20
Knooppunt
Volkeraksluis
gestroomlijnd
Capaciteitsuitbreiding Volkeraksluizen
donderdag 19 januari 2012
EP
y^2^#iSsSS!m5i!^??^^W^SSS^a^É^®@S8SS88^Ji^S•i^sa^S^t8SS$^^S82S$@i£»-,
'Iedere investering in verbetering
van die route verdient
zich dubbel en dwars terug'
Tijs Dekker, projectmanager Volkeraksluizen
Vierde (en evt.) vijfde sluis.
Daarvoor zijn verschillende opties:
8ten noorden jachtensluis
aan spuisluis een schutsluis
toevoegen
Bfcten noorden sluizen beroepsvaart
-T ten zuiden sluizen beroepsvaart
Volkerak-Zoommeer
A\V
J" Keersluisbij bestaande schutsluizen
X. °f
Vm Openstelling van bestaande sluisdeuren
Welke maatregel ook wordt
gekozen de komende maanden,
de gevolgen zullen verstrekkend
zijn. Het sluizencomplex tussen
Volkerak en Hollandsch Diep
bij Willemstad kan de constante
stroom binnenvaartschepen
maar amper aan.
door Marcel Modde
Waar dertig minuten
wachttijd voor het
schutten de norm
is, wordt dat in de
praktijk ruimschoots overschre
den. Soms tot meer dan een uur.
Rijkswaterstaat onderzoekt hoe de
vertraging het beste kan worden
opgelost.
Daarbij draait het om meer dan
slechts een vervelende opstop
ping, zegt projectmanager Tijs
Dekker. De Volkeraksluizen vor
men voor de binnenvaart het
grootste complex van Europa, de
schakel tussen Rotterdam en de
Scheldehavens in Zeeland en
Vlaanderen. En bij het doorgaan
van de Franse plannen straks ook
de hoofdader naar hartje Parijs.
„Iedere investering in verbetering
van die route verdient zich dubbel
en dwars terug", aldus Dekker.
En dat moet ook wel. Het ministe
rie van Infrastructuur en Milieu
heeft voor het project enkele hon
derden miljoenen euro gereser
veerd op de begroting. In mei
komt de regionale stuurgroep met
een advies. Daarbij wordt ook de
visie van de beroepsschippers be
trokken. Op basis van dat advies
maakt minister Melanie Schultz
van Haegen deze zomer een keus.
Vooralsnog draait het om vier op
ties, legt Dekker uit. De minst ver
strekkende maatregel betreft de in
voering van een verkeersmanage-
mentsysteem. 'Schepen die de ha
ven verlaten, melden hoe laat ze
op de Volkeraksluizen verwachten
aan te komen. „Op basis van een
strakke planning worden ze in een
schutschema opgenomen. Sneller
varen heeft geen zin."
Ook bij de meest ingrijpende op
tie kan intensief graafwerk achter
wege blijven. In dat geval worden
de sluisdeuren permanent (calami
teiten uitgezonderd) open gezet,
zodat de scheepvaart vrije door
gang krijgt. Maar dat houdt tevens
in dat het waterpeil met zo'n ze
ventig centimeter stijgt en er be
scheiden getijdebeweging boven
op komt. Dekker: „De waterstand
wordt hoger, dus moeten we goed
kijken naar de effecten van zo'n
maatregel voor de afwatering uit
westelijk Brabant. Bijvoorbeeld
voor Tholen waar buitendijks een
wijk (Waterfront) wordt ge
bouwd." Een permanent hogere
Volkerak-Zoommèer
waterstand op het Volkerak vereist
forse investeringen om de gevol
gen voor het achterland te com
penseren of ongedaan te maken,
realiseert Dekker zich. Maar dat
geld moet toch worden uitgegeven
wanneer zou worden gekozen
voor de bouw (optie 3) voor een
vierde of mogelijk vijfde sluiskolk.
Dat geldt ook voor de investering
die gemoeid is met de vierde op
tie: verbreden en verlengen van de
bestaande sluiskolk zodat er meer
schepen tegelijkertijd kunnen wor
den geschut naar het Volkerak of
het Hollandsch Diep.
De capaciteitsuitbreiding wordt
tussen 2015 en 2020 (afhankelijk
van de optiekeuze) gerealiseerd.
Vanavond vanaf half acht vindt op
het sluizencomplex een openbare
informatiebijeenkomst plaats. De Volkeraksluizen bij Willemstad.
foto Thom van Amsterdam
De Volkeraksluizen zijn het drukste en grootste binnenvaartsluizencomplex
van Europa. Maar door de lange wachttijden zijn ze ook een groot knelpunt
in het vaarwegennet van het Scheldegebied. Die komen nu al regelmatig
boven de norm van 30 minuten. Er worden verschillende alternatieven
bedacht om die wachttijd in de toekomst korter te maken.
.j*.
■f Verlenging of verbreding van de
sluizen.
Versnelling van het schutproces door
bijvoorbeeld de deuren aan te passen
of omloopriolen aan te leggen,
JLmidden
308,90
24,10
-6,25
+14,80
:Cjnoordwest
331,50
24,10
-6,25
+14,80
De maximaal toegestane scheepsafmetingen
voor passage van de Volkeraksluizen zijn
200,00 m lengte, 23,50 m breedte en 4,75 m
diepgang bij maatgevend laag water.
sluis
schutlengte (in meters)
breedte (in meters)
drempeldiepte (m t.o.v. NAP)
brughoogte (m t.o.v. NAP)
A zuidoost
308,90
-6,25
+14,00
Willem Adriaansens bron Rijkswaterstaat
Volkerak-Zoommeer