Expositie in Vleeshal om op te kauwen Zuivel en rechtspraak Auad zingt met opvallend gemak i6l zeeland Top-15 van 2011 bij Film by the Sea zeeland in de vorige eeuw maandag 16 januari 2012 Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvan gen een waardebon. Aan de gevel van het Van de Perrehuis aan het Hofplein in Middelburg - rechts op de Raadkaart van vorige week - hangen kastjes die bij verschillen de lezers meteen in het oog spron gen. In het Van de Perrehuis zat in dertijd de rechtbank. „In die kast jes hingen de uitspraken en dag vaardingen van de rechtbank", meldt Honoré Reuling uit Koe wacht. Co van Strien uit Middelburg her kent de plek waar hij het levens licht zag. „Ik ben geboren in het huis in het midden op de foto bo ven het groepje mensen. Het grote gebouw linksachter is het mu seum, toen nog gevestigd in de Wagenaarstraat die in het verleng de ligt van het Hofplein. Rechts in het midden was de rechtbank. En links, met de hoge puntgevel, is de Gereformeerde kerk." De Middelburger Willem Kruit heeft niet aan het Hofplein ge woond, maar heeft wel een boel jeugdherinneringen van een jaar of vijftig geleden. „Er woonde een echtpaar dat wij goed kenden, de heer en mevrouw Dooge. Die had den een kledingwinkel in de Korte Noordstraat, maar het woongedeel te lag gedeeltelijk aan het Hof plein", zegt Kruit. „De heer Dooge had een groene Fiat 1800 die ge stald werd in een garage in het rij tje pandjes aan de rechterkant van de foto. In het pand links was een advocatenkantoor gevestigd met op de gevel een mooi bord met Ad vocaat en Procureur. Dat laatste was voor mij een raadselachtige toevoeging." Ook weet Kruit dat verderop in de straat, ongeveer in het midden van de foto, de coöperatieve zuivelin- koopvereniging De Samenwerking zat. „Daar haalden de melkboeren van Middelburg hun zuivelproduc ten op, die ze gezamenlijk hadden ingekocht bij de Zuivelfabriek 'Walcheren"'. Jan Strooband uit 's-Gravenpolder weet nog dat de politie later die ruimte gebruikte om er verongelukte auto's te stal len. Winnaars waardebon: L.Vinke, Middel burg; Sam Berhitu, Vlissingen; W. Wille- boordse, Middelburg Of de pretenties van 'Herfsttij' worden waargemaakt hangt mede af van de discussie die dit project aanzwengelt Een spannende titel en een druk ke opening, zaterdag in De Vlees hal in Middelburg. Herfsttij van het Modernisme, noemt directeur Lorenzo Benedetti zijn nieuwe expositie. door Nico Out Benedetti wil laten zien hoe hedendaagse kunste naars omgaan met tijden van verandering. We zit ten immers in een economische en culturele crisis. De titel is geïn spireerd op het boek Herfsttij der Middeleeuwen, waarmee historicus Johan Huizinga begin 20e eeuw wereldberoemd werd. Huizinga beschreef hoe kunst tot bloei kwam door het verleden op een nieuwe manier te gebruiken. Benedetti beoogt zichtbaar te ma ken hoe kunstenaars van nu het zelfde doen om grip te krijgen op de actuele veranderingen. Zo kun nen ze een brug slaan naar de toe komst. Het eerste dat opvalt als je de hal binnenkomt, is dat hij in tweeën is gedeeld door een metershoge wand. Die blijkt onderdeel van een bouwsel waar je in en op kunt, zodat je een uniek overzicht hebt over de hal. Alleen die erva ring maakt een bezoek al de moei te waard. Zoals te verwachten is de kunst die je aantreft minimalistisch en intellectueel. Er doen vijftien kun stenaars mee, waardoor er toch een gevarieerd beeld is ontstaan. De ruimte is spannend ingericht. Ook dat maakt een bezoek aan de ze tentoonstelling een avontuur. Soms is de relatie met het uitgangs punt helder. Een sterk