20 Knooppunt Volkeraksluis gestroomlijnd Capaciteitsuitbreiding Volkeraksluizen donderdag 19 januari 2012 EP y^2^#iSsSS!m5i!^??^^W^SSS^a^É^®@S8SS88^Ji^S•i^sa^S^t8SS$^^S82S$@i£»-, 'Iedere investering in verbetering van die route verdient zich dubbel en dwars terug' Tijs Dekker, projectmanager Volkeraksluizen Vierde (en evt.) vijfde sluis. Daarvoor zijn verschillende opties: 8ten noorden jachtensluis aan spuisluis een schutsluis toevoegen Bfcten noorden sluizen beroepsvaart -T ten zuiden sluizen beroepsvaart Volkerak-Zoommeer A\V J" Keersluisbij bestaande schutsluizen X. °f Vm Openstelling van bestaande sluisdeuren Welke maatregel ook wordt gekozen de komende maanden, de gevolgen zullen verstrekkend zijn. Het sluizencomplex tussen Volkerak en Hollandsch Diep bij Willemstad kan de constante stroom binnenvaartschepen maar amper aan. door Marcel Modde Waar dertig minuten wachttijd voor het schutten de norm is, wordt dat in de praktijk ruimschoots overschre den. Soms tot meer dan een uur. Rijkswaterstaat onderzoekt hoe de vertraging het beste kan worden opgelost. Daarbij draait het om meer dan slechts een vervelende opstop ping, zegt projectmanager Tijs Dekker. De Volkeraksluizen vor men voor de binnenvaart het grootste complex van Europa, de schakel tussen Rotterdam en de Scheldehavens in Zeeland en Vlaanderen. En bij het doorgaan van de Franse plannen straks ook de hoofdader naar hartje Parijs. „Iedere investering in verbetering van die route verdient zich dubbel en dwars terug", aldus Dekker. En dat moet ook wel. Het ministe rie van Infrastructuur en Milieu heeft voor het project enkele hon derden miljoenen euro gereser veerd op de begroting. In mei komt de regionale stuurgroep met een advies. Daarbij wordt ook de visie van de beroepsschippers be trokken. Op basis van dat advies maakt minister Melanie Schultz van Haegen deze zomer een keus. Vooralsnog draait het om vier op ties, legt Dekker uit. De minst ver strekkende maatregel betreft de in voering van een verkeersmanage- mentsysteem. 'Schepen die de ha ven verlaten, melden hoe laat ze op de Volkeraksluizen verwachten aan te komen. „Op basis van een strakke planning worden ze in een schutschema opgenomen. Sneller varen heeft geen zin." Ook bij de meest ingrijpende op tie kan intensief graafwerk achter wege blijven. In dat geval worden de sluisdeuren permanent (calami teiten uitgezonderd) open gezet, zodat de scheepvaart vrije door gang krijgt. Maar dat houdt tevens in dat het waterpeil met zo'n ze ventig centimeter stijgt en er be scheiden getijdebeweging boven op komt. Dekker: „De waterstand wordt hoger, dus moeten we goed kijken naar de effecten van zo'n maatregel voor de afwatering uit westelijk Brabant. Bijvoorbeeld voor Tholen waar buitendijks een wijk (Waterfront) wordt ge bouwd." Een permanent hogere Volkerak-Zoommèer waterstand op het Volkerak vereist forse investeringen om de gevol gen voor het achterland te com penseren of ongedaan te maken, realiseert Dekker zich. Maar dat geld moet toch worden uitgegeven wanneer zou worden gekozen voor de bouw (optie 3) voor een vierde of mogelijk vijfde sluiskolk. Dat geldt ook voor de investering die gemoeid is met de vierde op tie: verbreden en verlengen van de bestaande sluiskolk zodat er meer schepen tegelijkertijd kunnen wor den geschut naar het Volkerak of het Hollandsch Diep. De capaciteitsuitbreiding wordt tussen 2015 en 2020 (afhankelijk van de optiekeuze) gerealiseerd. Vanavond vanaf half acht vindt op het sluizencomplex een openbare informatiebijeenkomst plaats. De Volkeraksluizen bij Willemstad. foto Thom van Amsterdam De Volkeraksluizen zijn het drukste en grootste binnenvaartsluizencomplex van Europa. Maar door de lange wachttijden zijn ze ook een groot knelpunt in het vaarwegennet van het Scheldegebied. Die komen nu al regelmatig boven de norm van 30 minuten. Er worden verschillende alternatieven bedacht om die wachttijd in de toekomst korter te maken. .j*. ■f Verlenging of verbreding van de sluizen. Versnelling van het schutproces door bijvoorbeeld de deuren aan te passen of omloopriolen aan te leggen, JLmidden 308,90 24,10 -6,25 +14,80 :Cjnoordwest 331,50 24,10 -6,25 +14,80 De maximaal toegestane scheepsafmetingen voor passage van de Volkeraksluizen zijn 200,00 m lengte, 23,50 m breedte en 4,75 m diepgang bij maatgevend laag water. sluis schutlengte (in meters) breedte (in meters) drempeldiepte (m t.o.v. NAP) brughoogte (m t.o.v. NAP) A zuidoost 308,90 -6,25 +14,00 Willem Adriaansens bron Rijkswaterstaat Volkerak-Zoommeer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 26