Effortless leren in het Engels
Julian Vlasblom
onderwijs 119
woensdag 11 januari 2012
door CBaudia Sondervan
There will be no test on mathe
matical skills. You'll need these
skills constantly in chapter fi
ve." Docent wiskunde - par
don, mathematics - Peter Jonge-
pier spreekt geen woord Nederlands tij
dens de lessen.
Ook niet om wat dames bij de les te halen
die zich op maandagmorgen achterin het
lokaal vermaken als in het spreekwoordelij
ke henhouse met het bespreken van de
weekeindbelevenissen.
Ondertussen werkt Julian Vlasblom vlot
de opdrachten weg, af en toe overleggend
met zijn klasgenoten voor hem. Daar zit
dan wel weer Nederlands tussen. Maths
vindt hij redelijk gemakkelijk, knikt Julian.
En Engels spreken gaat hem ook goed af
De algebraformules zijn internationaal ge
steld: (a-3)(x-8)+(8a-3) (2a-): „Simplify!",
draagt Jongepier op. Bij Julian gaat het ef
fortless. Net als de extrapolation van de
growth of inhabitants in millions in the five
largest cities in the world. „How would you
like to do ratiotables?" roept Jongepier op
gewekt de klas in.
Het Pontes Goese Lyceum biedt als enige
school in Zeeland tweetalig onderwijs aan
en dat trok Julian aan. Inmiddels zit hij in
het derde jaar van de 'tto-afdeling', tweeta
lig onderwijs. Hij volgt de technasiumoplei-
ding 08c0: onderzoek en ontwerp. Het be
valt Julian prima, al had die richting uiter
aard research and development moeten he
ten, grinnikt hij. „Ik wil mijn Engels ver
der ontwikkelen en dat gaat het best als
het je het veel moet spreken."
„In het begin was het wel moeilijk. Maar je
gaat er gewoon in mee. Soms praat je zon
der het te weten in het Engels", haalt hij
Julian Vlasblom (14) uit
Burgh-Haamstede volgt tweetalig
onderwijs: hij krijgt zijn lessen
aan het Technasium bij het
Pontes in Goes in het Engels: „Ik
wil mijn Engels ontwikkelen."
zijn schouders op. „Als ik iets niet weet, ge
bruik ik een woordenboek. Of een ver-
taal-app. Dit jaar doe ik examen, daarna
zijn de Engelstalige lessen voorbij. Ik wil
dan Engelse boeken gaan lezen om het bij
te houden. Maar daar zal ik meer voor
moeten gaan zitten. Nu is het best druk
met huiswerk."
Via het ROC wil hij uiteindelijk naar de
Technische Universiteit Delft voor een stu
die bouwkunde. Architectuur, of land
schapsinrichting lijkt hem ook leuk, heeft
hij gemerkt bij de 08t0-uren: met nog
twee klasgenoten bedenkt hij een plan
voor de ontwikkeling van de Hoedekens-
kerkse haven waarmee de leefbaarheid
van het dorp verbeterd zou worden.
Behendig trekt hij de havencontouren via
Google Maps over in een computerteken
programma. „We want to build a dam and
a sluice so we kan keep more water in the
harbour when the tide is low", legt Julian
uit als docent Han Ducrot informeert naar
hun progress. „Ik heb een plaatje van een
sluis nodig", stoot hij zijn buurman aan.
Buiten school gebruikt hij de Engelse taal
eigenlijk nooit. „Mijn ouders spreken niet
echt goed Engels. Maar ik heb een zwager
uit Sri Lanka, met hem praat ik wel eens
Engels."
Na 'Delft' wil hij eigenlijk wel naar het bui
tenland. Naar Engeland of zo. Wat, wan
neer en waar heeft hij nog niet zo in zijn
hoofd.
Op naar history, geschiedenisles. Subject is
de Tweede Wereldoorlog, de arbeidsein-
satz en de vervolging van groepen mensen
die volgens de normen van het naziregime
niet gewenst waren in de samenleving die
zij op hetoog hadden. „Sir, what does 'desi
rable' mean?", vraagt een meisje. Een klas
genoot mag het haar uitleggen. „Very
good", complimenteert docent Van Dijk.
„History is one of my favorite subjects. I
find it fascinating", vindt Julian.
Julian Vlasblom, derdejaars technasiumleerling Onderzoek en Ontwikkeling, koos voor Engelstalig voortgezet onderwijs.
foto Mechteld Jansen
Optreden met klasgenoten
Tea party
Klassenfoto schooljaar 2011-2012