uitj 3
Schaerer en Ploctones
beloven pittige maaltijd'
Het Zeeuws Orkest zet de
deuren open bij repetitie
donderdag 5 januari 2012
podium
volgende maand in Carré.
moet het verdienen met twee cen
ten op een pakje boter. Dus ik
kreeg een speelgoedgitaartje, met
sinterklaas, maar een halfjaar later
toch een echte voor mijn verjaar
dag.
Als het mooi weer was, speelde ik
Vlissingen
Optreden Molly Malone.
Panta Rhei, 17.00 uur
Concert door het saxofoonkwartet van
het Conservatorium te Gent. Entree
17,50 euro. Atrium Ter Reede, 11.00 uur.
Argentijns Tango Cafe met DJ Guiller-
mo. Entree 4 euro. Cine Cafe, 16.00 uur.
WoBphaarfsdijk
NieuwjaarsconcertAdvendo-EMM,
dorpshuis, 15.00 uur
DINSDAG 10 JANUARI
Terneuzen
Theaterproductiehuis Zeelandia presen
teert 'Mathilde', met Louis van Beek.
Scheldetheater, 20.00 uur
WOENSDAG 11 JANUARI
Goes
Wintercircus Martin Hanson.
De Mythe, 13.00 en 16.00 uur
foto GPD/Roy Beusker
gitaar op mijn slaapkamer bij het
open raam, één voet op de venster
bank. Dan hoopte ik dat op dat
moment een manager of zo ie
mand door de straat zou lopen en
dat zou horen en dan stil zou blij
ven staan onder dat raam. Dat ik
werd ontdekt. Het enige wat er ge
beurde, was dat mijn broer met
een blaaspijp een pijltje in mijn
oog schoot."
„Ik deed mee aan talentenjachten.
Ik zat op de mms, niet op de hbs,
want dat duurde een jaar langer
en ik had haast. Af en toe werd ik
tussen de middag van school ge
haald om op te treden in het radio
programma Tussen 12 en 2.
Op school durfde ik niet te zeggen
dat ik zangeres wilde worden. Die
renarts, zei ik dan, of journalist.
Maar elke avond zat ik voor mijn
bedje te bidden om te vragen of ik
iets mocht bereiken in dit vak.
Niet voor het geld, maar voor de
erkenning. Dat ze zouden zeggen:
'ze kan wel wat, dat kind'.
Op dezelfde dag dat ik eindexa
men deed, zong ik op een talenten
jacht in Den Haag. Robert Paul
won. Het was de eerste keer dat ik
op de televisie kwam. Ik dacht: nu
ga ik optreden en er geld mee ver
dienen. Maar niemand zat op me
te wachten. Ik heb gewerkt bij de
VW in Zeist en als receptioniste
in een hotel. Maar ik leidde een
dubbelleven, want 's avonds trad
ik op in het cabaret van Hennie
Oliemuller en Herman Berkien in
Utrecht. Hennie liet me vaak
sketches doen: kun je een buikdan
seres doen? Of een Marokkaanse,
of een pitspoes? Een prachtige leer
school. Bij Herman Berkien is ook
mijn typetje de telefoniste ont
staan. Toen hij ermee ophield, heb
ik drie jaar met een soloprogram
ma in het Utrechtse Jacobi Theater
gestaan. Ik was 28 en ik werd
zwanger. Ik had altijd mijn best ge
daan, maar ik had net niet de fi
nish gehaald. Ik werd moeder.
Maar ik kon het schrijven niet la
ten. Aan de keukentafel maakte ik
Lenie uit de Takkestraat. Dat werd
een dikke top-io-hit. En twee lied
jes daarna werden ook een hit.
Vanaf die tijd ben ik uitverkocht.
Ik werk al heel lang met een gewel
dig team. Ik heb zo veel krediet op
gebouwd in die dertig jaar."
Vrijdag 6 januari, Scheldetheater,
Terneuzen, 20.00 uur.
Voorafgaand aan de Nieuw
jaarsconcerten van Het
Zeeuws Orkest is traditiegetrouw
de zondagmiddagrepetitie voor
het publiek vrij toegankelijk. Tij
dens deze repetitie zondag 8 janua
ri in de Zeeuwse Concertzaal in
Middelburg wordt een deel van
het Nieuwjaarsconcert gerepe
teerd. Het Zeeuws Orkest be
schouwt een openbare repetitie
als een goede gelegenheid belang
stellenden eens ongedwongen ken
nis te laten maken met klassieke
muziek. Tevens kunnen de bezoe
kers een voorproefje te krijgen van
het concert en eens te zien hoe
een repetitie verloopt.
