onderwijs 121
De manege als klaslokaal
Iren Vermeulen
woensdag 11 januari 2012
Iren Vermeulen (14) heeft haar
mondje bij zich. Ze is zeker geen
schuchter 'paardenmeisje'. Een
paard heeft ze wel, maar
voetballen vindt ze minstens zo
belangrijk.
door Wendy de Jong
We hebben het over En
gels mevrouw", zegt
Iren als de lerares En
gels haar vraagt waar
ze over kletst met
haar buurman. Natuurlijk gaat het niet
over Engels, maar over de lessen 'paard'
die vandaag bij de manege plaatsvinden.
Maar voordat het zover is, moet ze eerst
het huiswerk voor Engels nog in haar agen
da schrijven.
De uit Heinkenszand afkomstige Iren
volgt de opleiding vmbo paard op het Edu-
delta College in Goes. Samen met veertien
andere meiden. Allemaal zitten ze in het
tweede jaar van een van de drie vmbo-klas-
sen. De leerlingen uit de paardenklas ko
men elke week twee uur en eens in de drie
weken vier uur bijeen voor de lessen
'paard'. Vandaag staat er vier uur les op
het programma en dat betekent dit keer
praktijkles bij de manege.
Als de bel gaat, haast Iren zich richting de
kantine om vrienden en vriendinnen uit
andere klassen op te zoeken. Onder het ge
not van koekjes en andere etenswaren
wordt er druk gekletst over de belevenis
sen van die dag. Iren: „We volgen niet alle
maal dezelfde lessen, dus hebben we el
kaar genoeg te vertellen in de pauzes."
Als de bel aangeeft dat de lessen weer be
ginnen, kleden de 'paardenmeisjes' zich
snel om en verzamelen zich bij de uitgang
van de school om richting de manege te
gaan. Twee leerkrachten begeleiden de leer
lingen tijdens de les en rijden ze in busjes
naar de manege in Koudekerke.
Bij Iren in de bus is het een drukte van be-
lang.-Als de lerares zegt dat de muziek aan
mag, laten de meiden zich dat geen twee
de keer zeggen. Mobiele telefoons worden
razendsnel tevoorschijn gehaald en al snel
is er muziek te horen. Muziek die overi
gens al gauw overstemt wordt door al het
geklets.
Het gespreksonderwerp verandert met de
minuut. Het gaat eventjes over paarden,
maar al snel verzandt het gesprek in ande
re zaken die veertienjarige meisjes bezig
houden. Zoals kleding en jongens. „Moet
ik hem vertellen dat ik hem leuk vind of
dat ik hem lief vind?", vraagt een van de
meiden zich hardop af. Daar zijn de menin
gen over verdeeld, want je moet het een
vooral niet met het ander verwarren.
Bij de manege aangekomen, legt de lerares
uit wat vandaag de bedoeling is tijdens de
les. De paarden moeten eerst geborsteld
worden waarna er een schriktraining met
ze volgt. Een les die de meiden van de
paardenklas nog niet eerder hebben ge
volgd. Het maakt Iren niet uit wat er op
het programma staat. „Ik zit niet graag in
een klaslokaal met mijn neus in de boe
ken. Ik volg veel liever lessen in de prak
tijk. Dat is ook een van de redenen waar
om ik voor de paardenklas gekozen heb."
Voor Iren is er zoveel meer in het leven
dan paarden. Ze houdt wel van de dieren,
maar ze is ook gek op voetballen en met
haar vriendinnen afspreken en bovendien
heeft ze ook nog een bijbaantje. Zodra ze
tijd heeft, gaat ze naar haar Friese paard
Veronica. „Rijden is moeilijk, want ze is
erg stijf. Ik vind het vooral leuk om lekker
gek met haar te doen." De kennis die ze in
de paardenklas opdoet, kan ze soms met
een toepassen in de praktijk. De studierich
ting is een opstap naar een vervolgstudie
aan het mbo. Iren weet echter nog hele
maal niet of ze wat met haar 'paardenken
nis' wil gaan doen. „Ik wil wel dierenarts
worden, maar ik werk niet graag met klei
ne dieren. Misschien word ik wel fysiothe
rapeut, want met mensen werken vind ik
ook leuk."
Iren Vermeulen (midden) borstelt Bas samen met haar vriendinnen op de manege tijdens de les 'paard' foto Mechteld Jansen
Op de foto met beste vriendin Shirley
In de klas op de manege
Gekke bekken trekken met een klasgenoot