uitj 3 Schaerer en Ploctones beloven pittige maaltijd' Het Zeeuws Orkest zet de deuren open bij repetitie donderdag 5 januari 2012 podium volgende maand in Carré. moet het verdienen met twee cen ten op een pakje boter. Dus ik kreeg een speelgoedgitaartje, met sinterklaas, maar een halfjaar later toch een echte voor mijn verjaar dag. Als het mooi weer was, speelde ik Vlissingen Optreden Molly Malone. Panta Rhei, 17.00 uur Concert door het saxofoonkwartet van het Conservatorium te Gent. Entree 17,50 euro. Atrium Ter Reede, 11.00 uur. Argentijns Tango Cafe met DJ Guiller- mo. Entree 4 euro. Cine Cafe, 16.00 uur. WoBphaarfsdijk NieuwjaarsconcertAdvendo-EMM, dorpshuis, 15.00 uur DINSDAG 10 JANUARI Terneuzen Theaterproductiehuis Zeelandia presen teert 'Mathilde', met Louis van Beek. Scheldetheater, 20.00 uur WOENSDAG 11 JANUARI Goes Wintercircus Martin Hanson. De Mythe, 13.00 en 16.00 uur foto GPD/Roy Beusker gitaar op mijn slaapkamer bij het open raam, één voet op de venster bank. Dan hoopte ik dat op dat moment een manager of zo ie mand door de straat zou lopen en dat zou horen en dan stil zou blij ven staan onder dat raam. Dat ik werd ontdekt. Het enige wat er ge beurde, was dat mijn broer met een blaaspijp een pijltje in mijn oog schoot." „Ik deed mee aan talentenjachten. Ik zat op de mms, niet op de hbs, want dat duurde een jaar langer en ik had haast. Af en toe werd ik tussen de middag van school ge haald om op te treden in het radio programma Tussen 12 en 2. Op school durfde ik niet te zeggen dat ik zangeres wilde worden. Die renarts, zei ik dan, of journalist. Maar elke avond zat ik voor mijn bedje te bidden om te vragen of ik iets mocht bereiken in dit vak. Niet voor het geld, maar voor de erkenning. Dat ze zouden zeggen: 'ze kan wel wat, dat kind'. Op dezelfde dag dat ik eindexa men deed, zong ik op een talenten jacht in Den Haag. Robert Paul won. Het was de eerste keer dat ik op de televisie kwam. Ik dacht: nu ga ik optreden en er geld mee ver dienen. Maar niemand zat op me te wachten. Ik heb gewerkt bij de VW in Zeist en als receptioniste in een hotel. Maar ik leidde een dubbelleven, want 's avonds trad ik op in het cabaret van Hennie Oliemuller en Herman Berkien in Utrecht. Hennie liet me vaak sketches doen: kun je een buikdan seres doen? Of een Marokkaanse, of een pitspoes? Een prachtige leer school. Bij Herman Berkien is ook mijn typetje de telefoniste ont staan. Toen hij ermee ophield, heb ik drie jaar met een soloprogram ma in het Utrechtse Jacobi Theater gestaan. Ik was 28 en ik werd zwanger. Ik had altijd mijn best ge daan, maar ik had net niet de fi nish gehaald. Ik werd moeder. Maar ik kon het schrijven niet la ten. Aan de keukentafel maakte ik Lenie uit de Takkestraat. Dat werd een dikke top-io-hit. En twee lied jes daarna werden ook een hit. Vanaf die tijd ben ik uitverkocht. Ik werk al heel lang met een gewel dig team. Ik heb zo veel krediet op gebouwd in die dertig jaar." Vrijdag 6 januari, Scheldetheater, Terneuzen, 20.00 uur. Voorafgaand aan de Nieuw jaarsconcerten van Het Zeeuws Orkest is traditiegetrouw de zondagmiddagrepetitie voor het publiek vrij toegankelijk. Tij dens deze repetitie zondag 8 janua ri in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg wordt een deel van het Nieuwjaarsconcert gerepe teerd. Het Zeeuws Orkest be schouwt een openbare repetitie als een goede gelegenheid belang stellenden eens ongedwongen ken nis te laten maken met klassieke muziek. Tevens kunnen de bezoe kers een voorproefje te krijgen van het concert en eens te zien hoe een repetitie verloopt. De Nieuwjaarsconcerten zijn ook- De Zwitserse stemkunstenaar Andreas Schaerer gebruikt zijn stem anders dan gebruikelijk: als menselijke trompet of human beatbox. door Mischa Beckers Ploctones, de energieke en enerverende band rond