ii 'Ze weten wat je kijkt en wat je ervoor over hebt' 'Degene die video on demand onder de afstandsbediening kan krijgenheeft de troeven in handen' zaterdag 14 januari 2012 Menno Bangma van TNO door Dewi Gigengack ie anno nu een video theek bin nenstapt, verwacht misschien W een lege zaak waarin een trieste ei genaar de hele dag zit te wachten op klanten. Niets is minder waar in Euro Video in Arnhem. „Soms vragen mensen verbaasd: 'goh, zit ten jullie hier nog?'", zegt eigenaar Henny Fransen. Maar in tegenstel ling tot veel videotheken is zijn zaak nog springlevend. Een groep je jóngeren huurt een stapel dvd's, een vrouw van middelbare leeftijd komt binnen met een 'boodschap penlijstje' met films van Woody Allen. Het loopt constant door. Het aantal videotheken daalt al ja ren. Waren het er tien jaar geleden nog bijna 1300, vorig jaar waren het er nog 500 volgens cijfers van het Hoofdbedrijfschap Detailhan del. „Maar het gaat hard, maande lijks stoppen er videotheken", zegt Willem Teeseling van branchevere niging voor 'entertainment retai lers' NVER. Videotheken hadden een eigen organisatie, maar die heeft zichzelf in 2010 opgeheven vanwege het dalende ledental. Nu zijn er nog zo'n 300 videotheken over in Nederland, schat Teeseling. Toch is het nog steeds plezierig om in deze branche te werken, vindt Fransen. „Film is leuk, het is entertainment. Als ik een mooie film zie, dan heb ik het liefst dat ie dereen die ziet." Minder leuk is het 'om jezelf constant te moeten verdedigen', aldus de ondernemer. „Er hangt een negatieve sfeer om de branche, dat is jammer." Een van de oorzaken is het illegaal downloaden. Fransen: „De vraag is of de consument daar blij mee moet zijn. Het probleem is name lijk dat onze kennis verdwijnt. Ik zit al dertig jaar in het vak, ik ga richting de zestig en heb geen op volger. Steeds meer mensen vra gen: 'heb je nog een goeie film?'. Want ze downloaden wel van al les, maar wat goed is, weten ze niet. Ik zei eens tegen een klant: 'bel.je internetprovider eens, mis schien weet die het'. Niet omdat ik boos ben over het downloaden. Zolang het niet strafbaar is, wil ik daar niet over oordelen. Maar men sen beseffen niet dat ze straks geen advies meer kunnen krijgen." Wel schrijft Fransen zijn mening over films in de online catalogus van Euro Video. Zo staat er bij de animatiefilm Cars 2: 'Regelrechte tegenvaller, enkel de kleintjes on der ons zullen deze film weten te waarderen.' Source Code vindt hij een 'geniale thriller' en over de horrorkomedie Bong of the Dead zegt Fransen: 'Een belabberde film, je moet behoorlijk wat roken om dit goed te vinden.' Over zijn omzet wil Fransen niets zeggen, behalve dat die niet dalen de was totdat de straat vorig jaar vernieuwd werd en daardoor een tijd onbereikbaar was. „Het is las tig om de weggebleven klanten nu weer terug te winnen." Fransen verkoopt geen versnaperingen. „Als ik het met films niet red, kan ik dat ook niet goedmaken met snoep." Video on demand is tot nu toe geen concurrentie geweest voor de videotheken, zeggen Teeseling en Fransen. „Het grootste nadeel van video on demand is dat het niet onafhankelijk is", vindt Fransen. „Je bent aangewezen op de aanbie der en die prijst zijn eigen films aan. En ze wéten precies wat je kijkt en wat je ervoor over hebt Maar uiteindelijk gaan video on de- mand en illegaal downloaden de slag winnen. Het is niet terecht, maar het is wel zeker." Na dertig jaar films verhuren heeft Fransen veel dvd's over. „De tijd dat we dertig exemplaren van een film in huis moesten hebben, is voorbij. Dus verkoop ik het over schot, zo'n dertigduizend stuks, via een webshop. Zo blijf ik toch bezig." Filmrechten: een ingewikkeld circus De ingewikkelde constructie rond filmrechten zorgt er voor dat veel aanbieders van video on demand hun klan ten weinig actuele, maar vooral oudere films voorschote len. Het duurt doorgaans zeven maanden voordat een nieuwe bioscoopfilm bij aanbieders van video on de- mand is te zien. Daarvoor zijn eerst de bioscopen (vier maanden) aan de beurt geweest, waarna de film drie maanden exclusief op dvd wordt verkocht. Aanbieders van video on demanddiensten mogen de film daarna maar drie maanden in hun catalogus opne men; vervolgens krijgen betaalzenders (zoals Filml) het alleenrecht gedurende een periode van zes maanden. Tot slot is de film acht maanden beschikbaar voor om roepen, waarna de film weer opgenomen mag worden in het aanbod voor video on demand. Zo kan het twee jaar na de bioscooppremière duren voordat een film blijvend in de video on demandcatalogus staat. Op die manier denken de filmstudios de maximale op brengst uit hun dure producties te halen. Voor bioscoop toppers moeten aanbieders van video on demand al gauw 20.000 euro aan filmrechten betalen. Wie dertig toppers in zijn catalogus heeft is zes ton kwijt. „Het is on realistisch om te verwachten dat die investeringen altijd worden terugverdiend", zegt Menno Bangma van TNO. Harry Potter dé hit bij video on demand Zonder het zelf te beseffen maken veel Nederlanders al regelmatig gebruik van video on demand. Diensten als Uitzending Gemist van de publieke omroepen en RTL XL van de commerciële omroep kunnen gratis of tegen betaling bekeken worden. Betaalde diensten waren tot dusver niet erg in trek, erotische films uitgezonderd. Met name de leeftijds groep 25-34 jaar toont interesse. De film Harry Potter and the Deathly Hallows (deel 2) was de meest bekeken video on demandfilm in de cember. De huidige aanbieders van Video on Demand zijn: de kabelbedrijven UPC en Ziggo, KPN TV en Tele 2 (via ADSL++), RTL XL, Veamer.nl (van SBS), Filml. Voor vi deo on demand via de televisie is een interactieve aan sluiting nodig. Andere aanbieders zijn: Videoland.nl, ximon.nl, Meja- ne.nl en het eigen aanbod van televisieproducenten Philips, Samsung, Sony, Panasonic en LG. Bioscoopex ploitant Pathé begin vorige maand met een eigen vi deo on demanddienst. Apple levert sinds begin oktober een decoder voor Apple TV die gebruik maakt van iTunes. Google TV komt pas volgend jaar naar Europa. Voor het bekijken van een film wordt 50 eurocent tot 4,99 euro gevraagd. Andere aanbieders, zoals Ximon (12,50 euro per maand) en Filml (14,95 euro) hante ren een abonnementstarief Volgens de Stichting Video on Demand gebruikten vo rig jaar 1,2 miljoen huishoudens deze dienst. In 2011 werd 53 miljoen euro uitgegeven aan het bekijken van bioscoopfilms thuis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 11