Zoeken naar ontroering en verrassing cultuur 117 Tijd voor Giuseppe Verdi Saxofoniste Susanne Alt treedt met haar band op in Porgy en Bess rp« i T T 1 agenda Expositie in Goes woensdag 18 januari 2012 De van oorsprong Duitse saxofo niste Susanne Alt woont al jaren in Amsterdam. Ze bracht sinds 2004 vier albums uit waarop jazz de boventoon voert. Ook is Alt actief in andere genres en toert bijvoorbeeld met hou- se-dj's. Zondag speelt de saxofo niste met haar band in Porgy en Bess in Terneuzen. door Mischa Beckers Susanne Alt combineert jazz, soul, latin en ballads. „Ik heb een vrij brede smaak. Ik zeg weieens dat ik qua altsaxofonisten beïnvloed ben van Charlié tot Maceo Parker. Toen ik veertien was, ontdekte ik jazz. Thuis werd voornamelijk klas siek gedraaid en gespeeld. Zelf hield ik ook van pop en rock. Jazz en funk kende ik eigenlijk niet echt van huis uit. Toen zag ik eens Joshua Redman met Pat Metheny, Christian McBride en Billy Higgins en was verkocht. Zo te gek! Dus Joshua Redman was voor mij de aanleiding tot jazz. Vanaf mijn 16e ongeveer luisterde ik ook naar Maceo waar zoveel energie uitkwam, ongekend. De hele band swingde zo ontzettend." Via Redman kwam ze uit bij Dex ter Gordon, Sonny Rollins, Kenny Garrett, Michael Brecker en Can- nonball Adderly. „Als ik jazz speel, word ik qua geluid weleens met Art Pepper vergeleken en als het funkier wordt, zeggen ze dat het een beetje op Maceo lijkt, en ook weer niet." Qua saxofoonmuziek voelt Alt zich het meest thuis in soulvolle jazz en funky muziek. De laatste ja ren spelen daarbij George Clinton en zijn bands Parliament, Funkade- lic en diverse zijdelingse acts een grote rol. „Een heel brede stijl die, behalve jazz, alle soorten muziek bevat waar ik van houd: funk, rock, blues, hiphop, zelfs house. En het is ook soms jazzy, door sommige breed uitgemeten solo's maar ook harmonieën. Ik hou be halve van de muziek op zich erg veel van de humor en ben altijd wel op zoek naar muziek waar je van in een bepaalde toestand raakt, geraakt wordt. Tussen eufo rie van de fantastische muziek tot buikpijn van het lachen, ontroe ring en verrassing." Alt voelt zich dan ook gezegend dat ze meerdere keren met George Clinton live mocht meespelen en dat trombonist Fred Wesley haar, nadat hij gast was op Alts derde al bum On Track, uitnodigde om in zijn band Fred Wesley the new J.B.'s te touren. Funk-iconen lopen als een rode draad door haar carrière. Zo drumt in haar band momenteel Ja- mal Thomas. „Hij trok tientallen jaren de wereld rond met de S.O.S. band en Maceo Parker en nu is hij bezig met zijn eigen funkband. Hij is natuurlijk een topdrummer en als een maatje van hem uit Ameri ka belt en een heel vette tour voor' hem heeft, neem ik hem dat niet kwalijk. Of misschien gaat hij wel Europa veroveren met zijn eigen project." Alts vijfde album komt waarschijn lijk in april uit. Het bevat composi ties van haar bandleden Thijs Cup pen, Sven Schuster en de saxofo niste zelf „En voor het eerst ook een aantal standards, Vreemde' nummers. Qua stijl is dit album nog iets fiinkier - misschien zelfs semidansbaar- dan het vorige. En gitarist Eran Har Even, die de ster ren van de hemel speelt, is er bijge komen. Nu met Jamal trekt het duidelijker naar de souljazz." Alt strikte voor het album weer een aantal interessante gastmuzi kanten, onder wie Loet van der Lee op trompet en percussionist Jos de Haas. „En last but not least the one and only Thijs_van Leer op hammondorgel." Susanne Alt, zondag in Porgy en Bess, Terneuzen. Aanvang: 15.00 uur.Bezet- ting: Susanne Alt (saxofoon), Thijs Cup pen (piano, Fender Rhodes), Sven Schuster (bas), Eran Har Even (gitaar), Jamal Thomas (drums). Susanne Alt: „Qua altsaxofonisten ben ik