Zoeken naar ontroering en verrassing
cultuur 117
Tijd voor Giuseppe Verdi
Saxofoniste Susanne Alt treedt met haar band op in Porgy en Bess
rp« i T T 1 agenda
Expositie in Goes
woensdag 18 januari 2012
De van oorsprong Duitse saxofo
niste Susanne Alt woont al jaren
in Amsterdam. Ze bracht sinds
2004 vier albums uit waarop
jazz de boventoon voert. Ook is
Alt actief in andere genres en
toert bijvoorbeeld met hou-
se-dj's. Zondag speelt de saxofo
niste met haar band in Porgy en
Bess in Terneuzen.
door Mischa Beckers
Susanne Alt combineert
jazz, soul, latin en ballads.
„Ik heb een vrij brede
smaak. Ik zeg weieens dat
ik qua altsaxofonisten beïnvloed
ben van Charlié tot Maceo Parker.
Toen ik veertien was, ontdekte ik
jazz. Thuis werd voornamelijk klas
siek gedraaid en gespeeld. Zelf
hield ik ook van pop en rock. Jazz
en funk kende ik eigenlijk niet
echt van huis uit. Toen zag ik eens
Joshua Redman met Pat Metheny,
Christian McBride en Billy
Higgins en was verkocht. Zo te
gek! Dus Joshua Redman was voor
mij de aanleiding tot jazz. Vanaf
mijn 16e ongeveer luisterde ik ook
naar Maceo waar zoveel energie
uitkwam, ongekend. De hele band
swingde zo ontzettend."
Via Redman kwam ze uit bij Dex
ter Gordon, Sonny Rollins, Kenny
Garrett, Michael Brecker en Can-
nonball Adderly. „Als ik jazz speel,
word ik qua geluid weleens met
Art Pepper vergeleken en als het
funkier wordt, zeggen ze dat het
een beetje op Maceo lijkt, en ook
weer niet."
Qua saxofoonmuziek voelt Alt
zich het meest thuis in soulvolle
jazz en funky muziek. De laatste ja
ren spelen daarbij George Clinton
en zijn bands Parliament, Funkade-
lic en diverse zijdelingse acts een
grote rol. „Een heel brede stijl die,
behalve jazz, alle soorten muziek
bevat waar ik van houd: funk,
rock, blues, hiphop, zelfs house.
En het is ook soms jazzy, door
sommige breed uitgemeten solo's
maar ook harmonieën. Ik hou be
halve van de muziek op zich erg
veel van de humor en ben altijd
wel op zoek naar muziek waar je
van in een bepaalde toestand
raakt, geraakt wordt. Tussen eufo
rie van de fantastische muziek tot
buikpijn van het lachen, ontroe
ring en verrassing."
Alt voelt zich dan ook gezegend
dat ze meerdere keren met George
Clinton live mocht meespelen en
dat trombonist Fred Wesley haar,
nadat hij gast was op Alts derde al
bum On Track, uitnodigde om in
zijn band Fred Wesley the new
J.B.'s te touren.
Funk-iconen lopen als een rode
draad door haar carrière. Zo
drumt in haar band momenteel Ja-
mal Thomas. „Hij trok tientallen
jaren de wereld rond met de S.O.S.
band en Maceo Parker en nu is hij
bezig met zijn eigen funkband. Hij
is natuurlijk een topdrummer en
als een maatje van hem uit Ameri
ka belt en een heel vette tour voor'
hem heeft, neem ik hem dat niet
kwalijk. Of misschien gaat hij wel
Europa veroveren met zijn eigen
project."
Alts vijfde album komt waarschijn
lijk in april uit. Het bevat composi
ties van haar bandleden Thijs Cup
pen, Sven Schuster en de saxofo
niste zelf „En voor het eerst ook
een aantal standards, Vreemde'
nummers. Qua stijl is dit album
nog iets fiinkier - misschien zelfs
semidansbaar- dan het vorige. En
gitarist Eran Har Even, die de ster
ren van de hemel speelt, is er bijge
komen. Nu met Jamal trekt het
duidelijker naar de souljazz."
Alt strikte voor het album weer
een aantal interessante gastmuzi
kanten, onder wie Loet van der
Lee op trompet en percussionist
Jos de Haas. „En last but not least
the one and only Thijs_van Leer op
hammondorgel."
Susanne Alt, zondag in Porgy en Bess,
Terneuzen. Aanvang: 15.00 uur.Bezet-
ting: Susanne Alt (saxofoon), Thijs Cup
pen (piano, Fender Rhodes), Sven
Schuster (bas), Eran Har Even (gitaar),
Jamal Thomas (drums).
