Museum op schaal slaat vleugels uit 161 zeeland Bevelands 'kasteel' Perfectie en bevlogenheid typeren ensemble PZC zeeland in de vorige eeuw ■Op de knieën voor 'liefde in de kunst' door Ali Pankow Kan dat eigenlijk wel, lief de tussen twee actieve kunstenaars? Is liefde niet de doodslag voor de kunst? Het antwoord op die vraag mag door de beschouwer van de expositie Liefde in de kunst zelf ge geven worden. Conclusies trekken en die een ander opleggen doet Bi- anca Runge uit 's Heer Arendsker- ke liever niet. Met Liefde in de kunst gaf zij ander half jaar geleden de aftrap voor een bijzonder initiatief: Le Secet, een museum-op-schaal. Met echte kunstwerken gemaakt door beziel de kunstenaars, maar alles op klein formaat Het werk is van bui tenaf te zien in de miniatuur-mu seumzalen aan de Raadhuisstraat in 's Heer Arendskerke. Dit museum-op-schaal heeft in middels zijn vleugels uitgeslagen. Verder zelfs dan Runge aanvanke lijk voor ogen had. Naast vergelijk bare dependances van Le Secet in Breda, Rotterdam, Amsterdam, Leeuwarden, Arnhem en Tilburg kreeg zij van Pim Trooster van kunstenaarsinitiatief p.ART of your life de uitnodiging de exposi tie Liefde in de kunst in grotere op zet ook in Zwolle in te richten. In groter opzet, want deze organisa tie voor hedendaagse kunst heeft de beschikking over een grote loods op bedrijventerrein de Mars- landen in Zwolle. „Natuurlijk heb ik wel de schaal van op 20 aangehouden, maar heb ik de uitbreiding gezocht in het aantal deelnemers. Begon ik Le Secet met 7 kunstenaarskop pels, voor p.ART of your life zijn het uiteindelijk 44 stellen gewor den, dus 88 kunstwerken", vertelt Runge. Zij heeft met veel plezier de miniatuur-maatvoering doorge voerd in die ruime hal. Dus creëer de zij wanden en schotten op schaal en dwingt zij de bezoekers daar letterlijk mee door de knieën te gaan om de kunstwerken te kunnen bekijken. „Ter tegemoetko ming heb ik dan wel weer kniel- doekjes gemaakt om het de bezoe kers wat comfortabeler te maken", zegt de beeldend kunstenares. Zij is blij met de enthousiaste reac ties. De expositie is daardoor met een week verlengd en nog tot en met zondag 15 januari te zien in Zwolle. Tijdens die slotdag wordt tevens een publicatie over Liefde in de kunst gepresenteerd. „Voor de samenstelling van deze tentoon stelling kreeg ik een kleine vergoe ding en dat geld heb ik geïnves teerd in dit boekje. Dat kan ge maakt worden dankzij het feit dat de medewerkers ook hoofdzakelijk vrijwillig wilden meedoen. Dat geldt overigens ook voor de mees te kunstenaars die ik uitnodig werk te leveren voor Le Secet", ver telt Runge. Voor de publicatie Liefde in de kunst is een van de tekstbijdragen geleverd door de Zeeuwse Dina Wormgoor. Zij verwijst daarin naar een bekend kunstenaarskop pel als Camille Claudel en Auguste Rodin en naar de diepe verbon denheid tussen Frida Kahlo en Diego Riviera. Wormgoor trekt aan de hand van dexe expositie voorzichtig de conclusie dat liefde en kunst wel degelijk hand in hand kunnen gaan. Die ervaring heeft overigens ook Biance Runge zelf Zij deelt haar le ven al jaren met beeldend kunste naar Denz de Kroon. „Wij maken heel verschillend werk, maar wel beiden met de intentie de werke lijkheid op een andere manier te laten zien." door Jeanette Vergouwen De musici Wout van den Berg (fluit), Bram Kreeftmeijer (hobo), Arno van Houtert (kla rinet), Marieke Stordiau (fagot), Christiaan Boers (hoorn) en Frank Peters (piano) hadden er duidelijk zin in. De werken die ze in de afge lopen twintig