onderwijs 115 Ach, ik was vroeger ook druk Hans A. [rg woensdag 11 januari 2012 Kom binnen jongens!" Hans Al tenburg staat bij de ingang van het klaslokaal en verwel komt zijn leerlingen met een vrolijke glimlach bij de econo- mieles van donderdagochtend. Als docent moet je je leerlingen als een gastheer in de klas ontvangen, vindt de bes te leraar van Zeeland. „Ik vind het belang rijk hoe ze binnen komen. Ik ga bij de deur staan en niet stilletjes voorin de klas achter mijn laptop zitten. Ik maak een gein tje of een praatje. 'Ben je naar de kapper geweest?' 'Wil je je pet afdoen?' 'Pingen mag niet in de klas'." En zo begint ook deze les. De leerlingen van 3 vmbo-t zitten vol met vragen over de buitenlandse reis die binnenkort ge pland staat. „Wie mag er naar Londen en wie op wintersport?", willen ze weten. En: „Wat gebeurt er als je niet mee gaat op reis?" Altenburg, die als één van de begelei ders meegaat, neemt uitgebreid de tijd om op alle vragen in te gaan. Het witte schoolbord is volgekalkt met na men: Lisa, Amy, Randy, Gino, Kylian, Mar vin... 'Gefeliciteerd beste leraar van Zee land, meneer Altenburg!', staat er boven. De docent economie en biologie wordt op handen gedragen. Geen enkele leraar is zo aardig en niemand luistert zo goed als hij, vinden de leerlingen. Meer dan tweedui zend keer werd er op hem gestemd in de PZC-verkiezing. Altenburg zeifis nog steeds een beetje beduusd over al die loftui tingen. Hij vindt het moeilijk om zijn po pulariteit te verklaren. „Ik sta graag voor de klas en het lesgeven gaat me makkelijk af', zegt hij bijna verontschuldigend. De economieles van deze ochtend gaat over inkomen. „Jullie hebben je boek van daag niet nodig", zegt Altenburg. De les Als leerling was Hans Altenburg (50) uit Graauw een druktemaker. Twee keer werd hij geschorst. En nu is de docent van het Reynaertcollege in Hulst gekozen als beste leraar van Zeeland 2011. door Cornelleke Blok heeft veel weg van een groepsgesprek. Er klinkt geregeld geroezemoes, maar zelden verslapt de aandacht in de klas. Altenburg maakt af en toe een grapje en stelt vragen. Leerlingen steken actief hun vingers op. Sa laris, een auto van de zaak, kerstpakket, GSM... „En wat is een dertiende maand ei genlijk?", vraagt een jongen. Het spelletje waarbij leerlingen beroepen moeten rang schikken op hoogte van inkomen, wordt met een kleine juich ontvangen. Een goede band met leerlingen, dat vindt Altenburg het belangrijkste in zijn werk. „'Eerst de relatie, dan de prestatie'. Het is een bekend gezegde in het onderwijs en ik sta er volledig achter. Ik weet zeker dat er docenten zijn die hun lessen inhoudelijk beter voor elkaar hebben dan ik, maar mis schien compenseer ik iets met de manier waarop ik met de leerlingen omga. Ik praat mét de leerlingen en niet tégen ze. Ik wil graag weten hoe zij denken en welke idee ën ze hebben." Straffen, daar gelooft hij niet in. „Ik heb nooit strijd in mijn klas. Tenminste, ik er vaar dat niet zo. GSM's zijn niet toege staan, maar het gebeurt natuurlijk regelma tig dat leerlingen 'm toch gebruiken. Dan kan je straf geven, maar ik pak het liever ludiek aan. Ik neem die telefoon even af en zeg als grap iets in de trant van: 'zo, eens even kijken welke sms'jes jij allemaal krijgt'. 'Nee! Nee!', gillen ze dan. Zo is het toch duidelijk dat het niet mag, en stop pen ze de telefoon in hun tas. Als je een leerling de klas uit stuurt, heb je een con flict. Dan is de relatie verstoord en ben je ze kwijt. Zoiets maak je heel moeilijk weer goed. En je moet het wel vier jaar met ze volhouden." En, toegegeven, Altenburg was vroeger zelf ook niet braaf. „Ik ben als leerling van het Reynaertcollege twee keer geschorst", zegt hij glimlachend. „Ik was nogal aanwe zig in de klas: kletste veel en had vaak een weerwoord. Misschien ben ik daarom nu als leraar makkelijker. Als een leerling druk is, denk ik: ach, dat deed ik vroeger ook." Hans Altenburg, de beste leraar van Zeeland 2011: „Ik praat mét de leerlingen en niet tégen ze. Ik wil graag weten hoe zij denken en welke ideeën ze hebben." foto Mechteld Jansen is Tijdens de les. Pauze in de docentenkamer. Economieles.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 51