werken 141 Hoe veilig is de levensverzekering? Onderzoeker wordt ondernemer Controle van wie? starter zaterdag 7 januari 2012 door Nadine van Gemert illustratie Job van Gelder Nederlandse levensverzekeraars zijn in 2010 goed geweest voor een omzet van 21 miljard euro. Dit lijkt veel, maar de omzet, ook wel premievolume ge noemd, is de afgelopen jaren drastisch ge daald. In 2010 is deze zelfs 11 procent ge daald ten opzichte van 2009. Dat zijn verontrustende berichten in een tijd dat banken kunnen omvallen en dek kingsgraden van pensioenfondsen te laag zijn. Net als bij banken en pensioenfond sen, hebben veel mensen er een belang bij dat levensverzekeraars ook in de toekomst nog blijven bestaan. Zo ook Steven van Nispen (32). Hij kocht in 2006 met zijn vriendin een huis en sloot een kapitaalverzekering eigen woning af „We betalen nu iedere maand een vaste pre mie aan de maatschappij. Ik verwacht dat we met de opbrengst van de verzekering straks in ieder geval de helft van de hypo theek afkunnen lossen." Maar ook Steven leest de negatieve berich ten over de financiële positie van levensver zekeraars. „Natuurlijk vraag ik me weieens af wat gebeurt als onze verzekeraar failliet gaat. Maar eigenlijk heb ik me nooit ver diept in de gevolgen van een faillissement. Ik vertrouw erop dat de controle op verzeke raars in Nederland goed geregeld is. De kans dat een verzekeringsmaatschappij fail liet gaat, acht ik daarom erg klein." In Nederland zijn verschillende instanties die de verzekeraars controleren. De belang rijkste zijn de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB). DNB houdt toezicht op de financiële posi tie van verzekeraars. Een belangrijke graad meter bij dit toezicht is de solvabiliteit. Bij een solvabiliteitsratio van 100 procent heeft een levensverzekeraar precies genoeg geld in kas om alle toekomstige verplichtingen na te komen. Verzekeraars zijn verplicht om een veilig heidsmarge in te bouwen. De vereiste mini male solvabiliteit voor een levensverzeke raar ligt hierdoor hoger dan 100 procent. DNB controleert of levensverzekeraars zich hieraan houden. Eind jaren '90 was de gemiddelde solvabili teitsratio van levensverzekeraars nog 457 Nederlander houdt van verzekeren i Nederlanders verzekeren zich graag en veel. i In 2009 waren ze met 5.116 euro per persoon aan verzekeringspremies per jaar, het duurst verzekerde volk ter wereld. De gemiddelde Nederlander heeft één of meerdere polissen bij een levens verzekeraar. Denk hierbij aan een kapitaalverzekering (bijvoorbeeld gekoppeld aan de hypotheek), een overlijdensrisicoverzekering, een lijfrenteverzekering of een pensioenregeling. procent. Dit betekende dat zij ruim 4,5 keer aan hun toekomstige verplichtingen kon den voldoen. In 2008, op het dieptepunt van de financiële crisis, was de gemiddelde solvabiliteitsratio van levensverzekeraars nog steeds 208 procent. Dat verzekeraars ook op dat moment meer dan voldoende geld in kas hadden, komt volgens het Ver bond van Verzekeraars (Verbond) door het verstandige beleggingsbeleid en de grote fi nanciële buffers van verzekeraars. De meest recente solvabiliteitsratio van Ne derlandse levensverzekeraars, over het twee de kwartaal van 2011, is 258 procent. Of schoon de omzet van levensverzekeraars af neemt, blijft de solvabiliteit goed op peil. Mocht de solvabiliteit te laag zijn, dan grijpt DNB in. In het uiterste geval kan de betreffende le vensverzekeraar gebruik maken van de Op- vangregeling Leven NV. Deze regeling is eind vorige eeuw, na de ondergang van le vensverzekeraar Vie d'Or door het Verbond en DNB in het leven geroepen. De "woord voerster van het Verbond: „Het mooie van deze regeling is dat het een preventief karak ter heeft en gericht is op het voorkomen van een faillissement. In de opvangsituatie blijven de rechten van de polishouders ge handhaafd." „Het doel van de regeling is het voorkomen van een noodregeling en faillissement, die in de praktijk meestal leiden tot korting van rechten van polishouders. De maatre gel is erop gericht de verzekeringsportefeuil le weer gezond te maken." De woordvoer ster benadrukt dat de regeling door de ver zekeraars zelf vooraf wordt gefinancierd. De regeling is nog nooit toegepast. Volgens het Verbond zou je hieruit kunnen afleiden dat de kans dat een Nederlandse levensverzeke raar omvalt, erg klein is. Maar als een levensverzekeraar failliet gaat, zijn de gevolgen groot. Bij een bankreke ning is het geld op de rekening jouw eigen dom. Als de bank failliet gaat, moet deze je in principe je eigendom teruggeven. Dit wordt, met een maximum van een ton spaargeld, gegarandeerd door het deposito garantiestelsel. Deze vlieger gaat voor le vensverzekeraars niet op. Je stort premie in de verzekering en hiervoor in de plaats krijg je