zeeland 117 Componeren met zaadjes Palliatieve begeleiding moet in AWBZ blijven te gast Klaar voor nationale tuinvogeltelling maandag 16 januari 2012 Centraal: het werk van Rob Johannesma. Rechtsonder: werk van Remco Torenbosch. Links: het scherm van Mar- tijn Hendriks. door het ontbreken van context - flauwe bijdragen. Daartoe reken ik onder andere de geprinte dialoog van gerlach en koop. De in een houten frame geplaatste glazen wand van Martijn Hendriks is mooi, maar de betekenis ontgaat me vooralsnog. Dat geldt voor meer werken. Het is een tentoon stelling om op te kauwen. De paralleltentoonstelling in de Ka binetten is ingetogener, maar ze ker zo sterk als die in de Vleeshal. Sommige kunstenaars komen met inspirerender werk zoals Sara van der Heide. In de hal toont zij een diashow met puur op esthetiek ge kozen rood-zwart witte reproduc ties. In de Kabinetten presenteert zij 24 lijstjes met steeds het woord 'etno grafisch museum' in een andere taal. Zo etaleert zij een achterhaal de kijk op de wereld die voor ve len echter nog steeds de bril is waardoor ze kijken. Een sterke bij drage vond ik ook de rasterprints van Piet Dieleman, waarin subtiel iconen uit kunst en geschiedenis besloten liggen. Of de pretenties van Herfsttij wor den waargemaakt hangt mede af van de discussie die dit project aan zwengelt. Ga kijken en doe mee zou ik zeggen. 'Herfsttij van het Modernisme', De Vleeshal, Middelburg. T/m 18/3. Di. t/m zo. 13.00-17.00 uur door Mischa Beckers Het veertienkoppige Tet- zepi Bigtet integreert muzikanten met wor tels in jazz, klassieke muziek en avant-garde rock. Het resultaat is een strak en swingend geheel met onder meer complexe ritmiek, veel improvisatie, dyna miek en live-elektronica. Woens dag speelt het Tetzepi Bigtet, op uitnodiging van Muziekpodium Zeeland, in 't Schuttershof in Mid delburg. Daar bundelen ze hun krachten met de jonge Duitse trombonist Nils Wogram. Die kan zich door zijn virtuositeit en gepassioneerde spel meten met de besten in Euro pa. De trombonist is ook een bege nadigd componist. Bij Wogram staat het avontuur voorop maar de swing wordt nooit vergeten. Twee redenen voor Tetzepi om de trom bonist naar Nederland te halen. Het bigtet hanteert een bijzondere werkwijze bij het componeren. El ke componist levert een seed, een zaadje, dat staat voor een klein compositieonderdeel. „Bij Tetzepi worden de componisten aan de gang gezet met de zaadjes en die zaadjes zijn bovendien nog eens hetzelfde", zegt Hans Leeuw, sa men met Esmée Olthuis artistiek leider van het Tetzepi Bigtet. Alle andere componisten in het project gebruiken die seed om een stuk te maken. De resulterende stukken zijn ver schillend, doordat iedere compo nist een andere invalshoek heeft, maar tegelijk duidelijk verbonden, juist door die seeds. „Het gaat hier bij om de inspiratie van componis ten daar meer een eenheid in te smeden. Vijf van de zeven compo nisten komen van buiten de band. Wij gebruiken de seeds om een soort eenheid in het programma te creëren zonder de componisten te beperken. Iedere componist is volkomen vrij om een bepaalde keuze in zaadjes te maken." In het huidige programma leverde ook Nils Wogram seeds aan waar mee de componisten aan de slag door Léon Phernambucq, voorzitter Raad van Bestuur Zorgstroom Binnenkort stuurt de mi nister een wetsvoorstel naar de Kamer waarin over de toekomst van de Algemene Wet Bijzondere Ziekte kosten (AWBZ) wordt gesproken. Een deel van de zorg gaat naar de zorgverzekeraars en een deel, de begeleiding, naar de gemeenten. De wet gaat, als alles goed gaat, in per 1 januari 2013. De overgang van begeleiding naar gemeenten is een enorme operatie waar veel geld mee gemoeid is. Ge meenten worden verantwoorde lijk voor begeleiding gericht op deelname in de samenleving. Bur gers worden geactiveerd in de sa menleving actief te worden. Voor de overgang van begeleiding van AWBZ naar gemeenten is veel te zeggen, maar één onderdeel zou niet over moeten naar de gemeen ten: de