'Een auto is een vorm
van rijdende kunst'
zeeland 125
Man om
het leven
bij ongeval
VERHUIZE
MET ZORG
N
i!
El
Studenten mogelijk in
het Scheldekwartier
'Onrust over Vlissings Middelburg en HBZ
geboortehuis onnodig' eens over bouwput
Niet meer
lang
parkeren
monpidi mouERS
0113 22 22 20
Onderscheiding
zaterdag 14 januari 2012
door Raymond de Frel
Wat een stank, wat
een rook! Maar
Andreas Pol (29) ka-
rijgt er nooit ge
noeg van. Hij trapt op het parkeer
terrein in 'standje vrij' nog wat gas
bij. Als presentator en eindredac
teur van RTL Autowereld op RTL7
en Nederland op Wielen op SBS6
rijdt hij vaak in het nieuwste van
het nieuwste blik, maar er gaat
niets boven het geronk van zijn
klassieke Ford Escort MK2.
Hij heeft wel even tijd om zijn
groene scheurmonster te laten
brullen, want het is rustig op de re
dactie van de Pilarczyk Media
Groep in Hilversum. Het voelt als
een 'tussenweek'. De oud-Terneu-
zenaar is net terug uit Oostenrijk
en volgende week wacht een tripje
naar Scandinavië. Achter Japan,
Zwitserland, Duitsland, Spanje, Ita
lië, Estland, Letland, Litouwen,
Noorwegen en Finland mocht hij
vorig jaar ook een streepje zetten.
Het zijn vaak maar bliksembezoek-
jes, maar Pol doet niets liever. Al
les draait immers om zijn passie
die zich als kleine jongen op de
achterbank bij zijn ouders voor
het eerst liet gelden. Pol is verliefd
op auto's. Hij kan er uren over uit
wijden. 'Lullen', zoals hij dat zelf
noemt.
En lullen? Dat kan Pol als de beste.
Het kan dan ook geen toeval zijn
geweest dat hij tijdens zijn middel
bare schooltijd op het Zelden-
rust-Steelantcollege al eens als pre
sentator van de Bonte Avond
mocht fungeren. En als autoverko
per bij garage Verlinde in Terneu-
zen kwam het wel goed uit dat hij
zijn mondje mee heeft. Het leek er
dan ook op dat zijn toekomst in
het sleutelwerk lag. „Ik wilde HTS
Autotechniek gaan doen, maar ik
bleek niet wiskundig genoeg. Film
en tv vond ik ook interessant, dus
ging ik film- en tv-wetenschappen
studeren. Maar in het achterhoofd
hield ik altijd dat dit een manier
kon zijn om toch iets met auto's te
doen."
En dus zit Pol nu in het oude kan
toor van zijn voormalige baas, Mi
chael Pilarczyk. Toen De Telegraaf
zijn Media Groep overnam, ver
trok Pilarczyk en liet daarmee een
lege ruimte in het pand achter. Pol
maakte er een huiselijke biblio
theek van, een plek die creativiteit
moet laten opborrelen.
Na een stage bij het televisiepro
gramma Gotcha! kreeg hij de mo
gelijkheid om tegen een stagever
goeding redactie- en productieas
sistent te worden bij Pilarczyk. „Ik
kon tegen een salaris ook bij The
Entertainment Group (waaronder
Gotcha! viel) blijven, maar ik ben
voor mijn passie gegaan. Nu doe
ik dus wat ik eigenlijk bij Verlinde
ook al deed: over auto's lullen. Ik
ben nog steeds een soort verkoper,
maar dan anders. Met alle respect,
maar ik ben geen kantoormens. Ik
kan niet de hele'tijd wachten tot
er iemand langskomt. Daarvoor
ben ik veel te ongeduldig."
Met Terneuzen heeft Pol niet
zoveel meer. Zijn ouders en
zus wonen er, maar verder richt
'Nu doe ik dus wat ik
eigenlijk bij Garage Ver
linde in Terneuzen ook al
deed: over auto's lullen'
hij zijn vizier volledig op zijn wo
ning in Utrecht, de redactie in Hil
versum en vooral de programma's
RTL Autowereld (RTL7) en Neder
land op Wielen (SBS6). Bij RTL
Autowereld heeft hij een dubbel
rol; Pol is eindredacteur en presen
tator. „Dat presenteren is soms
een bewuste keuze en soms een ge
volg van praktische problemen.
