Angst als slechtste raadgever
Bloemen
praat niet,
I maar luistert
kijktip
Hoe ontwrichtend de angst voor het onbekende kan zijn, wil de
nieuwe, heftige dramareeks Lijn 32 aantonen. „Ik hoop dat kijkers na
het zien van deze serie met een andere bril op naar buiten stappen."
door Monique Brandt
zaterdag, 16.00 uur
Een gewone ochtend in
Amsterdam. Mensen
stappen op buslijn 32,
op weg naar hun werk
of naar school. Niets
bijzonders. Totdat het,
pal voor het gerechtsgebouw, gru
welijk misgaat. Explosie, gegil, de
duistere klank van metaal op me
taal. Dan: ijzingwekkende stilte.
De nieuwe dramaserie Lijn 32 van
de KRO en de NCRV, die de le
vens van de passagiers vanaf dat
vreselijke punt in de tijd terug in
hun levens volgt, zet de kijkers
vanaf het begin letterlijk met een
klap op het puntje van de stoel.
Dat mag je ook wel verwachten
van een serie met een ongeëve
naarde topcast: Marcel Musters,
Peter Blok, Waldemar Torenstra,
Gijs Scholten van Aschat, Annema-
rie Prins, Eric van der Donk, Por-
gy Franssen, Anneke Blok, Elsie de
Brauw, Hans Resting en Sabri
Saad el Hamus. Regisseur Maarten
Treurniet klaarde de megaklus sa
men met de scenaristen Marnie
Blok (Treurniets echtgenote), Ka
ren van Holst Pellekaan en Maar
ten Lebens.
„Dit soort series wordt in Neder
land bijna niet gemaakt", verklaart
Waldemar Torenstra het grote ani
mo van gevestigde acteurs. „Een
doorlopend verhaal met toch heel
verschillende afleveringen, die
steeds één personage belichten, als
een soort patchwork bijna. En zo
veel mooie acteurs. Wanneer krijg
je nu de kans aan zoiets mee te
werken?"
De serie over de angst voor elkaar,
die de samenleving in zijn greep
lijkt te hebben, ontstond alweer
een jaar of vijf geleden. Treurniet
was gevraagd voor de regie van
een serie die alleen nog bestond in
script. Treurniet: „In elke afleve
ring vond een andere terroris
tische aanslag plaats, het ging er
puur om hoe daarmee werd omge
gaan. De moord op Theo van
Gogh zat nog heel vers in het ge
heugen. Ik begreep niet zo goed
waarom men die serie wilde ma
ken, vond het allemaal wat eendi
mensionaal. Er werd gezegd: 'Het
is maar amusement.' Dat was mij
niet genoeg, dus ik haakte af."
Vervolgens werd hij gevraagd een
serie te bedenken voor een wed
strijd, een zogeheten pitch, van
het Stimuleringsfonds, het huidige
Mediafonds. De winnaar zou geld
krijgen om de bedachte serie te
gaan maken. Treurniet vroeg schrij
ver Carel Donk met hem mee te
denken. „Ik wilde juist het tegen
overgestelde maken: niet de heer
sende angst benadrukken en ver
groten, maar een serie die kijkers
doet beseffen dat in een 'angst
maatschappij' mensen met enorm
veel vooroordelen naar elkaar kij
ken. Zo'n verhaal kan best een ho
ge amusementswaarde hebben,
periode dat hij nog 28 kilo zwaar
der was: „Het paste wel goed bij
mijn rol."
Musters auditeerde omdat hij met
een gegrepen werd door het
script: „Heel herkenbaar en invoel
baar. Heel goed dat die serie nu ge
maakt wordt, in een tijd dat veel
mensen met een andere achter
grond met argusogen naar elkaar
loeren." Torenstra: „Het mooie is
dat de serie laat zien wat die maat
schappelijke angst en achterdocht
aanricht bij de verschillende bevol
kingsgroepen. Wat doet het met
mensen in een volkswijk? En in
een Marokkaans gezin? Bij snelle
mediamensen? Ieder gaat er op
een eigen manier mee om en dat
is erg goed uitgewerkt. Daarnaast
is het natuurlijk ook gewoon een
lekkere actiethriller."