gi tarist Anton Goudsmit zet te al diverse Zeeuwse podia in vuur en vlam. In januari en fe bruari geven deze muzikanten zes bijzondere concerten. Daar bij werkt de groep samen met de Zwitserse stemkunstenaar Andreas Schaerer. Zaterdag is de ze combinatie te horen in Po dium 't Beest in Goes. Schaerer gebruikt zijn stem anders dan gebruikelijk: als menselijke trompet, human beatbox en voor mondpercussie bijvoorbeeld of om geluiden te imiteren die hem fascineren. In zijn bands Hildegard lernt fliegen en het elektronisch ge oriënteerde Das Beet leidt dat tot wervelende en springerige jazzuit- spattingen. In duet met bassist Banz Oester of in zijn trio met trompettist Martin Eberle en Peter Rom op gitaar, laat hij een wat in getogener kant horen. De Zwitser geniet ervan te wor den betrokken bij verschillende projecten. „Ik heb de diversiteit no dig. Het is geweldig projecten te doen waar ik gewoon werk met de stem. Met andere bands waar onze muziek volledig geïmproviseerd is of waar we werken met elektroni ca maar ook in projecten waar ik niet overal bij zing maar betrok ken ben bij gewoon componeren en uitvoeren." De combinatie met Ploctones is een nieuwe loot aan de boom en belooft veel spannends. „We ont moetten elkaar op het South Afri can National Arts Festival in Gra- hamstown, afgelopen zomer. Ik trad op met Anton Goudsmit en Jeroen Vierdag samen met de Lon- dense altsaxofonist en rapper So- weto Kinch en de Zuid-Afrikaanse drummer Keshivan Naidoo en pia nist Bokani Dyer. Het was een geestvervoerend concert, de band en het publiek gingen echt hele maal uit hun dak. De groove van Anton en Jeroen was waanzinnig. Ik wist dat als er ooit nog een mo gelijkheid kwam om weer samen te werken ik die kans graag zou ne men!" De intense groove en de hoeveel heid energie die ze in de muziek stoppen is wat Schaerer zo aan spreekt in Ploctones. Op het reper toire staat een aantal van zijn stuk ken die hij herarrangeerde en ook origineel materiaal van Ploctones. Daarnaast schreven zowel Efraïm Trujillo als Schaerer een nieuw nummer voor deze samenwer- king. „Het bevat vast veel geïmproviseer de delen maar om eerlijk te zijn, het zal een avontuur worden en niemand van ons kent de precieze inhoud van de soep die we samen koken. Het enige dat ik zeker weet is dat het een behoorlijk pittige maaltijd wordt." Schaerer schreef geen tekst voor dit project. Zijn inbreng is 'instru mentaal'. „Ik probeer in de band te passen dus ik voel me meer in strumentalist dan zanger. Ik kijk al tijd naar mijn stem als een instru ment. Dat geeft me meer vrijheid. Natuurlijk komen er wat beatbox dingen voorbij en menselijke trompet of denkbeeldige talen. Ik denk dat het interessant is om één kleur binnen de band te vor men maar ook om te improvise ren en te interacteren als een melo die-instrument met de saxofoon en als ritme-instrument met de drums." Bezetting: Andreas Schaerer (stem), Anton Goudsmit (gitaar), Efraïm Trujillo (saxofoon), Jeroen Vierdag (bas), Kristijan Krajncan (drums) Zaterdag 7 januari, 't Beest, Goes. 20.30 uur. afgestemd op jeugdige toehoor ders. Kinderen zijn zondag dan ook van harte welkom in de Zeeuwse Concertzaal. De openba re repetitie staat onder leiding van dirigentjoan Berkhemer en wordt gehouden 14.00 tot 17.00 uur. Het publiek is vrij te komen en te gaan wanneer men wil mits er stilte in acht genomen wordt. De Nieuwjaarsconcerten worden gegeven op: don. 12 jan,Terneuzen, Scheldetheater 20.00 u; vrij. 13 jan, Goes, De Mythe, 20.00 u; zat 14 jan. Vlissingen, St. Jacobskerk, 20.15 u; zon.15 jan, Hulst,St.Willi- bordusbasiliek, 15.30 uur. Zondag 8 jan., Zeeuwse Concertzaal, Middelburg, 14-17 uur. De Ploctones met vlnr: Efraïm Trujillo, Jeroen Vierdag, Anton Goudsmit en Kristijan Krajncan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 39