121 onderwijs abbekoo Ze luisteren écht naar ons woensdag 11 januari 2012 nisatie van de stuntdag." Bij de rondvraag komen enkele klachten van leerlingen aan de orde. „Er zijn te wei nig kapstokken op de locatie zuid. Alle jas sen vallen op de grond", zegt één van de jongens. Een ander: „De eerste pauze duurt zeven minuten langer dan de twee de, omdat de bel eerder gaat. Daar hoor ik leerlingen over klagen." De taken worden verdeeld: wie kaart wat aan bij de schoollei ding? „Na de kerstvakantie plannen we een werkuurtje in om e-mails te sturen", kondigt Stefan aan. Hij vindt het leuk om inbreng te hebben in het reilen en zeilen van de school. „Ik hou ervan om oplossingen te bedenken voor leerlingen. Ik mag overleggen met af delingsleiders. En ze luisteren naar ons. We worden echt serieus genomen." Het voorzitterschap van de leerlingenraad staat ook mooi op je CV, weet Stefan. „Het is een goede ervaring voor later. Je leert or ganiseren, plannen en leiding geven." Daar in krijgen de leden van de leerlingenraad begeleiding. „Via het LAKS (Landelijk Ak- tie Komitee Scholieren, red.) kunnen we een cursus volgen." Stefan is ambitieus. Hij wil over een paar jaar ondernemingsrecht studeren aan de Universiteit van Tilburg. „Economie en Management Organisatie: daar ben ik goed in én ik vind het leuk om te doen." Ondertussen is hij bezig met zijn eigen be drijfje Silverpoint Web Development, sa men met zijn klasgenoot Tom. ICT, dat is zijn andere passie. „We maken websites voor bedrijven, en houden ze online. We zijn er al vanaf de brugklas mee bezig, maar begin vorig jaar hebben we ons inge schreven bij de Kamer van Koophandel. Het gaat goed. We zijn nu bezig met een website voor een coachingsbedrijf Via de informaticadocent zijn we in contact geko men met schaker Hans Böhm. We maken een nieuw ontwerp voor zijn website." „Kan je trouwens het webadres van mijn bedrijf bij het artikel vermelden?", vraagt hii aan het eind van het interview. Nou, ib.nl. Vijf vwo, dat is op zich al pittig genoeg. Maar niet voor Stefan Slabbekoom (17) uit Kapelle. Hij is voorzitter van de leerlingenraad, lid van de medezeggenschapsraad én hij heeft een eigen bedrijf. door Cornelleke Blok Het kantoor van de rector, daar loopt Stefan zo even binnen om iets te vragen. Als je voorzitter bent van de leerlingenraad, dan kan dat. Zonder straf lessen missen, dat mag soms ook. Deze dinsdag bijvoorbeeld, want in het derde en vierde uur houdt de leerlin genraad van het Ostrea Lyceum in Goes de driewekelijkse vergadering. Terwijl zijn klasgenoten aanschuiven bij de les maatschappijleer, deelt Stefan de keurig uitgeprinte agenda uit in lokaal 121. Twaalf punten staan er op: klokken, het teamuitje, het leerlingenstatuut... De elf vertegenwoordigers - tien jongens en een meisje - van de leerlingenraad druppelen binnen. Stefan opent de vergadering. „We hebben een nieuw lid", zegt hij. „Wel kom! Leuk dat je erbij wilt. Als je iets niet weet, dan kan je het altijd vragen." Stefan is een joviale jongen. Open gezicht, praat makkelijk, maar komt toch rustig over. Een leider in de dop. Tijdens de vergadering wordt gesproken over het leerlingenstatuut dat de leerlin genraad heeft opgesteld in overleg met de schoolleiding. „We hebben eindelijk rech ten jongens!", zegt Stefan enthousiast. „Zullen we een brief rondsturen om de leerlingen te laten weten dat het statuut er is?" Zijn voorstel wordt ontvangen met goedkeurende blikken. Later legt hij uit: „Dat statuut is een soort grondwet voor de regels in de school. Er staat bijvoorbeeld in dat je naar het leer lingloket moet als je eruit gestuurd bent. Je kunt straks niet meer dan twee uur straf krijgen, terwijl een docent je nu vier uur kan laten nakomen. We hebben bijvoor beeld ook afspraken gemaakt voor de orga- Stefan Slabbekoorn is voorzitter van de leerlingenraad van het Ostrea Lyceum in Goes. „Het is een goede ervaring voor la ter. Je leert organiseren, plannen en leiding geven." foto Mechteld Jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 48