onderwijs 117
Formules moeten echt zijn
Hanne-Eva van Bremen
woensdag 11 januari 2012
Hanne-Eva van Bremen uit
Middelburg volgt het
Technasium aan
scholengemeenschap Nehalennia
in Middelburg. Ze is van de
exacte vakken.
door Miriam van den Broek
foto Mechteld Jansen
derdaad meer in de richting van civiele
techniek. Een tijd geleden ben ik naar de
open dag van de TU Delft geweest. Daar
zie ik mezelf best rondlopen, ja. De HZ zal
het niet worden. Ik wil graag weg. En naar
een universiteit."
Ze denkt dat ze door het Technasium een
voordeel heeft bij haar vervolgopleiding.
„Daar moet je ook werken met projecten
en presentaties houden. Net als hier. Ook
leren we hier samen te werken en we zijn
bezig met techniek en ontwerpen in de
praktijk. Dat is het leukste van deze oplei
ding. Dat je niet zomaar natuurkundige
en wiskundige formules leert, maar dat je
ze ook toepast in een realistische situatie."
In een lokaal met grote, houten werk
tafels, gereedschap en computers
buigt een groepje VWO-5 leerlingen
van scholengemeenschap Nehalen
nia in Middelburg zich met een li
niaal en een passer over een bouwteke
ning. „Om de hoeveel meter komt er een
buis door die dijk? En welke schaal is er ge
bruikt? Dan kan ik berekenen hoe lang die
buizen moeten worden", zegt Hanne-Eva
van Bremen uit Middelburg tegen haar me
de-leerlingen.
De zestienjarige scholiere volgt de Techna-
siumopleiding. Dat houdt in dat ze naast
haar reguliere VWO-vakken, ook het vak
Onderzoek en Ontwerpen (O en O) krijgt.
Gedurende die drie uren in de week doen
ze ervaring op met beroepen waarvoor
een hogere technische opleiding nodig is.
Beroepen als ingenieur en architect.
Hanne-Eva is thuis de oudste van drie kin
deren. Ze voetbalt twee keer in de week
bij Zeelandia in Middelburg en speelt daar
naast op zaterdag wedstrijdemOm de an
dere week staat ze in de winkel van Bouw
man in Domburg. Ze zou op zich best va
ker willen werken, want ze vindt het er ge
zellig met haar collega's, maar dan zou
haar studie in de knel komen.
En over haar studie is de Middelburgse
heel serieus. Hanne-Eva is van de exacte
vakken. Ze volgt scheikunde, wiskunde B,
biologie, natuurkunde, Nederlands, Engels,
Frans, Onderzoek en Ontwerpen, maat
schappijleer en gym.
Haar beste vriendinnen volgen een ander
profiel en dus niet het Technasium. „Dat
vind ik niet erg", zegt ze. „Als je later gaat
werken, doe je dat ook niet met je vrien
dinnen. Bovendien zou er dan van deze
projecten misschien niet veel terecht ko
men", lacht ze.
Voor het huidige O en O-project moeten
de scholieren een polder bij Ellewoutsdijk
veranderen in een getijdengebied. Daar
voor moeten er buizen door de dijk wor
den aangelegd die zeewater aan- en afvoe
ren. Terwijl Hanne-Eva alles exact opmeet
met behulp van Google Earth, mailt een
van haar klasgenoten naar Van Leeuwen
Buizen om te vragen wat voor oplossingen
er zijn om de buizen ook af te kunnen slui
ten. Ook met een docent van de Hoge
school Zeeland (HZ) en iemand van Rijks
waterstaat hebben ze contact. De scholie
ren pakken het uiterst professioneel aan.
Aan een beetje smokkelen wordt niet ge
daan. „Nee, het moet wel echt kloppen.
Rijkswaterstaat is voor dit project onze op
drachtgever. We willen dat het project uit
gevoerd kan worden. Het is alleen jammer
dat dat nooit gebeurt. Dat demotiveert
soms wel."
Hanne-Eva zit in het vijfde jaar. Wat ze na
de middelbare school wil doen, weet ze
nog niet, zegt ze. Maar met wat doorvra
gen blijkt dat ze best goed weet wat haar
ligt. „Ik vind het project dat we nu doen
heel leuk. Ik hou wel van ontwerpen,
maar niet van ontwerpen alléén. Land
schapsinrichting trekt me bijvoorbeeld
niet. Dat is te veel van: hier een boom en
daar een struik. Ik vind het leuk als er ook
iets van berekenen bij zit Dan kom je in
Hanne-Eva van Bremen: „De TU Delft, daar zie ik mezelf best rondlopen, ja."
Overleggen met klasgenoten
Even poseren