Zandhonger
onthult oude
vlechttuinen
Verzekeraar schip krijgt
geen steun van rechter
61%
20
€23,-
Archeologie
JE BESPAART
€36,-
dinsdag 3 januari 2012
W
Het waren Onderzoekers van het Nederlands Instituut
voor Ecologie (NIOO) in Yerseke die de blootgelegde
vlechttuinen in het slik ontdekten. Zij tipten de provin
cie Zeeland. De Archeologische Werkgroep Nederland
heeft de vlechttuinen vervolgens in kaart gebracht.
De techniek die gebruikt werd bij de aanleg van vlechttuinen is
eeuwenoud. In zijn 'tractaet van dyckagie' uit 1573 beschrijft
waterstaatkundige Andries Vierlingh de te volgen werkwijze.
door Piet Kleemans
Eerlijk handwerk: dijkjes
van ingenieus in elkaar
gevlochten wilgentenen
die met anderhalve me
ter lange houten paaltjes
in het slik werden verankerd moes
ten ooit onder meer de zeedijk be
schermen. De zandhonger van de
Oosterschelde heeft bij Viane (Ou-
werkerk) en Roelshoek (Krabben-
dijke) meerdere eeuwenoude
'vlechttuinen' blootgelegd.
„Het zijn een soort voorlopers van
dijkhoofden zoals we die nu ken
nen", legt Bas Chamuleau van de
Archeologische Werkgroep Neder
land uit. „Ze werden aangelegd
om een havenkom te beschermen
tegen verzanding. Door een barriè
re op te werpen werd de stroming
achter een vlechttuin sterker en
bleef de vaarweg op diepte. Je kon
een vlechttuin ook gebruiken om
stromingen af te buigen."
Van afstand lijken de vlechttuinen
niet meer dan vage gebogen zwar
te strepen in het slik. Naarmate de
tocht over het slik vordert, worden
de restanten van de aloude water
staatswerken steeds beter zicht
baar. Op zo'n 800 meter van de
zeedijk is een circa 50 meter lange
en vier meter brede strook zicht-
Bij Viane zijn op het slik
twee 'vlechttuinen' bloot
komen te liggen. Zeldza
me historische objecten.
baar. De paaltjes zijn begroeid met
schelpen en kwetsbaar. De manier
waarop de taaie en buigzame wil
gentenen in elkaar zijn gevlochten
is heel goed te zien.
De vlechttuin loopt dood op een
wat hogere rug in het slik. Chamu
leau gaat met een kleine schop
voorzichtig aan het graven. „Het
loopt door", klinkt het plots opge
togen. Hij is zichtbaar verrast door
de ontdekking dat de historische
vlechttuin bij Viane veel verder
doorloopt dan hij eerst dacht.
Trots toont hij zijn vondst: wilgen
twijgen, begraven in de slikrug. „Je
ziet duidelijk restanten van wilgen
vlechtwerk. En hier een paalhoofd-
je. De vlechttuin hier is dus echt
een stuk langer dan we dachten."
Hij tekent er meteen bij aan dat de
bij Roelshoek blootgelegde vlecht
tuinen pas echt lang zijn. „De ene
vlechttuin daar is wel zo'n 600 me
ter lang. Echt een onafzienbare rij
paaltjes in het slik."
De aanleg van vlechttuinen
was destijds een veelge
bruikte techniek. „Om vol
doende wilgentenen te hebben,
werden speciale bossen aange
legd." Om de vlechttuinen te be
schermen werden in Viane plag
gen gebruikt. Ook hiervan zijn er
verschillende bewaard gebleven.
Zonder enige aarzeling beent hij
verder over het slik totdat hij vindt
wat hij zoekt; het bewijs dat bij Vi
ane plaggen zijn gebruikt voor het
beschermen van de vlechtttuinen.
„Meestal waren die plaggen zo'n
15 bij 15 centimeter met een dikte
van 20 centimeter. De plaggen wer
den it de buurt waar de vlechttuin
werd aangelegd gehaald." Chamu
leau verwacht dat de zandhonger
van de Oosterschelde op termijn
nog meer vlechttuinen bloot zal
leggen. Dat heeft ook een keerzij
de. „Door wind en water krijg je
erosie en wordt een deel van de
vlechttuinen aangetastjammer,
want ze zijn zeldzaam."
SWEETDEAL VAN DE DAG Prachtig gladde oksels dankzij een MedCos IPL
flitsbehandeling bij schoonheidssalon Mary-Antoinet in Vlissingen. Profiteer van 61% korting!
door Emile Calon
MIDDELBURG - De Middelburgse
rechtbank vindt dat de kapitein
van het binnenvaartschip Som
trans XIX niet verantwoordelijk ge
houden kan worden voor de aan
varing met de Illusion op 2 februa
ri 2010 in de Bijleveldhaven in Vlis-
singen-Oost.
De verzekeringsmaatschappij van
het binnenvaartschip Illusion had
om die veroordeling gevraagd. Vol
gens die maatschappij was de
Somtrans vertrokken van een aan
legsteiger, terwijl de Illusion op
dat moment daar bezig was met af
meren.
De rechtbank stelt echter vast dat
de Illusion tijdens dat afmeren een
onverwachte beweging maakte.
Door de harde wind lukte het na
melijk niet om op de juiste plaatst
langs de kade terecht te komen,
waardoor de kapitein van dat
schip weer vooruit voer om alsnog
goed in positie te komen en vervol
gens botste met de Somtrans, die
op dat moment vertrok richting
de Total Steiger.
De rechtbank wijst er ook op dat
de kapitein van de Illusion wist
dat zijn collega wilde vertrekken
en dat hij daarmee rekening had
moeten houden. Gezien de om
standigheden van dat moment -
harde wind, lengte van het schip
en geen lading aan boord - kon de
Somtrans, aldus de rechtbank, niet
direct een bocht naar stuurboord
inzetten.
De verzekeraar eiste via de recht
bank een vergoeding van 28.524 eu
ro. Omdat de rechter het verzeke
ringsbedrijf in het ongelijk stelt,
krijgt het niets, maar moet het wel
de proceskosten betalen: 1738,00
IN PLAATS VAN
€59,-
KORTING