KNMI: Nederland steeds
gevoeliger voor weer
59,95
binnenland 15
Inspectie: corporaties
letten te weinig op
veiligheid in de bouw
Waterpeil zakt in het noorden
weekendcompany
Familie leest in krant
over dood twee vrouwen
0900 700 7004
www.weekendcompany.
V
L±_
dinsdag 10 januari 2012
DEN HAAG - Woningbouwcorpora
ties letten onvoldoende op de vei
ligheid bij bouwprojecten.
De corporaties die grote opdracht
gevers zijn in de bouw, beseffen
meestal niet dat ze medeverant
woordelijk zijn voor de veiligheid
van bouwvakkers tijdens het werk
aan hun projecten. Tijdens contro
les op bouwplaatsen waar in op
dracht van woningcorporaties
werd gewerkt, bleek onlangs in
ruim twee derde van de gevallen
sprake van onveilig of ongezond
w^rk.
Dat meldde de Inspectie SZW,
voorheen Arbeidsinspectie, giste
ren. De inspectiedienst van het mi
nisterie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid heeft voor het
onderzoek tussen juni 2010 en ja
nuari 2011 313 bouwplaatsen van
132 woningbouwcorporaties be
zocht. Bij de bouwplaatsen waar
iets mis was, ging het in de meeste
gevallen om valgevaar. Ook wer
den bouwvakkers vaak lichamelijk
te zwaar belast. In totaal consta
teerden inspecteurs bijna 400 over
tredingen. Bij ruim 40 procent van
de overtredingen lag de oorzaak in
het ontwerp van het gebouw en
dat is een verantwoordelijkheid
van de woningbouwcorporatie.
Na de controles op de bouwplaat
sen werden ook de 132 woningcor
poraties zelf bezocht. Ruim 70 pro
cent daarvan bleek zijn zaakjes
niet op orde te hebben als het gaat
om veiligheid. Er werden daar 193
overtredingen geconstateerd.
De Inspectie SZW noemt als voor
naamste oorzaak een gebrek aan
kennis bij de corporaties en de ont
werpers. De inspectiedienst gaat
daarom ook een brochure maken
die woningbouwcorporaties beter
moet informeren over hun verant
woordelijkheid op het gebied van
arbeidsomstandigheden. Ook zul
len brancheorganisaties actie on
dernemen.
Branchevereniging Aedes ging vo
rig jaar na de eerste signalen al aan
de slag om leden beter te informe
ren over veiligheid.
GRONINGEN - In de noordelijke pro
vincies, waar vorige week serieuze
problemen met het waterpeil wa
ren, zakte het water gisteren ver
der. Toch gaan inspecties van de
dijken door, omdat de waterkerin
gen nog verzadigd zijn.
Het waterpeil in Groningen en
Friesland zakte omdat de water
schappen volop water konden
spuien op zee en omdat er de afge
lopen dagen weinig neerslag viel.
In Woltersum is het vee groten
deels terug. Daar waren 3000 die
ren geëvacueerd uit vrees voor een
dijkdoorbraak van het Eemska-
naal. Het Groninger Museum
opent na drie dagen gedwongen
sluiting vandaag weer de deuren.
Het water zakt nog niet overal.
Rijkswaterstaat sluit daarom een
hoogwaterkering in het Amster
dam-Rijnkanaal om te voorkomen
dat het hoge water problemen
geeft in de gebieden langs het ka
naal tussen de Lek en de Waal.
De hoogwatergolf in de Maas be
reikt vanochtend Brabant. Het wa
terpeil van Rijn, Waal en IJssel zal
vandaag gaan zakken. Gisteren
steeg de Rijn bij Lobith nog tot
14,20 meter boven NAP.
zie onze website:binnenland
Rijkswaterstaat: Waterkering dicht,
omdat water Lek stijgt
UTRECHT - De nabestaanden van
de twee Nederlandse vrouwen die
zondag in Argentinië verongeluk
ten, zijn geschokt dat ze het onge
luk uit de krant moesten verne
men.
„Ik vind het asociaal. We zijn niet
tevreden met de communicatie.
