Castrol zonder kruiwagen 5imedia ledereen kan een rol bemachtigen in de nieuwe serie Who's in who's out, maar je kunt er ook zomaar weer uit liggen. De kijker heeft de macht bij deze eerste BNN- productie voor jeugdzender Z@pp. door Rivka Groenier U TERUGGESPOELD American beauty Een lik verf op de mu ren en een gepimpte entree, veel meer was er niet nodig om een gebouw in Amster dam-Oost om te bou wen tot de set van de nieuwe serie Who's in who's out, die zich af speelt op een Fame-achtige, groot stedelijke artiestenschool. Dat is ook niet zo gek, want als de film ploeg aan het eind van de dag ver trekt, beginnen hier de echte les sen in zang, dans en acteren. De scheidingslijn tussen feit en fic tie is dun en dat is precies het idee achter Who's in who's out, vertelt Jeroen Koopman (27) tussen de op names door. Deze voormalig eige naar van castingbureau Casting Call bedacht de interactieve serie twee jaar geleden. „Ik weet uit er varing hoe moeilijk het is als ac teur, danser of zanger ergens tus sen te komen als je niet bekend bent. Het leek me te gek een tv-drama te ontwikkelen waar voor iedereen op een laagdrempeli ge manier auditie kan doen." Omdat hij wist dat hij als begin- nend producent niet aan hoefde te komen met een papieren idee, is hij het maar gewoon gaan doen: „Eerst heb ik een site gemaakt waarop mensen zich konden aan melden voor een rol in de door mij bedachte serie. Binnen zes we ken had ik 200.000 bezoekers. Met de winnaars van de online audi ties draaide ik een pilot en daar mee klopte ik bij de omroepen aan." BNN hapte toe. Koopman mocht zijn serie met hulp van co-producent Waterland Film ver der ontwikkelen. „We zijn volledig opnieuw begonnen, ook met de website en het liep meteen storm, de inzendingen stroomden met duizenden binnen." Who's in who's out speelt zich af op de fictieve Dutch Stage Aca demy. De ingrediënten: zes ambiti euze studenten van divers pluima ge (straatschoffie, prinsesje, rijke- luiszoon en coole vrouwenmag neet), een ploeg eigenzinnige lera ren, die hun eigen lievelingen voor trekken, afgetopt met flink wat on derlinge strijd, liefdesverwikkelin gen en jaloezie. Tot zover de rauw ere versie van Fame, maar dan komt de nieuwigheid. De vaste cast wordt wekelijks aangevuld met twee gastrollen waarvoor ie dereen online auditie kan doen. Zonder tussenkomst van casting bureau of kruiwagen. Het concept is simpel: als je genoeg steun krijgt van de kijkers, dan zit je erin. Voor hoe lang, ook dat beslist de kijker. Élke week wordt een van de gastac- teurs vervangen door vers bloed. De opnames zitten kort op de uit zending: wie een rol wint, ziet zichzelf een week later terug op tv. De vaste cast, die op de ouderwet se manier bij elkaar is gescout, telt slechts twee gevestigde namen: Ca- rolien Spoor en Joep Sertons. Voor de andere vaste rollen zijn opmerkelijke keuzes gemaakt. Thomas Höppener, die Guido speelt, de verwende kleinzoon van de oprichter, is net afgestudeerd aan de Amsterdamse toneelschool en viert met Who's in who's out zijn eerste tv-klus. Juvat Westen dorp en Isabelle Beernaert waren eerder te zien als danser en coach in de RTL 5 talentenjacht So you think you can dance. Ook zij heb ben geen enkele ervaring als televi sieacteurs. In hun verhaallijn lo pen feit en fictie door elkaar. In de serie wordt danstalent Mounir (Westendorp) van de straat ge plukt door dansdocente Juliette (Beernaert). In het echte leven was zij degene die de breakdancer een zetje gaf om mee te doen aan So you think you can dance. Volgens Jeroen Koopman is Juvat Westendorp een absolute aan winst voor de serie, gezien de doel groep van deze eerste BNN produc tie voor jeugdzender Z@pp. „Vier dagen na de finale van So you think you can dance stond Juvat al bij ons op de set en een maand la ter is hij op tv. Daardoor is het lek- Een deel van de cast van Who's in who's out, met linksachter Juvat Westendorp en middenvoor Caro- lien Spoor. foto Joe Meijer/GPD ker vers en heeft zijn verschijning een grotere impact." De gastacteurs die via internet een plekje wisten te bemachtigen in de eerste aflevering en daarna hun positie moeten verdedigen, zijn Lesley