voorbeeld is het monumentale werk van Rob Johannesma. Hij toont een metershoge print van een kranten pagina die is opgebouwd uit tien tallen fragmenten. Centraal staat een reproductie van een middel eeuws wandtapijt. Engelen dalen af uit de hemel om de Franse ko ning te kronen. In dit werk stelt Jo hannesma de vraag naar de ver houding van macht en media. In hoeverre is bezit van het één voor waarde voor het andere? Een actu eel thema in een tijd dat crisis leidt tot machteloosheid en som berheid. Een ander geslaagd voor beeld van de relatie oud-nieuw zijn de portretten die Petra Stavast maakte met de camera van eerste mobiele telefoons. Ze lijken op re- naissance-portretten. Maar die stel den louter bevoorrechten voor en waren handgeschilderd, terwijl nu iedereen zijn portret overal al dan niet vrijwillig afgestaan kan aan treffen. Een zegen van democratie en technologie? De andere kant van deze tentoon stelling bestaat uit meer hermeti sche en soms zelfs - misschien door Rolf Bosboom Een popconcert beginnen met een tango-achtig num mer... Je moet het maar dur ven. Eva Auad deed het, zaterdag avond in 't Beest tijdens het eerste echte optreden met haar eigen band. Om daarna los te barsten in het funky What I Really Do, de eer ste single van het binnenkort te verschijnen debuutalbum, waar mee de Vlissingse zich landelijk in de kijker hoopt - en verwacht - te spelen. Een tango dus, als welkom. Het te kent de eigenzinnigheid van Eva Auad, die duidelijk kiest voor een eigen koers en geluid en die bij voorbeeld afgelopen seizoen, hoe wel ze rijp leek voor een plaats in POPMUZIEK Eva Auad Eva Auad band, met o.a. Jaimy Quite (drums), Jef Bakker (bas), JP Moens (gitaar) en Jeremy Jason de Lacombé (toetsen) Gehoord: za 14/1, 't Beest, Goes de finale, niet in het keurslijf van The Voice of Holland bleek te pas sen., Die 'voice' heeft ze zonder meer, want het gemak waarmee ze zingt - op het achteloze af - is opmerke lijk. En dat terwijl ze het zichzelf zeker niet makkelijk maakt. De nummers die ze de afgelopen ja ren heeft geschreven, zijn aller minst eenvoudig en grossieren in tempowisselingen en stijlcocktails. Van de band die ze inmiddels om haar heen heeft gevormd, wordt dan ook veel geëist. Het Goese optreden, met onder meer het mooie Creating Miscon- clusions en de pakkende toegift The Letter, maakte nieuwsgierig naar het komende album. Daar naast staat Auad met veel overtui ging en flair op het podium, zeker nu ze zich veel minder voorheen achter de piano verschuilt. Dat ze over een overdosis talent en muzikaliteit beschikt, was al langer duidelijk. Zekerheid is er nooit, maar alles wijst erop dat voor Eva Auad de tijd nu rijp is om de status van 'veelbelovend' eindelijk te verzilveren. VLISSINGEN - 'Film by the Sea door het jaar' breidt haar aanbod tijde lijk uit met vertoningen van de beste films van 2011. De medewerkers van Film by the Sea hebben een top-15 samenge steld met hun favoriete films van het afgelopen jaar. Deze worden de komende maanden vertoond in CineCity Vlissingen (op zondag middag en soms op donderdaga vond) en in CineCity Terneuzen (op maandag- en/of dinsdaga vond). Daarnaast blijven de dins dagavonden in Vlissingen en de woensdagavonden in Terneuzen gereserveerd voor avantpremières. De 2011-reeks begint met Drive (ko mende donderdag om 19.30 uur in Vlissingen, maandag 23 januari om 20.00 uur in Terneuzen) en Biuti- ful (zondag 22 januari om 16.00 uur in Vlissingen, dinsdag 24 ja nuari om 20.00 uur in Terneuzen). $neeuw$82iehl, M?d<k!buri

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 52