Zandhonger onthult oude vlechttuinen Verzekeraar schip krijgt geen steun van rechter 61% 20 €23,- Archeologie JE BESPAART €36,- dinsdag 3 januari 2012 W Het waren Onderzoekers van het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO) in Yerseke die de blootgelegde vlechttuinen in het slik ontdekten. Zij tipten de provin cie Zeeland. De Archeologische Werkgroep Nederland heeft de vlechttuinen vervolgens in kaart gebracht. De techniek die gebruikt werd bij de aanleg van vlechttuinen is eeuwenoud. In zijn 'tractaet van dyckagie' uit 1573 beschrijft waterstaatkundige Andries Vierlingh de te volgen werkwijze. door Piet Kleemans Eerlijk handwerk: dijkjes van ingenieus in elkaar gevlochten wilgentenen die met anderhalve me ter lange houten paaltjes in het slik werden verankerd moes ten ooit onder meer de zeedijk be schermen. De zandhonger van de Oosterschelde heeft bij Viane (Ou- werkerk) en Roelshoek (Krabben- dijke) meerdere eeuwenoude 'vlechttuinen' blootgelegd. „Het zijn een soort voorlopers van dijkhoofden zoals we die nu ken nen", legt Bas Chamuleau van de Archeologische Werkgroep Neder land uit. „Ze werden aangelegd om een havenkom te beschermen tegen verzanding. Door een barriè re op te werpen werd de stroming achter een vlechttuin sterker en bleef de vaarweg op diepte. Je kon een vlechttuin ook gebruiken om stromingen af te buigen." Van afstand lijken de vlechttuinen niet meer dan vage gebogen zwar te strepen in het slik. Naarmate de tocht over het slik vordert, worden de restanten van de aloude water staatswerken steeds beter zicht baar. Op zo'n 800 meter van de zeedijk is een circa 50 meter lange en vier meter brede strook zicht- Bij Viane zijn op het slik twee 'vlechttuinen' bloot komen te liggen. Zeldza me historische objecten. baar. De paaltjes zijn begroeid met schelpen en kwetsbaar. De manier waarop de taaie en buigzame wil gentenen in elkaar zijn gevlochten is heel goed te zien. De vlechttuin loopt dood op een wat hogere rug in het slik. Chamu leau gaat met een kleine schop voorzichtig aan het graven. „Het loopt door", klinkt het plots opge togen. Hij is zichtbaar verrast door de ontdekking dat de historische vlechttuin bij Viane veel verder doorloopt dan hij eerst dacht. Trots toont hij zijn vondst: wilgen twijgen, begraven in de slikrug. „Je ziet duidelijk restanten van wilgen vlechtwerk. En hier een paalhoofd- je. De vlechttuin hier is dus echt een stuk langer dan we dachten." Hij tekent er meteen bij aan dat de bij Roelshoek blootgelegde vlecht tuinen pas echt lang zijn. „De ene vlechttuin daar is wel zo'n 600 me ter lang. Echt een onafzienbare rij paaltjes in het slik." De aanleg van vlechttuinen was destijds een veelge bruikte techniek. „Om vol doende wilgentenen te hebben, werden speciale bossen aange legd." Om de vlechttuinen te be schermen werden in Viane plag gen gebruikt. Ook hiervan zijn er verschillende bewaard gebleven. Zonder enige aarzeling beent hij verder over het slik totdat hij vindt wat hij zoekt; het bewijs dat bij Vi ane plaggen zijn gebruikt voor het beschermen van de vlechtttuinen. „Meestal waren die plaggen zo'n 15 bij 15 centimeter met een dikte van 20 centimeter. De plaggen wer den it de buurt waar de vlechttuin werd aangelegd gehaald." Chamu leau verwacht dat de zandhonger van de Oosterschelde op termijn nog meer vlechttuinen bloot zal leggen. Dat heeft ook een keerzij de. „Door wind en water krijg je erosie en wordt een deel van de vlechttuinen aangetastjammer, want ze zijn zeldzaam." SWEETDEAL VAN DE DAG Prachtig gladde oksels dankzij een MedCos IPL flitsbehandeling bij schoonheidssalon Mary-Antoinet in Vlissingen. Profiteer van 61% korting! door Emile Calon MIDDELBURG - De Middelburgse rechtbank vindt dat de kapitein van het binnenvaartschip Som trans XIX niet verantwoordelijk ge houden kan worden voor de aan varing met de Illusion op 2 februa ri 2010 in de Bijleveldhaven in Vlis- singen-Oost. De verzekeringsmaatschappij van het binnenvaartschip Illusion had om die veroordeling gevraagd. Vol gens die maatschappij was de Somtrans vertrokken van een aan legsteiger, terwijl de Illusion op dat moment daar bezig was met af meren. De rechtbank stelt echter vast dat de Illusion tijdens dat afmeren een onverwachte beweging maakte. Door de harde wind lukte het na melijk niet om op de juiste plaatst langs de kade terecht te komen, waardoor de kapitein van dat schip weer vooruit voer om alsnog goed in positie te komen en vervol gens botste met de Somtrans, die op dat moment vertrok richting de Total Steiger. De rechtbank wijst er ook op dat de kapitein van de Illusion wist dat zijn collega wilde vertrekken en dat hij daarmee rekening had moeten houden. Gezien de om standigheden van dat moment - harde wind, lengte van het schip en geen lading aan boord - kon de Somtrans, aldus de rechtbank, niet direct een bocht naar stuurboord inzetten. De verzekeraar eiste via de recht bank een vergoeding van 28.524 eu ro. Omdat de rechter het verzeke ringsbedrijf in het ongelijk stelt, krijgt het niets, maar moet het wel de proceskosten betalen: 1738,00 IN PLAATS VAN €59,- KORTING

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 20