jaar het liefste speel den, stonden op het programma van het jubileumconcert 20 jaar Hexagon Ensemble. Het concert begon met het Achilles Sextet van Hans Kox. Het werk heeft vijf delen waarin de figuren Achilles en Priamus centraal staan. Dood, strijd, oorlog, verzoening KLASSIEKE MUZIEK Open Haard Concert Jubileumprogramma met werken van Kox, Van Beethoven, Saint-Saëns, Debussy, Juon en Fran^aix. Door Hexagon Ensemble. Gehoord zondag 08 januari in Porgy en Bess Terneuzen. en het noodlot worden in muziek vertaald. In deze moderne muziek waren ook beklijvende dissonan ten te horen en zorgde de piano partij voor spannende momenten. Opvallend bij het Hexagon Ensem ble is de mooie, slanke toonvoe- ring van de blazers en de stimule rende invulling van de pianist. De musici gaven blijk van een groot inlevingsvermogen in de muziek. Het speelplezier was overduidelijk. Het Kwintet opus 16 in Es van Beet hoven is geschreven in de klassie ke stijl en lijkt eerder op een piano concert in kleine bezetting. Een lang eerste deel, een lyrisch Andan te en als slot een sprankelend ron do. Het werk werd met verve ver tolkt. Na de pauze klonk vooral Frans re pertoire: Caprices sur les Airs Da- nois et Russes voor fluit, hobo, klari net en piano van Saint-Saëns met folkloristische elementen en het maandag 9 januari 2012 Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4350 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvan gen een waardebon. Het schouwspel op de raad- kaart van vorige week lever de veel verschillende ant woorden op. Zo werd 't Catshüys in Grijpskerke genoemd, slot Moer- mondt in Renesse en ook kasteel Westhove (Oostkapelle) kwam voorbij. Maar Evelien Mos uit Oud-Sabbin- ge herkende het kasteel met het fraaie torentje direct: 'Het Hooge Huys' in haar dorp. Ze laat weten dat het omstreeks 1300 gebouwd is, dat er een onderaardse gang naar de kerk op de Ring was en dat het in 1962 voor één gulden aan de gemeente Wolphaartsdijk werd verkocht. Kees Stevense uit Middelburg meldt dat het huis vermoedelijk ge bouwd is in de tweede helft van de dertiende eeuw en dat het ei gendom was van de Heren van Sabbinge en Van Schengen. „In de negentiende eeuw was het huis in gebruik als boerderij en werd het bewoond door een gezin met ze ven kinderen. De schuur is later af gebroken. Destijds was de familie Lenshoek uit Kloetinge eigenaar van het gebouw." Door bemidde ling van de burgemeester van Wolphaartsdijk, schrijft Stevense, kon de voorgenomen sloop van het gebouw voorkomen worden. De gemeente kreeg zodoende het pand in 1959 voor het symbolische bedrag van één gulden in handen. Ir. H. de Lussanet de la Sablonière en architect H.G.S. Heringa stel den vervolgens een restauratieplan op, waarna het eigendom werd overgedragen aan de heer C.H. van Dam, die de verplichting tot restau ratie had: die werd begroot op 28.000 gulden. Drie jaar later werd de restauratie voltooid, waarbij ook een torentje naast het huis werd opgetrokken. „Als ik logés heb, laat ik het zeer oude gebouw altijd zien", zegt Eve lien Mos. Helaas staat er een bord je met 'verboden toegang' en kun nen we het niet van dichtbij bekij ken. Als inwoner van Oud-Sabbin- ge ben ik desondanks trots dat we een 'kasteel' in ons dorp hebben." Winnaars waardebon: Petra de Back, Terneuzen; J. B. de Kam, Kamperland; Richard Këijzer, Middelburg. Kijk snel op www.lekkerpuzzelen.nl Puzzel ouderwets gezellig mee en win een paar dagen genieten in mooi Drenthe!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 16