121 onderwijs
abbekoo
Ze luisteren écht naar ons
woensdag 11 januari 2012
nisatie van de stuntdag."
Bij de rondvraag komen enkele klachten
van leerlingen aan de orde. „Er zijn te wei
nig kapstokken op de locatie zuid. Alle jas
sen vallen op de grond", zegt één van de
jongens. Een ander: „De eerste pauze
duurt zeven minuten langer dan de twee
de, omdat de bel eerder gaat. Daar hoor ik
leerlingen over klagen." De taken worden
verdeeld: wie kaart wat aan bij de schoollei
ding? „Na de kerstvakantie plannen we
een werkuurtje in om e-mails te sturen",
kondigt Stefan aan.
Hij vindt het leuk om inbreng te hebben
in het reilen en zeilen van de school. „Ik
hou ervan om oplossingen te bedenken
voor leerlingen. Ik mag overleggen met af
delingsleiders. En ze luisteren naar ons.
We worden echt serieus genomen."
Het voorzitterschap van de leerlingenraad
staat ook mooi op je CV, weet Stefan. „Het
is een goede ervaring voor later. Je leert or
ganiseren, plannen en leiding geven." Daar
in krijgen de leden van de leerlingenraad
begeleiding. „Via het LAKS (Landelijk Ak-
tie Komitee Scholieren, red.) kunnen we
een cursus volgen."
Stefan is ambitieus. Hij wil over een paar
jaar ondernemingsrecht studeren aan de
Universiteit van Tilburg. „Economie en
Management Organisatie: daar ben ik
goed in én ik vind het leuk om te doen."
Ondertussen is hij bezig met zijn eigen be
drijfje Silverpoint Web Development, sa
men met zijn klasgenoot Tom. ICT, dat is
zijn andere passie. „We maken websites
voor bedrijven, en houden ze online. We
zijn er al vanaf de brugklas mee bezig,
maar begin vorig jaar hebben we ons inge
schreven bij de Kamer van Koophandel.
Het gaat goed. We zijn nu bezig met een
website voor een coachingsbedrijf Via de
informaticadocent zijn we in contact geko
men met schaker Hans Böhm. We maken
een nieuw ontwerp voor zijn website."
„Kan je trouwens het webadres van mijn
bedrijf bij het artikel vermelden?", vraagt
hii aan het eind van het interview. Nou,
ib.nl.
Vijf vwo, dat is op zich al pittig
genoeg. Maar niet voor Stefan
Slabbekoom (17) uit Kapelle. Hij
is voorzitter van de
leerlingenraad, lid van de
medezeggenschapsraad én hij
heeft een eigen bedrijf.
door Cornelleke Blok
Het kantoor van de rector,
daar loopt Stefan zo even
binnen om iets te vragen.
Als je voorzitter bent van de
leerlingenraad, dan kan dat.
Zonder straf lessen missen, dat mag soms
ook. Deze dinsdag bijvoorbeeld, want in
het derde en vierde uur houdt de leerlin
genraad van het Ostrea Lyceum in Goes de
driewekelijkse vergadering.
Terwijl zijn klasgenoten aanschuiven bij
de les maatschappijleer, deelt Stefan de
keurig uitgeprinte agenda uit in lokaal 121.
Twaalf punten staan er op: klokken, het
teamuitje, het leerlingenstatuut... De elf
vertegenwoordigers - tien jongens en een
meisje - van de leerlingenraad druppelen
binnen. Stefan opent de vergadering.
„We hebben een nieuw lid", zegt hij. „Wel
kom! Leuk dat je erbij wilt. Als je iets niet
weet, dan kan je het altijd vragen." Stefan
is een joviale jongen. Open gezicht, praat
makkelijk, maar komt toch rustig over.
Een leider in de dop.
Tijdens de vergadering wordt gesproken
over het leerlingenstatuut dat de leerlin
genraad heeft opgesteld in overleg met de
schoolleiding. „We hebben eindelijk rech
ten jongens!", zegt Stefan enthousiast.
„Zullen we een brief rondsturen om de
leerlingen te laten weten dat het statuut er
is?" Zijn voorstel wordt ontvangen met
goedkeurende blikken.
Later legt hij uit: „Dat statuut is een soort
grondwet voor de regels in de school. Er
staat bijvoorbeeld in dat je naar het leer
lingloket moet als je eruit gestuurd bent. Je
kunt straks niet meer dan twee uur straf
krijgen, terwijl een docent je nu vier uur
kan laten nakomen. We hebben bijvoor
beeld ook afspraken gemaakt voor de orga-
Stefan Slabbekoorn is voorzitter van de leerlingenraad van het Ostrea Lyceum in Goes. „Het is een goede ervaring voor la
ter. Je leert organiseren, plannen en leiding geven." foto Mechteld Jansen