onderwijs 12- Bolussen voor opa en oma Francois Overdulve woensdag 11 januari 201 Met tegenzin naar school als het weekend is afgelopen? Niet Francois Overdulve. De leerling van De Rede in Terneuzen mag op maandag immers bijna de hele dag de bakkerij in. door Martijn de Koning Toen Francois Overdulve vorig jaar zocht naar 'iets anders' dan zijn toenmalige havo-oplei ding, keek hij onder meer op de techniekafdeling van scho lengemeenschap De Rede. Toen hij daar een remblok niet meer terug op z'n plek kreeg, wist hij: dit is niks voor mij. In de bakkerij vond hij wél zijn roeping. Francois zit in de derde klas van de oplei ding die officieel,'consumptief breed' heet. De leerlingen maken er kennis met de tak 'brood en banket', maar ook met 'koken en serveren'. Voor veel klasgenoten van de 14-jarige Francois is het nog helemaal niet duidelijk of ze in de toekomst ook één van die richtingen op gaan. Vooral meisjes ko men later alsnog in de zorg of het toerisme terecht. Niet Francois, zo verwacht hij. Die wil zich na de zomer, in zijn laatste jaar, richten op de bakkerskant. En daarna hope lijk op meer: een vervolgopleiding op Wal cheren of, wie weet, Vlaanderen. Het liefst zou de Axelaar hele dagen met z'n handen werken. Maar bijna dagelijks zit hij ook 'gewoon' in het klaslokaal, om Nederlands, Engels, wiskunde of econo mie te volgen. „Nogal saai", oordeelt hij. De theorie over het bakkersvak vindt hij al een stuk leuker. „Daar leren we bijvoor beeld hoe je gistdeeg maakt." Dat is wel eens moeilijk, geeft de Axelaar aan. „Dan denk ik: kan ik dit wel? Maar als ik dan in de bakkerij ben, lijkt het veel makkelijker." Francois is dus een doener. Daarom gaat hij op maandag graag naar school. Die dag brengt hij voor het grootste deel door in de bakkerijruimte, waar docent Robin Claerhoudt zijn leerlingen alles bijbrengt over brood en banket. Na een uurtje Ne derlands spoedt Francois zich naar de kluis jes om de pennen en boeken op te rui- Het liefst zou-ie eens een kerststol maken, vertelde Francois zijn docent Robin Claerhoudt. Het kwam er niet van, in de druk ke tijd vóór Kerst. Maar niet getreurd. „In het voorjaar maken we een paasstol", kreeg Francois als belofte. foto Mechteld Jansen men, en zich om te kleden: bakkersoutfit aan, compleet met muts. Dat tenue was wel even wennen, vertelt hij. „We moeten het de hele dag aanhouden, dus ook in de pauze." Met name een aantal klasgenoten van Francois had daar aan het begin moei te mee. „Die zeiden: ik ga zo écht niet rondlopen." Docent Claerhoudt moet er wel om lachen. „Dat is elk jaar zo aan het begin. De rest van de school kijkt er echt niet van op, hoor. De techniekleerlingen lopen immers ook in overall rond." Bij binnenkomst in het bakkerslokaal staat het recept voor die dag al op het bord: 2000 bloem, 100 gist, 40 zout, 300 klein broodpoeder en 1200 koud water. Die in grediënten moeten samen straks broodjes vormen. Ze worden later tijdens de lunch voorgeschoteld aan basisschoolleerlingen uit groep 8, die een dagje komen kennis maken op school. „We bakken wel vaker op bestelling", vertelt Francois. De leerlin gen kunnen de zelfgemaakte lekkernijen ook kopen. Daar doet Francois het thuis front regelmatig een groot plezier mee. De bolussen en roombroodjes gaan er vooral bij opa en oma goed in, vertelt hij. Deze maandag mag Francois, die overigens als kleuter al bakker wilde worden, in een duo aan de slag met Marie-Claire. Na het mengen van de ingrediënten maakt het duo er een grote bol van. Daaruit fabrice ren ze een stuk of dertig kleinere balletjes. Die gaan dit keer in de 'puntjesmachine', waardoor het de leerlingen wat makkelij ker wordt gemaakt. „Soms moeten we ze zelf rollen of vouwen", vertelt Francois. Als de aanstaande broodjes er écht als broodjes beginnen uit te zien, worden ze ingestreken met ei. De rijskast doet de rest Klaar? Nou nee: er staat nog een afwas en de werkbanken zijn nog vies. Niet ieder een is fan van poetsen, zo blijkt. Francois heeft er geen problemen mee. „Ik sta vaak in m'n eentje bij de afwasmachine. Veel an deren gaan met hun mobiel staan spelen. Ik vind dat nutteloos. Als je iets te doen hebt, gaat de tijd veel sneller." Docent Robin Claerhoudt doet voor hoe het Klaar! moet Hard werken in de bakkerij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 59