Castrol zonder
kruiwagen
5imedia
ledereen kan een rol bemachtigen in de
nieuwe serie Who's in who's out, maar je
kunt er ook zomaar weer uit liggen. De
kijker heeft de macht bij deze eerste
BNN- productie voor jeugdzender Z@pp.
door Rivka Groenier
U
TERUGGESPOELD
American beauty
Een lik verf op de mu
ren en een gepimpte
entree, veel meer was
er niet nodig om een
gebouw in Amster
dam-Oost om te bou
wen tot de set van de nieuwe serie
Who's in who's out, die zich af
speelt op een Fame-achtige, groot
stedelijke artiestenschool. Dat is
ook niet zo gek, want als de film
ploeg aan het eind van de dag ver
trekt, beginnen hier de echte les
sen in zang, dans en acteren.
De scheidingslijn tussen feit en fic
tie is dun en dat is precies het idee
achter Who's in who's out, vertelt
Jeroen Koopman (27) tussen de op
names door. Deze voormalig eige
naar van castingbureau Casting
Call bedacht de interactieve serie
twee jaar geleden. „Ik weet uit er
varing hoe moeilijk het is als ac
teur, danser of zanger ergens tus
sen te komen als je niet bekend
bent. Het leek me te gek een
tv-drama te ontwikkelen waar
voor iedereen op een laagdrempeli
ge manier auditie kan doen."
Omdat hij wist dat hij als begin-
nend producent niet aan hoefde te
komen met een papieren idee, is
hij het maar gewoon gaan doen:
„Eerst heb ik een site gemaakt
waarop mensen zich konden aan
melden voor een rol in de door
mij bedachte serie. Binnen zes we
ken had ik 200.000 bezoekers. Met
de winnaars van de online audi
ties draaide ik een pilot en daar
mee klopte ik bij de omroepen
aan." BNN hapte toe. Koopman
mocht zijn serie met hulp van
co-producent Waterland Film ver
der ontwikkelen. „We zijn volledig
opnieuw begonnen, ook met de
website en het liep meteen storm,
de inzendingen stroomden met
duizenden binnen."
Who's in who's out speelt zich af
op de fictieve Dutch Stage Aca
demy. De ingrediënten: zes ambiti
euze studenten van divers pluima
ge (straatschoffie, prinsesje, rijke-
luiszoon en coole vrouwenmag
neet), een ploeg eigenzinnige lera
ren, die hun eigen lievelingen voor
trekken, afgetopt met flink wat on
derlinge strijd, liefdesverwikkelin
gen en jaloezie. Tot zover de rauw
ere versie van Fame, maar dan
komt de nieuwigheid. De vaste
cast wordt wekelijks aangevuld
met twee gastrollen waarvoor ie
dereen online auditie kan doen.
Zonder tussenkomst van casting
bureau of kruiwagen. Het concept
is simpel: als je genoeg steun krijgt
van de kijkers, dan zit je erin. Voor
hoe lang, ook dat beslist de kijker.
Élke week wordt een van de gastac-
teurs vervangen door vers bloed.
De opnames zitten kort op de uit
zending: wie een rol wint, ziet
zichzelf een week later terug op tv.
De vaste cast, die op de ouderwet
se manier bij elkaar is gescout, telt
slechts twee gevestigde namen: Ca-
rolien Spoor en Joep Sertons.
Voor de andere vaste rollen zijn
opmerkelijke keuzes gemaakt.
Thomas Höppener, die Guido
speelt, de verwende kleinzoon van
de oprichter, is net afgestudeerd
aan de Amsterdamse toneelschool
en viert met Who's in who's out
zijn eerste tv-klus. Juvat Westen
dorp en Isabelle Beernaert waren
eerder te zien als danser en coach
in de RTL 5 talentenjacht So you
think you can dance. Ook zij heb
ben geen enkele ervaring als televi
sieacteurs. In hun verhaallijn lo
pen feit en fictie door elkaar. In de
serie wordt danstalent Mounir
(Westendorp) van de straat ge
plukt door dansdocente Juliette
(Beernaert). In het echte leven
was zij degene die de breakdancer
een zetje gaf om mee te doen aan
So you think you can dance.
Volgens Jeroen Koopman is Juvat
Westendorp een absolute aan
winst voor de serie, gezien de doel
groep van deze eerste BNN produc
tie voor jeugdzender Z@pp. „Vier
dagen na de finale van So you
think you can dance stond Juvat al
bij ons op de set en een maand la
ter is hij op tv. Daardoor is het lek-
Een deel van de cast van Who's in
who's out, met linksachter Juvat
Westendorp en middenvoor Caro-
lien Spoor. foto Joe Meijer/GPD
ker vers en heeft zijn verschijning
een grotere impact."
