Schoo l discrimineert
Ongemak door windkracht acht
Zomervakantie TURKIJE
Minimumleeftijd
zware motoren
van 21 naar 24
Commissie laakt Nehalennia voor achterstelling vrouwelijke docenten
Vrachtrijder
werkt 30 jaar
zonder rijbewijs
KRAS.N
Internationale I chtvaart is nog
looit zo veilig geweest als in 2011
BINNENLAND
Het raadselachtige
Schmallenbergvirus
zorgt voor angst
in de stallen
10 en 11
GRONINGEN - De leeftijd om direct
het rijbewijs voor de zwaarste cate
gorie motorfietsen (meer dan 48
pk) te halen, gaat in 2013 van 21
naar 24 jaar. Ook moeten jongeren
dan na twee en vier jaar opnieuw
praktijkexamen doen.
Vanaf 2013 zijn er drie categorieën.
Ai is voor motorfietsen tot 125 cc
met maximaal 15 pk. Afrijden kan
vanaf 18 jaar. A2 is voor machines
tot 48 pk. De minimumleeftijd
hiervoor is 20 en minstens twee
jaar rijbewijs Ai. A is voor moto
ren met onbeperkt vermogen. De
minimumleeftijd is 22 jaar en twee
jaar ervaring in de categorie Ai.
Vanaf 24 jaar is het mogelijk dit rij
bewijs rechtstreeks te halen.
DESTELLING
Ik maak me zorgen over de vroege lente
Reageer op pzc.nl
UW MENING 349 reacties
Justitie faalt in zaak Holleeder
eens aHHHHBBMBMHBBHBB 85%
oneens BH 15%
SPORT
Ontslag trainer
Co Adriaanse
bij FC Twente
onvermijdelijk
WOENSDAG
4 januari 2012
I PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT - editie: Walcheren
I 254e jaargang nr. 3 - los nummer 1,60 - zaterdag 2,40
I Onstuimig en
regen, 9°
28 en 29
door Henk Postma
MIDDELBURG - De Middelburgse
scholengemeenschap Nehalennia
discrimineert een docente Frans
door haar een lager salaris te bie
den dan twee mannelijke collega's.
Ook hebben vrouwen er minder
promotiekansen dan mannen. Dat
concludeert de Commissie Gelijke
Behandeling (CGB).
Volgens de officiële woordvoerder
van de school, locatiemanager Mo
nique Wagensveld-Heeren, slaat
de commissie de plank mis. Het
gaat volgens haar over een zaak
van tweeënhalf jaar terug. De
twee mannen solliciteerden toen
op moeilijk vervulbare functies,
en kregen een salaris dat ze ook al
in hun vroegere werkkring ver
dienden. „Jammer dat er toen
geen vrouwen solliciteerden, want
dan hadden we die maar al te
graag op dezelfde wijze binnenge
haald", zegt Wagensveld. Volgens
haar zijn daarna bij nieuwe sollici
tatierondes juist 'heel veel' vrou
wen benoemd in de beter gehono
reerde functies.
Toch ging Nehalennia met de do
cente Frans goed in de fout, oor
deelt de CGB. Volgens de commis
sie is de lagere vergoeding niet te
rechtvaardigen, en zijn bij promo
ties vrouwen gediscrimineerd.
Nehalennia reageerde gisteren pas
na herhaalde aandrang. Wagens
veld: „Ik vind die zaak niet belang
rijk genoeg om daar nu mijn va
kantie voor te onderbreken. Vol
gende week, dan zullen we het
eens bekijken." Maar ze wist al wel
dat Nehalennia de CGB nog van re
pliek zal dienen. „Want er staan
ook onwaarheden in."
pagina 3: commentaar
DRIEBERGEN - De politie heeft gis
termiddag een 58-jarige vrachtwa
genchauffeur aan de kant gezet die
al 30 jaar zonder rijbewijs op de
weg zit. Dat maakte het Korps lan
delijke politiediensten KLPD be
kend. De Eindhovenaar reed met
zijn 40-tonner over de A27 ter
hoogte van Maartensdijk. Hij was
op weg naar Engeland.
De chauffeur werd aangehouden
omdat hij een inhaalverbod ne
geerde. Hij verklaarde al 30 jaar als
internationaal 'hobbychauffeur' te
werken voor transportbedrijven.
Hij is bekeurd voor het rijden zon
der geldig rijbewijs, voor het opge
ven van een valse naam en voor
het verlopen van de APK.
Personen
Nu nog volop
keuze én
de hoogste
vroegboek-
korting!
Zie www.kras.nl/turkije
waarom zou je meer betalen
MORIAANSHOOFD - Formeel was de wind in Zee
land 'stormachtig', ofwel windkracht acht. Een
sterkte waarbij de vogels moeite hebben om
vooruit te komen en grote schuimkoppen op het
water verschijnen. Verkeer op de Zeelandbrug
mocht gisterochtend maar vijftig kilometer per
uur rijden en aanhangers waren tot een uur of elf
op de Oosterscheldekering taboe. Wie buiten
langs het water liep had het gevoel dat er een fik
se storm raasde. Zoals hier bij Moriaanshoofd,
waar de wind een nevel van zeewater de wal op
blies en mensen moeite hadden recht te blijven
staan. In het noorden van het land ging het nog
heviger tekeer. foto Dirk-Jan Gjeltema
pagina 4/5: schade in het noorden
LONDEN - De luchtvaart was nog
nooit zo veilig als in 2011. Eén op
1,52 miljoen vluchten leidde tot
een crash, meldde het Britse infor
matiebureau Ascend gisteren. Op
een totaal van 38 miljoen vluchten
stortten vorig jaar 25 toestellen
neer. Daarbij stierven 497 van de
2,8 miljard passagiers. In 2010 wa
ren er nog 28 vliegtuigen neerge
stort met 828 slachtoffers.
De veiligste gebieden zijn Austra
lië, de VS en West-Europa. Het on
veiligst zijn de vluchten in Afrika,
Latijns-Amerika en de landen van
de voormalige Sovjet-Unie. Het
zwaarste ongeval gebeurde in juli
in Congo, toen 83 personen om
kwamen bij het neerstorten van
een Boeing 727-100 van Hewa Bo
ra Airways. „De meeste ongeluk
ken betreffen kleine bedrijven, die
buiten hun regio amper bekend
zijn", zegt directeur Paul Hayes
van het bureau dat gespecialiseerd
is in luchtvaartstatistieken. Vol
gens hem is het vliegen nu twee
maal zo veilig als 15 jaar geleden.