Korpos (rapper Michael) en Karlijn Wammes (danseres Man- dy). Korpos (27), werd op 9-jarige leeftijd tweede in de Mini Play- backshow en schoof recenter on herkenbaar voorbij in De TV Kanti ne als stand-in van Carlo Bosz- hard. Een rol in een televisieserie, dat is, vers van de acteursoplei ding, toch wel de hoofdprijs, vindt hij. „Ik deed die auditie op aanra den van mijn agent en een week la ter stond ik op nummer één. Ik was perplex. Ik vind het superleuk dat BNN talenten die niet door cas tingbureaus worden benaderd op deze manier toch een kans geeft." Who's in who's out, morgen (zon dag), Nederland 3, 19.00 uur. fWi Reageren? I redactie.media@wegener.nl ledereen die een rol in Who's in who's out ambieert kan op de site www.wiwo.bnn.nl auditie doen. Je kunt daarbij kiezen uit verschil lende scènes, rollen en tegenspelers/Via de webcam geef je tegen spel, vervolgens wordt het filmpje automatisch gemonteerd en zit je in de competitie. Als je aan het eind van een ronde bovenaan staat, heb je een rol in Who's in who's out te pakken en krijg je het plekje van een van de twee eerdere gastacteurs met de minste stemmen. Het is geen pure populariteitswedstrijd. Ook de waarde ring voor je kunsten wordt meegewogen via een sterrensysteem. Met minder stemmen maar een hoge waardering, kun je dus toch een rol bemachtigen. med5a@wegeinier.nfl 1 024-3650570 Zaterdag 7 januari 2012 In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Een paar jaar geleden deed ik verwoe de pogingen kaartjes te bestellen voor het toneelstuk 'Cloaca' in The Old Vic. De Amerikaanse acteur Ke vin Spacey was daar toen net benoemd tot artistiek directeur. De Hollywoodster moest het beroemde theater in Londen gaan redden. De Engelse toneelpers was niet te spreken over zijn keuze om 'Cloaca' te programmeren. Wilde hij met dit soort waardeloze voorstellingen een historisch theater van de ondergang gaan redden? Het was een slechte start voor Spacey. Hij moest vertrouwen winnen. Zijn staat van en hij wordt verliefd op Angela, een vrien din van zijn dochter. De tragische en soms absurde gebeurtenissen leiden uiteindelijk tot een trieste afloop. Spacey wordt alom bejubeld om zijn optre den in 'American beauty'. „Hij flirt met de camera", schrijft The Guardian. „Zijn la chende ogen, zijn hulpeloze mond en zijn zelfgenoegzame blik in tijden van diepe wanhoop. Spacey beeldt onze ergste nacht merries uit en je kunt niet anders doen dan er om lachen." Hij wordt beloond met een Oscar voor beste mannelijke hoofdrol. Misschien dat ik het ooit nog eens mee maak: Spacey in actie zien als toneelspeler. Liefst in The Old Vic, waar hij zijn direc teurschap combineert met toneelspelen. Daar, in het 192 jaar oude theater, is de stemming de afgelopen jaren omgeslagen. De acteurs zijn enthousiast. De pers ook. Iedereen hoopt dat Spacey zijn 10-jarig contract, dat bijna afloopt, zal verlengen. door Branko Eijssen dienst hielp hem daarbij. Voor zijn glansrol in 'The usual suspects' kreeg hij in 1995 een Oscar voor beste mannelijke bijrol. Zijn grootste succes, na een hoofdrol in 'L.A. confidential', volgde vier jaar later: de hoofdrol in de film 'American beauty', gere gisseerd door Sam Mendes. Spacey vertolkt het personage van Lester Bonham, een 42-jarige man die in een Ame rikaanse buitenwijk het perfecte leventje lijdt: mooi huis, goede baan, mooie vrouw, leuke dochter. Maar niks is zoals het lijkt, zo waarschuwt Mendes in deze bittere ko medie die vakkundig inzoomt op thema's als uiterlijk vertoon, het belang van succes en de vraag opwerpt in hoeverre mensen elkaar nu eigenlijk écht kennen. Lester Bonham werkt al veertien jaar bij een tijdschrift, maar hij heeft nog nooit promotie gemaakt. Hij raakt in een steeds diepere depressie, omdat ook de relatie met zijn vrouw weinig voorstelt. Met zijn dochter praat hij bijna nooit. Hij leert het leven weer waarderen als hij zijn nieuwe buurjongen Ricky, die hem ook van drugs voorziet, leert kennen. Hij stopt met wer ken, begint weer te trainen en te blowen Kevin Spacey in American beauty. Op de ach tergrond Annette Bening. foto EPA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 99