De VW Up! is een auto voor het volk ai 17 Kia maakt indruk met tweede generatie Cee'd Nieuwe Boxster is langer, breder, lager en zuiniger BMW breidt de lijn uit met de X4 Fiat Punto is er nu ook met tweepitter Seat geeft de Ibiza een lichte opfrisbeurt vrijdag 20 januari 2012 ■■■■■■■■■■Hi door Willem de Volder Nog maar net bekomen van de Picanto, Rio en Optima laat Kia met de tweede ge neratie Cee'd de volgende vernieu wing in het modelgamma los. Daarmee doet het Koreaanse merk in de middenklasse een gooi naar een toppositie. De neus van de au to sluit aan bij die van de overige nieuwkomers. Met strakke lijnen wordt bovendien een chiquere uit straling verkregen. Dat uit zich on der meer in de verchroomde om lijsting van de zijruiten. Beeldbepalend zijn ook de forse vouwen in de motorkap. Aan de achterzijde zien we een niet al te grote klep en daarin loopt de ver lichting door. De daklijn van de Cee'd loopt aan de achterkant coupéachtig af, maar het is in al zijn facetten een vijfdeurs hatch back. De ruimte en functionaliteit maken hem tot een gezinsauto pur sang. In het interieur valt de kwaliteit op van de gebruikte materialen. Daarmee trekt Kia de lijn door die met de andere nieuwe modellen is ingezet. Het instrumentenpaneel is op de bestuurder gericht en af gaande op de Rio en Optima heeft de knoppenwinkel ongetwijfeld een hoogwaardige uitstraling. De Cee'd staat op het platform dat binnen het Hyundai/Kia-concern ook wordt gebruikt voor de i30. Ook al wil Kia nog geen motorde tails prijsgeven, het ligt voor de hand dat de Cee'd dezelfde moto riseringen krijgt als zijn evenknie. Dat betekent een 1.4 en 1.6 liter benzinemotor (100 en 140 pk) en twee dieselmotoren met dezelfde inhoud (90 en 126 pk). Kia brengt naast de vijfdeurs ook een wagon en de driedeurs ProCee'd. De nieu we Kia Cee'd staat in maart op de autoshow in Genève en komt in het tweede kwartaal van 2012 in Nederland op de markt. door Willem de Volder De nieuwste generatie Por sche Boxster oogt robuus ter. Dat komt omdat hij bre der en langer is dan de vorige. Ook is de open roadster lager. De Boxster heeft een nieuw chas sis en consumeert 15 procent min der brandstof dan de voorganger. De tweezitter is lichter, omvat gro tere wielen en Porsche rust de au to uit met elektromechanische stuurbekrachtiging. Het consumptiegedrag is aange pakt door de Boxster te voorzien van onder meer een start- en stop systeem en een verfijnd tempera- tuurmanagement. Standaard ligt onder de motorkap een zescilin der boxermotor met directe inspui- Kia Cee'd: gezinsauto. foto Kia Boxster: zuiniger. foto Porsche ting, gekoppeld aan een handge- schakelde zesversnellingsbak. De basisversie heeft de 265 pk sterke 2.7 liter motor in het vooronder. De Boxster S komt aan 3.4 liter in houd en levert 315 pk. Zowel de Boxster als de Boxster S zijn optio neel leverbaar met de zeventraps transmissie met dubbele koppe ling, PDK genaamd. De standaarduitvoering gebruikt gemiddeld 7,7 liter per 100 kilome ter, de S heeft 0,3 liter meer nodig om die afstand te overbruggen. De zevenbak verlaagt het brandstof verbruik en kost door een lagere CÜ2-tax minder dan de handge- schakelde versie. De Boxster sprint in 5,7 seconden naar de 100 kilo meter per uur en de Boxster S heeft daar 5 tellen voor nodig. Voor een nog betere rijdynamiek biedt Porsche het Sport Chrono Pakket aan. Dat omvat onder meer Porsche Torque Vectoring (PTV), met een mechanisch differentieel op de achteras. De nieuwe Boxster staat vanaf april bij de dealer en kost met handbak 63.900 euro, met PDK 63.700 euro. De S kost respectieve lijk 79.400 euro en 77.500 euro. Een forse investering tot 2014 en driehonderd man extra personeel moet de capaciteit van de Ameri kaanse BMW-fabriek vergroten. Het merk bouwt er al grote SUV's en crossovers als de X3, X5 en X6. Daar komt op termijn een vierde auto bij, de X4, zoals recent door het bedrijf bekend is gemaakt Enkele kleine wijzigingen én een niet eerder gebruikte motor ma ken de Fiat Punto weer bij de tijd. De tweecilinder TwinAir met tur bo levert 85 pk. Dankzij belasting vrijstelling, ook na 1 juli, blijft de vanafprijs met 13.290 euro beschei den. Ook de diesel blijft nog even vrij van bpm en wegenbelasting. De compacte Seat Ibiza krijgt een facelift. Vooral het front is aange pakt, met nieuwe grille en bum per en aangepaste koplampen. Het dashboard zou volgens Seat beter afleesbaar zijn en in de loop van het jaar volgt een portable mediasysteem met touchscreen. Volkswagen Up! Uitstekend kleintje, na jaren van afwezigheid. Bagage 251-951 liter. Gewicht 829 kg. Benzine 1.0 I, 75 pk. Vanaf 8.490 euro, High Up 75 pk 11.030 euro. Plus: afwerking, binnenruimte, onderstel. Min: