
heeft daar 5 tellen voor nodig.
Voor een nog betere rijdynamiek
biedt Porsche het Sport Chrono
Pakket aan. Dat omvat onder meer
Porsche Torque Vectoring (PTV),
met een mechanisch differentieel
op de achteras.
De nieuwe Boxster staat vanaf
april bij de dealer en kost met
handbak 63.900 euro, met PDK
63.700 euro. De S kost respectieve
lijk 79.400 euro en 77.500 euro.
Een forse investering tot 2014 en
driehonderd man extra personeel
moet de capaciteit van de Ameri
kaanse BMW-fabriek vergroten.
Het merk bouwt er al grote SUV's
en crossovers als de X3, X5 en X6.
Daar komt op termijn een vierde
auto bij, de X4, zoals recent door
het bedrijf bekend is gemaakt
Enkele kleine wijzigingen én een
niet eerder gebruikte motor ma
ken de Fiat Punto weer bij de tijd.
De tweecilinder TwinAir met tur
bo levert 85 pk. Dankzij belasting
vrijstelling, ook na 1 juli, blijft de
vanafprijs met 13.290 euro beschei
den. Ook de diesel blijft nog even
vrij van bpm en wegenbelasting.
De compacte Seat Ibiza krijgt een
facelift. Vooral het front is aange
pakt, met nieuwe grille en bum
per en aangepaste koplampen.
Het dashboard zou volgens Seat
beter afleesbaar zijn en in de loop
van het jaar volgt een portable
mediasysteem met touchscreen.
Volkswagen Up!
Uitstekend kleintje, na jaren van afwezigheid. Bagage
251-951 liter. Gewicht 829 kg. Benzine 1.0 I, 75 pk.
Vanaf 8.490 euro, High Up 75 pk 11.030 euro.
Plus: afwerking, binnenruimte, onderstel.
Min: vijfdeurs volgt.
datzelfde geldt voor de achterklep, waarvan
de ruit tot op het bumperniveau is doorge
trokken. Uiteraard zijn er volop mogelijkhe
den om met wielen en bestickering de auto
helemaal naar wens aan te kleden. In ieder
geval wordt al na een paar kilometer duide
lijk dat de auto opvalt, menig opgestoken
duim valt ons ten deel.
Het interieur scoort door de keurige materia
len die bij de inrichting zijn gebruikt. Het
dashboard toont hoogwaardig, mede door
de brede accentrand, in deze versie uitge
voerd in glanzend zwart. De deuren zijn
niet helemaal bekleed, maar Volkswagen
komt weg met deze eenvoud. De hoofdsteu
nen zijn vast op de voorstoelen geplaatst,
dat heeft beslist met productiekosten te ma
ken. Het meubilair is voldoende groot, al
leen op langere ritten speelt het gebrek aan
steun in de onderrug de passagiers parten.
Vanaf 7.990 euro.
Vanaf 8.490 euro, Dynamique 10.390 euro.
Vanaf 7.995 euro, Ecodynamics Style Pack 11.080 euro.
Plus: drie/vijfdeurs, motor, binnenruimte.
Min: moet aangekleed worden.
Plus: binnenruimte, aankleding, onderstel.
Min: geen vijfdeurs.
Plus: prijs, ruime keuze, drie/vijfdeurs.
Min: binnenruimte, aankleding.
Aan het begin van de Volkswagen-historie was het de bedoeling dat
iedereen zich zo'n auto kon veroorloven. Dat principe lijkt nu nog te
gelden voor de nieuwste instapper van het merk.
door Tony Vos
Met een lengte van 3,54 meter
heeft Volkswagen met de Up!
voor het eerst sinds jaren een
model in het kleinste segment
van de markt. De Lupo was de vorige po
ging, maar die was niet voldoende succes
vol.
Belangrijk is dat de tijden zijn veranderd en
dat de vraag naar compacte en zuinige au
to's enorm is toegenomen. Als dan aan zo'n
model het kwaliteitsimago van Volkswagen
wordt gekoppeld, lijkt succes automatisch in
het verschiet te liggen.
Volkswagen doet volop mee met belasting
vrijstelling en lage bijtelling, want dat is
waar het op dit moment allemaal om
draait. Ook in de toekomst zal dat gebeuren.
Van de Up! verschijnen op termijn extra zui
nige versies en een elektrovariant.
De vormgeving van de auto is haast overdre
ven hoekig, maar het geheel is door de de
taillering nergens saai te noemen. Grappig
is dat de luchtinlaat niet in het midden zit,
maar juist als een soort van lijst om de bum
per heen is geboetseerd. Het knikje in de
achterste zijruit is specifiek voor de Up! en
De vormgeving van de Up! is hoekig, maar door verrassende details toch vlot. foto's Automedia
Hoewel de Up! eenvoud en eerlijkheid uit
straalt, blijkt op deze High Up! al het nood
zakelijke aanwezig. Naast de grote, centraal
geplaatste snelheidsmeter heeft deze uitvoe
ring een toerenteller, een opvallend goed ge
luid leverende audio-installatie en eveneens
een navigatiesysteem met verwijderbaar
scherm. Dit apparaat is met de auto verbon
den en geeft ook informatie over het voer
tuig en de rit.
De Up! is niet de meest ruime auto in zijn
segment, maar ook op de achterbank kun
nen twee volwassenen redelijk zitten. Uiter
aard is de overbleven bagageruimte dan be
perkt, maar de kleine Volkswagen kan pri
ma met de concurrentie mee. Sterker nog,
hij weet een deel daarvan probleemloos te
overtreffen.
Volkswagen heeft een nieuwe motor voor
het model ontwikkeld: een 1.0 liter driecilin
der, die op dit moment met 60 en 75 pk
wordt geleverd. De krachtigste variant ont
groeit het stadium van een stadsauto en
presteert voldoende om ook lange ritten te
maken. De topsnelheid van 171 kilometer
per uur en een acceleratie van 0 tot 100 in
13,2 seconden illustreren dit. Een gemiddeld
praktijkverbruik van 1 op 17 is meer dan uit
stekend en dat zonder tussenkomst van een
start- en stopsysteem. De driepitter doet bo
vendien in het vooronder redelijk stil zijn
werk.
Het mag duidelijk zijn dat Volkswagen de
ophanging en het rijgedrag op een brede ko-
persgroep heeft afgestemd. De auto is vol
doende comfortabel onder stadse omstan
digheden en maakt dat ook waar op de snel
weg. De Up! start bij 8/490 euro en deze
High Up! 75 pk kost 11.030 euro zonder op
ties (strepen, wielen et cetera).
Toyota Aygo 1.0 12vVVT-i
Een van de bestverkopende
kleintjes van het land, die nu
voor de tweede keer een
facelift krijgt. Bagage
139-712 liter. Gewicht 780
kg. Benzine 1.0 I, 68 pk.
Opmerkelijk opgefriste fran-
soos, met zeer volwassen
rijeigenschappen en verras
send forse binnenruimte. Ba
gage 165-959 liter. Gewicht
839 kg. Benzine 1.1 I, 75 pk.
CONCURRENT Kia Picanto 1.0
Verkrijgbaar als drie- en vijf
deurs, met zuinige motoren.
Slim gebouwd kleintje met
moderne details. Bagage
200-870 liter. Gewicht 820
kg. Benzine 1.0 I, 69 pk.