Positieve reacties op servicebus
zeeland 125
Haven Gent mist al veel zeevaart
Servicebus Middelburg
Dertig minuten
Bezoekerscentrum Oosterschelde
afgelopen jaar minder vaak bezocht
woensdag 11 januari 2012
De servicebus in Middelburg-Noord is gratis voor
WMO-pashouders en toegankelijk voor rolstoelgebrui
kers. Anderen betalen het gewone bustarief. De bus
chauffeur helpt bij het in- en uitstappen als dat nodig
is. In de bus is ruimte voor dertien personen.
In dertig minuten komt de servicebus langs het NS-sta-
tion, de BierkaaiNederstraat, Fazantenhof, Nassaulaan,
Churchilllaan, Roggeveenhof, Hof ter Veste, Casthuis,
Stadhuis, Hof van Tange, Koestraat, Nieuwe Haven en
gaat vervolgens terug naar het station.
Corrie Pouwer stapt uit de servicebus bij het seniorencomplex op het Hof ter Veste. Zoals veel ouderen maakt ze regelmatig gebruik van de nieuwe dienst.
foto Ruben Oreel
De servicebus die sinds vori
ge maand in Middelburg
rondrijdt, krijgt positieve
reacties. De bus rijdt een
speciale ronde langs zorgcen
tra en seniorenwoningen.
door Rens Wisse
MIDDELBURG - „Hof ter Veste en de
Veersepoort zijn de toppers", zegt
Herman Louweret. Daar stapt
vaak al gauw een man of vijf op.
Louweret is één van de vier bus
chauffeurs van vervoersbedrijf
Connexxion die op de op 12 de
cember gelanceerde servicebus rij
den. „Het is een groot succes", ver
zekert hij. „De mensen maken al
tijd een praatje. Over vroeger bij
voorbeeld. Wat ze voor beroep de
den. Je leert elkaar echt een beetje
kennen. Soms krijg ik ook weieens
iets lekkers, een potje jam of
Zeeuwse Babbelaars. Dat gebeurt
op de gewone bussen nooit."
Op de lijn rijdt een kleine, rolstoel-
vriendelijke bus. Deze volgt, tus-
NEELTJE JANS - Het onbemande be
zoekerscentrum van het Nationaal
Park Oosterschelde is afgelopen
jaar een stuk minder goed bezocht
dan in 2010. In totaal kreeg het in
formatiecentrum in het Topshuis
zo'n 25.000 mensen over de vloer;
5.000 minder dan in 2010.
Wilco Jacobusse van het Nationaal
Park Oosterschelde zoekt de oor
zaak van in het relatief slechte toe
ristenseizoen. „Vooral in de zomer
maanden juli en augustus waren
er veel minder bezoekers. In verge
lijking met het jaar ervoor, daalde
sen 9.45 uur en 17.45 uur, een spe
ciaal traject van dertig minuten.
Vanaf het station rijdt de bus langs
verzorgingstehuizen en bejaarden
woningen in Middelburg-Noord.
Met een WMO-pas kunnen oude
ren gratis reizen. Velen onder hen
maken daar, na ruim een maand,
dankbaar gebruik van.
Corrie Pouwer woont met haar
man in een seniorenwóning in
Hof ter Veste en is zeer te spreken
over 'lijn 69'. „Het is heerlijk. Mijn
man moet vaak naar de fysiothera
peut in de Veersepoort. Met een
bus als deze is dat heel makkelijk."
Chauffeur Louweret is zichtbaar in
zijn schik met de positieve reac
ties. „Het is ook zo'n goed idee.
Het is raar dat ze er nog niet eer
der op zijn gekomen. Veel oudere
mensen willen rond koffietijd
even bij familie of vrienden langs,
om boodschappen of naar de
weekmarkt. Deze bus maakt dat
mogelijk."
Ook voor veel mensen die niet
slecht ter been zijn, is de buslijn
een uitkomst. Ria Mostert woont
in de Watersniphof in de Veerse
poort. „Veel mensen die ik ken
van de bridgeclub, wonen in de se
niorenwoningen hier. Die hoeven
nu geen taxi te bellen. Ik woon
hier vlakbij, dus voor mijzelf is het
ook een uitkomst."
Louweret heeft ook vaak studen
ten in de bus. „Er stappen er hier
's middags bijna elke dag wel een
paar in", zegt hij als hij stopt voor
de ingang van de Roosevelt Aca
demy. Ze zijn net klaar met hun
lessen als ik hier langskom."
Het project zit momenteel nog in
een testfase van een jaar. Als de be
langstelling groot genoeg is, willen
de Provincie Zeeland en de ge
meente doorgaan met de buslijn.
het aantal bezoekers bijvoorbeeld
in augustus met de helft, van 7000
naar 3500 mensen." In de andere
maanden vertonen de gegevens,
die verzameld zijn door een auto
matische teller bij de deur, juist
een stijging. Of het Nationaal Park
zelf ook minder bezocht is, is vol
gens Jacobusse moeilijk te zeggen.
Het is immers lastig te bepalen
wanneer iemand een bezoeker
van de Oosterschelde is. „En het
gebied is zo enorm groot, dat je on
mogelijk kunt bijhouden hoeveel
mensen er komen."
door Harmen van der Werf
GENT - Nederland en Vlaanderen
moeten snel een besluit nemen
over de bouw van een nieuwe zee
sluis bij Terneuzen, anders dreigt
de haven achterop te raken wat be
treft de zeevaart. Dat zei algemeen
directeur Daan Schalck gisteren bij
de presentatie van de jaarcijfers.
Vorig jaar evenaarde de haven de
recordoverslag door zeeschepen
over 2010, ofwel 22,7 miljoen ton.
Het aantal zeeschepen dat Gent
aandeed, daalde echter met 85 tot
3.351. „Wij ontvangen dus steeds
meer grotere zeeschepen, in lijn
met de schaalvergroting in de zee
vaart. Het gevaar is groot dat wij
straks letterlijk de boot missen", al
dus Schalck. Gent had volgens
hem afgelopen jaar zes procent
meer zeeschepen kunnen behan
delen, als de toegankelijkheid be
ter was geweest. Die schepen zijn
voornamelijk uitgeweken naar Rot
terdam en Duinkerken.
Schalck hoopt dat Nederland en
Vlaanderen deze maand nog een
definitief akkoord sluiten over de
zeesluis. De Haven van Gent is be
reid 75 miljoen euro in het project
te steken. De provincie Zeeland,
de gemeente Terneuzen en Zee
land Seaports lieten eerder weten
samen 10 miljoen euro te willen
bijdragen. De zeesluis kost volgens
de 'kale' Vlaamse raming 630 mil
joen euro en 900 miljoen euro vol
gens de allesomvattende Neder
landse raming. Vlaanderen betaalt
in principe tachtig procent, Neder
land het restant.
In 2018 moet de zeesluis er liggen,
vindt Schalck.