De Nieuwjaarsconcerten zijn ook-
De Zwitserse stemkunstenaar Andreas Schaerer gebruikt zijn stem anders
dan gebruikelijk: als menselijke trompet of human beatbox.
door Mischa Beckers
Ploctones, de energieke en
enerverende band rond gi
tarist Anton Goudsmit zet
te al diverse Zeeuwse podia in
vuur en vlam. In januari en fe
bruari geven deze muzikanten
zes bijzondere concerten. Daar
bij werkt de groep samen met
de Zwitserse stemkunstenaar
Andreas Schaerer. Zaterdag is de
ze combinatie te horen in Po
dium 't Beest in Goes.
Schaerer gebruikt zijn stem anders
dan gebruikelijk: als menselijke
trompet, human beatbox en voor
mondpercussie bijvoorbeeld of
om geluiden te imiteren die hem
fascineren. In zijn bands Hildegard
lernt fliegen en het elektronisch ge
oriënteerde Das Beet leidt dat tot
wervelende en springerige jazzuit-
spattingen. In duet met bassist
Banz Oester of in zijn trio met
trompettist Martin Eberle en Peter
Rom op gitaar, laat hij een wat in
getogener kant horen.
De Zwitser geniet ervan te wor
den betrokken bij verschillende
projecten. „Ik heb de diversiteit no
dig. Het is geweldig projecten te
doen waar ik gewoon werk met de
stem. Met andere bands waar onze
muziek volledig geïmproviseerd is
of waar we werken met elektroni
ca maar ook in projecten waar ik
niet overal bij zing maar betrok
ken ben bij gewoon componeren
en uitvoeren."
De combinatie met Ploctones is
een nieuwe loot aan de boom en
belooft veel spannends. „We ont
moetten elkaar op het South Afri
can National Arts Festival in Gra-
hamstown, afgelopen zomer. Ik
trad op met Anton Goudsmit en
Jeroen Vierdag samen met de Lon-
dense altsaxofonist en rapper So-
weto Kinch en de Zuid-Afrikaanse
drummer Keshivan Naidoo en pia
nist Bokani Dyer. Het was een
geestvervoerend concert, de band
en het publiek gingen echt hele
maal uit hun dak. De groove van
Anton en Jeroen was waanzinnig.
Ik wist dat als er ooit nog een mo
gelijkheid kwam om weer samen
te werken ik die kans graag zou ne
men!"
De intense groove en de hoeveel
heid energie die ze in de muziek
stoppen is wat Schaerer zo aan
spreekt in Ploctones. Op het reper
toire staat een aantal van zijn stuk
ken die hij herarrangeerde en ook
origineel materiaal van Ploctones.
Daarnaast schreven zowel Efraïm
Trujillo als Schaerer een nieuw
nummer voor deze samenwer-
king.
„Het bevat vast veel geïmproviseer
de delen maar om eerlijk te zijn,
het zal een avontuur worden en
niemand van ons kent de precieze
inhoud van de soep die we samen
koken. Het enige dat ik zeker weet
is dat het een behoorlijk pittige
maaltijd wordt."
Schaerer schreef geen tekst voor
dit project. Zijn inbreng is 'instru
mentaal'. „Ik probeer in de band
te passen dus ik voel me meer in
strumentalist dan zanger. Ik kijk al
tijd naar mijn stem als een instru
ment. Dat geeft me meer vrijheid.
Natuurlijk komen er wat beatbox
dingen voorbij en menselijke
trompet of denkbeeldige talen.
Ik denk dat het interessant is om
één kleur binnen de band te vor
men maar ook om te improvise
ren en te interacteren als een melo
die-instrument met de saxofoon
en als ritme-instrument met de
drums."
Bezetting: Andreas Schaerer
(stem), Anton Goudsmit (gitaar),
Efraïm Trujillo (saxofoon), Jeroen
Vierdag (bas), Kristijan Krajncan
(drums)
Zaterdag 7 januari, 't Beest, Goes.
20.30 uur.
afgestemd op jeugdige toehoor
ders. Kinderen zijn zondag dan
ook van harte welkom in de
Zeeuwse Concertzaal. De openba
re repetitie staat onder leiding van
dirigentjoan Berkhemer en wordt
gehouden 14.00 tot 17.00 uur. Het
publiek is vrij te komen en te gaan
wanneer men wil mits er stilte in
acht genomen wordt.
De Nieuwjaarsconcerten worden
gegeven op: don. 12 jan,Terneuzen,
Scheldetheater 20.00 u; vrij. 13 jan,
Goes, De Mythe, 20.00 u; zat 14
jan. Vlissingen, St. Jacobskerk,
20.15 u; zon.15 jan, Hulst,St.Willi-
bordusbasiliek, 15.30 uur.
Zondag 8 jan., Zeeuwse Concertzaal,
Middelburg, 14-17 uur.
De Ploctones met vlnr: Efraïm Trujillo, Jeroen Vierdag, Anton Goudsmit en
Kristijan Krajncan.