Tom Coronel en Allard Kalff zijn
onze vaste presentatoren, maar
het is niet altijd makkelijk om hen
vrij te maken voor bijvoorbeeld
een hele week opnames in Tokio.
Dan kom ik in beeld. Maar presen
teren is voor mij geen doel op
zich. Als ik nu bijvoorbeeld een
muziekprogramma aangeboden
krijg, doe ik het niet. Mijn drijf
veer is de auto, die liefde wil ik
met anderen delen. En dan is het
een cadeautje dat ik daarbij, hoe
vluchtig het vaak ook is, ook nog
eens op mooie locaties kom."
Op opnamedagen is het vaak ren
nen en vliegen, op een kantoordag
als vandaag kan Pol wat relaxter
werken. Het is vandaag een dag
van redigeren en monteren. Eind
van de dag sluit hij in zijn Ford
weer aan in de file naar huis. „Ik
ben een liefhebber van auto's,
maar aan files heb ik een gruwelij
ke hekel. Een wagen moet rijden,
niet stilstaan. Als-ie rijdt, zie ik
een auto als een vorm van kunst.
Veel mensen zeggen dat alle auto's
op elkaar lijken. Zo zie ik dat niet,
ik zie alleen maar verschillen.
Neem nou mijn Ford. Voor een
leek is het een oud ding. Maar
voor de kenner is-ie uniek."
Andreas Pol is zondag te zien in de
Winterspecial van RTL Autowereld
om 17.30 uur op RTL7. Herhaling op
zaterdag om 11.30 uur op RTL4.
OUOE-TONGE - Een automobilist is
vrijdagmiddag om het leven geko
men door een aanrijding met een
vrachtwagen op de N59 bij het
Zuid-Hollandse Oude-Tonge.
Rond kwart over twaalf ontstond
er door nog onbekende oorzaak
een aanrijding tussen een vracht
wagen en een personenauto. De
bestuurder van de personenauto
raakte ernstig gewond bij de bot
sing. De man overleed ter plaatse
aan zijn verwondingen. Het is niet
duidelijk hoe het ongeluk heeft
kunnen gebeuren en ook de identi
teit van het slachtoffer is nog onbe
kend. De auto werd bij het onge
luk totaal vernield. De technische
ongevallen dienst van de politie
doet onderzoek.
WERKENDAM - De 18-jarige Rens
van der Wiel uit Werkendam
heeft gisteren de bronzen legpen
ning van het Carnegie Helden
fonds ontvangen, omdat hij op 24
mei vorig jaar klasgenoot Hans
Verwijs redde uit het Grevelingen-
meer. Met school waren de jon
gens die dag aan het zeilen, toen
Hans in het water viel. Rens
sprong hem na. De jongens kon
den pas na een half uur uit het wa
ter worden gehaald.
door Wendy van den Hurk
VLISSINGEN - Binnen Vlissingen
leeft het idee om studenten te
gaan huisvesten op het Scheldeter-
rein. In welk gebouw is nog niet
bekend.
Eerst maakt de gemeente Vlissin
gen een inventarisatie van de be
hoefte aan studentenkamers en
welke locaties in Vlissingen op zo
wel korte als lange termijn beschik
baar zijn. Als een van de mogelijke
locaties wordt gedacht aan het
Scheldekwartier.
Nadat ze alles in kaart heeft ge
bracht, gaat de gemeente in ge
sprek met alle betrokkenen. Ook
met vertegenwoordigers van de
studenten zelf.
Nu nog wonen veel studenten op
kamers in en om de binnenstad.
Buitenlandse studenten zitten
vooral in de Hercules Segherslaan.
Maar omdat er momenteel weinig
buitenlandse studenten zijn, heeft
woningcorporatie er veel arbeids
migranten uit het oosten van Euro
pa gehuisvest.
In Vlissingen woedt al jaren een
discussie over studentenhuisves
ting. Een idee voor een studenten
flat op de 'campus' van de Kennis-
werf is eerder afgeketst, omdat de
gemeente die toch niet geschikt
achtte om op te wonen.
TERNEUZEN - Langparkeerders wor
den voortaan geweerd van het par
keerterrein bij havenschap Zee
land Seaports aan het Schelpen
pad in Terneuzen.
Alleen 's avonds na zes uur kan er
nog gratis worden geparkeerd.