vijfdeurs volgt. datzelfde geldt voor de achterklep, waarvan de ruit tot op het bumperniveau is doorge trokken. Uiteraard zijn er volop mogelijkhe den om met wielen en bestickering de auto helemaal naar wens aan te kleden. In ieder geval wordt al na een paar kilometer duide lijk dat de auto opvalt, menig opgestoken duim valt ons ten deel. Het interieur scoort door de keurige materia len die bij de inrichting zijn gebruikt. Het dashboard toont hoogwaardig, mede door de brede accentrand, in deze versie uitge voerd in glanzend zwart. De deuren zijn niet helemaal bekleed, maar Volkswagen komt weg met deze eenvoud. De hoofdsteu nen zijn vast op de voorstoelen geplaatst, dat heeft beslist met productiekosten te ma ken. Het meubilair is voldoende groot, al leen op langere ritten speelt het gebrek aan steun in de onderrug de passagiers parten. Vanaf 7.990 euro. Vanaf 8.490 euro, Dynamique 10.390 euro. Vanaf 7.995 euro, Ecodynamics Style Pack 11.080 euro. Plus: drie/vijfdeurs, motor, binnenruimte. Min: moet aangekleed worden. Plus: binnenruimte, aankleding, onderstel. Min: geen vijfdeurs. Plus: prijs, ruime keuze, drie/vijfdeurs. Min: binnenruimte, aankleding. Aan het begin van de Volkswagen-historie was het de bedoeling dat iedereen zich zo'n auto kon veroorloven. Dat principe lijkt nu nog te gelden voor de nieuwste instapper van het merk. door Tony Vos Met een lengte van 3,54 meter heeft Volkswagen met de Up! voor het eerst sinds jaren een model in het kleinste segment van de markt. De Lupo was de vorige po ging, maar die was niet voldoende succes vol. Belangrijk is dat de tijden zijn veranderd en dat de vraag naar compacte en zuinige au to's enorm is toegenomen. Als dan aan zo'n model het kwaliteitsimago van Volkswagen wordt gekoppeld, lijkt succes automatisch in het verschiet te liggen. Volkswagen doet volop mee met belasting vrijstelling en lage bijtelling, want dat is waar het op dit moment allemaal om draait. Ook in de toekomst zal dat gebeuren. Van de Up! verschijnen op termijn extra zui nige versies en een elektrovariant. De vormgeving van de auto is haast overdre ven hoekig, maar het geheel is door de de taillering nergens saai te noemen. Grappig is dat de luchtinlaat niet in het midden zit, maar juist als een soort van lijst om de bum per heen is geboetseerd. Het knikje in de achterste zijruit is specifiek voor de Up! en De vormgeving van de Up! is hoekig, maar door verrassende details toch vlot. foto's Automedia Hoewel de Up! eenvoud en eerlijkheid uit straalt, blijkt op deze High Up! al het nood zakelijke aanwezig. Naast de grote, centraal geplaatste snelheidsmeter heeft deze uitvoe ring een toerenteller, een opvallend goed ge luid leverende audio-installatie en eveneens een navigatiesysteem met verwijderbaar scherm. Dit apparaat is met de auto verbon den en geeft ook informatie over het voer tuig en de rit. De Up! is niet de meest ruime auto in zijn segment, maar ook op de achterbank kun nen twee volwassenen redelijk zitten. Uiter aard is de overbleven bagageruimte dan be perkt, maar de kleine Volkswagen kan pri ma met de concurrentie mee. Sterker nog, hij weet een deel daarvan probleemloos te overtreffen. Volkswagen heeft een nieuwe motor voor het model ontwikkeld: een 1.0 liter driecilin der, die op dit moment met 60 en 75 pk wordt geleverd. De krachtigste variant ont groeit het stadium van een stadsauto en presteert voldoende om ook lange ritten te maken. De topsnelheid van 171 kilometer per uur en een acceleratie van 0 tot 100 in 13,2 seconden illustreren dit. Een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 17 is meer dan uit stekend en dat zonder tussenkomst van een start- en stopsysteem. De driepitter doet bo vendien in het vooronder redelijk stil zijn werk. Het mag duidelijk zijn dat Volkswagen de ophanging en het rijgedrag op een brede ko- persgroep heeft afgestemd. De auto is vol doende comfortabel onder stadse omstan digheden en maakt dat ook waar op de snel weg. De Up! start bij 8/490 euro en deze High Up! 75 pk kost 11.030 euro zonder op ties (strepen, wielen et cetera). Toyota Aygo 1.0 12vVVT-i Een van de bestverkopende kleintjes van het land, die nu voor de tweede keer een facelift krijgt. Bagage 139-712 liter. Gewicht 780 kg. Benzine 1.0 I, 68 pk. Opmerkelijk opgefriste fran- soos, met zeer volwassen rijeigenschappen en verras send forse binnenruimte. Ba gage 165-959 liter. Gewicht 839 kg. Benzine 1.1 I, 75 pk. CONCURRENT Kia Picanto 1.0 Verkrijgbaar als drie- en vijf deurs, met zuinige motoren. Slim gebouwd kleintje met moderne details. Bagage 200-870 liter. Gewicht 820 kg. Benzine 1.0 I, 69 pk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17