Mijn zwager las het en belde op
om te zeggen dat er iets vreselijks
was gebeurd", zegt Hans Polder
man, broer van de 45-jarige San
dra Polderman.
Polderman en haar 48-jarige echt
genote Ellen Baarslag werden op
een snelweg met hun tandem ge
schept door een vrachtwagen. De
29-jarige chauffeur is opgepakt.
Hans Polderman: „Het steekt dat;
het overal op internet staat, met
naam en toenaam, terwijl de fami
lie nog van niets weet. We hadden
niks gehoord van Buitenlandse Za
ken."
De precieze toedracht van het on
geluk, vlakbij de Argentijnse plaats
Balde, is nog onduidelijk. De
chauffeur beweert dat de vrouwen
met hun oranje, Lien Masjien ge
doopte tandem opeens de weg
overstaken. De plaatselijke politie
sluit niet uit dat de chauffeur in
slaap was gevallen. De familie van
Polderman verwacht dat de licha
men binnen een paar dagen naar
Nederland kunnen komen.
gen werd met GGD en Slachtofferhulp overlegd over de manier waarop het verdriet in de klassen verwerkt kan
worden. Ondanks dat de school gisteren eigenlijk gesloten zou zijn wegens een studiedag, kwamen de leerlingen
van de hoogste klassen toch bij elkaar. Afgelopen vrijdag hadden de klasgenoten van de meisjes al een eerste bij
eenkomst. foto Koen van Weel/ANP
DE BILT - De Nederlandse maat
schappij wordt steeds gevoeliger
voor het weer. Door het maximale
gebruik van onder meer wegen en
het spoor kunnen normale Neder
landse weersomstandigheden, zo
als gladheid en sneeuw grote maat
schappelijke gevolgen hebben.
Dat zegt Fons van Loy, hoofd weer-
productie bij het KNMI. Volgens
hem komt er door deze 'weerge-
voeligheid' ook meer druk te staan
op het KNMI om steeds nauwkeu
riger voorspellingen te doen.
„Een sneeuwbui kan het verkeer
op bijvoorbeeld de Aio volledig
ontwrichten omdat het nu een
maal een druk bereden snelweg is.
Dan maakt het nogal uit of de
sneeuw uit een naderende sneeuw
bui precies boven de weg valt of
een paar kilometer verderop", zegt
Van Loy. De afnemers van het
KNMI, zoals Rijkswaterstaat, de
ANWB, Schiphol en de transport
sector stellen daardoor steeds hoge
re eisen aan het meetnet van het
instituut.
Daartegenover staat ook dat de
technologie die het weerinstituut
gebruikt, steeds beter wordt. „Er is
een stijgende lijn als het gaat om
het nauwkeurig voorspellen van
het weer. De computers die de be
rekeningen maken, worden steeds
beter en sneller", zegt Van Loy.
Door die nieuwe mogelijkheden
heeft het KNMI twee jaar geleden
het veel bekritiseerde landelijke
weeralarm kunnen vervangen
door een regionale soort, waar
door het waarschuwingen kan uit
geven per provincie. Ook voerde
het instituut gradaties in voor
weerswaarschuwingen: code geel,
code oranje en code rood.
Ook de rol van de meteorologen
bij het KNMI verandert omdat
hun werk, door het steeds beter
worden van de weermodellen,
steeds meer wordt geautomati
seerd, merkt Van Loy op. Meteoro
logen specialiseren zich steeds
meer op verschillende terreinen,
bijvoorbeeld water of luchtvaart
én vervullen daarmee een brug
functie tussen het KNMI en de ver
schillende partijen.
„Tijdens de storm vorige week zat
een meteoroloog van ons perma
nent bij de Maeslantkering, die
mogelijk gesloten zou worden van
wege de hoogwaterstand. Hij kon
de betrokken partijen ter plekke
adviseren over de omstandighe
den."
Korting 39%
Van
121 beschikbaar! OP=OP
0,25 p.m.)
Reserveren via:
'Excl. reserverlngskosten 12,50 per boeking.
Let op! Alleen op 10 januari tussen 0.00 en 23.59 uur te boeken.
Ï&10 A0M1UUH.Ü01Q.