Susanne Alt: „Qua altsaxofonisten ben ik beïnvloed van Charlie tot Maceo Parker. foto Hester Doove
GOES - Bert Hoogerheijde expo
seert tot en met 18 februari zijn
schilderijen in Lunchcafé Stadhuis
in Goes. Het gaat onder meer om
het drieluik Great Artists, met por
tretten van Jan Wolkers, Vincent
van Gogh en Amy Winehouse.
CULTUUR DICHTBIJ
Het weblog Cultuur Dichtbij bericht
over kunst en cultuur op Schouwen-
Duiveland: pzc.nl/cultuurdichtbij.
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
Zet uw foto in een album op
www.pzc.nl/foto
door Ali Pankow
HULST - Aïda, Nabucco, II Trovato-
re of I Lombardi. Mensen behoe
ven geen muziekkenners bij uit
stek te zijn om op te veren bij lie
deren uit deze opera's van Giusep
pe Verdi. Inspelend op die brede
herkenning koos de Regionale Zan-
gersbond Zuidwest Nederland
voor een Verdi-project. Het eerste
concert van een serie van drie op
tredens wordt zaterdagavond gege
ven in de Basiliek in Hulst.
Na vijf opvoeringen van The Crux-
cifixion van de Engelse componist
John Stainer (1840-1901) achtte
het bestuur van de Regionale Zan-
gersbond het tijd voor iets heel an
ders. De keus viel op Verdi.
„Inderdaad iets heel anders, be
kend en werelds. Muziek voor een
breed publiek en een repertoire
dat ook weer andere deelnemers
aan het projectkoor trekt", zegt Da
vid Vos. Hij is secretaris van de
zangersbond en zelf enthousiast
deelnemer aan het Verdi-project.
„Muzikaal beschouwd valt de
moeilijksgraad nog wel mee. Je
moet er hard voor studeren na
tuurlijk, maar de composities zijn
heel vloeiend. Het is vooral het Ita
liaans dat het moeilijk maakt. De
meesten hebben vrijwel geen her
kenning met die taal. Dat houdt in
dat je de tekst woord voor woord
uit je hoofd moet leren. Ook het
feit dat er soms op een zestiende
noot twee of drie lettergrepen lig-
.gen, vergt veel", zegt Vos.
De werkwijze bij dit project met
een 'kort en hevig repetitiesche
ma' spreekt hem zeer aan. Eind
mei vorig jaar kwamen de bijna
100 koorzangers voor het eerst bij
een. Zij kregen ieder de partituren
en een cd met de partijen in hun
stemsoort thuis gestuurd. Immers
thuisstudie is een belangrijke voor
waarde bij een dergelijk project
om de weinige collectieve repeti
ties succesvol te laten verlopen.
Het Slavenkoor uit Nabucco betreft
ongetwijfeld een van de bekendste
liederen van Verdi, maar ook het
drinklied Brindisi uit La Traviata
en het Triomjkoor uit Aïda beho
ren tot de evergreens in dit geva
rieerde concert vol andere machti
ge koorwerken van Verdi. Het pro
jectkoor staat onder leiding van di
rigent Léon Bours en wordt bege
leid door het orkest Brabant Sinfo-
nia uit Tilburg. Als solisten zijn
aangetrokken: Patricia de Bruijn
(sopraan), Martin Smeding (te
nor), Kees van Dis (bas bariton).
„Wij kiezen heel bewust voor mid
dagconcerten. Vooral oudere be
zoekers vinden dat prettig. Boven
dien is er voor 's avonds vaak al
veel aanbod", zegt Vos.
Zat. 21 jan., Basiliek, Hulst; zat. 28 jan.
Maria Magdalenakerk, Goes en zat. 4
feb.Bedevaartskerk, Brielle, aanvang
steeds 15.00 uur; kaarten 15 euro.
en het bioscoop
programma zijn te vinden op
de website van deze krant.
OP PAD
Vlissingen
Recreatietocht van 5 of 10 kilometer.
Start: Adriaen Coortelaan 1, 9.00 uur.
Middelburg
Architectentafel: debat over welstand.
CBK Zeeland, Balans 17, 17.00 uur
PODIUM
Goes
Ballet het Zwanenmeer door het Ballet
van de Staatsopera van Tatarstan
Theater de Mythe, 20.00 uur
Middelburg
Voorstelling Poppentheater Parabel.
Herengracht 66, 14.30 uur.
The Kransky Sisters Topology
Stadsschouwburg, 20.00 uur
0 Tetzepi Bigtet feat. Nils Wogram (trom
bone) bij Muziekpodium Zeeland.
Schuttershof, 21.30 uur
Oostburg
Van der Laan Woe (cabaret).
Ledeltheater, 20.30 uur.