Effortless leren in het Engels Julian Vlasblom onderwijs 119 woensdag 11 januari 2012 door CBaudia Sondervan There will be no test on mathe matical skills. You'll need these skills constantly in chapter fi ve." Docent wiskunde - par don, mathematics - Peter Jonge- pier spreekt geen woord Nederlands tij dens de lessen. Ook niet om wat dames bij de les te halen die zich op maandagmorgen achterin het lokaal vermaken als in het spreekwoordelij ke henhouse met het bespreken van de weekeindbelevenissen. Ondertussen werkt Julian Vlasblom vlot de opdrachten weg, af en toe overleggend met zijn klasgenoten voor hem. Daar zit dan wel weer Nederlands tussen. Maths vindt hij redelijk gemakkelijk, knikt Julian. En Engels spreken gaat hem ook goed af De algebraformules zijn internationaal ge steld: (a-3)(x-8)+(8a-3) (2a-): „Simplify!", draagt Jongepier op. Bij Julian gaat het ef fortless. Net als de extrapolation van de growth of inhabitants in millions in the five largest cities in the world. „How would you like to do ratiotables?" roept Jongepier op gewekt de klas in. Het Pontes Goese Lyceum biedt als enige school in Zeeland tweetalig onderwijs aan en dat trok Julian aan. Inmiddels zit hij in het derde jaar van de 'tto-afdeling', tweeta lig onderwijs. Hij volgt de technasiumoplei- ding 08c0: onderzoek en ontwerp. Het be valt Julian prima, al had die richting uiter aard research and development moeten he ten, grinnikt hij. „Ik wil mijn Engels ver der ontwikkelen en dat gaat het best als het je het veel moet spreken." „In het begin was het wel moeilijk. Maar je gaat er gewoon in mee. Soms praat je zon der het te weten in het Engels", haalt hij Julian Vlasblom (14) uit Burgh-Haamstede volgt tweetalig onderwijs: hij krijgt zijn lessen aan het Technasium bij het Pontes in Goes in het Engels: „Ik wil mijn Engels ontwikkelen." zijn schouders op. „Als ik iets niet weet, ge bruik ik een woordenboek. Of een ver- taal-app. Dit jaar doe ik examen, daarna zijn de Engelstalige lessen voorbij. Ik wil dan Engelse boeken gaan lezen om het bij te houden. Maar daar zal ik meer voor moeten gaan zitten. Nu is het best druk met huiswerk." Via het ROC wil hij uiteindelijk naar de Technische Universiteit Delft voor een stu die bouwkunde. Architectuur, of land schapsinrichting lijkt hem ook leuk, heeft hij gemerkt bij de 08t0-uren: met nog twee klasgenoten bedenkt hij een plan voor de ontwikkeling van de Hoedekens- kerkse haven waarmee de leefbaarheid van het dorp verbeterd zou worden. Behendig trekt hij de havencontouren via Google Maps over in een computerteken programma. „We want to build a dam and a sluice so we kan keep more water in the harbour when the tide is low", legt Julian uit als docent Han Ducrot informeert naar hun progress. „Ik heb een plaatje van een sluis nodig", stoot hij zijn buurman aan. Buiten school gebruikt hij de Engelse taal eigenlijk nooit. „Mijn ouders spreken niet echt goed Engels. Maar ik heb een zwager uit Sri Lanka, met hem praat ik wel eens Engels." Na 'Delft' wil hij eigenlijk wel naar het bui tenland. Naar Engeland of zo. Wat, wan neer en waar heeft hij nog niet zo in zijn hoofd. Op naar history, geschiedenisles. Subject is de Tweede Wereldoorlog, de arbeidsein- satz en de vervolging van groepen mensen die volgens de normen van het naziregime niet gewenst waren in de samenleving die zij op hetoog hadden. „Sir, what does 'desi rable' mean?", vraagt een meisje. Een klas genoot mag het haar uitleggen. „Very good", complimenteert docent Van Dijk. „History is one of my favorite subjects. I find it fascinating", vindt Julian. Julian Vlasblom, derdejaars technasiumleerling Onderzoek en Ontwikkeling, koos voor Engelstalig voortgezet onderwijs. foto Mechteld Jansen Optreden met klasgenoten Tea party Klassenfoto schooljaar 2011-2012

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 55