beïnvloed van Charlie tot Maceo Parker. foto Hester Doove GOES - Bert Hoogerheijde expo seert tot en met 18 februari zijn schilderijen in Lunchcafé Stadhuis in Goes. Het gaat onder meer om het drieluik Great Artists, met por tretten van Jan Wolkers, Vincent van Gogh en Amy Winehouse. CULTUUR DICHTBIJ Het weblog Cultuur Dichtbij bericht over kunst en cultuur op Schouwen- Duiveland: pzc.nl/cultuurdichtbij. STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl Zet uw foto in een album op www.pzc.nl/foto door Ali Pankow HULST - Aïda, Nabucco, II Trovato- re of I Lombardi. Mensen behoe ven geen muziekkenners bij uit stek te zijn om op te veren bij lie deren uit deze opera's van Giusep pe Verdi. Inspelend op die brede herkenning koos de Regionale Zan- gersbond Zuidwest Nederland voor een Verdi-project. Het eerste concert van een serie van drie op tredens wordt zaterdagavond gege ven in de Basiliek in Hulst. Na vijf opvoeringen van The Crux- cifixion van de Engelse componist John Stainer (1840-1901) achtte het bestuur van de Regionale Zan- gersbond het tijd voor iets heel an ders. De keus viel op Verdi. „Inderdaad iets heel anders, be kend en werelds. Muziek voor een breed publiek en een repertoire dat ook weer andere deelnemers aan het projectkoor trekt", zegt Da vid Vos. Hij is secretaris van de zangersbond en zelf enthousiast deelnemer aan het Verdi-project. „Muzikaal beschouwd valt de moeilijksgraad nog wel mee. Je moet er hard voor studeren na tuurlijk, maar de composities zijn heel vloeiend. Het is vooral het Ita liaans dat het moeilijk maakt. De meesten hebben vrijwel geen her kenning met die taal. Dat houdt in dat je de tekst woord voor woord uit je hoofd moet leren. Ook het feit dat er soms op een zestiende noot twee of drie lettergrepen lig- .gen, vergt veel", zegt Vos. De werkwijze bij dit project met een 'kort en hevig repetitiesche ma' spreekt hem zeer aan. Eind mei vorig jaar kwamen de bijna 100 koorzangers voor het eerst bij een. Zij kregen ieder de partituren en een cd met de partijen in hun stemsoort thuis gestuurd. Immers thuisstudie is een belangrijke voor waarde bij een dergelijk project om de weinige collectieve repeti ties succesvol te laten verlopen. Het Slavenkoor uit Nabucco betreft ongetwijfeld een van de bekendste liederen van Verdi, maar ook het drinklied Brindisi uit La Traviata en het Triomjkoor uit Aïda beho ren tot de evergreens in dit geva rieerde concert vol andere machti ge koorwerken van Verdi. Het pro jectkoor staat onder leiding van di rigent Léon Bours en wordt bege leid door het orkest Brabant Sinfo- nia uit Tilburg. Als solisten zijn aangetrokken: Patricia de Bruijn (sopraan), Martin Smeding (te nor), Kees van Dis (bas bariton). „Wij kiezen heel bewust voor mid dagconcerten. Vooral oudere be zoekers vinden dat prettig. Boven dien is er voor 's avonds vaak al veel aanbod", zegt Vos. Zat. 21 jan., Basiliek, Hulst; zat. 28 jan. Maria Magdalenakerk, Goes en zat. 4 feb.Bedevaartskerk, Brielle, aanvang steeds 15.00 uur; kaarten 15 euro. en het bioscoop programma zijn te vinden op de website van deze krant. OP PAD Vlissingen Recreatietocht van 5 of 10 kilometer. Start: Adriaen Coortelaan 1, 9.00 uur. Middelburg Architectentafel: debat over welstand. CBK Zeeland, Balans 17, 17.00 uur PODIUM Goes Ballet het Zwanenmeer door het Ballet van de Staatsopera van Tatarstan Theater de Mythe, 20.00 uur Middelburg Voorstelling Poppentheater Parabel. Herengracht 66, 14.30 uur. The Kransky Sisters Topology Stadsschouwburg, 20.00 uur 0 Tetzepi Bigtet feat. Nils Wogram (trom bone) bij Muziekpodium Zeeland. Schuttershof, 21.30 uur Oostburg Van der Laan Woe (cabaret). Ledeltheater, 20.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17