palliatieve begeleiding. Dat is begeleiding van mensen in hun laatste levensfase, zoals'Zorg stroom die verzorgt bij mensen thuis en in onze beide hospices in Middelburg en Goes. Wellicht is deze vorm van begelei ding wel de belangrijkste vorm van zorg en begeleiding in een mensenleven. In die laatste fase staat de wijkver pleegkundige of verzorgende de patiënt en zijn familie bij met aller lei vragen die horen bij de laatste levensfase. In de voorafgaande periode heeft de verpleegkundige vaak al een hechte vertrouwensband opge bouwd met de patiënt. Op natuur lijke momenten, bijvoorbeeld tij dens de dagelijkse verzorging, ont staan er daarom vaak gesprekken over pijnbestrijding of angst voor lijden of het naderende einde. Juist deze vorm van begeleiding is onlosmakelijk verbonden met het werk en de taak van de verpleeg kundige of verzorgende; het gaat om een vorm van begeleiding die samenhangt met de zorg die gebo den wordt. Die zorg is en blijft in de AWBZ en palliatieve begelei ding moet daarom ook in de AW BZ blijven. Hier is immers ook ab soluut geen sprake van begeleiding gericht op participatie. Alleen al daarom hoort palliatieve begelei ding niet thuis in de Wmo. Door overheveling naar de Wmo komt deze uiterst belangrijke vorm van bege leiding vroeg of laat in de knel. In de Wmo is geen sprake van een verzekerd recht maar werken ge meenten met beperkte budgetten. Het is een reëel risico dat palliatie ve begeleiding, zeg maar de vreem de eend in de bijt van de Wmo, dan onder druk komt te staan. Het betekent dat het werk van de ver pleegkundigen gesplitst moet wor den in voor een deel werk dat ge declareerd wordt bij verzekeraars (het verpleegkundige deel) en voor 'een deel bij de verschillende gemeenten (het begeleidende deel). Dat is natuurlijk niet te doen. Je kunt dit bijzondere werk niet in stukken delen. Ook zullen de ad ministratieve lasten verder stijgen: de zorgverlener moet immers de zorg via de verzekeraars afhande len en de palliatieve begeleiding via de Wmo. De verpleegkundige zal weer meer tijd moeten beste den aan papier dan aan de patiënt. Zonde en onnodig. Gelukkig kun nen we deze situatie nog voorko men. Mijn oproep aan de politiek is dan ook: hou palliatieve begelei ding daar waar het hoort: in de AWBZ. Op 24 januari houdt Scoop in Mid delburg een informatiebijeenkomst over de overqanq van de beqeleidinq naar de AWBZ. gingen. Deze werkwijze is geïntro duceerd met het album Seed uit 2009. Of, en wanneer er een opvol ger van dat album komt is ondui delijk. „Dat weten we nog niet. Dat moeten we financieel nog be kijken." En daar wringt de schoen. De hoe veelheid optredens bijvoorbeeld van dit bijzondere gezelschap is re latief beperkt. „Er zijn niet zoveel podia meer over die nog dit soort muziek programmeren en we zijn relatief duur en onbekend. Het wordt steeds moeilijker om een dergelijke band weg te zetten. We werken dan ook aan afslanking." Op meerdere fronten. Zo begon Tetzepi in 2006 ook met educatie ve programma's. Eerst met ama teurmuzikanten maar later steeds meer en nadrukkelijker op middel bare scholen. Tetzepi geldt als spe cialist binnen de jazz en geïmprovi seerde muziek op het gebied van educatie. „Hoe de focus precies gaat liggen weten we op dit moment nog niet exact. Daar zijn we wel mee bezig maar educatie gaat het ook niet ge makkelijk krijgen met de ophef fing van de cultuurkaart." Tetzepi Bigtet met Nils Wogram, woensdag, 't Schuttershof, Middelburg. Aanvang 21.30 uur. MIDDELBURG - Deze koolmees is een echte overwinteraar. Heel anders dan de zwartkop. De gekapte zangvogel trekt doorgaans weg naar landen rond de Middellandse Zee. Toch zijn ze steeds vaker te zien, zegt Christiaan Kooistra van Vogelbescherming Nederland. Met de huidige zachte winter hoopt hij op een hoge score tijdens de nationale tuinvogeltelling komend weekeinde. Over het algemeen gaat het volgens hem goed met de vogel stand in Nederland. foto Henk de Wee

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17