iets anders terug. Namelijk een polis met daarop de toezegging dat een bepaald bedrag wordt uitgekeerd als je komt te over lijden of als je op een bepaalde datum nog in leven bent. Je betaalde premies zijn dus niet meer je eigendom, waardoor je bij een faillissement de premies niet zomaar terug kan vorderen. Vie d'Or is in 1993 de laatste Nederlandse le vensverzekeraar geweest die failliet is ge gaan. 11.000 polishouders werden hierdoor getroffen. Vie d'Or is na het faillissement ondergebracht bij Twenteleven (nu Avéro Achmea). Uiteindelijk (na 16 jaar procede ren) ontvingen de polishouders 80 procent van het bedrag waar ze volgens de polis recht op hadden. Als polishouder heb je dus wel rechten. Al leen vergt het veel tijd en energie die rech ten te claimen, als het toch mis mocht gaan. reageren? geld@wegener.nl Autoriteit Financiële Markten (AFM): De AFM houdt toezicht op alle finan ciële markten. Het doel van de AFM is het bevorderen van zorgvuldige finan ciële dienstverlening aan consumenten. De AFM controleert of bedrijven en personen die financiële diensten verle nen, deskundig en betrouwbaar zijn. Dit doet zij onder andere door vergun ningen te verlenen. En de AFM contro leert of de informatie die wordt afgege ven aan consumenten, feitelijk juist, be grijpelijk en niet misleidend is. Alle fi nanciële dienstverleners moeten name lijk handelen in het belang van de klant. Dit wordt zorgplicht genoemd. De Nederlandsche Bank (DNB): DNB controleert de financiële positie van alle financiële instellingen die on der Nederlands toezicht vallen. Het doel van DNB is het stabiel houden van het Nederlandse financiële stelsel. Hier door gaat de inflatie niet te veel om hoog en blijft de koopkracht van consu menten redelijk stabiel. DNB ziet erop toe dat financiële instellingen zoals le vensverzekeraars, voldoende vermogen hebben om aan hun toekomstige ver plichtingen te voldoen. Daarnaast con troleert DNB of deze instellingen een solide en integere bedrijfsvoering heb ben. Verbond van Verzekeraars (Verbond): Het Verbond is een belangenvereniging van levensverzekeraars op de Neder landse markt. De leden van het Ver bond vertegenwoordigen 95 procent van alle verzekeraars in Nederland. Het Verbond is een vereniging die wordt be stuurd en betaald door de leden. Na mens de leden treedt het Verbond op als gesprekspartner voor de politiek, de overheid en andere organisaties (zoals vakbonden en consumentenorganisa ties). $P§ f GELDENWERK/M ONLINE zie onze website:geldenwerk Geld en werk is ook te volgen op de website van deze krant. Naast diverse colums en rubrieken treft u al het nieuws dat met uw persoonlijke financiën en het werk te maken heeft op één overzichtelijke plek aan. PASPOORT Naam bedrijf: Inhistory Wie: Jeanine Dekker Wat: Verzorgt historische producties over Zeeland voor musea, brochures, web sites en apps. Waar: Papisland 9, 4337 CX Middelburg Officiële startdatum: 1 mei 2011 Gedane investering: €7.000 Beoogde jaaromzet: iets min der dan €40.000in 2012 Investering terugverdiend: 2011 Jaarlijkse herinvestering: voorlopig niks Meer informatie: www.inhistory.nl tel. 06-11718464 jd@inhistory.nl Jeanine Dekker van Inhistory. foto Marcelle Davidse Als gepromoveerd historicus, werkende aan de Universiteit Utrecht, begon het toch te krie belen toen ze haar baan daar op zegde. Geschiedenis blijft een passie voor Jeanine Dekker en dus be gint ze een bedrijf dat Zeeuwse geschiedenis in boek en beeld brengt voor musea, brochures, apps en websites: Inhistory. „Het hoeft niet heel groot te worden en rijk word ik er waar schijnlijk ook niet van, maar het is mijn vak en passie. Dus het is heerlijk om daar nog mee te werken." Ze legt uit wat Inhistory doet: „Een museum belt mij bijvoorbeeld op met de vraag of ik een collectieplan kan opzetten, die zij dan gebrui ken voor een thema in het museum. Wat ik af gelopen jaar heb gehad, was onder meer het ontwikkelen van een verhaallijn over de ken- merken van de ontwikkeling van industrie in Zeeland. Obstakels waren er niet zo heel veel bij de oprichting van het bedrijf. „Het moeilijkste was ei genlijk het omschakelen van het denken als een onderzoeker naar het denken van een onder nemer. Als onderzoeker koos ik vaak eigen onderwerpen om me in te verdiepen, als ondernemer moet ik we ten waar behoefte aan is en daar op inspelen. Ik moest dus echt anders kijken naar m'n eigen vak. Ik vond dat leerproces trouwens wel heel leuk." Geld was amper een probleem bij de oprich ting van Inhistory. „Voor de investering heb ik niks hoeven lenen bij de bank, alles kwam uit mijn eigen spaarpot. Binnenkort stop ik met mijn tijdelijke baan, dus het is zeker de bedoe ling dat ik puur van dit bedrijf kan leven."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 53