De gelauwerde Elsie de Brauw is
te zien als een gedreven kunstena
res die op doorbreken staat. Maar
haar persoonlijke leven loopt min
der gesmeerd. Als echtgenote van
'een soort' Matthijs van Nieuw-
kerk, gespeeld door Peter Blok, ver
keert ze in een persoonlijke crisis.
Ze vindt zichzelf minderwaardig
omdat ze geen kinderen kan krij
gen en ook nog eens een hart
kwaal blijkt te hebben. De Brauw
is als 'theaterdier in hart en nie
ren' niet heel veel op tv, maar was
blij dat ze op Lijn 32 kon springen:
„Deze serie gaat echt ergens over.
En het is leuk werken met zó veel
acteurs met allemaal verschillende
achtergronden."
Nieuwkomers zijn de twee jonge
Marokkaanse acteurs Aziz Akazim
en Anouar Ennali. Anouar kende
de dochter van Blok en Treurniet.
„Ze gaf hem ons nummer omdat
ze wel wat in hem zag." Aziz deed
gewoon auditie, maar werd eerst
afgewezen door Treurniet. „Hij
was geweldig, hij kwam gewoon el
ke week langs, zo graag wilde hij
die rol."
Uiteindelijk werd hij nog eens als
proef met Waldemar Torenstra
aan het werk gezet. Treurniet: „En
toen ging het spelen als vanzelf
Het is wel bijzonder, hij snapt écht
waar de serie over gaat. Want alle
Marokkaanse jongens die we tij
dens de casting spraken, hebben
hun eigen ervaringen: vals beschul
digd worden van diefstal, van van
dalisme, geen stageplek kunnen
vinden. Ik hoop maar dat mensen
die deze serie zien, er anders door
gaan kijken. Dat ze naar buiten
stappen met een andere bril op.
Niet meer gekleurd door angst
voor het onbekende. En verder is
Lijn 32 gewoon een vette, lekkere
serie. Spannend en vol emotie."
Lijn 32, zaterdag, Nederland 2,
20.15 uur.
Tïrsj Reageren?
redactie.media@wegener.nl
Waldemar Torenstra (foto boven), Marcel Musters (foto rechtsonder), Aziz Akazim, Anouar Ennali en Sigrid ten
Napel maken deel uit van de ongeëvenaarde topcast in de nieuwe dramaserie Lijn 32. foto's NCRV
maar ik wilde er toch echt ook wel
boodschap aan geven."
De vorig jaar uitgezonden serie
A'dam-E.V.A won de wedstrijd,
maar Treurniet werd verzocht zijn
idee toch uit te werken. Al snel
sprongen de KRO en de NCRV ge
zamenlijk op het langzaam maar
zeker op stoom komende treintje.
Nu, jaren later, ziet een gaaf kindje
dan eindelijk het levenslicht. Treur
niet: „Lijn 32 gaat erom wat angst,
gevoel van onveiligheid en voor
oordelen met je doen. Dat we moe
ten leren anders met elkaar om te
gaan. Elk personage heeft: ook een
persoonlijke, geheime angst of
vooroordeel meegekregen."
Scenarist Mamie Blok: „We heb
ben het er vaak over dat je in dit
land zo gek wordt gemaakt met
angst. Voor aanslagen, moslims,
verdachte pakketjes. Terwijl je als
je om je heen kijkt, denkt: hoe erg
is het nu eigenlijk? We hebben tij
dens het werken aan de serie he
laas niets ingeboet aan actualiteit.
De realiteit haalde ons daarbij
steeds in. Bomdreiging, verdachte
pakketjes op stations die loos
alarm bleken, een trein die werd
stilgelegd omdat een moslim zat te
bidden op het treintoilet."
Alle personages zijn op een of an
dere manier met elkaar verbonden
en raken eikaars levens. Zo speelt
Marcel Musters sigarenboer Sjors
uit een gekleurde wijk, die begaan
is met de buurt en zijn bewoners.
Op een gegeven moment krijgt hij
het vermoeden dat er een aanslag
wordt beraamd en neemt hij con
tact op met zijn vroegere maat
Hein, nu een even gedreven als
eenzame politieman bij de regiona
le opsporingsdienst. Musters lacht
wat besmuikt als hij de foto's van
de serie ziet, die stammen uit de