Schoo l discrimineert Ongemak door windkracht acht Zomervakantie TURKIJE Minimumleeftijd zware motoren van 21 naar 24 Commissie laakt Nehalennia voor achterstelling vrouwelijke docenten Vrachtrijder werkt 30 jaar zonder rijbewijs KRAS.N Internationale I chtvaart is nog looit zo veilig geweest als in 2011 BINNENLAND Het raadselachtige Schmallenbergvirus zorgt voor angst in de stallen 10 en 11 GRONINGEN - De leeftijd om direct het rijbewijs voor de zwaarste cate gorie motorfietsen (meer dan 48 pk) te halen, gaat in 2013 van 21 naar 24 jaar. Ook moeten jongeren dan na twee en vier jaar opnieuw praktijkexamen doen. Vanaf 2013 zijn er drie categorieën. Ai is voor motorfietsen tot 125 cc met maximaal 15 pk. Afrijden kan vanaf 18 jaar. A2 is voor machines tot 48 pk. De minimumleeftijd hiervoor is 20 en minstens twee jaar rijbewijs Ai. A is voor moto ren met onbeperkt vermogen. De minimumleeftijd is 22 jaar en twee jaar ervaring in de categorie Ai. Vanaf 24 jaar is het mogelijk dit rij bewijs rechtstreeks te halen. DESTELLING Ik maak me zorgen over de vroege lente Reageer op pzc.nl UW MENING 349 reacties Justitie faalt in zaak Holleeder eens aHHHHBBMBMHBBHBB 85% oneens BH 15% SPORT Ontslag trainer Co Adriaanse bij FC Twente onvermijdelijk WOENSDAG 4 januari 2012 I PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT - editie: Walcheren I 254e jaargang nr. 3 - los nummer 1,60 - zaterdag 2,40 I Onstuimig en regen, 9° 28 en 29 door Henk Postma MIDDELBURG - De Middelburgse scholengemeenschap Nehalennia discrimineert een docente Frans door haar een lager salaris te bie den dan twee mannelijke collega's. Ook hebben vrouwen er minder promotiekansen dan mannen. Dat concludeert de Commissie Gelijke Behandeling (CGB). Volgens de officiële woordvoerder van de school, locatiemanager Mo nique Wagensveld-Heeren, slaat de commissie de plank mis. Het gaat volgens haar over een zaak van tweeënhalf jaar terug. De twee mannen solliciteerden toen op moeilijk vervulbare functies, en kregen een salaris dat ze ook al in hun vroegere werkkring ver dienden. „Jammer dat er toen geen vrouwen solliciteerden, want dan hadden we die maar al te graag op dezelfde wijze binnenge haald", zegt Wagensveld. Volgens haar zijn daarna bij nieuwe sollici tatierondes juist 'heel veel' vrou wen benoemd in de beter gehono reerde functies. Toch ging Nehalennia met de do cente Frans goed in de fout, oor deelt de CGB. Volgens de commis sie is de lagere vergoeding niet te rechtvaardigen, en zijn bij promo ties vrouwen gediscrimineerd. Nehalennia reageerde gisteren pas na herhaalde aandrang. Wagens veld: „Ik vind die zaak niet belang rijk genoeg om daar nu mijn va kantie voor te onderbreken. Vol gende week, dan zullen we het eens bekijken." Maar ze wist al wel dat Nehalennia de CGB nog van re pliek zal dienen. „Want er staan ook onwaarheden in." pagina 3: commentaar DRIEBERGEN - De politie heeft gis termiddag een 58-jarige vrachtwa genchauffeur aan de kant gezet die al 30 jaar zonder rijbewijs op de weg zit. Dat maakte het Korps lan delijke politiediensten KLPD be kend. De Eindhovenaar reed met zijn 40-tonner over de A27 ter hoogte van Maartensdijk. Hij was op weg naar Engeland. De chauffeur werd aangehouden omdat hij een inhaalverbod ne geerde. Hij verklaarde al 30 jaar als internationaal 'hobbychauffeur' te werken voor transportbedrijven. Hij is bekeurd voor het rijden zon der geldig rijbewijs, voor het opge ven van een valse naam en voor het verlopen van de APK. Personen Nu nog volop keuze én de hoogste vroegboek- korting! Zie www.kras.nl/turkije waarom zou je meer betalen MORIAANSHOOFD - Formeel was de wind in Zee land 'stormachtig', ofwel windkracht acht. Een sterkte waarbij de vogels moeite hebben om vooruit te komen en grote schuimkoppen op het water verschijnen. Verkeer op de Zeelandbrug mocht gisterochtend maar vijftig kilometer per uur rijden en aanhangers waren tot een uur of elf op de Oosterscheldekering taboe. Wie buiten langs het water liep had het gevoel dat er een fik se storm raasde. Zoals hier bij Moriaanshoofd, waar de wind een nevel van zeewater de wal op blies en mensen moeite hadden recht te blijven staan. In het noorden van het land ging het nog heviger tekeer. foto Dirk-Jan Gjeltema pagina 4/5: schade in het noorden LONDEN - De luchtvaart was nog nooit zo veilig als in 2011. Eén op 1,52 miljoen vluchten leidde tot een crash, meldde het Britse infor matiebureau Ascend gisteren. Op een totaal van 38 miljoen vluchten stortten vorig jaar 25 toestellen neer. Daarbij stierven 497 van de 2,8 miljard passagiers. In 2010 wa ren er nog 28 vliegtuigen neerge stort met 828 slachtoffers. De veiligste gebieden zijn Austra lië, de VS en West-Europa. Het on veiligst zijn de vluchten in Afrika, Latijns-Amerika en de landen van de voormalige Sovjet-Unie. Het zwaarste ongeval gebeurde in juli in Congo, toen 83 personen om kwamen bij het neerstorten van een Boeing 727-100 van Hewa Bo ra Airways. „De meeste ongeluk ken betreffen kleine bedrijven, die buiten hun regio amper bekend zijn", zegt directeur Paul Hayes van het bureau dat gespecialiseerd is in luchtvaartstatistieken. Vol gens hem is het vliegen nu twee maal zo veilig als 15 jaar geleden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 1