113 L I Wie wint? Volg het online! Chris Hordijk The Voice gaat internationaal Meer TVOH Erwin Nijhoff vrijdag 20 januari 2012 I t TÉ Wj Alles over #TVOH op een rij: lees meer over de finalisten, bekijk video's, lees mee op twitter en check het laatste nieuws zie onze website:uitgelicht VOH door Monique Brandt B am, dat was me een klap! De fans van Charly Luske, toren hoge favoriet van tv-talentenjacht The Voice of Holland, zit ten bijna een week later, nog te shaken. Tot afschuw van zijn enor me schare volgelingen werd de acteur/musicalster totaal onver wacht het programma uitgeknik kerd ten gunste van de 28-jarige Chris Hordijk. DJ Mental Theo twitterde even woest als ontzet een foto van zijn flatscreen tv, die hij met zijn laptop aan gruzele menten had gegooid uit woede om het lot van zijn favoriet. En John de Mol betoonde zich achter af kritisch over de coaches, die zich niet duidelijk uitspraken voor een bepaalde kandidaat, al had hij ook begrip. „De coaches werken zo intensief met de kandidaten sa men, het worden je kinderen", zei hij in RTL's Life^You. „Als jij moet kiezen tussen je zoon en je doch ter, wordt het ook fïfty-fifty." De finale ziet er in ieder geval an ders uit dan zelfs de meest trouwe volgers verwachtten. De wat intro verte Chris, zangeres/harpiste Iris Kroes, ex-Prodigal Son Erwin Nij hoff en de maffe Brit Paul Turner binden nu de avondvullende strijd aan om de eretitel, het platencon tract, de auto en vooral die ge droomde zangcarrière. De tumultueus verlopen halve fi nale voedt de verwachting dat niet alleen de kijkcijfers, maar ook Hy- ves, Twitter en Facebook van avond gaan ontploffen. Want The Voice is tv van de toekomst. Je volgt het niet alleen met vrienden of familie op de bank, je communi ceert erover met wié maar kijkt. Via sociale media luchten we ons hart, boren we de ene kandidaat de grond in en wordt de ander de hemel ingep rezen, verketteren we de juryleden, bespreken we de out fits van presentatoren Wendy van Dijk en Martijn Krabbé tot de schoenveters aan toé. Intussen zoe ken we via Facebook achtergrond informatie op of bekijken we de achter-de-schermenfilmpjes van de V-reporters. Het programma bewijst dat televi sie niet meer los te zien is van in ternet, van sociale media, zegt Wesley van den Berg, Voice-fan en medewerker van Bijl PR, dat veel doet op dit terrein. „Van con tent naar interactie, dat is het toe komstmodel. Je kijkers tot fans ma ken. Tv wordt interactiever. Pro gramma's gaan steeds meer aan dacht besteden aan online content op de websites." Anno 2012 wordt The Voice ge volgd met smartphone of tablet onder handbereik, de ogen meer gericht op de elektronische gad gets dan op de buis. Want hoewel de kijkcijfers ten opzichte van het eerste seizoen niet enorm zijn gestegen, is de online reuring wel drie keer zo groot als in de eerste editie van de talentenshow, zo be cijferde social media-specialist Menno Urbanus van R2 Research. 'Heel veel kijkers zitten niét te wachten op al die nieuwe toepassingen' Er wordt aanzienlijk meer getwit- terd en ook op Facebook is de stij ging aanzienlijk. „Uiteindelijk zit je als kijker niet meer in je eentje in de kamer voor de buis, maar deel je je ervaringen met gelijkge stemden", aldus Urbanus. Onderzoekers als Urbanus, maar ook adverteerders, volgen nauwlet tend de online-ontwikkelingen rond The Voice. „Rond het pro gramma krijgen ongeveer een mil joen mensen iets mee van die acti viteit", schat hij. Zo'n tachtigdui zend mensen twitteren er weke lijks over met de hashtag #TVOH. „Dat is extreem, in vergelijking met andere programma's. Talpa is nog echt aan het pionie ren op dit gebied. En alles wat hier wordt geïntroduceerd, gaat daarna weer naar de buitenlandse ver sies." Programmasponsor Vodafo- ne, die onder meer de Red Room - de plaats waar de artiesten tus sendoor even bijkomen, babbelen en twitteren - bedacht en vol stouwde met tabiets en schermen waarop de sociale media-statistie ken