Positieve reacties op servicebus zeeland 125 Haven Gent mist al veel zeevaart Servicebus Middelburg Dertig minuten Bezoekerscentrum Oosterschelde afgelopen jaar minder vaak bezocht woensdag 11 januari 2012 De servicebus in Middelburg-Noord is gratis voor WMO-pashouders en toegankelijk voor rolstoelgebrui kers. Anderen betalen het gewone bustarief. De bus chauffeur helpt bij het in- en uitstappen als dat nodig is. In de bus is ruimte voor dertien personen. In dertig minuten komt de servicebus langs het NS-sta- tion, de BierkaaiNederstraat, Fazantenhof, Nassaulaan, Churchilllaan, Roggeveenhof, Hof ter Veste, Casthuis, Stadhuis, Hof van Tange, Koestraat, Nieuwe Haven en gaat vervolgens terug naar het station. Corrie Pouwer stapt uit de servicebus bij het seniorencomplex op het Hof ter Veste. Zoals veel ouderen maakt ze regelmatig gebruik van de nieuwe dienst. foto Ruben Oreel De servicebus die sinds vori ge maand in Middelburg rondrijdt, krijgt positieve reacties. De bus rijdt een speciale ronde langs zorgcen tra en seniorenwoningen. door Rens Wisse MIDDELBURG - „Hof ter Veste en de Veersepoort zijn de toppers", zegt Herman Louweret. Daar stapt vaak al gauw een man of vijf op. Louweret is één van de vier bus chauffeurs van vervoersbedrijf Connexxion die op de op 12 de cember gelanceerde servicebus rij den. „Het is een groot succes", ver zekert hij. „De mensen maken al tijd een praatje. Over vroeger bij voorbeeld. Wat ze voor beroep de den. Je leert elkaar echt een beetje kennen. Soms krijg ik ook weieens iets lekkers, een potje jam of Zeeuwse Babbelaars. Dat gebeurt op de gewone bussen nooit." Op de lijn rijdt een kleine, rolstoel- vriendelijke bus. Deze volgt, tus- NEELTJE JANS - Het onbemande be zoekerscentrum van het Nationaal Park Oosterschelde is afgelopen jaar een stuk minder goed bezocht dan in 2010. In totaal kreeg het in formatiecentrum in het Topshuis zo'n 25.000 mensen over de vloer; 5.000 minder dan in 2010. Wilco Jacobusse van het Nationaal Park Oosterschelde zoekt de oor zaak van in het relatief slechte toe ristenseizoen. „Vooral in de zomer maanden juli en augustus waren er veel minder bezoekers. In verge lijking met het jaar ervoor, daalde sen 9.45 uur en 17.45 uur, een spe ciaal traject van dertig minuten. Vanaf het station rijdt de bus langs verzorgingstehuizen en bejaarden woningen in Middelburg-Noord. Met een WMO-pas kunnen oude ren gratis reizen. Velen onder hen maken daar, na ruim een maand, dankbaar gebruik van. Corrie Pouwer woont met haar man in een seniorenwóning in Hof ter Veste en is zeer te spreken over 'lijn 69'. „Het is heerlijk. Mijn man moet vaak naar de fysiothera peut in de Veersepoort. Met een bus als deze is dat heel makkelijk." Chauffeur Louweret is zichtbaar in zijn schik met de positieve reac ties. „Het is ook zo'n goed idee. Het is raar dat ze er nog niet eer der op zijn gekomen. Veel oudere mensen willen rond koffietijd even bij familie of vrienden langs, om boodschappen of naar de weekmarkt. Deze bus maakt dat mogelijk." Ook voor veel mensen die niet slecht ter been zijn, is de buslijn een uitkomst. Ria Mostert woont in de Watersniphof in de Veerse poort. „Veel mensen die ik ken van de bridgeclub, wonen in de se niorenwoningen hier. Die hoeven nu geen taxi te bellen. Ik woon hier vlakbij, dus voor mijzelf is het ook een uitkomst." Louweret heeft ook vaak studen ten in de bus. „Er stappen er hier 's middags bijna elke dag wel een paar in", zegt hij als hij stopt voor de ingang van de Roosevelt Aca demy. Ze zijn net klaar met hun lessen als ik hier langskom." Het project zit momenteel nog in een testfase van een jaar. Als de be langstelling groot genoeg is, willen de Provincie Zeeland en de ge meente doorgaan met de buslijn. het aantal bezoekers bijvoorbeeld in augustus met de helft, van 7000 naar 3500 mensen." In de andere maanden vertonen de gegevens, die verzameld zijn door een auto matische teller bij de deur, juist een stijging. Of het Nationaal Park zelf ook minder bezocht is, is vol gens Jacobusse moeilijk te zeggen. Het is immers lastig te bepalen wanneer iemand een bezoeker van de Oosterschelde is. „En het gebied is zo enorm groot, dat je on mogelijk kunt bijhouden hoeveel mensen er komen." door Harmen van der Werf GENT - Nederland en Vlaanderen moeten snel een besluit nemen over de bouw van een nieuwe zee sluis bij Terneuzen, anders dreigt de haven achterop te raken wat be treft de zeevaart. Dat zei algemeen directeur Daan Schalck gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers. Vorig jaar evenaarde de haven de recordoverslag door zeeschepen over 2010, ofwel 22,7 miljoen ton. Het aantal zeeschepen dat Gent aandeed, daalde echter met 85 tot 3.351. „Wij ontvangen dus steeds meer grotere zeeschepen, in lijn met de schaalvergroting in de zee vaart. Het gevaar is groot dat wij straks letterlijk de boot missen", al dus Schalck. Gent had volgens hem afgelopen jaar zes procent meer zeeschepen kunnen behan delen, als de toegankelijkheid be ter was geweest. Die schepen zijn voornamelijk uitgeweken naar Rot terdam en Duinkerken. Schalck hoopt dat Nederland en Vlaanderen deze maand nog een definitief akkoord sluiten over de zeesluis. De Haven van Gent is be reid 75 miljoen euro in het project te steken. De provincie Zeeland, de gemeente Terneuzen en Zee land Seaports lieten eerder weten samen 10 miljoen euro te willen bijdragen. De zeesluis kost volgens de 'kale' Vlaamse raming 630 mil joen euro en 900 miljoen euro vol gens de allesomvattende Neder landse raming. Vlaanderen betaalt in principe tachtig procent, Neder land het restant. In 2018 moet de zeesluis er liggen, vindt Schalck.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 25