Eenzaam in het licht van de spotlights In Memorial» 1933 - 2012 agenda Volle HMH voor concert Racoon Rudi van Dantzig vrijdag 20 januari 2012 Meer agendanieuws en het complete bioscoopprogramma zijn te vinden op de website van deze krant. OP PAD Nieuwerkerk Loungezwemmen. Zwembad Dol-Fijn, 19.30-20.45 uur PODIUM Domburg Concert TwentySicks. GrandCafé MarktZes, 21.30 uur Goes Presentatieweekend Jeugdtheater- school Zeeland. 't Beest, 19.00 uur Cabaretvoorstelling Hoogseizoen van Lenette van Dongen Theater de Mythe, 20.00 uur Middelburg Nieuwjaarsconcert met 15 Zeeuwse singer-songwriters: Wolf in Loveland, VanDryver (People Get Ready), Ries de Vuyst, Sjef Hermans (Champagne Char lie), Annika, Winnie, Engel Reinhoudt, Sven, Gebroeders Bin (Six Hills Giant), Theo van Teylingen, Dingeman Visser (Donder), Saint Helena Dove, Toon Moer land, Noortje Wijker en Eric de Vries (Kai Disko). De Spot, 20.00 uur Het concert van Jeroen van Veen Co in Zeeuwse Concertzaal is geannuleerd. Nieuw- en Sint Joosland Cabaretier Vincent Bijlo met 'De Cul- tuuroptimist'. De Wegwijzer, 20.30 uur Oostburg Lolly Jane Blue, theatertour waarbij het publiek wordt meegenomen in de betove rende, magische wereld van soundscapes, fashion, video's en muziek. Ledeltheater, 20.15 uur Ovezande Derde voorronde Spectra staat in het teken van metal en rock. Special act is de Twentse metal co reformatie C-hiraw. De Klomp, 20.00 uur Rilland Optreden Margriet Eshuijs. Uitgesteld concert van 5 november 2011. Luctor et Emergo, 20.00 uur Terneuzen Musical 'De Zangeres', over Mary Ser- vaes, De Zangeres Zonder Naam. Scheldetheater, 20.00 uur Vlissingen Hiphop-voorronde HooilKoorts, met Shorta, Shif, Team Zuid-West, The Dou ble Royal X en De Formatie. Special act is Bas de Meijer (BdMentertainment). De Piek, 20.30 uur Zierikzee Turbulentie met DJ lan-Mono. 22.00 uur. GOES - Het concert van Racoon op zaterdag 31 maart in de Heineken Music Hall is volledig uitverkocht. Daarom heeft de Zeeuwse band besloten op 26 maart een 'Warm Up Show' te doen in Paard van Troje in Den. Haag. Ook op deze avond zal Racoon, net als in de HMH, in een speciale bezetting aantreden met strijkers en blazers. De voorverkoop voor het concert begint maandag 23 januari om 10.00 uur via www.Daard.nl. De dans vulde zijn bestaan, en de dans in Nederland had er zonder hem anders Jan Kooijman, danser en acteur: „Rudi van Dantzig maakte heel maatschappijkritische en verhalen de balletten. Die stijl is helaas een beetje verloren gegaan: de huidige theaterdans zou daar best weer wat op kunnen teruggrijpen. Als hij de keuze had uit twee topdansers, koos hij altijd de Nederlandse." uit gezien. Maar Rudi van Dantzig bleef er eenzaam onder. door Fran^oise Ledeboer In de vele interviews die Rudi van Dantzig - gisteren op 78-jarige leeftijd overleden - gaf, kwam hij er altijd op te rug dat hij zich een buitenstaan der voelde. Verlatingsangst en door homoseksualiteit gevoede eenzaamheid vormden het decor voor een leven dat zich voor een groot deel in het licht van de schijnwerpers afspeelde. Toen Van Dantzig in 1991 na twin tig overvolle jaren afscheid nam als artistiek leider van Het Nationa le Ballet (HNB), had niemand er van opgekeken als hij het rustiger aan was gaan doen. Het tegendeel was het geval: hij bleef zo lang mo gelijk uitnodigingen voor gastcho- reografieën aanvaarden, tot in 2008 de kanker dat echt onmoge lijk maakte. Maar de schijnwerpers gingen ook dat jaar nog niet uit: in september eerde HNB hem voor zijn 75ste verjaardag met het avondvullende programma Rondom Rudi van Dantzig. Van Dantzig, opgegroeid in een eenvoudig communistisch gezin in Amsterdam-Noord, trotseerde de publiciteit omdat dans voelde als 'een beetje goddelijk' en de vervul ling van zijn bestaan: „Als de dans bij mij wegvalt, als ik me er ver vandaan voel, is dat een afgesloten gevoel." Zonder dans zou hij - dat wist hij zeker - geen sociaal mens zijn ge weest: „Ik kon er altijd al mijn energie en mijn emoties in kwijt en heb het