IO Video on demand gaat dit jaar defini tief doorbreken, zeg gen kenners. Aan bieders vechten om een plekje op de af standsbediening. zaterdag 14 januari 2012 door Chris van Alem illustratie Mark Reijntjens "W" ekker vanuit de luie I stoel met de afstands bediening in de hand uitkiezen welke film je I - wilt kijken op tv Hoe JkaJI makketijk kan hét zijn? Het zit er dik in dat veel Ne derlanders kómend jaar deze vorm van 'een filmpje huren' mas saal: gaan omarmen. Video on demand is er al wel in Nederland; maar krijgt dit jaar defi nitief voet aan de grond. Dankzij tabiets en televisies met internet aansluiting zal de markt voor het bekijken van films, tv-series en do cumentaires de komende jaren fors groeien: van 42 miljoen euro in 2010 tot 135 miljoen euro in 2015. Dat voorspelt PriceWaterhou- seCoopers (PWC). Dit bureau ziet het aantal huishoudens dat ge bruik gaat maken van video on de- mand de komende vier jaar groeien van tienduizend naar een kleine half miljoen. „Mensen zullen massaal aan video on demand gaan", zegt Pim Hof meester/bestuurslid van de sttch- ting Video on Demand en bij ka belbedrijf UPC verantwoordelijk voor dit bedrijfsonderdeel. Afgelo pen najaar lanceerde de stichting een campagne om video ort de mand op grote schaal te promo ten. Telecornpaper, een onafhanke lijk onderzoeksbureau, denkt zelfs dat de Nederlandse consument dit jaar méér geld uitgeeft aan video on demand dan aan de aanschaf van dvd's en blue ray discs. Ook nieuwe aanbieders als Apple met video on demand voor de iPad, het snel groeiend aantal ta bletcomputers zoals de Samsung Galaxy Tab en de Sony S dragen bij aan het succes, evenals nieuwe lingen op de televisiemarkt, zoals Google TV en Apple TV. De groot ste groei wordt verwacht van tele visies met internetaansluiting. Tv-fabrikanten als Samsung, LG, Sony en Philips produceren grote aantallen LF.D-televisies met inter netaansluiting. Via dat kanaal bie den ze hun klanten toegang tot grote enienainmentbibliotheken met films en muziek. Philips heeft Z'n eigen Net TV, Samsung z'11 SmartHub en Sony start op korte termijn in Nederland met Qrioci- ty. Onderzoeksbureau GfiC ver wacht dat de helft van de Neder landse huishoudens eind 2013 be schikt over oen televisie met inter netaansluiting. 'Het reguliere aanbod via televisie zal een geduchte concurrent blijven' Internet is een stuwende kracht achter video on demand. De web site Ximon.nl biedt sinds april vo rig jaar 1100 filmtitels en documen taires via internet aan. De grote trekker moet Pathé worden, met 22 filmzalen een tt,3 miljoen be zoekers de grootste bioscoopexploi tant van Nederland, Pathé begon in december met video on de- mand, via pc, hdtv, tablet en smartphone. Pathé, dat zegt het grootste aantal films in Nederland aan te willen gaan bieden, ver wacht binnen een paar jaar drie miljoen filmdownloads. l-'ilms wor den zowel verhuurd - voor eenma lig gebruik - ais verkocht. Ook spel- zie onze website:binnenland Google en Samsung presente ren hun tv's met internet computers als Xbox en Playstation met hun internetconnectie spelen een rui in de opmars van video on demand. Degenen die deze dienst een grote toekomst voorspellen, spiegelen zich aan succesdiensten als het Amerikaanse Hulu en Netflix. Dat. laatste bedrijf begon met de ver huur via de post van dvd's en telt nu meer dan twintig miljoen klan ten in 43 landen die geabonneerd zijn op video on demand. Ook de verkoop van het Britse succesbe drijf Blinkbox aan supermarktke tenTesco en Love Film aan Ama zon Wakkeren de verwachtingen in Nederland aan. „Degene die video on demand on der de afstandsbediening kan krij gen die de consument nu voor tv kijken gebruikt, heeft de t roeven in handen", zegt Menno Bangma, van TNO in Delft dat in maart vo rig jaar een lijvig rapport over de ze dienst uitbracht. TNO voorziet ook groei van video on demand, maar is minder euforisch dan an dere onderzoekers. Volgens Bangma moet het filmaan bod groter en actueler en is een abonnementsvorm te verkiezen boven afrekenen per film, Nü bie den partijen als UPC, Ziggö, Tele2 en KPN TV een beperkt aantal films waarvan een flink deel tien jaar óf ouder is. Üit hét TNO onderzoek bleek dat Nederlanders geen voordeel zagen in video on demand, er onbekend mee warén of het te duur vonden. Als er Helemaal niets fatsoenlijks op tv Was, dan pas kwam video on demand als alternatiefin beeld. Bangma; „Het reguliere programma-aanbod via televisie zal t oy geduchte concurrent blij ven. Programma's als The Voice of Holland bewijzen de kracht van de omroepen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10