en tweets voorbijflitsen, be toonde zich eerder deze week bij BNR dik tevreden over het ver loop van The Voice. „Zeventig pro cent van de Nederlanders ziet dat wij hoofdsponsor zijn van het pro gramma. Ze. zien ons hierdoor veel meer als 'social expert'. Dit is effec tiever voor ons dan een televi siespotje." Mediawetenschapper Maarten Reesink ziet ook dat com merciële tv-programma's steeds meer multimediale concepten wor den. Die trend begon volgens hem met Big Brother, waar met name de ongefilterde internet-streams populair bleken. Reesink plaatst echter kanttekeningen: de groep online actieven is relatief klein en het zal nog lang duren voordat tv echt ver andert, denkt hij. „Het zal veel langzamer gaan dan sociale media- goeroes beweren. Heel veel kijkers zitten niét te wachten op al die nieuwe toepassingen. Ook over vijftig jaar wil iemand die thuis komt gewoon het nieuws en een lekkere film kijken, zonder al die interactiviteit. En dan hoef ik ook niet te horen wat mensen van dat nieuws vinden." Urbanus denkt echter dat de zicht bare aanwezigheid van sociale me dia in bijvoorbeeld de Red Room, wel degelijk aanstekelijk werkt op kijkers. De afgelopen tijd werden er ruim 600.000 Thuiscoach-apps gedownload op mobieltje of Ipad, waarmee de kijkers rapportcijfers kunnen geven aan de kandidaten en soms invloed kunnen uitoefe nen. Zo zong Iris Kroes in één van de afleveringen een nummer dat door de kijkers gekozen was uit vier liedjes. Volgens Urbanus zal de invloed van de kijkers volgend seizoen nog groter zijn. En als er veel om een programma te doen is, wordt er natuurlijk ook meer ge keken, want je wilt 'erbij zijn'. De nummers van de 28-jarige Chris Hor dijk uit Wageningen (team Nick en Si mon) zijn het meest gedownload op /Tu nes. Dat is alvast een grote pré voor de bescheiden zanger die het niet moet hebben van een spetterende podium persoonlijkheid. Hij maakt misschien een wat saaie indruk, zijn stem is puik in orde. Voetballer Wesley Sneijder is groot fan van Chris, twitterde hij al: „Chris, wat een stem! Geweldig!" John de Mol vertelde afgelopen week dat inmiddels veertig lan den succesnummer The Voice heb ben aangekocht. Dat is ook de bedoeling van Talpa: Nederland geldt als etalage voor de Talpa-kroonjuweeltjes, die daar na - als het goed fs - de wereld overgaan. De speciale vip-loge in de Voice- studio voor buitenlandse delega ties was de afgelopen tijd voortdu rend bezet. Er wordt ook nu nog geknokt om het format, dat soms per opbod wordt verkocht. Laatste in de rij is Georgië, dat zo snel mogelijk wil beginnen met de kijkcijferkraker. De belangrijkste deal was die met het Amerikaanse NBC, waar de duurste productie van The Voice sei zoen 2 op 5 februari begint vlak na de Superbowl, een Amerikaans football-evenement dat door tach tig miljoen Amerikanen wordt ge volgd. Fans van TVOH hoeven geen week zonder hun favoriete programma te doen: volgende week, vrijdag 27 januari om 20.30 uur, begint The Voice Kids. Kinderen van 6 tot 14 jaar doorlo pen blinde audities, battles en live shows. De finale is op 23 maart. Coaches zijn Marco Borsato, Ange la Groothuizen en Nick Sc Simon. Roel van Velzen moest afzeggen omdat hij in de periode van de op namen vader wordt. Martijn Krabbé en Wendy van Dijk presenteren The Voice Kids. Volwassen zangtalenten kunnen zich nu aanmelden voor het derde seizoen van TVOH, dat in septem ber op de buis komt. Jurylid Angela Groothuizen keert niet terug voor seizoen 3. Wie haar opvolgt, is nog niet bekend. Erwin Nijhoff (team Angela Groothuizen) is het buitenbeentje. Een artiest met veel ervaring, deze 'liedtiesskriever' uit Dalf- sen en voormalig voorman van gitaar band The Prodigal Sons. Angela is al van af dag één helemaal weg van de man die een wat ouderwetse, door Bruce Springsteen geïnspireerde sound heeft. Niet één, twee, drie het type winnaar, maar nu al zeker van een mooie solo loopbaan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 13