De gastacteurs die via internet een
plekje wisten te bemachtigen in
de eerste aflevering en daarna hun
positie moeten verdedigen, zijn
Lesley Korpos (rapper Michael) en
Karlijn Wammes (danseres Man-
dy). Korpos (27), werd op 9-jarige
leeftijd tweede in de Mini Play-
backshow en schoof recenter on
herkenbaar voorbij in De TV Kanti
ne als stand-in van Carlo Bosz-
hard. Een rol in een televisieserie,
dat is, vers van de acteursoplei
ding, toch wel de hoofdprijs, vindt
hij. „Ik deed die auditie op aanra
den van mijn agent en een week la
ter stond ik op nummer één. Ik
was perplex. Ik vind het superleuk
dat BNN talenten die niet door cas
tingbureaus worden benaderd op
deze manier toch een kans geeft."
Who's in who's out, morgen (zon
dag), Nederland 3, 19.00 uur.
fWi Reageren?
I redactie.media@wegener.nl
ledereen die een rol in Who's in who's out ambieert kan op de site
www.wiwo.bnn.nl auditie doen. Je kunt daarbij kiezen uit verschil
lende scènes, rollen en tegenspelers/Via de webcam geef je tegen
spel, vervolgens wordt het filmpje automatisch gemonteerd en zit
je in de competitie. Als je aan het eind van een ronde bovenaan
staat, heb je een rol in Who's in who's out te pakken en krijg je het
plekje van een van de twee eerdere gastacteurs met de minste
stemmen. Het is geen pure populariteitswedstrijd. Ook de waarde
ring voor je kunsten wordt meegewogen via een sterrensysteem.
Met minder stemmen maar een hoge waardering, kun je dus toch
een rol bemachtigen.
med5a@wegeinier.nfl
1 024-3650570
Zaterdag 7 januari 2012
In de serie Teruggespoeld staat
wekelijks de spot gericht op
een filmklassieker die op veel
mensen een onuitwisbare
indruk heeft gemaakt.
Een paar jaar geleden deed ik verwoe
de pogingen kaartjes te bestellen
voor het toneelstuk 'Cloaca' in The
Old Vic. De Amerikaanse acteur Ke
vin Spacey was daar toen net benoemd tot
artistiek directeur. De Hollywoodster
moest het beroemde theater in Londen
gaan redden. De Engelse toneelpers was
niet te spreken over zijn keuze om 'Cloaca'
te programmeren. Wilde hij met dit soort
waardeloze voorstellingen een historisch
theater van de ondergang gaan redden?
Het was een slechte start voor Spacey. Hij
moest vertrouwen winnen. Zijn staat van
en hij wordt verliefd op Angela, een vrien
din van zijn dochter. De tragische en soms
absurde gebeurtenissen leiden uiteindelijk
tot een trieste afloop.
Spacey wordt alom bejubeld om zijn optre
den in 'American beauty'. „Hij flirt met de
camera", schrijft The Guardian. „Zijn la
chende ogen, zijn hulpeloze mond en zijn
zelfgenoegzame blik in tijden van diepe
wanhoop. Spacey beeldt onze ergste nacht
merries uit en je kunt niet anders doen
dan er om lachen." Hij wordt beloond met
een Oscar voor beste mannelijke hoofdrol.
Misschien dat ik het ooit nog eens mee
maak: Spacey in actie zien als toneelspeler.
Liefst in The Old Vic, waar hij zijn direc
teurschap combineert met toneelspelen.
Daar, in het 192 jaar oude theater, is de
stemming de afgelopen jaren omgeslagen.
De acteurs zijn enthousiast. De pers ook.
Iedereen hoopt dat Spacey zijn 10-jarig
contract, dat bijna afloopt, zal verlengen.
door Branko Eijssen
dienst hielp hem daarbij. Voor zijn glansrol
in 'The usual suspects' kreeg hij in 1995
een Oscar voor beste mannelijke bijrol.
Zijn grootste succes, na een hoofdrol in
'L.A. confidential', volgde vier jaar later: de
hoofdrol in de film 'American beauty', gere
gisseerd door Sam Mendes.
Spacey vertolkt het personage van Lester
Bonham, een 42-jarige man die in een Ame
rikaanse buitenwijk het perfecte leventje
lijdt: mooi huis, goede baan, mooie vrouw,
leuke dochter. Maar niks is zoals het lijkt,
zo waarschuwt Mendes in deze bittere ko
medie die vakkundig inzoomt op thema's
als uiterlijk vertoon, het belang van succes
en de vraag opwerpt in hoeverre mensen
elkaar nu eigenlijk écht kennen.
Lester Bonham werkt al veertien jaar bij
een tijdschrift, maar hij heeft nog nooit
promotie gemaakt. Hij raakt in een steeds
diepere depressie, omdat ook de relatie
met zijn vrouw weinig voorstelt. Met zijn
dochter praat hij bijna nooit. Hij leert het
leven weer waarderen als hij zijn nieuwe
buurjongen Ricky, die hem ook van drugs
voorziet, leert kennen. Hij stopt met wer
ken, begint weer te trainen en te blowen
Kevin Spacey in American beauty. Op de ach
tergrond Annette Bening. foto EPA