Expositie in
Vleeshal om
op te kauwen
Zuivel en rechtspraak
Auad zingt met opvallend gemak
Top-15 van 2011 bij Film by the Sea
i6l zeeland
zeeland
in de
vorige
eeuw
maandag 16 januari 2012
Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans
Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen?
We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of
verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar:
redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330
AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvan
gen een waardebon.
Aan de gevel van het Van de
Perrehuis aan het Hofplein
in Middelburg - rechts op
de Raadkaart van vorige week -
hangen kastjes die bij verschillen-
de lezers meteen in het oog spron
gen. In het Van de Perrehuis zat in
dertijd de rechtbank. „In die kast
jes hingen de uitspraken en dag
vaardingen van de rechtbank",
meldt Honoré Reuling uit Koe
wacht.
Co van Strien uit Middelburg her
kent de plek waar hij het levens
licht zag. „Ik ben geboren in het
huis in het midden op de foto bo
ven het groepje mensen. Het grote
gebouw linksachter is het mu
seum, toen nog gevestigd in de
Wagenaarstraat die in het verleng
de ligt van het Hofplein. Rechts in
het midden was de rechtbank. En
links, met de hoge puntgevel, is de
Gereformeerde kerk."
De Middelburger Willem Kruit
heeft niet aan het Hofplein ge
woond, maar heeft wel een boel
jeugdherinneringen van een jaar
of vijftig geleden. „Er woonde een
echtpaar dat wij goed kenden, de
heer en mevrouw Dooge. Die had
den een kledingwinkel in de Korte
Noordstraat, maar het woongedeel
te lag gedeeltelijk aan het Hof
plein", zegt Kruit. „De heer Dooge
had een groene Fiat 1800 die ge
stald werd in een garage in het rij
tje pandjes aan de rechterkant van
de foto. In het pand links was een
advocatenkantoor gevestigd met
op de gevel een mooi bord met Ad
vocaat en Procureur. Dat laatste
was voor mij een raadselachtige
toevoeging."
Ook weet Kruit dat verderop in de
straat, ongeveer in het midden van
de foto, de coöperatieve zuivelin-
koopvereniging De Samenwerking
zat. „Daar haalden de melkboeren
van Middelburg hun zuivelproduc
ten op, die ze gezamenlijk hadden
ingekocht bij de Zuivelfabriek
'Walcheren'". Jan Strooband uit
's-Gravenpolder weet nog dat de
politie later die ruimte gebruikte
om er verongelukte auto's te stal
len.
Winnaars waardebon: L.Vinke, Middel
burg; Sam Berhitu, Vlissingen; W. Wille-
boordse, Middelburg
Of de pretenties van 'Herfsttij' worden
waargemaakt hangt mede af van de
discussie die dit project aanzwengelt.
Een spannende titel en een druk
ke opening, zaterdag in De Vlees
hal in Middelburg. Herfsttij van
het Modernisme, noemt directeur
Lorenzo Benedetti zijn nieuwe
expositie.
door Nico Out
Benedetti wil laten zien
hoe hedendaagse kunste
naars omgaan met tijden
van verandering. We zit
ten immers in een economische
en culturele crisis. De titel is geïn
spireerd op het boek Herfsttij der
Middeleeuwen, waarmee historicus
Johan Huizinga begin 20e eeuw
wereldberoemd werd.
Huizinga beschreef hoe kunst tot
bloei kwam door het verleden op
een nieuwe manier te gebruiken.
Benedetti beoogt zichtbaar te ma
ken hoe kunstenaars van nu het
zelfde doen om grip te krijgen op
de actuele veranderingen. Zo kun
nen ze een brug slaan naar de toe
komst.
Het eerste dat opvalt als je de hal
binnenkomt, is dat hij in tweeën
is gedeeld door een metershoge
wand. Die blijkt onderdeel van
een bouwsel waar je in en op
kunt, zodat je een uniek overzicht
hebt over de hal. Alleen die erva
ring maakt een bezoek al de moei
te waard.
Zoals te verwachten is de kunst
die je aantreft minimalistisch en
intellectueel. Er doen vijftien kun
stenaars mee, waardoor er toch
een gevarieerd beeld is ontstaan.
De ruimte is spannend ingericht.
Ook dat maakt een bezoek aan de
ze* tentoonstelling een avontuur.
