Berger kan
rampschip
slechts slopen
41 binnenland
Reizigers hoeven bonnetjes
'Albayrak moet wachten'
Reddingswerkers zochten gisteren verder naar doden en
vermisten in de gekapseisde Costa Concordia. Nederlandse
bergers maken zich intussen op voor een grote klus.
dinsdag 17 januari 2012
'De kapitein heeft de regels gebroken met een
manoeuvre waarvoor hij geen toestemming had. Wij
distantiëren ons van zulk gedrag.'
Pier Luigi Foschi, hoofd van Costa Cruises
De gekapseisde Costa Con
cordia moet als verloren
worden beschouwd. De -
waarschijnlijk Nederlandse
- bergers kunnen haar
straks als schroot verkopen.
Het cruiseschip Costa
Concordia, dat afgelo
pen weekend kapseisde
voor de kust van Tosca
ne, zal hoogstwaarschijnlijk nooit
meer varen. „De schade is zo groot
dat er niets anders opzit dan het
gevaarte in stukken te zagen en af
te voeren naar de schroot", zegt
Bas Jan Faber, technisch directeur
van maritiem ingenieursbureau
C-Job.
„De waterschade is enorm. Zo'n
schip is niet gebouwd om op z'n
zijkant in zee te liggen."
Passagiersschepen als de Costa
Concordia, in 2005 te water gela
ten, voldoen aan de hoogste inter
nationale veiligheidsstandaarden.
Faber: „Die regelgeving wordt
voortdurend aangepast om de
kans dat een schip zinkt na een on
geluk zo klein mogelijk te maken.
De Costa Concordia is gebouwd
volgens de regels van 2003; sinds
dien zijn de richtlijnen alweer aan
gescherpt." Dat betekent niet dat
dit schip onveilig was, benadrukt
Faber.
Als het ongeluk op volle zee was
gebeurd, was het 'varende vakan
tieparadijs' naar de zeebodem ge
zonken. Nu zullen de bergers het
schip met zware kranen in moten
uit zee takelen. Het Nederlandse
bergingsbedrijf Smit is een van de
gegadigden om het schip te lich
ten. De bergers moeten echter
eerst een milieuramp zien te voor
komen door 2.300 ton brandstof
uit het schip te pompen. Medewer
kers van Smit voerden daartoe gis
teren een eerste inspectie uit.
Zo'n stalen gevaarte van ruim 114
ton 'doet' in de schroothandel
zo'n 30 miljoen euro, rekent
schrootverwerker Bas Krommen
hoek voor.
„Minimaal, want het is natuurlijk
de vraag uit welke materialen het
interieur is opgetrokken. Vaak zijn
die luxe cruiseboten van binnen
bekleed met koper en messing. Lu
cratief zijn ook scheepslampen en
schroeven, meestal gemaakt van
roestvrij staal. Die doen 3,40 euro
per kilo. En dan heb ik het nog
niet eens over al het koperen lei-
dingwerk."
De Costa Concordia gisteravond, omringd door schepen die eventueel gelekte olie uit het zeewater kunnen halen.
DEN HAAG - Het is nog onduidelijk
of de touroperators een schadever
goeding zullen toekennen aan de
Nederlandse passagiers van de Cos
ta Concordia. „Daarvoor is het nog
te vroeg", zeggen woordvoerders
van zowel Zeetours als TUI.
„Het hangt helemaal af van de re
derij", aldus de woordvoerder van
TUI, dat dertien passagiers aan
boord had. „Daar moet alles wor
den onderzocht." Zeetours, met
drie passagiers aan boord, ver
wacht dat er de komende dagen
duidelijkheid komt van de rederij
Costa Cruises.
Het is de taak van de reisorganisa
ties om 'hun' mensen terug te
brengen naar Nederland, dat is in
middels gebeurd. Hoewel het nog
niet duidelijk is of de reisorganisa
ties met een vergoeding komen,
kunnen de vakantiegangers wel
een claim indienen bij hun reisver
zekering. „Als je bij je reisverzeke
ring ook een annuleringsverzeke
ring hebt afgesloten krijg je alle da
gen die je geen gebruik hebt kun
nen maken van je accommodatie,
je geld terug", aldus Audry Denke-
laar van Mondial Assistance.
De reisverzekering dekt bovendien
de kosten van de verloren bagage
en het aanvragen van een nieuw
paspoort. „We inventariseren sa
men met de mensen wat zij aan
bagage bij zich hadden. Daarvoor
hoeven ze niet alle bonnetjes te
kunnen overleggen." Wie geen
reisverzekering had afgesloten,
heeft toch nog kans geld terug te
krijgen, namelijk van de rederij
DEN HAAG - De Ondernemingsraad
van het Centraal Orgaan opvang
asielzoekers (COA) vindt het raad
zaam dat directeur Nurten Albay-
rak lopende onderzoeken naar
haar functioneren afwacht voordat
ze terugkeert in haar functie. Al-
bayrak werd vorig jaar op nonac-
tief gesteld nadat COA-medewer-
kers in de media anoniem hun be
klag over haar hadden gedaan. Vo
rige week oordeelde het gerechts
hof dat dat ten onrechte is ge
beurd. Ze wil 1 maart terugkeren.
PAUL KUSTERS
Dagelijks het nieuws in twee minuten videojournaal.
Ma. tfm vr. om 10.00,16.00 en 22.00 uur,
za. en zo. om 18.00 uur Qwww.z2.nl
Herengracht 74 4331 PX Middelburg Tel. 0118 - 650 6X0 j www.zecuwsvcilinghuhs.nl
GEVRAAGD VOOR ONZE VOLGENDE VEILINGEN
Chinees Zilver en
Porselein Sieraden
Zeeuwse
Kunst en Antiek
Indonesische
Schilderijen
2.000,- €80.000,- 145.000,- 150.000,
Hierboven zijn enkele hamerprijzen van onze veiling uit december weergegeven.
Bij grote hoeveelheden of gehele inboedels is bezoek aan huis ook mogelijk.
Ter indicatie kunt u evt. foto's sturen naar info@zeeuwsveilinghuis.nl.