Overdag moet er worden betaald.
Het havenschap wilde een volledi
ge afsluiting van het terrein met
een hefboom, maar zo ver wil de
gemeente niet gaan.
Verkeerswethouder Co van
Schaik: „Het probleem is dat er
door toedoen van de langparkeer
ders nauwelijks nog ruimte is voor
bezoekers van het havenschapskan
toor. Dat lossen we op door er be
taald parkeren in te voeren. Net als
elders in het centrum kan er dan
na zes uur gratis worden gepar
keerd."
Een parkeerinforpiatiesysteem,
dat aangeeft of er nog plaats is in
de parkeergarages, komt er voorlo
pig niet. Het is te duur. Van
Schaik: „Het is ook niet echt no
dig, want de garages zijn niet vaak
helemaal vol."
door Theo Giele
VLISSINGEN - Zorgverzekeraar CZ
zegt geen plannen te hebben om
de stekker uit het geboortehuis in
Vlissingen te trekken. Bij verlos
kundigen 'was onrust ontstaan
over de toekomst van deze voorzie
ning die gevestigd is in het zieken
huis in Vlissingen.
De bezorgdheid van de verloskun
digen zou zijn ingegeven door het
tegenvallend aantal vrouwen dat
in het geboortehuis bevalt. Voor
de SP-Kamerleden Henk van Ger-
ven en Nine Kooiman was wat zij
gehoord hadden uit de hoek van
de verloskundigen reden om deze
week vragen te stellen aan de mi
nister van Volksgezondheid.
Het geboortehuis functioneert
sinds 1 april 2010 en is opgezet
door de Walcherse verloskundi
gen. Er is naast de verloskundige
zorg ook kraamzorg aanwezig.
Het geboortehuis is een alternatief
voor het thuisbevallen op Walche
ren. Het ADRZ heeft de afdelin
gen gynaecologie en kindergenees
kunde geconcentreerd in Goes.
Een geplande thuisbevalling is op
Walcheren niet meer mogelijk. Bij
complicaties kunnen moeder en
kind niet tijdig het ziekenhuis in
Goes bereiken. Het geboortehuis
dient als tussenstation. Een ambu
lance kan in geval van nood bin
nen een kwartier van Vlissingen
naar Goes rijden. Net als de ambu
lance in het westen van Walche
ren behoorde het geboortehuis tot
het pakket maatregelen om de con
centratie van specialistische zorg
in Goes aanvaardbaar te maken.
De organisatie van verloskundigen
KNOV zou het 'woordbreuk' vin
den als deze twee voorzieningen
ter discussie worden gesteld. Bij
CZ is men verbaasd over de on
rust bij verloskundigen over het
Walcherse geboortehuis. „CZ is op
dit moment niet van plan een
voorziening te stoppen waar be
hoefte aan is. Wij weten niet waar
het signaal vandaan komt", aldus
een woordvoerster.
Deze woorden stellen KNOV-direc-
teur Jos Becker Hoff gerust. „Dit is
belangrijk nieuws. Ik verwacht dat
het antwoord van de minister dit
zal bevestigen." Al houdt hij een
slag om de arm. „De ervaring
heeft mij geleerd: waar rook is, is
vuur."
door Theo Giele
MIDDELBURG - De gemeente Mid
delburg en Heijmans Bouw Zee
land (HBZ) zijn het eens over de
toekomst van de bouwput. De ge
meenteraad wordt gevraagd in te
stemmen met de afspraken.
Wethouder Albert de Vries stem
de in september al voor de reke
ning van drie miljoen euro voor
de grond van de bouwput te ver
scheuren. Ook was de gemeente
bereid de kosten van de laatste fa
se van het saneren van de bouw
put voor te schieten. De financiële
handreiking is nodig om de prijs
van de bouwgrond acceptabel te
houden zodat nieuwbouw van wo
ningen mogelijk blijft. HBZ wil er
in fases appartementen bouwen.
Hef parkeerterrein en de Konings
straat maken geen deel meer uit
van het project. De garageboxen
blijven staan, de onteigening van
de laatste woning aan de Konings
straat gaat niet meer door en voor
de andere woningen in Konings
straat wordt een plan gemaakt. De
ze operatie kost de gemeente vier
miljoen euro. Dat geld hoopt de ge
meente terug te krijgen in de arbi
tragezaak tegen de oorspronkelijke
bouwer van de put.