Soms is de relatie met het uitgangs
punt-helder. Een sterk voorbeeld
is het monumentale werk van
Rob Johannesma. Hij toont een
metershoge print van een kranten
pagina die is opgebouwd uit tien
tallen fragmenten. Centraal staat
een reproductie van een middel
eeuws wandtapijt. Engelen dalen
af uit de hemel om de Franse ko
ning te kronen. In dit werk stelt Jo
hannesma de vraag naar de ver
houding van macht en media. In
hoeverre is bezit van het één voor
waarde voor het andere? Een actu
eel thema in een tijd dat crisis
leidt tot machteloosheid en som
berheid. Een ander geslaagd voor
beeld van de relatie oud-nieuw
zijn de portretten die Petra Stavast
maakte met de camera van eerste
mobiele telefoons. Ze lijken op re-
naissance-portretten. Maar die stel
den louter bevoorrechten voor en
waren handgeschilderd, terwijl nu
iedereen zijn portret overal al dan
niet vrijwillig afgestaan kan aan
treffen. Een zegen van democratie
en technologie?
De andere kant van deze tentoon
stelling bestaat uit meer hermeti
sche en soms zelfs - misschien
BSBBBBBBBBBtmBHSBBBBBBBBBBBBB
door Rolf Bosboom
Een popconcert beginnen
met een tango-achtig num
mer... Je moet het maar dur
ven. Eva Auad deed het, zaterdag
avond in 't Beest tijdens het eerste
echte optreden met haar eigen
band. Om daarna los te barsten in
het funky What I Really Do, de eer
ste single van het binnenkort te
verschijnen debuutalbum, waar
mee de Vlissingse zich landelijk in
de kijker hoopt - en verwacht - te
spelen.
Een tango dus, als welkom. Het te
kent de eigenzinnigheid van Eva
Auad, die duidelijk kiest voor een
eigen koers en geluid en die bij
voorbeeld afgelopen seizoen, hoe
wel ze rijp leek voor een plaats in
POPMUZIEK
Eva Auad
Ev£ Auad band, met o.a. Jaimy
Quite (drums), Jef Bakker (bas),
JP Moens (gitaar) en Jeremy Jason
de Lacombé (toetsen)
Gehoord: za 14/1, 't Beest, Goes
de finale, niet in het keurslijf van
The Voice of Holland bleek te pas
sen.
Die 'voice' heeft ze zonder meer,
want het gemak waarmee ze zingt
- op het achteloze af - is opmerke
lijk. En dat terwijl ze het zichzelf
zeker niet makkelijk maakt. De
nummers die ze de afgelopen ja
ren heeft geschreven, zijn aller
minst eenvoudig en grossieren in
tempowisselingen en stijlcocktails.
Van de band die ze inmiddels om
haar heen heeft gevormd, wordt
dan ook veel geëist.
Het Goese optreden, met onder
meer het mooie Creating Miscon-
clusions en de pakkende toegift
The Letter, maakte nieuwsgierig
naar het komende album. Daar
naast staat Auad met veel overtui
ging en flair op het podium, zeker
nu ze zich veel minder voorheen
achter de piano verschuilt.
Dat ze over een overdosis talent
en muzikaliteit beschikt, was al
langer duidelijk. Zekerheid is er
nooit, maar alles wijst erop dat
voor Eva Auad de tijd nu rijp is
om de status van 'veelbelovend'
eindelijk te verzilveren.
VLISSINGEN - 'Film by the Sea door
het jaar' breidt haar aanbod tijde
lijk uit met vertoningen van de
beste films van 2011.
De medewerkers van Film by the
Sea hebben een top-15 samenge
steld met hun favoriete films van
het afgelopen jaar. Deze worden
de komende maanden vertoond
in CineCity Vlissingen (op zondag
middag en soms op donderdaga
vond) en in CineCity Terneuzen
(op maandag- en/of dinsdaga
vond). Daarnaast blijven de dins
dagavonden in Vlissingen en de
woensdagavonden in Terneuzen
gereserveerd voor avantpremières.
De 2011-reeks begint met Drive (ko-
mende donderdag om 19.30 uur in
Vlissingen, maandag 23 januari om
20.00 uur in Terneuzen) en Biuti-
ful (zondag 22 januari om 16.00
uur in Vlissingen, dinsdag 24 ja
nuari om 20.00 uur in Terneuzen).
Sneeuw^icM, Jitiddél&url