onderwijs 115
Ach, ik was vroeger ook druk
Hans A.
[rg
woensdag 11 januari 2012
Kom binnen jongens!" Hans Al
tenburg staat bij de ingang
van het klaslokaal en verwel
komt zijn leerlingen met een
vrolijke glimlach bij de econo-
mieles van donderdagochtend.
Als docent moet je je leerlingen als een
gastheer in de klas ontvangen, vindt de bes
te leraar van Zeeland. „Ik vind het belang
rijk hoe ze binnen komen. Ik ga bij de
deur staan en niet stilletjes voorin de klas
achter mijn laptop zitten. Ik maak een gein
tje of een praatje. 'Ben je naar de kapper
geweest?' 'Wil je je pet afdoen?' 'Pingen
mag niet in de klas'."
En zo begint ook deze les. De leerlingen
van 3 vmbo-t zitten vol met vragen over
de buitenlandse reis die binnenkort ge
pland staat. „Wie mag er naar Londen en
wie op wintersport?", willen ze weten. En:
„Wat gebeurt er als je niet mee gaat op
reis?" Altenburg, die als één van de begelei
ders meegaat, neemt uitgebreid de tijd om
op alle vragen in te gaan.
Het witte schoolbord is volgekalkt met na
men: Lisa, Amy, Randy, Gino, Kylian, Mar
vin... 'Gefeliciteerd beste leraar van Zee
land, meneer Altenburg!', staat er boven.
De docent economie en biologie wordt op
handen gedragen. Geen enkele leraar is zo
aardig en niemand luistert zo goed als hij,
vinden de leerlingen. Meer dan tweedui
zend keer werd er op hem gestemd in de
PZC-verkiezing. Altenburg zeifis nog
steeds een beetje beduusd over al die loftui
tingen. Hij vindt het moeilijk om zijn po
pulariteit te verklaren. „Ik sta graag voor
de klas en het lesgeven gaat me makkelijk
af', zegt hij bijna verontschuldigend.
De economieles van deze ochtend gaat
over inkomen. „Jullie hebben je boek van
daag niet nodig", zegt Altenburg. De les
Als leerling was Hans Altenburg
(50) uit Graauw een
druktemaker. Twee keer werd hij
geschorst. En nu is de docent van
het Reynaertcollege in Hulst
gekozen als beste leraar van
Zeeland 2011.
door Cornelleke Blok
heeft veel weg van een groepsgesprek. Er
klinkt geregeld geroezemoes, maar zelden
verslapt de aandacht in de klas. Altenburg
maakt af en toe een grapje en stelt vragen.
Leerlingen steken actief hun vingers op. Sa
laris, een auto van de zaak, kerstpakket,
GSM... „En wat is een dertiende maand ei
genlijk?", vraagt een jongen. Het spelletje
waarbij leerlingen beroepen moeten rang
schikken op hoogte van inkomen, wordt
met een kleine juich ontvangen.
Een goede band met leerlingen, dat vindt
Altenburg het belangrijkste in zijn werk.
„'Eerst de relatie, dan de prestatie'. Het is
een bekend gezegde in het onderwijs en ik
sta er volledig achter. Ik weet zeker dat er
docenten zijn die hun lessen inhoudelijk
beter voor elkaar hebben dan ik, maar mis
schien compenseer ik iets met de manier
waarop ik met de leerlingen omga. Ik praat
mét de leerlingen en niet tégen ze. Ik wil
graag weten hoe zij denken en welke idee
ën ze hebben."
Straffen, daar gelooft hij niet in. „Ik heb
nooit strijd in mijn klas. Tenminste, ik er
vaar dat niet zo. GSM's zijn niet toege
staan, maar het gebeurt natuurlijk regelma
tig dat leerlingen 'm toch gebruiken. Dan
kan je straf geven, maar ik pak het liever
ludiek aan. Ik neem die telefoon even af
en zeg als grap iets in de trant van: 'zo,
eens even kijken welke sms'jes jij allemaal
krijgt'. 'Nee! Nee!', gillen ze dan. Zo is het
toch duidelijk dat het niet mag, en stop
pen ze de telefoon in hun tas. Als je een
leerling de klas uit stuurt, heb je een con
flict. Dan is de relatie verstoord en ben je
ze kwijt. Zoiets maak je heel moeilijk weer
goed. En je moet het wel vier jaar met ze
volhouden."
En, toegegeven, Altenburg was vroeger
zelf ook niet braaf. „Ik ben als leerling van
het Reynaertcollege twee keer geschorst",
zegt hij glimlachend. „Ik was nogal aanwe
zig in de klas: kletste veel en had vaak een
weerwoord. Misschien ben ik daarom nu
als leraar makkelijker. Als een leerling druk
is, denk ik: ach, dat deed ik vroeger ook."
Hans Altenburg, de beste leraar van Zeeland 2011: „Ik praat mét de leerlingen en niet tégen ze. Ik wil graag weten hoe zij
denken en welke ideeën ze hebben." foto Mechteld Jansen
is
Tijdens de les.
Pauze in de docentenkamer.
Economieles.