altijd heerlijk gevon den om met mensen te werken en ze te bezielen." Eerste soliste Caroline Sayo Iura, door hem bij het HNB gehaald, prees die bezieling bij haar af scheid in 2002: „Rudi haalt dingen uit je waarvan je niet verwacht had dat ze in je zaten. Alles kan - zegt hij, altijd méér, altijd béter: Bij Rudi gaat het nooit om beteke Henk Nijhof, voorzitter GroenLinks: „Van Dantzig was lijstduwer voor onze partij. Een groot kunstenaar en een zeer op de maatschappij be trokken medeburger!" Han Ebbelaar, balletdanser: Ebbelaar werkte, samen met zijn vrouw en danseres Alexandra Radi us, veel met Rudi van Dantzig. „Ru di was een van de belangrijke pila ren van de danskunst in Neder- land. Hij had een enorm besef van stijl, van kleur, van esthetiek. Dat was zijn sterkste kant. Een aimabel mens, maar ook zeer emotioneel." Ted Brandsen, artistiek directeur Het Nationale Ballet: „De gedrevenheid van Rudi, zijn vuur, dat is wat ons altijd bij zal blij ven. Wij zijn ongelooflijk verdrietig dat hij niet meer bij ons is en tege lijkertijd zijn we intens dankbaar dat we hem kenden. Met het heen gaan van Rudi verliest ons land een inspirerend choreograaf en artis tiek leider, en een groot man." Hans van Manen, choreograaf: Van Manen was zestig jaar be vriend met Van Dantzig: „Rudi was een zeer sociaal en aimabel mens, die altijd opkwam voor de minder heden. Hij heeft de danskunst in ons land gepopulariseerd en heeft vrijwel alleen maar prachtige din gen gemaakt. Zonder hem was Het Nationale Ballet niet geworden wat het nu is." Christopher Powney, artistiek di recteur Nationale Balletacade mie: „Rudi was erg belangrijk en invloed rijk in de oprichting van de Natio nale Balletacademie en de ontwik keling van talent in Nederland. Hij engageerde zo veel mogelijk dan sers van Nederlandse scholen. We zullen hem missen." Op www.condoleance.nl wordt Van Dantzig geroemd als 'ongeloof lijk groot en mooi talent' en 'een lief persoon'. En „Rudi was een van die speciale mensen die mijn vuur voor ballet heeft aangewakkerd." Reacties nisloze pasjes; dat wat je doet moet echt uit je ziel komen. Ru- di's choreografieën zetten je aan het denken en voor dansers, die lang niet altijd bezig zijn met wat er in de rest van de wereld ge beurt, is dat heel belangrijk." Van Dantzig maakte in 1965 naam met Monument voor een gestorven jongen, een van de eerste 'open' balletten over homoseksualiteit. Als eerste Nederlandse choreo graaf maakte hij in 1967 een nieu we bewerking van de avondvullen de klassieker Romeo en julia en met Vier letzte Lieder in 1977 een onvergetelijk ballet van weemoedi ge berusting over de dood. Zijn grote kwaliteit lag in de combina tie van klassieke techniek met de expressieve dansstijl waarmee Martha Graham de dans had ver nieuwd. In Life (1979), Onder mijne voeten (1981) en andere balletten uitte Van Dantzig zijn diepe woede over thema's als milieuverontreini ging en militarisme. Die maat schappijkritische balletten bezorg den hem de hardnekkige bijnaam 'dominee van de dans'. Critici uit het 'vijandige kamp' vonden ze melodramatisch. Van Danztig trok zich er nooit iets van aan: hij vond er zijn strijd voor 'een betere wereld' te belangrijk voor. Het publiek koos zijn zijde en kwam massaal naar zijn voor stellingen kijken. Van Dantzig was ook schrijver, met als meest bekende boek Brief voor een verloren soldaat uit 1986. Daarin vertelde hij het verhaal over zijn eerste homoseksuele erva ring met een Canadese soldaat op het Friese platteland tijdens de hongerwinter. „Ik zou meer willen schrijven, maar altijd is er die rede loze benauwdheid voor het alleen zijn", bekende hij in 1998 in een in terview in De Groene Amsterdam mer. Bij zijn dood zal niemand betwis ten dat hij thuis hoort in het hand jevol grote namen dat de kwakkel ende Nederlandse dans na 1945 een enorme impuls heeft gegeven. Choreograaf Rudi van Dantzig tijdens een repetitie met Igone de Jongh in 2007. foto Cynthia Boll/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 15