Berger kan rampschip slechts slopen 41 binnenland Reizigers hoeven bonnetjes 'Albayrak moet wachten' Reddingswerkers zochten gisteren verder naar doden en vermisten in de gekapseisde Costa Concordia. Nederlandse bergers maken zich intussen op voor een grote klus. dinsdag 17 januari 2012 'De kapitein heeft de regels gebroken met een manoeuvre waarvoor hij geen toestemming had. Wij distantiëren ons van zulk gedrag.' Pier Luigi Foschi, hoofd van Costa Cruises De gekapseisde Costa Con cordia moet als verloren worden beschouwd. De - waarschijnlijk Nederlandse - bergers kunnen haar straks als schroot verkopen. Het cruiseschip Costa Concordia, dat afgelo pen weekend kapseisde voor de kust van Tosca ne, zal hoogstwaarschijnlijk nooit meer varen. „De schade is zo groot dat er niets anders opzit dan het gevaarte in stukken te zagen en af te voeren naar de schroot", zegt Bas Jan Faber, technisch directeur van maritiem ingenieursbureau C-Job. „De waterschade is enorm. Zo'n schip is niet gebouwd om op z'n zijkant in zee te liggen." Passagiersschepen als de Costa Concordia, in 2005 te water gela ten, voldoen aan de hoogste inter nationale veiligheidsstandaarden. Faber: „Die regelgeving wordt voortdurend aangepast om de kans dat een schip zinkt na een on geluk zo klein mogelijk te maken. De Costa Concordia is gebouwd volgens de regels van 2003; sinds dien zijn de richtlijnen alweer aan gescherpt." Dat betekent niet dat dit schip onveilig was, benadrukt Faber. Als het ongeluk op volle zee was gebeurd, was het 'varende vakan tieparadijs' naar de zeebodem ge zonken. Nu zullen de bergers het schip met zware kranen in moten uit zee takelen. Het Nederlandse bergingsbedrijf Smit is een van de gegadigden om het schip te lich ten. De bergers moeten echter eerst een milieuramp zien te voor komen door 2.300 ton brandstof uit het schip te pompen. Medewer kers van Smit voerden daartoe gis teren een eerste inspectie uit. Zo'n stalen gevaarte van ruim 114 ton 'doet' in de schroothandel zo'n 30 miljoen euro, rekent schrootverwerker Bas Krommen hoek voor. „Minimaal, want het is natuurlijk de vraag uit welke materialen het interieur is opgetrokken. Vaak zijn die luxe cruiseboten van binnen bekleed met koper en messing. Lu cratief zijn ook scheepslampen en schroeven, meestal gemaakt van roestvrij staal. Die doen 3,40 euro per kilo. En dan heb ik het nog niet eens over al het koperen lei- dingwerk." De Costa Concordia gisteravond, omringd door schepen die eventueel gelekte olie uit het zeewater kunnen halen. DEN HAAG - Het is nog onduidelijk of de touroperators een schadever goeding zullen toekennen aan de Nederlandse passagiers van de Cos ta Concordia. „Daarvoor is het nog te vroeg", zeggen woordvoerders van zowel Zeetours als TUI. „Het hangt helemaal af van de re derij", aldus de woordvoerder van TUI, dat dertien passagiers aan boord had. „Daar moet alles wor den onderzocht." Zeetours, met drie passagiers aan boord, ver wacht dat er de komende dagen duidelijkheid komt van de rederij Costa Cruises. Het is de taak van de reisorganisa ties om 'hun' mensen terug te brengen naar Nederland, dat is in middels gebeurd. Hoewel het nog niet duidelijk is of de reisorganisa ties met een vergoeding komen, kunnen de vakantiegangers wel een claim indienen bij hun reisver zekering. „Als je bij je reisverzeke ring ook een annuleringsverzeke ring hebt afgesloten krijg je alle da gen die je geen gebruik hebt kun nen maken van je accommodatie, je geld terug", aldus Audry Denke- laar van Mondial Assistance. De reisverzekering dekt bovendien de kosten van de verloren bagage en het aanvragen van een nieuw paspoort. „We inventariseren sa men met de mensen wat zij aan bagage bij zich hadden. Daarvoor hoeven ze niet alle bonnetjes te kunnen overleggen." Wie geen reisverzekering had afgesloten, heeft toch nog kans geld terug te krijgen, namelijk van de rederij DEN HAAG - De Ondernemingsraad van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) vindt het raad zaam dat directeur Nurten Albay- rak lopende onderzoeken naar haar functioneren afwacht voordat ze terugkeert in haar functie. Al- bayrak werd vorig jaar op nonac- tief gesteld nadat COA-medewer- kers in de media anoniem hun be klag over haar hadden gedaan. Vo rige week oordeelde het gerechts hof dat dat ten onrechte is ge beurd. Ze wil 1 maart terugkeren. PAUL KUSTERS Dagelijks het nieuws in twee minuten videojournaal. Ma. tfm vr. om 10.00,16.00 en 22.00 uur, za. en zo. om 18.00 uur Qwww.z2.nl Herengracht 74 4331 PX Middelburg Tel. 0118 - 650 6X0 j www.zecuwsvcilinghuhs.nl GEVRAAGD VOOR ONZE VOLGENDE VEILINGEN Chinees Zilver en Porselein Sieraden Zeeuwse Kunst en Antiek Indonesische Schilderijen 2.000,- €80.000,- 145.000,- 150.000, Hierboven zijn enkele hamerprijzen van onze veiling uit december weergegeven. Bij grote hoeveelheden of gehele inboedels is bezoek aan huis ook mogelijk. Ter indicatie kunt u evt. foto's sturen naar info@zeeuwsveilinghuis.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 4